Beroepingswerk discussie [4]
-
- Verbannen
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Prima, @Ad. Vergeet vooral niet: goede wijn maakt het hart vrolijk!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Met 66 jaar ben je toch niet afgeschreven?Jantje schreef:Misschien moet je het draadje nog eens lezen.
Ik zie wel een verband inderdaad. Maar als bijvoorbeeld ds. W.J. Karels (ook ruim 66 jaar) in Scherpenzeel was beroepen, had ik het even opmerkelijk gevonden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Sorry, maar noem mij één goede reden waarom je @Jantje hier moet uitschelden.Ad Anker schreef:Noem één goede reden waarom jij hier moet vertellen dat je vragen hebt bij het uitgebrachte beroep van Scherpenzeel. Eentje maar. Ik ben oprecht onthutst over het feit dat jij dat niet lijkt te snappen. Op welke manier dien je hier de beroepen predikant mee?Jantje schreef:Dat heeft daar niks mee te maken. Ik signaleer alleen iets.
Beroepenhijger. Ik herhaal hem nog een keer.
Hij stelt een legitieme vraag aan de orde, waarom een zeer grote gemeente een predikant beroept die tegen de pensioenleeftijd zit.
Ik weet van een andere hele grote gemeente, dat ze binnen de kerkenraad de regel hebben om geen predikanten van 60 jaar of ouder te kandideren. Je krachten gaan dan toch afnemen. En dat zijn aspecten die gewoon meegewogen mogen worden, toch? Ik kan me herinneren dat ik ooit een predikant op een tweetal niet gestemd heb, omdat ik het fysiek aan de beste man niet gunde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alles voor de forumthermometerAd Anker schreef:Beste Jantje, ik ga mijn wijntje drinken en slapen. Wellicht is het verstandig om na te denken over je rol in topics als deze.Jantje schreef:Misschien moet je het draadje nog eens lezen.
Ik zie wel een verband inderdaad. Maar als bijvoorbeeld ds. W.J. Karels (ook ruim 66 jaar) in Scherpenzeel was beroepen, had ik het even opmerkelijk gevonden.

Prima dat ze dat in andere gemeentes die regel hebben. In Scherpenzeel blijkbaar niet. Er was een grote opkomst gisteravond en de stemming was ook duidelijk. Maak geen probleem van iets als dat er niet is. Sommigen zijn nog niet eens predikant en hebben de kracht al amper. Nogmaals dat is niet per definitie op je 60e.Luther schreef:Sorry, maar noem mij één goede reden waarom je @Jantje hier moet uitschelden.Ad Anker schreef:Noem één goede reden waarom jij hier moet vertellen dat je vragen hebt bij het uitgebrachte beroep van Scherpenzeel. Eentje maar. Ik ben oprecht onthutst over het feit dat jij dat niet lijkt te snappen. Op welke manier dien je hier de beroepen predikant mee?Jantje schreef:Dat heeft daar niks mee te maken. Ik signaleer alleen iets.
Hij stelt een legitieme vraag aan de orde, waarom een zeer grote gemeente een predikant beroept die tegen de pensioenleeftijd zit.
Ik weet van een andere hele grote gemeente, dat ze binnen de kerkenraad de regel hebben om geen predikanten van 60 jaar of ouder te kandideren. Je krachten gaan dan toch afnemen. En dat zijn aspecten die gewoon meegewogen mogen worden, toch? Ik kan me herinneren dat ik ooit een predikant op een tweetal niet gestemd heb, omdat ik het fysiek aan de beste man niet gunde.
Ook prima, maar daarmee is de vraag van @Jantje niet zodanig dat hij hier uitgescholden moet worden. Hij stelt gewoon een reele kwestie aan de orde.pierre27 schreef:Prima dat ze dat in andere gemeentes die regel hebben. In Scherpenzeel blijkbaar niet. Er was een grote opkomst gisteravond en de stemming was ook duidelijk. Maak geen probleem van iets als dat er niet is. Sommigen zijn nog niet eens predikant en hebben de kracht al amper. Nogmaals dat is niet per definitie op je 60e.Luther schreef:Sorry, maar noem mij één goede reden waarom je @Jantje hier moet uitschelden.Ad Anker schreef:Noem één goede reden waarom jij hier moet vertellen dat je vragen hebt bij het uitgebrachte beroep van Scherpenzeel. Eentje maar. Ik ben oprecht onthutst over het feit dat jij dat niet lijkt te snappen. Op welke manier dien je hier de beroepen predikant mee?Jantje schreef:Dat heeft daar niks mee te maken. Ik signaleer alleen iets.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, het gaat hier niet om een zuivere discussie.
Scherpenzeel stelt een tweetal. Daar mag uit gekozen worden. De mannen doen dat ook. Vervolgens gaan we ons hier verbazen over die keuze. Dan wordt ook de predikant en zijn plaats in zijn huidige gemeente aan bod. Ik vind dit fundamenteel onjuist. En inderdaad, daar had ik gisteren geen andere woorden voor als walgelijk en verwerpelijk. En daar sta ik nog helemaal achter.
Jantje moet namelijk weten dat in deze casus een vraag stellen over de leeftijd reacties oproept. Dat moet Jantje niet willen.
Topics als deze zijn een vorm van de privé pagina van de Telegraaf.
Scherpenzeel stelt een tweetal. Daar mag uit gekozen worden. De mannen doen dat ook. Vervolgens gaan we ons hier verbazen over die keuze. Dan wordt ook de predikant en zijn plaats in zijn huidige gemeente aan bod. Ik vind dit fundamenteel onjuist. En inderdaad, daar had ik gisteren geen andere woorden voor als walgelijk en verwerpelijk. En daar sta ik nog helemaal achter.
Jantje moet namelijk weten dat in deze casus een vraag stellen over de leeftijd reacties oproept. Dat moet Jantje niet willen.
Eens.Ad Anker schreef:Nee, het gaat hier niet om een zuivere discussie.
Ik begrijp je gevoelens deels wel.Ad Anker schreef:Nee, het gaat hier niet om een zuivere discussie.
Maar hoe sta jij dan tov de topics over Kruiningen en Ridderkerk?
Dan kun je toch gewoon je verontwaardiging uitspreken? Waar is het dan voor nodig om 2x een sneu woord te gebruiken? Denk je echt dat je dan sneller antwoord krijgt.Ad Anker schreef:Dit is niet zielig Zeeuw. Ik ben oprecht verontwaardigd. En het zorgelijke vind ik dat Jantje het echt niet lijkt te snappen. Ik ben benieuwd of hij nog antwoorden weet op mijn vragen.Zeeuw schreef:Doe niet zo zielig Ad. Scheldtermen gebruiken is zo sneu.Ad Anker schreef:
Niet eens.Ad Anker schreef:Nee, het gaat hier niet om een zuivere discussie.
Het is toch een volstrekt neutrale vraag. Volgens mij ging die vraag alleen over de leeftijd van een predikant en de grootte van de gemeente. Ik heb me daar ook over verbaasd. Ik snap de emotionele reacties niet zo.
Even een reactie, nog steeds snap ik de link tussen een 66 jarige predikant en de grootte van de gemeente van Scherpenzeel niet. Deze beste man is krachtig en actief zat, met enige regelmaat beluister ik hem. Hij kan nog jaren mee om het even zo uit te drukken. Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen (outsiders) daar een punt van willen maken. Zover ik weet is dit ook geen zaak die in Scherpenzeel zou spelen. Erbij is gekomen en dat geeft Ad terecht aan dat we inmiddels weten hoe het de beste man in het westen vergaat. En dat is in deze discussie weer erin geslopen terwijl mijn eerste posting over het beroep met blijdschap werd gepost. Overigens vind ik Ds van Boven ook een fijne predikant en zou het prima gevonden hebben als hij het beroep had gekregen. Ergens kan ik de link van Ad met de Telegraaf prima vatten..Luther schreef:Niet eens.Ad Anker schreef:Nee, het gaat hier niet om een zuivere discussie.
