Kleding

newton
Berichten: 718
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kleding

Bericht door newton »

merel schreef:
Ronaldus schreef:Heb een tijd op een aantal Facebook fora gepost met reformatorische christenen wereldwijd. Je ziet daar een grote variatie aan kleding. Baseballcaps op en de puriteinen of à Brakel doornemen was daar geen vreemde combi. Ook wat wij vrijetijdskleding of werkkleding (jeans, sweaters e.d.) noemen ging daar regelmatig aan in kerkdiensten.
Staan jeans ook op de zwarte lijst? Dat wist ik niet. Ik heb mij wel eens afgevraagd waarom de jongetjes altijd stoffen ( beige) broeken aanhadden. Een spijkerbroek mag dus niet.
Dragen refo jongens ook geen korte broek naar de kerk?
Jeans, korte broeken, etc wordt gezien als werkkleding/vrije-tijdskleding. Zondag is een bijzondere dag, een feestdag. Je hoeft die dag niet werken, maar mag naar de kerk. Bij een bijzondere dag past bijzondere kleding.
deschpin
Berichten: 397
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Kleding

Bericht door deschpin »

Gisteren was de skibroek veruit het populairst bij de refokids :D
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding

Bericht door merel »

newton schreef:
merel schreef:
Ronaldus schreef:Heb een tijd op een aantal Facebook fora gepost met reformatorische christenen wereldwijd. Je ziet daar een grote variatie aan kleding. Baseballcaps op en de puriteinen of à Brakel doornemen was daar geen vreemde combi. Ook wat wij vrijetijdskleding of werkkleding (jeans, sweaters e.d.) noemen ging daar regelmatig aan in kerkdiensten.
Staan jeans ook op de zwarte lijst? Dat wist ik niet. Ik heb mij wel eens afgevraagd waarom de jongetjes altijd stoffen ( beige) broeken aanhadden. Een spijkerbroek mag dus niet.
Dragen refo jongens ook geen korte broek naar de kerk?
Jeans, korte broeken, etc wordt gezien als werkkleding/vrije-tijdskleding. Zondag is een bijzondere dag, een feestdag. Je hoeft die dag niet werken, maar mag naar de kerk. Bij een bijzondere dag past bijzondere kleding.
Zondagse kleding hebben mijn kinderen niet. Niet al hun schoolkleding dragen ze naar de kerk, maar een nette spijkerbroek ( lees: zonder gaten) met een trui/longsleeve/ hoodie wel. Een blouse dragen mijn jongens nooit.
Ook korte broeken dragen zij vanaf ongeveer april/ mei tot aan september naar de kerk. Ook in korte broeken zijn er gradaties of ze wel/ niet naar de kerk kunnen.

Mijn dochter draagt nog regelmatig rokken en jurken en kiest zelf wat uit. Al vraag ik mij wel af wat ik zou zeggen als zij haar Mickey Mousse capuchon jurk aan zou willen trekken naar de kerk.
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding

Bericht door merel »

deschpin schreef:Gisteren was de skibroek veruit het populairst bij de refokids :D
Bij ons de regenbroek
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4193
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleding

Bericht door Maanenschijn »

newton schreef:
merel schreef:
Ronaldus schreef:Heb een tijd op een aantal Facebook fora gepost met reformatorische christenen wereldwijd. Je ziet daar een grote variatie aan kleding. Baseballcaps op en de puriteinen of à Brakel doornemen was daar geen vreemde combi. Ook wat wij vrijetijdskleding of werkkleding (jeans, sweaters e.d.) noemen ging daar regelmatig aan in kerkdiensten.
Staan jeans ook op de zwarte lijst? Dat wist ik niet. Ik heb mij wel eens afgevraagd waarom de jongetjes altijd stoffen ( beige) broeken aanhadden. Een spijkerbroek mag dus niet.
Dragen refo jongens ook geen korte broek naar de kerk?
Jeans, korte broeken, etc wordt gezien als werkkleding/vrije-tijdskleding. Zondag is een bijzondere dag, een feestdag. Je hoeft die dag niet werken, maar mag naar de kerk. Bij een bijzondere dag past bijzondere kleding.
Wat is voor jou bijzondere kleding @newton?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
newton
Berichten: 718
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kleding

Bericht door newton »

