Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Over leven in de eindtijd, naar aanleiding van:
1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. 4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen. (1 Joh 4)
1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. 4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen. (1 Joh 4)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
over de vertwijfeling bij de apostelen na de kruisiging.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
's Morgens een mistige preek waarin 26 x hetzelfde werd gezegd.refo schreef:Neen. De preek zal bij velen ook niet klaar en helder geweest zijn.-DIA- schreef:De Catechismusverklaring van Justus Vermeer is klaar en helder!refo schreef:Wij hadden 's morgens een leespreek van ds A. Janssen. En 's avonds een van Justus Vermeer.
Was het een catechismuspreek?
's Middags

Altijd is 26 keer nog niet genoeg!Afgewezen schreef:'s Morgens een mistige preek waarin 26 x hetzelfde werd gezegd.refo schreef:Neen. De preek zal bij velen ook niet klaar en helder geweest zijn.-DIA- schreef:De Catechismusverklaring van Justus Vermeer is klaar en helder!refo schreef:Wij hadden 's morgens een leespreek van ds A. Janssen. En 's avonds een van Justus Vermeer.
's Middags.
Sommige dingen moet je wel 1.000 keer en vaker uitbazuinen!
Wat denk je b.v. van Psalm 136?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat die niet te vergelijken is met die preek.-DIA- schreef:Altijd is 26 keer nog niet genoeg!Afgewezen schreef: 's Morgens een mistige preek waarin 26 x hetzelfde werd gezegd.
's Middags.
Wat denk je b.v. van Psalm 136?

1000 keer in 1 preek??-DIA- schreef:Altijd is 26 keer nog niet genoeg!Afgewezen schreef: 's Morgens een mistige preek waarin 26 x hetzelfde werd gezegd.
's Middags.

ga d'r maar áán staan/zitten
Moderatorbericht:
Heb je zitten turven in de kerk?Afgewezen schreef:'s Morgens een mistige preek waarin 26 x hetzelfde werd gezegd.refo schreef:Neen. De preek zal bij velen ook niet klaar en helder geweest zijn.-DIA- schreef:De Catechismusverklaring van Justus Vermeer is klaar en helder!refo schreef:Wij hadden 's morgens een leespreek van ds A. Janssen. En 's avonds een van Justus Vermeer.
's Middags.

Waar ging het die 26 keer over?

Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
- JolandaOudshoorn
Een predikant heeft eens 6 minuten besteedt aan wie God is.Rens schreef:1000 keer in 1 preek??-DIA- schreef:Altijd is 26 keer nog niet genoeg!Afgewezen schreef: 's Morgens een mistige preek waarin 26 x hetzelfde werd gezegd.
's Middags.
Sommige dingen moet je wel 1.000 keer en vaker uitbazuinen!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ga d'r maar áán staan/zitten
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yX_7j32zgNw&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/yX_7j32zgNw&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hm ja, hij blijft mooi! 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jammer, ik had mijn opmerking niet geplaatst met de bedoeling dat er eindeloos grapjes over gemaakt zouden worden.
Met 'mistig' bedoelde ik: onduidelijk, in feite werd er heel weinig gezegd met veel woorden.
Tot slot: ik kan een grapje best waarderen, maar er zijn grenzen.
Met 'mistig' bedoelde ik: onduidelijk, in feite werd er heel weinig gezegd met veel woorden.
Tot slot: ik kan een grapje best waarderen, maar er zijn grenzen.
Bron: Kerkelijk jaarboek GG.
Ds A Janssen was oefenaar en is eind negentiende eeuw als predikant bevestigd.
Hij heeft vast geen opleiding genoten.
De preek bestond uit een voorafspraak van een kwartier, een ongeveer gelijkluidende en evenlange tekstuitleg, gevolgd door een weer even lange 'toepassing' die weer als de spreekwoordelijke druppels op de voorafspraak leek.
Ik vraag me wel af waar die preek vandaan kwam.
De preek bestond uit een voorafspraak van een kwartier, een ongeveer gelijkluidende en evenlange tekstuitleg, gevolgd door een weer even lange 'toepassing' die weer als de spreekwoordelijke druppels op de voorafspraak leek.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wat was de tekst? Dan kan ik het misschien wel nazoeken voor je.refo schreef:Bron: Kerkelijk jaarboek GG.
Mogelijk uit een oude jaargang van "Uit de schat des Woords".
Het was A. Janse, geen Janssen. Hij was oefenaar in de kruisgemeenten. De tekst van genoemde preek was Ps. 27:4.Tiberius schreef:Wat was de tekst? Dan kan ik het misschien wel nazoeken voor je.refo schreef:Bron: Kerkelijk jaarboek GG.
A. Janse was iemand anders.Afgewezen schreef:Het was A. Janse, geen Janssen. Hij was oefenaar in de kruisgemeenten. De tekst van genoemde preek was Ps. 27:4.Tiberius schreef:Wat was de tekst? Dan kan ik het misschien wel nazoeken voor je.refo schreef:Bron: Kerkelijk jaarboek GG.
--------------
Afgewezen, ben jij niet in de war met oefenaar D. Janse?
Ds. A. Janse werd in 1858 geboren, speelde een redelijk prominente rol bij het ontstaan van de GG in 1907 en is in 1920 overleden.
Over hem schrijft ds. Kersten in "Bedroefden om der bijeenkomst wil":
De wijze waarop hij predikte moest men gewoon zijn. Dan hinderde het niet al sprak en deed hij langzaam… Dan verstond men dat hij meer op het dagelijks leven aankwam dan wel leerde van de onderscheiden standen in het leven van het volk. Sommigen konden dat niet vatten en keerden zich dan af; hoewel anderen dat element in de prediking te meer waardeerden.
Dat tendeert wel een klein beetje naar jullie kwalificatie.
Overigens heb ik nog geen preek van hem kunnen vinden over Ps 27,4.
Ds. A. Janse werd in 1858 geboren, speelde een redelijk prominente rol bij het ontstaan van de GG in 1907 en is in 1920 overleden.
Over hem schrijft ds. Kersten in "Bedroefden om der bijeenkomst wil":
De wijze waarop hij predikte moest men gewoon zijn. Dan hinderde het niet al sprak en deed hij langzaam… Dan verstond men dat hij meer op het dagelijks leven aankwam dan wel leerde van de onderscheiden standen in het leven van het volk. Sommigen konden dat niet vatten en keerden zich dan af; hoewel anderen dat element in de prediking te meer waardeerden.
Dat tendeert wel een klein beetje naar jullie kwalificatie.
Overigens heb ik nog geen preek van hem kunnen vinden over Ps 27,4.