Beroepingswerk discussie [4]

GGotK

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

GGBeroopingswerk schreef:
Dat is aan u.
Het enigste (niet zo enig) wat ik aan bedoelde te geven is dat ik op een moment als deze mezelf afvraag of de keuze bij kandidaatstellingen en stemmingen vanuit de binnenkamer afkomstig is of vanuit de bovenkamer.
In de binnenkamer moet je wel de bovenkamer gebruiken.
Wat Jantje kenschetst zal heus wel een rol spelen, dus het is bevreemdend dat sommigen hier Jantje daar zo hard op aanvallen.

Maar God werkt door al dat menselijk denken/werken heen, dat is nu het mooie aan beroepingswerk.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Dat is aan u.
Het enigste (niet zo enig) wat ik aan bedoelde te geven is dat ik op een moment als deze mezelf afvraag of de keuze bij kandidaatstellingen en stemmingen vanuit de binnenkamer afkomstig is of vanuit de bovenkamer.
In de binnenkamer moet je wel de bovenkamer gebruiken.
Wat Jantje kenschetst zal heus wel een rol spelen, dus het is bevreemdend dat sommigen hier Jantje daar zo hard op aanvallen.
Wie zegt dat dat heus wel een rol speelde? Waren jullie er bij in de binnenkamer?
Maar God werkt door al dat menselijk denken/werken heen, dat is nu het mooie aan beroepingswerk.
Als je dat nu echt gelooft, waarom dan dat uitpluizen van de vermeende menselijke trekken in het beroepingswerk?

En dan dat gepraat over de leeftijd. Een predikant in de GG gaat pas vanaf 70 jaar met emeritaat, bijzondere gevallen daargelaten. Dan kan dat toch nog prima?
- Niet meer zo actief -
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nu kan het ineens prima? En als een kandidaat een beroep aanneemt naar een grote gemeente en vervolgens na enkele jaren weer vertrekt, wordt er zo vaak geklaagd dat hij de gemeente 'amper' kende, omdat ze zo groot was. Maar als het een dominee van 66,5 jaar is, dan kan het opeens wel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik ben hier niet om Jantje te verdedigen, dat kan hij best zelf. Maar wie de mens/zichzelf kent, zal ook vrezen dat er een waarheid schuilt in de gedachtegang dat bij welke verkiezing/stemming dan ook en hoop menselijk (denk)werk komt kijken.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

GGotK schreef:Ik ben hier niet om Jantje te verdedigen, dat kan hij best zelf. Maar wie de mens/zichzelf kent, zal ook vrezen dat er een waarheid schuilt in de gedachtegang dat bij welke verkiezing/stemming dan ook en hoop menselijk (denk)werk komt kijken.
Daarom is dit topic ook één van de meest levenskrachtige van alle onderwerpen op dit forum denk ik. Beroepingswerk bevindt zich op het snijvlak van waar vlees overgaat in geest (en Geest) en andersom...we weten het niet en zullen het nooit helemaal weten. Dat maakt het voor nogal wat mensen spannend.
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Nu kan het ineens prima? En als een kandidaat een beroep aanneemt naar een grote gemeente en vervolgens na enkele jaren weer vertrekt, wordt er zo vaak geklaagd dat hij de gemeente 'amper' kende, omdat ze zo groot was. Maar als het een dominee van 66,5 jaar is, dan kan het opeens wel?
Nou, ik denk dat een predikant die al wat jaren meedraait zijn tijd efficient beheert. Hij zal ws. minder tijd in zijn studie steken. En zo kan ik nog wel wat dingen bedenken hoe een gezonde man van 66 misschien wel beter functioneert dan een kandidaat van 30.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik vind dat er erg overtrokken wordt gereageerd op deze case. Ja, Jantje is wat hijgerig als het gaat om GG nieuws. Maar dat is hij altijd. Waarom moet deze signalering nu zo keihard aangepakt worden? Er zijn wel gekkere gedaan op dit forum. Dit is gewoon een optelsom van feiten die voor een ieder verifierbaar zijn. Jantje zegt regelmatig dingen die misschien velen anderen wel denken.
pierre27

