Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'
Geplaatst: 11 dec 2021, 09:20
Mooie reactie Forummer, en die is met vele andere reacties uit te breiden. Maar dat vinden sommigen niet belangrijk genoeg.
Ik heb er een dagtaak aan om te tellen hoe vaak je hebt gezegd dat je de GBS niets vindt.DDD schreef:Ik stel niets in een kwaad daglicht. Zoals sommige mensen hier waarschuwen tegen prof. Huijgen, waarschuw ik tegen de invloed van de GBS. Dat doe ik met inhoudelijke argumenten. De GBS staat aan het behoud van de Statenvertaling voor de huidige tijd in de weg. De GBS levert onterechte kritiek op andere bijbelgenootschappen, die veel meer verantwoording afleggen over hun vertaalkeuzes. De GBS veroorzaakt verdeeldheid in de kerken.Ad Anker schreef:Ik verbaas me elke keer weer over de zinloosheid waarmee jij deze stichting in een kwaad daglicht wil stellen. We weten dat inmiddels van je, hou er toch over op en ga inhoudelijk in op wat hier gedeeld wordt.DDD schreef:Zolang de GBS zijn geldt niet besteedt aan wat een gereformeerde bijbelstichting zou moeten doen, lijkt het mij beter om er geen cent aan uit te geven.
Als iemand dan een oproep doet om daar geld aan uit te geven, dan waarschuw ik daar graag ernstig tegen.
Misschien formuleer ik wat scherper dan anderen, maar ik ben niet de enige die deze kritiekpunten heeft.
Ad.1 Jazeker. Dat beschreef ik ook in een posting hierboven.Rh1990 schreef:Op de Bijbelverspeiding van de GG na dan waarschuw ik dan weer voor die andere.DDD schreef:Dat begrijp ik. Maar dat kan ook via het NBG of eventueel het deputaatschap bijbelverspreiding van de GG of bijvoorbeeld Wycliffe.
Maar wat ik je dus nog wilde voorleggen.
1. Heeft de HSV er nu voor gezorgd dat er veel meer gelezen wordt?
2. Heeft de HSV voor opwekkingen gezorgd want het zou allemaal zou eenvoudiger zijn.
Ik sla toch even aan op de zin ‘het is een geloofsleer, geen begripsleer’.Rh1990 schreef:Ik denk dat ze nooit over zichzelf zouden zeggen dat een theoloog zijn, maar dat er in heel veel teksten weldegelijk een diepere laag ligt die niet iedereen ziet dat wordt dan al snel inlegkunde of gezelschapsgebeuren genoemd, maar onderzoek dat maar eens nauw. Ik denk niet dat die mensen graag dingen zelf verzinnen o.i.d.Ad Anker schreef:Die vind ik altijd wat gevaarlijk. Ik ben het er ook niet helemaal mee eens. Vooral niet met je laatste zin. Eenvoudige kinderen Gods hebben zich soms inderdaad wel eens opgeworpen als theologen maar dat heeft veel uitwassen, bevindelijke leerstellingen die geen grond vinden in de Bijbel en gezelschapstheologie opgeleverd.Rh1990 schreef:Vergeten we niet dat de Bijbel een geestelijk Boek is. Dat het ten diepste niet een Boek is om alleen met het verstand te begrijpen. Verder denk ik dat de Heilige Geest zeker een Goddelijke Onderwijzer is en dat Hij teksten aan je hart kan verklaren zoals je het nooit gelezen had. Worden als een kind.
Ik ken verschillende kinderen van God die laag opgeleid zijn en niet meer gedaan hebben dan de huishoudschool, maar als ze onderwijs geven vanuit Gods Woord lijken ze wel theologen.
Ik heb ook wel eens iemand uit die kringen horen zeggen: ze willen het tegenwoordig allemaal maar begrijpen, maar we hebben geen begripsleer maar een geloofsleer.
Dat krijg je ervan. Onderzoekt de Schriften is de opdracht.
En ik ben het ook van harte met die persoon eens het is geen begripsleer, maar een geloofsleer. Nicodemus dacht ook dat hij alles wist, maar hij wist ten diepste niks.
Maanenschijn, hier ben ik het zeker mee eens. Maar - hiervan uitgaande - vind jij dat er ook echt te weinig hulpmiddelen zijn bij het lezen van de Bijbel, zoals verklarende woordenlijsten, kanttekeningen, Bijbel met uitleg, enzovoort? (Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat verouderde woorden moeten blijven staan, voor alle duidelijkheid.) Is het ook niet een gevaar dat we juist te veel meegaan in de roep om een 'gemakkelijker' Bijbel?Maanenschijn schreef:Wij als ouders, maar ook kerkenraden, predikanten etc zullen eens verantwoording moeten afleggen over de wijze waarop wij Gods Woorden hebben overgebracht. Dan kan het niet meer volstaan met een verontschuldiging: het is geen begripsleer.
