Ik moest gistermorgen hieraan denken. Wij hadden gistermorgen een predikant die preekte over Handelingen 2 en was kritisch over grote gemeenten en vroeg zich af of dat wel zo bijbels was.Maanenschijn schreef:Aan het begin van de coronacrisis heb gepleit voor kleine huisgemeenten, waarin met elkaar een preek wordt gelezen en wordt gebeden en gezongen. Het lijkt me zeer verrijkend (of ontnuchterend..) om zo met delen van de gemeente (het kan in wisselende samenstelling) bezig te zijn.Herman schreef:Als de leden de kerk uitmaken, dan verdwijnt de fysieke plaats van samenkomst naar de achtergrond. En inderdaad, als je dan denkt dat je in je eentje kerk kunt zijn, dan mag je ook gaan thuislezen. Dat kan niet, omdat de kerk een verzameling is van gelovigen.J.C. Philpot schreef:Toch suggereert het Griekse woord ecclesia een fysieke samenkomst. Ik vind dat woord lastig toe te passen op het vanuit de luie bank, even vluchtig meekijken met een livestream. De volgende stap is anders dat je ook gewoon thuislezer kan worden.
Maar dat het lastig te verwoorden is, herken ik wel. Ik ervaar een groot verschil, maar het is niet altijd even goed te onderbouwen.
Maar hoe ervaar jij het verschil tussen samenkomen als gemeente, en thuis meekijken?
Ik ervaar weinig verschil tussen thuis en in de kerk. Ik ervaar wel veel verschil tussen veel of weinig concentratie, de plaats maakt dan niet uit. Het liefst wordt ik thuislezer omdat het lezen mij meer geeft dan het luisteren. Je gaat dan echter een grens over waarin je geen onderdeel meer uitmaakt van een groep mensen, dus die stap kan ik niet maken.
De online diensten kunnen ook tot zegen zijn, dat wil ik zeker niet ontkennen. Maar de setting geeft veel meer het risico van ‘consumeren’ dan tot actief luisteren. Daarnaast zie ik de mogelijkheid van het ‘met twee of drie samenkomen’ niet in een digitale setting. Het is dan ook Gods genade dat Hij aanwezig wil zijn, maar niet op grond van de bovengenoemde belofte.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Je ging van een gemeente van 70 in één klap naar een gemeente van 3.000 zielen. Dus ik ben benieuwd hoe hij dat grote aantal in zijn kritiek heeft weten weg te moffelen. :-)merel schreef:Ik moest gistermorgen hieraan denken. Wij hadden gistermorgen een predikant die preekte over Handelingen 2 en was kritisch over grote gemeenten en vroeg zich af of dat wel zo bijbels was.
Die zich verspreidden over de hele toen bekende wereld. (Parthers, Meders en Elamieten, etc)Herman schreef:Je ging van een gemeente van 70 in één klap naar een gemeente van 3.000 zielen. Dus ik ben benieuwd hoe hij dat grote aantal in zijn kritiek heeft weten weg te moffelen. :-)merel schreef:Ik moest gistermorgen hieraan denken. Wij hadden gistermorgen een predikant die preekte over Handelingen 2 en was kritisch over grote gemeenten en vroeg zich af of dat wel zo bijbels was.
Dan zou ik toch maar iets verder doorlezen in het boek Handelingen. In Jeruzalem werd een grote menigte toegedaan...refo schreef:Die zich verspreidden over de hele toen bekende wereld. (Parthers, Meders en Elamieten, etc)Herman schreef:Je ging van een gemeente van 70 in één klap naar een gemeente van 3.000 zielen. Dus ik ben benieuwd hoe hij dat grote aantal in zijn kritiek heeft weten weg te moffelen. :-)merel schreef:Ik moest gistermorgen hieraan denken. Wij hadden gistermorgen een predikant die preekte over Handelingen 2 en was kritisch over grote gemeenten en vroeg zich af of dat wel zo bijbels was.
..... die geen refodome hadden maar hoogstwaarschijnlijk in de huizen in kleine groepen samenkwamen...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
en in de tempel....Forummer schreef:..... die geen refodome hadden maar hoogstwaarschijnlijk in de huizen in kleine groepen samenkwamen...
@ forummer Dat laatste benoemde hij inderdaad. Hij was kritisch over het omzien naar elkaar in gemeentes. Hij vond dat gemiddeld genomen onder de maat. Hij is van mening dat het daadwerkelijk christen zijn meer getoetst moest worden aan de bijbel in plaats An aan culturele / kerkelijke gewoontes.
De betreffende predikant had meer ( prikkelende) standpunten waar ik het niet helemaal mee een was, maar het zette wel aan tot nadenken.
De betreffende predikant had meer ( prikkelende) standpunten waar ik het niet helemaal mee een was, maar het zette wel aan tot nadenken.
- FlyingEagle
Wat bedoel je nu? Moet iemand die lid is van een gemeente met een 'refodome' zich nu schuldig gaan voelen? Of wat bedoel je te zeggen?Forummer schreef:..... die geen refodome hadden maar hoogstwaarschijnlijk in de huizen in kleine groepen samenkwamen...
Nee hoor, maar het getal van 3000 mensen 1 op 1 zetten met het samenkomen in grote getale is niet juist.
Het samenkomen in grote getale in een refodome heeft persoonlijk niet mijn voorkeur, maar is an sich niet verkeerd. Wel het overdenken waard of dit wel de bedoeling is, oftewel of het beter kan.
Het samenkomen in grote getale in een refodome heeft persoonlijk niet mijn voorkeur, maar is an sich niet verkeerd. Wel het overdenken waard of dit wel de bedoeling is, oftewel of het beter kan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Adje schreef:Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat leer en leven met elkaar in overeenstemming dienen te zijn, dan straal je als christen wat uit. Ook en vooral richting de buitenwereld. Dat er tien geboden zijn waar we ons allemaal aan dienen te houden, uit dankbaarheid! Daar kunnen, mogen, moeten we zelfs elkaar op aanspreken op dit forum. Dat mag dan wat mij betreft ook nog in stevige bewoordingen, daar heb ik geen enkele moeite mee!
(Even dit gequoot vanuit een ander topic.)Tiberius schreef:Dan ook nog eens: tot hoever moet je de overheid gehoorzamen? Ook als de overheid zelf andere wetten overtreedt met een bepaalde wet of advies?
Denk bijvoorbeeld aan de rechten op privacy en godsdienstvrijheid in de corona-discussies.
Inderdaad kan over sommige zaken (soms) verschillend gedacht worden. Toch gaat het nooit op om te zeggen: we moeten de overheid in alles gehoorzamen. Gods eer, dienst en inzettingen gaan volgens Gods Woord altijd boven menselijke geboden en verboden - dus ook boven de geboden/verboden van een overheid.
Ik ben dat uiteraard met je eens; en ik denk van iedereen hier.
Alleen slaan we in de discussie soms snel een stap over en denken (onuitgesproken): dit IS Gods instelling. Terwijl in het in werkelijkheid soms is: dit VIND IK Gods instelling.
Neem bijvoorbeeld de discussie om wel of niet het advies van de overheid om online-diensten te houden over te nemen. Ik hoef je niet te zeggen dat dat soms harde verwijten over en weer geeft.
Alleen slaan we in de discussie soms snel een stap over en denken (onuitgesproken): dit IS Gods instelling. Terwijl in het in werkelijkheid soms is: dit VIND IK Gods instelling.
Neem bijvoorbeeld de discussie om wel of niet het advies van de overheid om online-diensten te houden over te nemen. Ik hoef je niet te zeggen dat dat soms harde verwijten over en weer geeft.
Forummer schreef:..... die geen refodome hadden maar hoogstwaarschijnlijk in de huizen in kleine groepen samenkwamen...
Hoe vaak jij het woord refo kunt gebruiken in een negatieve context is tegelijk bewonderenswaardig en irritant.
Misschien kun je als goed voornemen voor 2023 dit wat minder gaan doen.Bedankt alvast!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Huisman, heb je ook Forummers tweede reactie gelezen? Daarin maakt hij duidelijk wat hij bedoelt.
Ik kan hem wel volgen als lid van een refodomegemeente, écht gemeente-zijn zoals dat in het NT naar voren komt lukt niet in zo'n mega gemeente.
Ik kan hem wel volgen als lid van een refodomegemeente, écht gemeente-zijn zoals dat in het NT naar voren komt lukt niet in zo'n mega gemeente.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 03 jan 2022, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
Ik moet zeggen dat ik er me er ook regelmatig aan stoor.huisman schreef:Forummer schreef:..... die geen refodome hadden maar hoogstwaarschijnlijk in de huizen in kleine groepen samenkwamen...
Hoe vaak jij het woord refo kunt gebruiken in een negatieve context is tegelijk bewonderenswaardig en irritant.
Misschien kun je als goed voornemen voor 2023 dit wat minder gaan doen.Bedankt alvast!
Het is prima mogelijk om tegen grote kerken te zijn, tegen grote auto's te zijn, etcetera, en hier inhoudelijk op te reageren zonder het forum met dergelijke refo-denigrerende-termen (wellicht niet de intentie, maar die termen komen schoppend over) te vervuilen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- FlyingEagle
Ik vind de toon van Forummer ook altijd wat negatief als het hierover gaat, dat mag maar daarom wilde ik graag wat verduidelijking.huisman schreef:Forummer schreef:..... die geen refodome hadden maar hoogstwaarschijnlijk in de huizen in kleine groepen samenkwamen...
Ik ben zelf ook geen voorstander van megakerken, vind die van ons ook te groot. Maar om dat nu te gaan vergelijken met een heel andere tijd is wat lastig. We zitten nu eenmaal in deze situatie.