Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jongere

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:
Logisch toch, dat Eutichus een gelovige was; wat moet je anders in de kerk doen?
Er zit toch kaf en koren in de kerk :quoi (Het zou eigenlijk niet zo moeten wezen, maar het is toch het geval). Dus zo heel logisch is dat niet!
Ik geloof heel stellig - wellicht een enkele uitzondering daargelaten die de 'wereld' niet los kan laten (neem Ananias en vrouw) - dat in die tijd de kerk bestond uit koren. Namelijk allen mensen die je als volgt kunt omschrijven:
Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
Zondag hoorde ik hier ook een preek over. Het thema was 'de kracht van de opstanding van Christus'. Dàt is de boodschap die het verhaal van Eutychus ons te leren heeft denk ik.
Jongere

Bericht door Jongere »

freek schreef:Lukas wijst op de lange preek van Paulus. Dus het lijkt me eerder een les voor predikanten dat ze het niet te lang moeten maken.
Hm.. dat lijkt me niet de les. Als het aan de lengte van die preek had gelegen waren ze na de gebeurtenis met Eutychus allemaal snel naar bed gegaan. Maar ze zijn doorgegaan tot het dageraad werd! Dàt vind ik dan wel weer een leerzame les.
Daar werd in de preek zondag ook op gewezen. Het was de laatste keer dat Paulus die mensen zien zou. Verderop in het hoofdstuk zegt hij tegen de ouderlingen van Efeze:
En nu ziet, ik weet, dat gij allen, waar ik doorgegaan ben, predikende het Koninkrijk Gods, mijn aangezicht niet meer zien zult. Daarom betuig ik ulieden op dezen huidigen dag, dat ik rein ben van het bloed van u allen.
Tussen haakjes: ook een mooie les, de laatste zin van Paulus. Zo ging hij dus om met de plicht van evangelisatie: je moet rein zijn van het bloed van je naasten!
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:
freek schreef:Lukas wijst op de lange preek van Paulus. Dus het lijkt me eerder een les voor predikanten dat ze het niet te lang moeten maken.
Hm.. dat lijkt me niet de les. Als het aan de lengte van die preek had gelegen waren ze na de gebeurtenis met Eutychus allemaal snel naar bed gegaan. Maar ze zijn doorgegaan tot het dageraad werd! Dàt vind ik dan wel weer een leerzame les.
Nee mij ook niet. Maar als je er dan toch een heel praktische les uit wil halen (zoals de dominee van Gijs dat wil), dan staat er wél letterlijk in dat Paulus zo lang sprak en Eutychus daarom in slaap viel, maar níet dat Eutychus in slaap viel omdat hij zich niet goed had voorbereid. De les die jij noemt heeft ons idd ook wel iets te zeggen..
Lassie

Bericht door Lassie »

er werden 2 kinderen gedoopt en 1 kind werd opgedragen!

We lazen uit het boek Amos. Mijn gedachten waren er niet bij! Ik hoop dat de preek nog online komt te staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

Lassie schreef:er werden 2 kinderen gedoopt en 1 kind werd opgedragen!

We lazen uit het boek Amos. Mijn gedachten waren er niet bij! Ik hoop dat de preek nog online komt te staan!
Welke waarde kan worden gehecht aan het opdragen van een kind?
Is dat het begin van het voorportaal tot het moment waarop het kind zijn besluit te kennen geeft? En als dat kind dan besluit tot het zich laten dopen, is dat dan gelijk de belijdenis?

DV zondag hoop ik een dienst mee te maken waarin een achterneefje wordt opgedragen.
Vandaar dat ik er iets meer van wil weten.
Lassie

Bericht door Lassie »

het is zowieso niet het zelfde als de kinderdoop!

Ik hoop voor je dat er tijdens de dienst wordt uitgelegd wat het opdragen in die gemeente betekend! Dat deed men afgelopen zondag wel!