Men studeert echt op de SV-bijbeltekst, doet moeite om de weerbarstige tekst te begrijpen en krijgt daardoor een band met de SV; krijgt daardoor ook een band met de Bijbel zelf.Rh1990 schreef:...In het begin van mijn kerkelijke loopbaan dacht ik dat er van mij verwacht werd dat ik veel van de Bijbel zou weten, dus ben ik veel gaan lezen en bestuderen. Moeilijke woorden zocht ik op Google op. Later heeft de Heere verschillende teksten met kracht in m'n hart willen afdrukken en zeker om die reden zou ik nooit een andere vertaling willen...
Klopt. En dat geldt niet alleen voor oostbloklanden, maar ook voor evangelisatie in Nederland.Forummer schreef:Ik hoorde laatst van familie dat zij donateur zijn geworden van de GBS. Zij behoren niet tot de achterban van de GBS, maar zij doen veel vrijwilligerswerk in een oostblokland. Zij hadden ook Bijbels nodig in die taal. 1 belletje naar de GBS en dezelfde dag stonden de benodigde Bijbels er. Dat vond mijn familielid zó ontroerend mooi, dat hij donateur is geworden.
Dus of je het nu wel of niet eens bent met de GBS hoe zij met de SV omgaan, qua bijbel verspreiding in het buitenland doen zij goed werk. En dat mag ook gezegd worden.
Er zijn inderdaad veel hulpmiddelen, ik denk dat er genoeg materiaal is om de tekst van de Bijbel, ook SV te begrijpen. Er zijn verklaringen, woordenlijsten, BMU, kanttekeningen. En ik ben het ook eens met de stelling van oa. Rh1990 dat meestal de intrinsieke behoefte aan bijbelstudie ontbreekt.Valcke schreef:Maanenschijn, hier ben ik het zeker mee eens. Maar - hiervan uitgaande - vind jij dat er ook echt te weinig hulpmiddelen zijn bij het lezen van de Bijbel, zoals verklarende woordenlijsten, kanttekeningen, Bijbel met uitleg, enzovoort? (Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat verouderde woorden moeten blijven staan, voor alle duidelijkheid.) Is het ook niet een gevaar dat we juist te veel meegaan in de roep om een 'gemakkelijker' Bijbel?Maanenschijn schreef:Wij als ouders, maar ook kerkenraden, predikanten etc zullen eens verantwoording moeten afleggen over de wijze waarop wij Gods Woorden hebben overgebracht. Dan kan het niet meer volstaan met een verontschuldiging: het is geen begripsleer.
D.m.v. Bijbelverklaarders, kanttekeningen die we bij de HSV missen, geschriften van oudvaders/tegenwoordige dominees en vele van Gods volk.Johann Gottfried Walther schreef:Hoe weet je of het een diepere/bevindelijke laag is of inlegkunde?Rh1990 schreef:
Ik denk dat ze nooit over zichzelf zouden zeggen dat een theoloog zijn, maar dat er in heel veel teksten weldegelijk een diepere laag ligt die niet iedereen ziet dat wordt dan al snel inlegkunde of gezelschapsgebeuren genoemd, maar onderzoek dat maar eens nauw. Ik denk niet dat die mensen graag dingen zelf verzinnen o.i.d.
En ik ben het ook van harte met die persoon eens het is geen begripsleer, maar een geloofsleer. Nicodemus dacht ook dat hij alles wist, maar hij wist ten diepste niks.
Zeker! Kijk alleen maar naar de periode van voor de oorlog, er waren velen van Gods volk in bijv. Rotterdam en in andere grote steden. Zoals je ergens bij ds Lamain leest, op zondagavond klonken er uit vele huizen op Zuid de Psalmen en woonden er vele geoefenden van Gods volk.Bertiel schreef:Heeft de SV daar op dat moment wel voor gezorgd?Rh1990 schreef:Op de Bijbelverspeiding van de GG na dan waarschuw ik dan weer voor die andere.DDD schreef:Dat begrijp ik. Maar dat kan ook via het NBG of eventueel het deputaatschap bijbelverspreiding van de GG of bijvoorbeeld Wycliffe.
Maar wat ik je dus nog wilde voorleggen.
