Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 07 mei 2020, 11:35
Ja. Gelukkig wel.
Leg eens uit.Jantje schreef:Ja. Gelukkig wel.
Zeker, omdat de schade die ontstaat door misbruik van macht veel groter is dan de schade die ontstaat als een goed functionerend kerkenraadslid vroegtijdig moet aftreden.Herman schreef:@ambtenaar: Je doet nu precies waar ik de vinger bijleg: ambten uitsluitend afmeten aan de mogelijkheid van machtsmisbruik. Een andere blik wordt niet eens overwogen.
Ik ken niet alle vigerende kerkordes uit mijn hoofd, maar volgens mij staat in elke kerkorde een bepaling over de zittingstermijn van ambtsdragers.Je verhaal is dus niet overtuigend omdat het ambt niet met bijbelse gegevens wordt beoordeeld.
Ik weet niet in hoeverre in de tijd van Augustinus er al sprake was van het onderstaand uitgangspunt in de kerk. Ik citeer opnieuw K. de Gier:Het is natuurlijk raar om Augustinus als de uitzondering en machtsmisbruik als de regel te zien. Kom op, zeg. Alsof iedereen met een verantwoordelijke positie zijn taak niet meer weet.
Ik houd niet zo van veranderingen. Dat had je kunnen weten.Zeeuw schreef:Leg eens uit.Jantje schreef:Ja. Gelukkig wel.
Ik vind het nl in onze HHK bijzonder aangenaam dat mensen na max 12 jaar stoppen. Zodat er een gezonde doorstroming in zit. Waarbij ik 12 jaar overigens al erg lang vind.
Als nou elke GerGemmer op Refoforum die het met bovenstaande zienswijze eens is, bij zijn kerkenraad dit verzoek indient, en als er negatief op gereageerd wordt, dit doorstuurt naar de classis, kan er op de volgende Generale Synode over gesproken worden. Reken maar dat de zware broeders hierin nooit meegaan. Ik dus ook niet.Erskinees schreef:Toch dient de regel uit de DKO m.i. gehanteerd te worden. Er gaat dan wel pastorale ervaring verloren, maar dat hoort er nou eenmaal bij. De GG heeft onlangs de DKO flink aangepast en herzien. Het periodiek aftreden is blijven staan. Dan moeten de regels die blijkbaar niet herzien dienden te worden wel in praktijk gebracht worden.
Even een vraag: Wat is de Bijbelse motivatie hiervoor? In de Bijbel zijn zowel predikanten als ouderlingen ‘presbyters’ (opzieners). Waar vind ik in de Bijbel dat personen die dit ambt bekleden dit slechts voor een beperkte periode doen? (Daarmee zeg ik niet dat herverkiezing niet nodig zou zijn; maar dat is iets anders dan verplichte terugtreding).Jantje schreef:Als nou elke GerGemmer op Refoforum die het met bovenstaande zienswijze eens is, bij zijn kerkenraad dit verzoek indient, en als er negatief op gereageerd wordt, dit doorstuurt naar de classis, kan er op de volgende Generale Synode over gesproken worden. Reken maar dat de zware broeders hierin nooit meegaan. Ik dus ook niet.Erskinees schreef:Toch dient de regel uit de DKO m.i. gehanteerd te worden. Er gaat dan wel pastorale ervaring verloren, maar dat hoort er nou eenmaal bij. De GG heeft onlangs de DKO flink aangepast en herzien. Het periodiek aftreden is blijven staan. Dan moeten de regels die blijkbaar niet herzien dienden te worden wel in praktijk gebracht worden.
We zullen het allemaal wel eens zijn dat het NT heel weinig zegt over hoe de ambten toen ingevuld werden. Juist daarom is het wel nuttig dat Calvijn en anderen dat verder uitgewerkt hebben. Het vragen naar Bijbelse onderbouwing is daarom toch wel een beetje een dooddoener.Valcke schreef: Even een vraag: Wat is de Bijbelse motivatie hiervoor? In de Bijbel zijn zowel predikanten als ouderlingen ‘presbyters’ (opzieners). Waar vind ik in de Bijbel dat personen die dit ambt bekleden dit slechts voor een beperkte periode doen? (Daarmee zeg ik niet dat herverkiezing niet nodig zou zijn; maar dat is iets anders dan verplichte terugtreding).
NB dit is een vraag. (Dus behandel het ook zo.)
Dat is geen argument.Jantje schreef:Ik houd niet zo van veranderingen. Dat had je kunnen weten.Zeeuw schreef:Leg eens uit.Jantje schreef:Ja. Gelukkig wel.