Bericht door pierre27 »

gallio schreef:
Jantje schreef:Nu kan het ineens prima? En als een kandidaat een beroep aanneemt naar een grote gemeente en vervolgens na enkele jaren weer vertrekt, wordt er zo vaak geklaagd dat hij de gemeente 'amper' kende, omdat ze zo groot was. Maar als het een dominee van 66,5 jaar is, dan kan het opeens wel?
Nou, ik denk dat een predikant die al wat jaren meedraait zijn tijd efficient beheert. Hij zal ws. minder tijd in zijn studie steken. En zo kan ik nog wel wat dingen bedenken hoe een gezonde man van 66 misschien wel beter functioneert dan een kandidaat van 30.
Alsof Ds Moens op het punt staat met pensioen te gaan. Hij heeft een paar bij ons gepreekt, dat was fijn. Dat kan meespelen dat hij op tweetal stond. Ik zou het prima vinden als hij het beroep mag aannemen. Ik kan er werkelijk niets verkeerds in zien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Ik vind dat er erg overtrokken wordt gereageerd op deze case. Ja, Jantje is wat hijgerig als het gaat om GG nieuws. Maar dat is hij altijd. Waarom moet deze signalering nu zo keihard aangepakt worden? Er zijn wel gekkere gedaan op dit forum. Dit is gewoon een optelsom van feiten die voor een ieder verifierbaar zijn. Jantje zegt regelmatig dingen die misschien velen anderen wel denken.
Waar komt die hijgerigheid of hoe je het ook wil noemen vandaan?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:
Beroepenhijger. Ik herhaal hem nog een keer.
Doe niet zo zielig Ad. Scheldtermen gebruiken is zo sneu.
Dit is niet zielig Zeeuw. Ik ben oprecht verontwaardigd. En het zorgelijke vind ik dat Jantje het echt niet lijkt te snappen. Ik ben benieuwd of hij nog antwoorden weet op mijn vragen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind dat er erg overtrokken wordt gereageerd op deze case. Ja, Jantje is wat hijgerig als het gaat om GG nieuws. Maar dat is hij altijd. Waarom moet deze signalering nu zo keihard aangepakt worden? Er zijn wel gekkere gedaan op dit forum. Dit is gewoon een optelsom van feiten die voor een ieder verifierbaar zijn. Jantje zegt regelmatig dingen die misschien velen anderen wel denken.
Waar komt die hijgerigheid of hoe je het ook wil noemen vandaan?
Te veel met dit soort zaken bezig zijn ?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Dat heeft daar niks mee te maken. Ik signaleer alleen iets.
Noem één goede reden waarom jij hier moet vertellen dat je vragen hebt bij het uitgebrachte beroep van Scherpenzeel. Eentje maar. Ik ben oprecht onthutst over het feit dat jij dat niet lijkt te snappen. Op welke manier dien je hier de beroepen predikant mee?

Ad Anker schreef:Ik ben benieuwd of hij nog antwoorden weet op mijn vragen.
Ja hoor, @Ad, ik heb wel een antwoord. De dominee zélf staat hier namelijk helemaal los van. Dat heb ik eerder ook al geschreven vanavond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Dat heeft daar niks mee te maken. Ik signaleer alleen iets.
Noem één goede reden waarom jij hier moet vertellen dat je vragen hebt bij het uitgebrachte beroep van Scherpenzeel. Eentje maar. Ik ben oprecht onthutst over het feit dat jij dat niet lijkt te snappen. Op welke manier dien je hier de beroepen predikant mee?

Ad Anker schreef:Ik ben benieuwd of hij nog antwoorden weet op mijn vragen.
Ja hoor, @Ad, ik heb wel een antwoord. De dominee zélf staat hier namelijk helemaal los van. Dat heb ik eerder ook al geschreven vanavond.
Ho even. Ik sloeg aan op jouw bevestigende opmerking nav de situatie in zijn eigen gemeente. Je meende dat niet?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Misschien moet je het draadje nog eens lezen.

Ik zie wel een verband inderdaad. Maar als bijvoorbeeld ds. W.J. Karels (ook ruim 66 jaar) in Scherpenzeel was beroepen, had ik het even opmerkelijk gevonden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Misschien moet je het draadje nog eens lezen.

Ik zie wel een verband inderdaad. Maar als bijvoorbeeld ds. W.J. Karels (ook ruim 66 jaar) in Scherpenzeel was beroepen, had ik het even opmerkelijk gevonden.
Beste Jantje, ik ga mijn wijntje drinken en slapen. Wellicht is het verstandig om na te denken over je rol in topics als deze.
Gesloten