Het is toch een volstrekt neutrale vraag. Volgens mij ging die vraag alleen over de leeftijd van een predikant en de grootte van de gemeente. Ik heb me daar ook over verbaasd. Ik snap de emotionele reacties niet zo.
Ik ook niet zo. Wel vind ik dat je zo een vraag bv gerust zou mogen stellen. En dat hier dan ook weer normaal inhoudelijk op kan worden gereageerd. Ik denk ook dat je als kerkenraad best aan een ds, als deze het beroep zou aannemen, mag vragen of deze plannen heeft om op 70-jarige leeftijd te stoppen. Niet dat dat verder iets veranderd, maar ik hou wel van openheid en eerlijkheid.pierre27 schreef:[
Even een reactie, nog steeds snap ik de link tussen een 66 jarige predikant en de grootte van de gemeente van Scherpenzeel niet. Deze beste man is krachtig en actief zat, met enige regelmaat beluister ik hem. Hij kan nog jaren mee om het even zo uit te drukken. Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen (outsiders) daar een punt van willen maken.
Nou een dergelijke vraag aan een predikant is prima, kan een kerkenraad mijns inziens ook prima doen. Dat is denk ook niet de discussie. door deze posting van iemand op Refoforum is de discussie in een ander licht komen staan'' Ze weten dankzij Refoforum dat het niet lekker zit in Lisse. Dan moet je zo'n man toch de kans geven te vertrekken.Zeeuw schreef:Ik ook niet zo. Wel vind ik dat je zo een vraag bv gerust zou mogen stellen. En dat hier dan ook weer normaal inhoudelijk op kan worden gereageerd. Ik denk ook dat je als kerkenraad best aan een ds, als deze het beroep zou aannemen, mag vragen of deze plannen heeft om op 70-jarige leeftijd te stoppen. Niet dat dat verder iets veranderd, maar ik hou wel van openheid en eerlijkheid.pierre27 schreef:[
Even een reactie, nog steeds snap ik de link tussen een 66 jarige predikant en de grootte van de gemeente van Scherpenzeel niet. Deze beste man is krachtig en actief zat, met enige regelmaat beluister ik hem. Hij kan nog jaren mee om het even zo uit te drukken. Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen (outsiders) daar een punt van willen maken.
Maar we houden het wel geestelijk, het beroepingswerk! Ook al krijgt ds. Moens nu ineens veel meer beroepen.

Ik heb een klein vermoeden dat Ad gewoon wat langer de postings van Jantje soms te...vindt:)
Jep. En ik heb het vermoeden dat, hoe langer we hier mee doorgaan, het niet beter wordt. Ik denk zelf overigens wel dat er soms meer praktische zaken komen kijken dan ik zelf in eerste instantie vermoed. Ik weet nog dat ik vol verwachting mijn eerste 'mansledenvergadering' meemaakte, oh jongens, wat was ik teleurgesteld.pierre27 schreef:Nou een dergelijke vraag aan een predikant is prima, kan een kerkenraad mijns inziens ook prima doen. Dat is denk ook niet de discussie. door deze posting van iemand op Refoforum is de discussie in een ander licht komen staan'' Ze weten dankzij Refoforum dat het niet lekker zit in Lisse. Dan moet je zo'n man toch de kans geven te vertrekken.Zeeuw schreef:Ik ook niet zo. Wel vind ik dat je zo een vraag bv gerust zou mogen stellen. En dat hier dan ook weer normaal inhoudelijk op kan worden gereageerd. Ik denk ook dat je als kerkenraad best aan een ds, als deze het beroep zou aannemen, mag vragen of deze plannen heeft om op 70-jarige leeftijd te stoppen. Niet dat dat verder iets veranderd, maar ik hou wel van openheid en eerlijkheid.pierre27 schreef:[
Maar we houden het wel geestelijk, het beroepingswerk! Ook al krijgt ds. Moens nu ineens veel meer beroepen."
Ik heb een klein vermoeden dat Ad gewoon wat langer de postings van Jantje soms te...vindt:)