Maanenschijn schreef:
newton schreef:
merel schreef:
Ronaldus schreef:Heb een tijd op een aantal Facebook fora gepost met reformatorische christenen wereldwijd. Je ziet daar een grote variatie aan kleding. Baseballcaps op en de puriteinen of à Brakel doornemen was daar geen vreemde combi. Ook wat wij vrijetijdskleding of werkkleding (jeans, sweaters e.d.) noemen ging daar regelmatig aan in kerkdiensten.
Staan jeans ook op de zwarte lijst? Dat wist ik niet. Ik heb mij wel eens afgevraagd waarom de jongetjes altijd stoffen ( beige) broeken aanhadden. Een spijkerbroek mag dus niet.
Dragen refo jongens ook geen korte broek naar de kerk?
Jeans, korte broeken, etc wordt gezien als werkkleding/vrije-tijdskleding. Zondag is een bijzondere dag, een feestdag. Je hoeft die dag niet werken, maar mag naar de kerk. Bij een bijzondere dag past bijzondere kleding.
Wat is voor jou bijzondere kleding @newton?
Niet mijn door-de-weekse kloffie. Normaal loop ik altijd in jeans, gecombineerd met shirt, trui, vest, of overhemd. Naar de kerk heb ik eigenlijk altijd een een kostuum aan, inclusief een das. Dat zal best een stukje opvoeding zijn. Links/rechts/voor/achter zie ik ook wel jeans, maar ik voel me daar naar de kerk niet comfortabel bij.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10465
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kleding

Bericht door Orchidee »

Het is een tijd mode geweest dat veel vrouwen een mantelpakje aanhadden bij gelegenheden zoals: bruiloft, kerk, begrafenis ed.
Ik zie dat bij ons niet niet meer en als ik denk aan mijn moeder die dat ook een tijdje voor zulke gelegenheden droeg vond ik dat altijd wat stijfjes/"werkachtig".
Ik moet er niet aan denken eerlijk gezegd om een mantelpakje te dragen.
Ik zou me zo " verheven" en ongemakkelijk voelen, net alsof je iets meer bent
En daar hou ik nu net niet van
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleding

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:Het is een tijd mode geweest dat veel vrouwen een mantelpakje aanhadden bij gelegenheden zoals: bruiloft, kerk, begrafenis ed.
Ik zie dat bij ons niet niet meer en als ik denk aan mijn moeder die dat ook een tijdje voor zulke gelegenheden droeg vond ik dat altijd wat stijfjes/"werkachtig".
Ik moet er niet aan denken eerlijk gezegd om een mantelpakje te dragen.
Ik zou me zo " verheven" en ongemakkelijk voelen, net alsof je iets meer bentAfbeelding
En daar hou ik nu net niet vanAfbeelding
Dat voelen zit uiteraard gewoon in je zelf. Dat went door de tijd heen wel. Maar ik zou niet iets gaan dragen waarin je jezelf heel ongemakkelijk voelt.
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Kleding

Bericht door Jehan Cauvin »

Waarom dragen we eigenlijk kleding?
Toch niet om onszelf er gemakkelijk in te voelen?
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleding

Bericht door Zeeuw »

Jehan Cauvin schreef:Waarom dragen we eigenlijk kleding?
Toch niet om onszelf er gemakkelijk in te voelen?
Nee, om onszelf dagelijks te pijnigen met harde, stevige kleding, waar overal naden zitten. Zodat we goed voelen dat ze bedoeld zijn om onze naaktheid te bedekken en we op een Roomse manier proberen met die pijn iets te verdienen.
Even de cynische modus uit: en wat voor kleding draag jij dan?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10465
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kleding

Bericht door Orchidee »

Jehan Cauvin schreef:Waarom dragen we eigenlijk kleding?
Toch niet om onszelf er gemakkelijk in te voelen?
Even serieus: Waarom dan???
En dan niet met het standaardantwoord:
"om onze naaktheid te bedekken", dat weet ik ook!
Maar hoe moet dat er in jouw ogen uitzien dan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4810
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kleding

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Waar komt het idee vandaan dat een spijkerbroek netjes zou zijn ??
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

Zeeuw schreef:
Jehan Cauvin schreef:Waarom dragen we eigenlijk kleding?
Toch niet om onszelf er gemakkelijk in te voelen?
Nee, om onszelf dagelijks te pijnigen met harde, stevige kleding, waar overal naden zitten. Zodat we goed voelen dat ze bedoeld zijn om onze naaktheid te bedekken en we op een Roomse manier proberen met die pijn iets te verdienen.
Even de cynische modus uit: en wat voor kleding draag jij dan?
:haha
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding

Bericht door Ambtenaar »

Jehan Cauvin schreef:Waarom dragen we eigenlijk kleding?
Toch niet om onszelf er gemakkelijk in te voelen?
Ik wel. Ik heb sinds ik thuis werk, nu 11 maanden, geen hemd of jasje meer aangehad.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

Johann Gottfried Walther schreef:Waar komt het idee vandaan dat een spijkerbroek netjes zou zijn ??
Waar komt het vandaan dat het niet netjes zou zijn? :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie