Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Het is absoluut off-topic (sorry mods), maar ik vind het nog steeds apart dat bij "refo-evenementen" het heel duidelijk is wie de refo-vrouwen (en kinderen) zijn , maar dat de mannen niet te onderscheiden zijn van mannen die geen enkele affectie hebben met enige religie.
Je ziet (ik steek nu mijn parapluie op) dit ook terug bij de doorsnee moslims.
Je ziet (ik steek nu mijn parapluie op) dit ook terug bij de doorsnee moslims.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Je hebt daar helemaal gelijk in. Een man bekende het ook wel eens dat de refo-voorschriften voor een vrouw veel "strenger" zijn dan voor een man.jvdg schreef:Het is absoluut off-topic (sorry mods), maar ik vind het nog steeds apart dat bij "refo-evenementen" het heel duidelijk is wie de refo-vrouwen (en kinderen) zijn , maar dat de mannen niet te onderscheiden zijn van mannen die geen enkele affectie hebben met enige religie.
Je ziet (ik steek nu mijn parapluie op) dit ook terug bij de doorsnee moslims.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Zijn die er wel voor een man?JolandaOudshoorn schreef:Je hebt daar helemaal gelijk in. Een man bekende het ook wel eens dat de refo-voorschriften voor een vrouw veel "strenger" zijn dan voor een man.jvdg schreef:Het is absoluut off-topic (sorry mods), maar ik vind het nog steeds apart dat bij "refo-evenementen" het heel duidelijk is wie de refo-vrouwen (en kinderen) zijn , maar dat de mannen niet te onderscheiden zijn van mannen die geen enkele affectie hebben met enige religie.
Je ziet (ik steek nu mijn parapluie op) dit ook terug bij de doorsnee moslims.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Ja natuurlijk wel. Als we ons eerbaar moeten kleden zal dat ook voor de man gelden neem ik zo aan.BJD schreef:Zijn die er wel voor een man?JolandaOudshoorn schreef:Je hebt daar helemaal gelijk in. Een man bekende het ook wel eens dat de refo-voorschriften voor een vrouw veel "strenger" zijn dan voor een man.jvdg schreef:Het is absoluut off-topic (sorry mods), maar ik vind het nog steeds apart dat bij "refo-evenementen" het heel duidelijk is wie de refo-vrouwen (en kinderen) zijn , maar dat de mannen niet te onderscheiden zijn van mannen die geen enkele affectie hebben met enige religie.
Je ziet (ik steek nu mijn parapluie op) dit ook terug bij de doorsnee moslims.
en geldt dit alleen voor de opziener?
"Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;"
En betekent dit nu dat alle vrijgezelle ouderlingen/diakenen dit ambt niet mogen bedienen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Mijns inziens niet. Maar áls hij getrouwd is, dan mag dat (maar) met één vrouw zijn.albion schreef:"Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;"
En betekent dit nu dat alle vrijgezelle ouderlingen/diakenen dit ambt niet mogen bedienen?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Bij ons ging het over verwachting. Welke verwachting hebben wij? en Verwachten wij dan ook daadwerlijke op de komst van Jezus? en op de terugkomst van Jezus?.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Maar laten we het doel niet uit het oog verliezen. Het doel is niet om je te onderscheiden van de wereld door middel van kleding. Het enige waar de Bijbel toe oproept is dat er onderscheid is tussen man en vrouw en men zich daar naar moet kleden, een man moet niet gekleed gaan als vrouw en een vrouw niet gekleed als man. Dat is het doel... en niet: Als je over straat loopt moet je aan de kleding gelijk kunnen zien wie van God is en wie niet. Dat dit bij reformatorische vrouwen soms wel zo is is een bijkomstigheid maar niet het doel van kledingvoorschriften.JolandaOudshoorn schreef:Je hebt daar helemaal gelijk in. Een man bekende het ook wel eens dat de refo-voorschriften voor een vrouw veel "strenger" zijn dan voor een man.jvdg schreef:Het is absoluut off-topic (sorry mods), maar ik vind het nog steeds apart dat bij "refo-evenementen" het heel duidelijk is wie de refo-vrouwen (en kinderen) zijn , maar dat de mannen niet te onderscheiden zijn van mannen die geen enkele affectie hebben met enige religie.
Je ziet (ik steek nu mijn parapluie op) dit ook terug bij de doorsnee moslims.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Wat ik wel mooi in de ochtendpreek vond, was een opmerking over Maria. Ze was al ondertrouwd, ze hadden al officiële trouwbeloftes gedaan die eigeniljk onverbreekbaar waren. Toch was het voor haar vanzelfsprekend dat ze 'nog geen man bekende'. Dominee liet de toepassing bewust aan zijn schaapjes zelf over, maar die was natuurlijk wel duidelijk.
Anno nu hoor je vaak beweren dat als je elkaar echt trouw beloofd hebt, maakt het niet zoveel meer uit om toch seks te hebben, getrouwd of niet. De praktijk in Israël was in ieder geval absoluut anders. Lijkt me ook een lijn die we vandaag de dag aan mogen/moeten houden.
's Avonds hadden we echt een catechismus-uitpluis-preek
Anno nu hoor je vaak beweren dat als je elkaar echt trouw beloofd hebt, maakt het niet zoveel meer uit om toch seks te hebben, getrouwd of niet. De praktijk in Israël was in ieder geval absoluut anders. Lijkt me ook een lijn die we vandaag de dag aan mogen/moeten houden.
's Avonds hadden we echt een catechismus-uitpluis-preek

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Over de lofzang van Maria.
Ze is een week (ongeveer) zwanger, gaat een lange reis maken en zingt aangekomen bij Elisabeth de lofzang.
Opmerkelijk wat geloof doet; zingen.
Ongeloof zegt, laat nog maar even overwinteren, laten we het nog even aankijken,
enz.
Geloof gaat zingen over hetgeen beloofd is!
En dan wat ze zingt. Nooit tot me doorgedrongen dat ze zoveel citeert uit het oude testament.
Ze jubelt het uit en gebruikt daar Gods Woord voor.
Ook een mooie gedachte: na het oude testament begint het nieuwe testament met lofzangen.
Zoveel onderwijs, ongekend.
Ze is een week (ongeveer) zwanger, gaat een lange reis maken en zingt aangekomen bij Elisabeth de lofzang.
Opmerkelijk wat geloof doet; zingen.
Ongeloof zegt, laat nog maar even overwinteren, laten we het nog even aankijken,
enz.
Geloof gaat zingen over hetgeen beloofd is!
En dan wat ze zingt. Nooit tot me doorgedrongen dat ze zoveel citeert uit het oude testament.
Ze jubelt het uit en gebruikt daar Gods Woord voor.
Ook een mooie gedachte: na het oude testament begint het nieuwe testament met lofzangen.
Zoveel onderwijs, ongekend.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Op zich helemaal mee eens. Alleen moeten we dan misschien, ook terug naar andere lijnen uit die tijd. Maria was vermoedelijk een jaar of 16. Tegenwoordig trouwt men op veel latere leeftijd, eigenlijk biologisch gezien te laat. Daarmee maken we het denk ik wel een stuk lastiger. Ik denk dat dat wel een rol speelt in de problematiek die we tegenwoordig op dat punt hebben, in heel Nederland, maar ook binnen de kerk.freek schreef:Wat ik wel mooi in de ochtendpreek vond, was een opmerking over Maria. Ze was al ondertrouwd, ze hadden al officiële trouwbeloftes gedaan die eigeniljk onverbreekbaar waren. Toch was het voor haar vanzelfsprekend dat ze 'nog geen man bekende'. Dominee liet de toepassing bewust aan zijn schaapjes zelf over, maar die was natuurlijk wel duidelijk.
Anno nu hoor je vaak beweren dat als je elkaar echt trouw beloofd hebt, maakt het niet zoveel meer uit om toch seks te hebben, getrouwd of niet. De praktijk in Israël was in ieder geval absoluut anders. Lijkt me ook een lijn die we vandaag de dag aan mogen/moeten houden.
's Avonds hadden we echt een catechismus-uitpluis-preek
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Eens. Maar het is zoals je zelf al zegt: we hebben het zelf lastig gemaakt, om allerlei redenen. Dus dat is óns probleem. Ondanks de veranderde context en situatie, denk ik niet dat deze bijbelse lijn veranderd is.Marnix schreef:Op zich helemaal mee eens. Alleen moeten we dan misschien, ook terug naar andere lijnen uit die tijd. Maria was vermoedelijk een jaar of 16. Tegenwoordig trouwt men op veel latere leeftijd, eigenlijk biologisch gezien te laat. Daarmee maken we het denk ik wel een stuk lastiger. Ik denk dat dat wel een rol speelt in de problematiek die we tegenwoordig op dat punt hebben, in heel Nederland, maar ook binnen de kerk.freek schreef:Wat ik wel mooi in de ochtendpreek vond, was een opmerking over Maria. Ze was al ondertrouwd, ze hadden al officiële trouwbeloftes gedaan die eigeniljk onverbreekbaar waren. Toch was het voor haar vanzelfsprekend dat ze 'nog geen man bekende'. Dominee liet de toepassing bewust aan zijn schaapjes zelf over, maar die was natuurlijk wel duidelijk.
Anno nu hoor je vaak beweren dat als je elkaar echt trouw beloofd hebt, maakt het niet zoveel meer uit om toch seks te hebben, getrouwd of niet. De praktijk in Israël was in ieder geval absoluut anders. Lijkt me ook een lijn die we vandaag de dag aan mogen/moeten houden.
's Avonds hadden we echt een catechismus-uitpluis-preek
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
de lofzang van Elizabeth.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Zoals ik al aangaf ben ik het daar helemaal mee eens!freek schreef:Eens. Maar het is zoals je zelf al zegt: we hebben het zelf lastig gemaakt, om allerlei redenen. Dus dat is óns probleem. Ondanks de veranderde context en situatie, denk ik niet dat deze bijbelse lijn veranderd is.Marnix schreef:Op zich helemaal mee eens. Alleen moeten we dan misschien, ook terug naar andere lijnen uit die tijd. Maria was vermoedelijk een jaar of 16. Tegenwoordig trouwt men op veel latere leeftijd, eigenlijk biologisch gezien te laat. Daarmee maken we het denk ik wel een stuk lastiger. Ik denk dat dat wel een rol speelt in de problematiek die we tegenwoordig op dat punt hebben, in heel Nederland, maar ook binnen de kerk.freek schreef:Wat ik wel mooi in de ochtendpreek vond, was een opmerking over Maria. Ze was al ondertrouwd, ze hadden al officiële trouwbeloftes gedaan die eigeniljk onverbreekbaar waren. Toch was het voor haar vanzelfsprekend dat ze 'nog geen man bekende'. Dominee liet de toepassing bewust aan zijn schaapjes zelf over, maar die was natuurlijk wel duidelijk.
Anno nu hoor je vaak beweren dat als je elkaar echt trouw beloofd hebt, maakt het niet zoveel meer uit om toch seks te hebben, getrouwd of niet. De praktijk in Israël was in ieder geval absoluut anders. Lijkt me ook een lijn die we vandaag de dag aan mogen/moeten houden.
's Avonds hadden we echt een catechismus-uitpluis-preek

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
voor wie het niet wist (ik wist het ook niet): het was gisteren zondag Gaudete http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaudete.
We hebben een predikant die nogal van alle mogelijke en onmogelijke indelingen van en naampjes in het kerkelijk jaar houdt, dus gisterenavond hadden we Gaudete. Lofprijzing in Advent. De preek ging daarom over Zefanja 3 vanaf vers 14 (Gods kant) en Lukas 3:7-14, de prediking van Johannes de Doper (de kant van de mens).
We hebben een predikant die nogal van alle mogelijke en onmogelijke indelingen van en naampjes in het kerkelijk jaar houdt, dus gisterenavond hadden we Gaudete. Lofprijzing in Advent. De preek ging daarom over Zefanja 3 vanaf vers 14 (Gods kant) en Lukas 3:7-14, de prediking van Johannes de Doper (de kant van de mens).
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
's-morgens: Lukas 1:69: En heeft een Hoorn der zaligheid ons opgericht in het van David Zijn knecht;
's-middags: Deut.18:15: Een Profeet uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE uw God verwekken; naar Hem zult gij horen;(Advent-leespreek van Ds.J.van Haaren). Met die Profeet word duidelijk de Heere Jezus bedoeld! Mozes voorzag hem dus al!
's-avonds: Zondag 41 H.C.(7e gebod). Altijd een heel teer onderwerp, waarbij het regelmatig zo stil was, dat je 'een speld kon horen vallen'. In bijzonder hoe 'verworden' onze maatschappij is geworden: homo- en lesbienne-emanicipatie, incest(ook in onze gezindte; dat dat genoemd moet worden zij hij) en ook(nu geef ik het even een eufemistische term): beestalie. Ik kan me herinneren dat hij die laatste de vorige keer ook aanhaalde, dat zit hem blijkbaar nogal hoog. Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest. Wellicht heeft -DIA- nog wat aan te vullen...
's-middags: Deut.18:15: Een Profeet uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE uw God verwekken; naar Hem zult gij horen;(Advent-leespreek van Ds.J.van Haaren). Met die Profeet word duidelijk de Heere Jezus bedoeld! Mozes voorzag hem dus al!
's-avonds: Zondag 41 H.C.(7e gebod). Altijd een heel teer onderwerp, waarbij het regelmatig zo stil was, dat je 'een speld kon horen vallen'. In bijzonder hoe 'verworden' onze maatschappij is geworden: homo- en lesbienne-emanicipatie, incest(ook in onze gezindte; dat dat genoemd moet worden zij hij) en ook(nu geef ik het even een eufemistische term): beestalie. Ik kan me herinneren dat hij die laatste de vorige keer ook aanhaalde, dat zit hem blijkbaar nogal hoog. Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest. Wellicht heeft -DIA- nog wat aan te vullen...