Juist nu begint er een serie artikelen in De Saambinder over het doopformulier door ds. G.W.S. Mulder. Laten we dat maar eens afwachten.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 18:58Toch zou ik het waarderen, zeker omdat je stelde dat ik ds. Kievits gedachtegoed totaal niet zou kennen en dat ds. Verschuure exact hetzelfde leert. Ik heb proberen te laten zien dat dit niet juist is.
Dat je iets van zijn gedachtegoed kent neem ik van je aan. Maar met het aanhalen van één artikel kun je niet laten zien dat iets niet juist is. Bij mij althans niet.
Het was slechts een bewijs dat onze belijdenis weldegelijk laat zien dat zij krachtens het verbond de zaligheid bezitten (in de belofte, niet door geloof). Iets wat ds. Verschuure ontkent.Ook de discussie over jonggestorven kinderen is weer iets anders/veel breder dan waar we het nu over hebben. Als je daarin geïnteresseerd bent raad ik je het boekje van ds. A. Schot aan. Dat laat ik nu verder liggen.
Dat is niet aan de orde gekomen.
Ds. Verschuure leert dat alleen Gods kinderen de beloften toekomen en leert niet dat de kinderen moeten bidden: Heere doe wat U beloofd hebt. Waar lees je dat van hem?Ik blijf bij de lijn van ds. Verschuure omdat die precies is wat we bij Calvijn, Kievit en 1931 terugvinden: de doop op verbondsgrond met echte beloften, bediend in de gemeente, en tegelijk de duidelijke belijdenis dat het bezit van de weldaden door de Heilige Geest wordt toe-eigenend in de weg van geloof en bekering. Zo blijft er geen automatisme over, maar ook geen lege huls: rijke belofte, ernstige roeping, en volle vrijmoedigheid om met onze kinderen te bidden: Heere, doe wat U beloofd hebt.
Niet? Van harte welkom om de maandelijkse doopdiensten bij te wonen. Er staan er ook op het kanaal van onze gemeente welke zonder code terug te luisteren zijn.
Ik hoop dat dit spraakverwarring is.Op je laatste opmerking over dat ds. V. belofte en bezit identiek zou maken: wie zegt dat het woordje kunnen de belofte uitholt, maakt de belofte feitelijk tot automatisch bezit.
Juist dat corrigeert de gereformeerde tweeslag. Ds. V. doet hetzelfde als Kievit: rijke belofte zonder ex opere operato.
Het kunnen duidt op Gods macht.
Het willen duidt op Gods aanbod van genade.
Het zullen duidt op Gods belofte.
Als je willen en zullen gebruikt maak je de belofte niet automatisch tot bezit.
Ik denk dat we samen met ds. Kievit dit niet moeten oplossen, maar met hem belijden:
"Wij belijden dat wij niet kunnen verstaan hoe de Heere wil de zaligheid der menschen, en toch tegelijk wil dat alléén Zijne gekenden van eeuwigheid zalig worden. Niet de minste behoefte heeft het geloof om hier te harmoniëeren, om te trachten den ondoorgrondelijken wil Gods te verstaan, die meer mogelijkheden in zich besluit, blijkens 't getuigenis des Woords, dan wij vermogen te beseffen."
Daarbij verwijst hij naar eerdere boeken binnen de GG van ds. Van Aalst, van Laar en Janse. Ik heb mijn best gedaan. Voor nu leg ik de pen even neer.