Dan onderschat je toch denk ik, de invloed van een verdrietige vader en een biddende moeder.Luther schreef:Wat een vreemde reacties hier. Ik ben het met ds. Harinck eens, hoe pijnlijk en hartverscheurend dat ook is. En het is uiteraard duidelijk dat ds. Harinck het hier niet heeft over 13, 14-jarigen, maar over oudere jeugd. Het lijkt me volstrekt normaal dat kinderen zich aanpassen aan de regels die in huis gelden, ook als ze meerderjarig zijn.
Dat laatste laat uiteraard onverlet dat er dan al heel veel gepasseerd is aan conflicten e.d. Er is dan ook al heel vaak gepasseerd dat er uit liefde is gewaarschuwd, en dat de consequenties ook zijn benoemd. Maar als keer op keer blijkt dat het gezinsgebed wordt verstoord, het Bijbellezen belachelijk wordt gemaakt (ik noem maar wat), dan is dat een situatie die niet houdbaar is.
Als je het kind de deur uitzet, ben je het contact kwijt.
Vraag eens aan ouders die dit overkomen is, hoe dit voelt! Het contact kwijtraken met je kind, dan ben je in de rouw, zonder een dode.
Ds Harinck heeft het niet over een bepaalde leeftijd. Als ze op een zekere leeftijd komen, gaan ze toch wel de deur uit (op een uitzondering na).
Maar zoals ik het lees, zou je dit ook moeten doen als ze 18 of 19 zijn.
In mijn beleving zijn ze dan echt tot op zekere hoogte nog wel te beinvloeden. Maar niet met de botte bijl en harde woorden!