1. Heeft de HSV er nu voor gezorgd dat er veel meer gelezen wordt?
2. Heeft de HSV voor opwekkingen gezorgd want het zou allemaal zou eenvoudiger zijn.
Wil je dan zeggen dat het geen geloofsleer is? Een mens moet wederomgeboren worden toch? Als dat gebeurt krijgt Gods Woord denk zeker een andere plaats in ons leven, dan gaat Gods Woord ons lezen.Maanenschijn schreef:Ik sla toch even aan op de zin ‘het is een geloofsleer, geen begripsleer’.Rh1990 schreef:Ik denk dat ze nooit over zichzelf zouden zeggen dat een theoloog zijn, maar dat er in heel veel teksten weldegelijk een diepere laag ligt die niet iedereen ziet dat wordt dan al snel inlegkunde of gezelschapsgebeuren genoemd, maar onderzoek dat maar eens nauw. Ik denk niet dat die mensen graag dingen zelf verzinnen o.i.d.Ad Anker schreef:Die vind ik altijd wat gevaarlijk. Ik ben het er ook niet helemaal mee eens. Vooral niet met je laatste zin. Eenvoudige kinderen Gods hebben zich soms inderdaad wel eens opgeworpen als theologen maar dat heeft veel uitwassen, bevindelijke leerstellingen die geen grond vinden in de Bijbel en gezelschapstheologie opgeleverd.Rh1990 schreef:Vergeten we niet dat de Bijbel een geestelijk Boek is. Dat het ten diepste niet een Boek is om alleen met het verstand te begrijpen. Verder denk ik dat de Heilige Geest zeker een Goddelijke Onderwijzer is en dat Hij teksten aan je hart kan verklaren zoals je het nooit gelezen had. Worden als een kind.
Ik ken verschillende kinderen van God die laag opgeleid zijn en niet meer gedaan hebben dan de huishoudschool, maar als ze onderwijs geven vanuit Gods Woord lijken ze wel theologen.
Ik heb ook wel eens iemand uit die kringen horen zeggen: ze willen het tegenwoordig allemaal maar begrijpen, maar we hebben geen begripsleer maar een geloofsleer.
Dat krijg je ervan. Onderzoekt de Schriften is de opdracht.
En ik ben het ook van harte met die persoon eens het is geen begripsleer, maar een geloofsleer. Nicodemus dacht ook dat hij alles wist, maar hij wist ten diepste niks.
Vrij recent is hiermee een eerlijke vraag op huisbezoek over het in desbetreffende kerk lezen over het moeilijk begrijpen van alleen oudvaders (niet hertaald) en het lezen van de letterlijke tekst van een oude Statenbijbel met deze zin weggeredeneerd. Je komt ook niet naar de kerk om het te begrijpen. Misschien mag het eens gebeuren dat je het mag gaan geloven.
De vraagsteller, door huwelijk in die gemeente gekomen heeft het daar erg moeilijk mee. Het misbruiken van dergelijke zinsnede geeft ook een grote verantwoordelijkheid. Wij als ouders, maar ook kerkenraden, predikanten etc zullen eens verantwoording moeten afleggen over de wijze waarop wij Gods Woorden hebben overgebracht. Dan kan het niet meer volstaan met een verontschuldiging: het is geen begripsleer.
Niet mee eens. Op m'n werk merk ik vaak dat basis/kader leerlingen veel meer weten dan VWO leerlingen. VWO leerlingen lezen bij ons best veel HSV maar je verbaasd je in de onkunde.DDD schreef:@Floppy:
Een waardevolle bijdrage. Inderdaad besteden mensen die bewust gelovig zijn en ook vasthouden aan de GBS-Statenvertaling vaak veel tijd aan het aanleren van te taal van de GBS-editie. En voor zover de kinderen tenminste een havo-niveau hebben als het gaat om hun taalvaardigheid, gaat dat ook prima.
@Maanenschijn: volgens mij is de uitdrukking 'een geloofsleer, geen begripsleer' dan wel anders gebruikt dan normaal. Ik zou wel eens willen weten waar die uitdrukking vandaan komt. Ik denk dat zo'n ouderling bij doorvragen toch niet op dit standpunt zou blijven staan, want dat kun je toch nauwelijks nog gereformeerd noemen.
We zijn nu 10jaar na de uitgave van de hsv. Dus graag vergelijkingen met de eerste 10 jaar na 1637Rh1990 schreef:Zeker! Kijk alleen maar naar de periode van voor de oorlog, er waren velen van Gods volk in bijv. Rotterdam en in andere grote steden. Zoals je ergens bij ds Lamain leest, op zondagavond klonken er uit vele huizen op Zuid de Psalmen en woonden er vele geoefenden van Gods volk.Bertiel schreef:Heeft de SV daar op dat moment wel voor gezorgd?Rh1990 schreef:
Op de Bijbelverspeiding van de GG na dan waarschuw ik dan weer voor die andere.
Maar wat ik je dus nog wilde voorleggen.
1. Heeft de HSV er nu voor gezorgd dat er veel meer gelezen wordt?
2. Heeft de HSV voor opwekkingen gezorgd want het zou allemaal zou eenvoudiger zijn.
Natuurlijk zeg ik dat niet. Maar de begrippen 'geloofsleer' en 'begripsleer' passen volstrekt niet in een discussie over het taalkundig begrijpen van preek of Bijbel, maar worden daar vaak wel voor misbruikt.Rh1990 schreef:
Wil je dan zeggen dat het geen geloofsleer is? Een mens moet wederomgeboren worden toch? Als dat gebeurt krijgt Gods Woord denk zeker een andere plaats in ons leven, dan gaat Gods Woord ons lezen.