Ik vind het nl in onze HHK bijzonder aangenaam dat mensen na max 12 jaar stoppen. Zodat er een gezonde doorstroming in zit. Waarbij ik 12 jaar overigens al erg lang vind.
Periodiek aftreden is natuurlijk niet hetzelfde als niet herkiesbaar stellen. Periodieke aftreding is bij mijn weten in alle gemeenten praktijk, zij het dat de termijnen wat wisselend werden gehanteerd (en de twee jaar uit de DKO volgens mij vrijwel nergens functioneerde). Pijnpunt bij sommigen hier is vooral, denk ik, dat alle aftreders telkens weer herkozen worden. Ik ben niet volledig op de hoogte, maar volgens mij is de verplichting van daadwerkelijk aftreden (en niet herkiesbaar zijn) verdwenen uit de herziene kerkorde.Erskinees schreef:Toch dient de regel uit de DKO m.i. gehanteerd te worden. Er gaat dan wel pastorale ervaring verloren, maar dat hoort er nou eenmaal bij. De GG heeft onlangs de DKO flink aangepast en herzien. Het periodiek aftreden is blijven staan. Dan moeten de regels die blijkbaar niet herzien dienden te worden wel in praktijk gebracht worden.
Wel degelijk mag verwacht worden dat er een Bijbelse grondslag bestaat. Dat wil niet zeggen dat alle dingen 1 op 1 gekopieerd kunnen worden, maar een Bijbelse duiding is wel degelijk gewenst of zelfs nodig. Dat was trouwens ook de opvatting van Calvijn voor alle regels die in het kerkelijk leven gelden. De vraag is dus zeker legitiem.gallio schreef:We zullen het allemaal wel eens zijn dat het NT heel weinig zegt over hoe de ambten toen ingevuld werden. Juist daarom is het wel nuttig dat Calvijn en anderen dat verder uitgewerkt hebben. Het vragen naar Bijbelse onderbouwing is daarom toch wel een beetje een dooddoener.Valcke schreef: Even een vraag: Wat is de Bijbelse motivatie hiervoor? In de Bijbel zijn zowel predikanten als ouderlingen ‘presbyters’ (opzieners). Waar vind ik in de Bijbel dat personen die dit ambt bekleden dit slechts voor een beperkte periode doen? (Daarmee zeg ik niet dat herverkiezing niet nodig zou zijn; maar dat is iets anders dan verplichte terugtreding).
NB dit is een vraag. (Dus behandel het ook zo.)
Of je moet van mening zijn dan alles in de reformatorische kerken rechtstreeks op een bijbelgedeelte gebaseerd moet zijn. Dan zou men kunnen stellen dat een diaken mag gaan preken en dopen, omdat Filippus dit ook deed. Dat verkiezing van ambtsdragers per lot moet gebeuren. Dat er bij het bereiken van de leeftijd van 50 jaar een einde komt aan de ambtsbediening.
Kun jij wel de Bijbelse grondslag voor continue herverkiezing vinden?Valcke schreef:Wel degelijk mag verwacht worden dat er een Bijbelse grondslag bestaat. Dat wil niet zeggen dat alle dingen 1 op 1 gekopieerd kunnen worden, maar een Bijbelse duiding is wel degelijk gewenst of zelfs nodig. Dat was trouwens ook de opvatting van Calvijn voor alle regels die in het kerkelijk leven gelden. De vraag is dus zeker legitiem.gallio schreef:We zullen het allemaal wel eens zijn dat het NT heel weinig zegt over hoe de ambten toen ingevuld werden. Juist daarom is het wel nuttig dat Calvijn en anderen dat verder uitgewerkt hebben. Het vragen naar Bijbelse onderbouwing is daarom toch wel een beetje een dooddoener.Valcke schreef: Even een vraag: Wat is de Bijbelse motivatie hiervoor? In de Bijbel zijn zowel predikanten als ouderlingen ‘presbyters’ (opzieners). Waar vind ik in de Bijbel dat personen die dit ambt bekleden dit slechts voor een beperkte periode doen? (Daarmee zeg ik niet dat herverkiezing niet nodig zou zijn; maar dat is iets anders dan verplichte terugtreding).
NB dit is een vraag. (Dus behandel het ook zo.)
Of je moet van mening zijn dan alles in de reformatorische kerken rechtstreeks op een bijbelgedeelte gebaseerd moet zijn. Dan zou men kunnen stellen dat een diaken mag gaan preken en dopen, omdat Filippus dit ook deed. Dat verkiezing van ambtsdragers per lot moet gebeuren. Dat er bij het bereiken van de leeftijd van 50 jaar een einde komt aan de ambtsbediening.