Hierin moeten de ouders ook een aantal vragen beantwoorden en ook de gemeente!
saphira

Bericht door saphira »

Welke vragen moeten ouders die hun kind opdragen beantwoorden?
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
freek

Bericht door freek »

Apart..Ik wist niet dat er gemeenten zijn waar het beide voorkomt.
aritha

Bericht door aritha »

freek schreef:

Stapt de kerkenraad dat niet van hun beleidsplan af?
freek

Bericht door freek »

aritha schreef:
freek schreef:

Stapt de kerkenraad dat niet van hun beleidsplan af?
Beleidsplannen horen bij het zakenleven. Die hebben ze in evangelische gemeenten - gelukkig! - niet.
Rens

Bericht door Rens »

Het "opdragen" komt iig ook voor bij het Leger des Heils........daar kennen ze de doop nl niet
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere

Bericht door Jongere »

freek schreef:Nee mij ook niet. Maar als je er dan toch een heel praktische les uit wil halen (zoals de dominee van Gijs dat wil), dan staat er wél letterlijk in dat Paulus zo lang sprak en Eutychus daarom in slaap viel, maar níet dat Eutychus in slaap viel omdat hij zich niet goed had voorbereid. De les die jij noemt heeft ons idd ook wel iets te zeggen..
Even tussendoor, al hoeven we hier niet eindeloos over te keuvelen. ;)
Volgens mij kun je dat "daarom" wat jij zegt ook niet zo letterlijk eruit halen. "alzo Paulus lang met hen sprak" (of iets dergelijks, uit mijn hoofd geciteerd) staat er niet zozeer als een reden voor het in slaap vallen. Dat de vele lichten aan zijn in de opperzaal lijkt me een meer logisch verband, ik denk dat dat vanwege die reden daar staat. Hoewel het één het ander niet uitsluit natuurlijk. ;) Ze gingen toch nog door tot de dageraad, ook ná die gebeurtenis!

Maar dat doet er verder niet zoveel toe.
Lassie

Bericht door Lassie »

saphira schreef:Welke vragen moeten ouders die hun kind opdragen beantwoorden?
of ze hun kind(eren) willen opvoeden in het Geloof en ze dat ook mee willen geven!

En de vraag waarop de gemeenten antwoord geeft is, of de gemeente toe wil zien of men daar ook mee bezig zullen zijn en om een bevestiging van de gemeente om het kind te laten opdragen/te dopen.

(dit zijn zo ongeveer mijn woorden, weet zo de preciese vragen niet).
helma

Bericht door helma »

Jongere schreef:
freek schreef:Nee mij ook niet. Maar als je er dan toch een heel praktische les uit wil halen (zoals de dominee van Gijs dat wil), dan staat er wél letterlijk in dat Paulus zo lang sprak en Eutychus daarom in slaap viel, maar níet dat Eutychus in slaap viel omdat hij zich niet goed had voorbereid. De les die jij noemt heeft ons idd ook wel iets te zeggen..
Even tussendoor, al hoeven we hier niet eindeloos over te keuvelen. ;)
Volgens mij kun je dat "daarom" wat jij zegt ook niet zo letterlijk eruit halen. "alzo Paulus lang met hen sprak" (of iets dergelijks, uit mijn hoofd geciteerd) staat er niet zozeer als een reden voor het in slaap vallen. Dat de vele lichten aan zijn in de opperzaal lijkt me een meer logisch verband, ik denk dat dat vanwege die reden daar staat. Hoewel het één het ander niet uitsluit natuurlijk. ;) Ze gingen toch nog door tot de dageraad, ook ná die gebeurtenis!

Maar dat doet er verder niet zoveel toe.

ik heb weleens gehoord dat het om koolmonoxidevergiftiging ging

(hij zat hoog, de vele lampen branden)
Jongere

Bericht door Jongere »

helma schreef:ik heb weleens gehoord dat het om koolmonoxidevergiftiging ging

(hij zat hoog, de vele lampen branden)
Ik weet het niet, zoiets kan. Als er 'door een slaap overvallen' staat kunnen we er op zich goed van uit gaan dat hij ook echt door een slaap werd overvallen. Dat lijkt me ook aannemelijk met zoveel olielampen branden, waarvan de walm door de vensters naar buiten moet waar jij inzit. Het is ook niet zo belangrijk. Het is belangrijk dat deze jongen weer is opgewekt als teken van de opstanding van Jezus Christus!
Gesloten