Ik meen dat onderstaande teksten ons hierin een duidelijke richting wijzen:Zeeuw schreef:Kun jij wel de Bijbelse grondslag voor continue herverkiezing vinden?Valcke schreef:Wel degelijk mag verwacht worden dat er een Bijbelse grondslag bestaat. Dat wil niet zeggen dat alle dingen 1 op 1 gekopieerd kunnen worden, maar een Bijbelse duiding is wel degelijk gewenst of zelfs nodig. Dat was trouwens ook de opvatting van Calvijn voor alle regels die in het kerkelijk leven gelden. De vraag is dus zeker legitiem.gallio schreef:We zullen het allemaal wel eens zijn dat het NT heel weinig zegt over hoe de ambten toen ingevuld werden. Juist daarom is het wel nuttig dat Calvijn en anderen dat verder uitgewerkt hebben. Het vragen naar Bijbelse onderbouwing is daarom toch wel een beetje een dooddoener.Valcke schreef: Even een vraag: Wat is de Bijbelse motivatie hiervoor? In de Bijbel zijn zowel predikanten als ouderlingen ‘presbyters’ (opzieners). Waar vind ik in de Bijbel dat personen die dit ambt bekleden dit slechts voor een beperkte periode doen? (Daarmee zeg ik niet dat herverkiezing niet nodig zou zijn; maar dat is iets anders dan verplichte terugtreding).
NB dit is een vraag. (Dus behandel het ook zo.)
Of je moet van mening zijn dan alles in de reformatorische kerken rechtstreeks op een bijbelgedeelte gebaseerd moet zijn. Dan zou men kunnen stellen dat een diaken mag gaan preken en dopen, omdat Filippus dit ook deed. Dat verkiezing van ambtsdragers per lot moet gebeuren. Dat er bij het bereiken van de leeftijd van 50 jaar een einde komt aan de ambtsbediening.
Idem 1 Korinthe 12:4 e.v.Romeinen 12 schreef:6 Hebbende nu verscheidene gaven, naar de genade die ons gegeven is,
7 Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren;
8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.
Handelingen 20 schreef:Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed.
Wanneer de vervulling van de ambten gebonden is aan gaven en genadegiften van de Heilige Geest, dan kan ik mij niet voorstellen dat het (Bijbels gezien) de bedoeling is dat ambtsdragers steeds vervangen moeten worden. Ik spreek dan over de situatie dat deze ambtsdragers ook werkelijk door de Heilige Geest hiertoe geroepen zijn (wat natuurlijk in werkelijkheid niet zo hoeft te zijn).Kolossenzen 4 schreef:17 En zegt tot Archippus: Zie op de bediening die gij aangenomen hebt in den Heere, dat gij die vervult.
Ik zie evenmin een directe Bijbelse opdracht daartoe. Ik vind dat echter geen aanleiding om iemand dan maar voor het leven te benoemen. K. de Gier licht in zijn commentaar op art. 27 DKO het volgende toe (en ik herhaal deels wat ik al eerder postte):Valcke schreef: Even een vraag: Wat is de Bijbelse motivatie hiervoor? In de Bijbel zijn zowel predikanten als ouderlingen ‘presbyters’ (opzieners). Waar vind ik in de Bijbel dat personen die dit ambt bekleden dit slechts voor een beperkte periode doen? (Daarmee zeg ik niet dat herverkiezing niet nodig zou zijn; maar dat is iets anders dan verplichte terugtreding).
NB dit is een vraag. (Dus behandel het ook zo.)
K. de Gier schreef:Als maatregel van orde heeft de D.K.O. bewust periodieke aftreding van de ouderlingen en diakenen voorgeschreven. Tegenover de roomse kerk hielden de gereformeerde vaderen vast aan het beginsel, dat het ambt geen character indelebilis (onverdelgbaar karakter) draagt waarbij het ambt niet te scheiden zou zijn van de persoon die het bedient. De roomse kerk leert dat het ambt slechts éénmaal in het leven ontvangen wordt en dat het nooit meer verloren gaat. Wel kan een ambtsdrager zich de uitoefening van het ambt onwaardig maken, maar het ambt zelf kan niet ontnomen worden. De gereformeerden leerden echter dat Christus door middel van de kerk het ambt als een opdracht aan een persoon oplegt, en niet als onuitwisbaar teken in de ziel indrukt. Maar Christus kan ook door middel van de kerk de persoon weer van het ambt ontslaan. Als bijbels voorbeeld werd Filippus genoemd, die eerst diaken was (Hand. 6:5), maar later evangelist genoemd wordt (Hand. 8: 5-12). Hieruit blijkt dat verwisselen van het ambt mogelijk is.