Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
'k Dacht dat ik aardig thuis was in domineesland. Maar ds. Van de Paashazen? Nooit van gehoord! 

Jo-Ann schreef:'k Dacht dat ik aardig thuis was in domineesland. Maar ds. Van de Paashazen? Nooit van gehoord!

De leespreken komen bij jullie wel graag van hartje Veluwe hè?Gijs83 schreef:'s-middags: Genesis 45:1-15: dat Jozef zich aan zijn broeders bekend maakt(leespreek van Ds.Mouw uit Uddel)
- Wilma van den Berg
H.C - Heilig Avondmaal
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Ok! Wat is dan precies "leerzaam"?Gijs83 schreef:Daar heb ik afgelopen woensdagavond een leerzame preek over gehoord van Ds.D.de Wit.
Ze lezen de Bijbellezing-serie van Ds.Mouw over het leven van Jozef, vandaar!Hendrikus schreef:De leespreken komen bij jullie wel graag van hartje Veluwe hè?Gijs83 schreef:'s-middags: Genesis 45:1-15: dat Jozef zich aan zijn broeders bekend maakt(leespreek van Ds.Mouw uit Uddel)
o.a.de lessen die er voor Gods volk in liggen. Hij maakte trouwens ook de opmerking, dat het bij alle opwekkingen in de Bijbel om bekeerde mensen ging. Dus Eutychus was ook bekeerd en was zeker uit oprechte belangstelling naar de kerk gekomen. Alleen had hij zich niet goed voorbereid, want hij was zo uit drukte van de dag naar de kerk gekomen. Hij weest dus ook op belang van een goede voorbereiding op een kerkdienst.Jongere schreef:Ok! Wat is dan precies "leerzaam"?Gijs83 schreef:Daar heb ik afgelopen woensdagavond een leerzame preek over gehoord van Ds.D.de Wit.
Wel jammer dan dat hij weer uit de hemel terug moest....Gijs83 schreef:o.a.de lessen die er voor Gods volk in liggen. Hij maakte trouwens ook de opmerking, dat het bij alle opwekkingen in de Bijbel om bekeerde mensen ging. Dus Eutychus was ook bekeerd en was zeker uit oprechte belangstelling naar de kerk gekomen. Alleen had hij zich niet goed voorbereid, want hij was zo uit drukte van de dag naar de kerk gekomen. Hij weest dus ook op belang van een goede voorbereiding op een kerkdienst.Jongere schreef:Ok! Wat is dan precies "leerzaam"?Gijs83 schreef:Daar heb ik afgelopen woensdagavond een leerzame preek over gehoord van Ds.D.de Wit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Was de dominee misschien even vergeten dat dat de normale gang van zaken was, eerst werken en dan naar de samenkomst? Vandaar ook de richtlijnen m.b.t. het avondmaal in o.a. 1 Kor. 11.Gijs83 schreef:o.a.de lessen die er voor Gods volk in liggen. Hij maakte trouwens ook de opmerking, dat het bij alle opwekkingen in de Bijbel om bekeerde mensen ging. Dus Eutychus was ook bekeerd en was zeker uit oprechte belangstelling naar de kerk gekomen. Alleen had hij zich niet goed voorbereid, want hij was zo uit drukte van de dag naar de kerk gekomen. Hij weest dus ook op belang van een goede voorbereiding op een kerkdienst.Jongere schreef:Ok! Wat is dan precies "leerzaam"?Gijs83 schreef:Daar heb ik afgelopen woensdagavond een leerzame preek over gehoord van Ds.D.de Wit.
Nou het ging over algemeen voorbereiden op een kerkdiensto.a.de lessen die er voor Gods volk in liggen. Hij maakte trouwens ook de opmerking, dat het bij alle opwekkingen in de Bijbel om bekeerde mensen ging. Dus Eutychus was ook bekeerd en was zeker uit oprechte belangstelling naar de kerk gekomen. Alleen had hij zich niet goed voorbereid, want hij was zo uit drukte van de dag naar de kerk gekomen. Hij weest dus ook op belang van een goede voorbereiding op een kerkdienst.
Was de dominee misschien even vergeten dat dat de normale gang van zaken was, eerst werken en dan naar de samenkomst? Vandaar ook de richtlijnen m.b.t. het avondmaal in o.a. 1 Kor. 11.
Logisch toch, dat Eutichus een gelovige was; wat moet je anders in de kerk doen?Gijs83 schreef:o.a.de lessen die er voor Gods volk in liggen. Hij maakte trouwens ook de opmerking, dat het bij alle opwekkingen in de Bijbel om bekeerde mensen ging. Dus Eutychus was ook bekeerd en was zeker uit oprechte belangstelling naar de kerk gekomen. Alleen had hij zich niet goed voorbereid, want hij was zo uit drukte van de dag naar de kerk gekomen. Hij weest dus ook op belang van een goede voorbereiding op een kerkdienst.Jongere schreef:Ok! Wat is dan precies "leerzaam"?Gijs83 schreef:Daar heb ik afgelopen woensdagavond een leerzame preek over gehoord van Ds.D.de Wit.
Dan snap ik de opmerking over Eutychus niet zo goed:Gijs83 schreef:Nou het ging over algemeen voorbereiden op een kerkdiensto.a.de lessen die er voor Gods volk in liggen. Hij maakte trouwens ook de opmerking, dat het bij alle opwekkingen in de Bijbel om bekeerde mensen ging. Dus Eutychus was ook bekeerd en was zeker uit oprechte belangstelling naar de kerk gekomen. Alleen had hij zich niet goed voorbereid, want hij was zo uit drukte van de dag naar de kerk gekomen. Hij weest dus ook op belang van een goede voorbereiding op een kerkdienst.
Was de dominee misschien even vergeten dat dat de normale gang van zaken was, eerst werken en dan naar de samenkomst? Vandaar ook de richtlijnen m.b.t. het avondmaal in o.a. 1 Kor. 11.
Als je wilt duidelijk maken dat we ons goed moeten voorbereiden op de kerkdienst, moet je niet met het verhaal van Eutychus aankomen: die wordt er dan aan de haren bijgesleept, dunkt me.je schreef:Alleen had hij zich niet goed voorbereid, want hij was zo uit drukte van de dag naar de kerk gekomen.
Er zit toch kaf en koren in de kerkLogisch toch, dat Eutichus een gelovige was; wat moet je anders in de kerk doen?

Lukas wijst op de lange preek van Paulus. Dus het lijkt me eerder een les voor predikanten dat ze het niet te lang moeten maken.Hendrikus schreef:Dan snap ik de opmerking over Eutychus niet zo goed:Gijs83 schreef:Nou het ging over algemeen voorbereiden op een kerkdiensto.a.de lessen die er voor Gods volk in liggen. Hij maakte trouwens ook de opmerking, dat het bij alle opwekkingen in de Bijbel om bekeerde mensen ging. Dus Eutychus was ook bekeerd en was zeker uit oprechte belangstelling naar de kerk gekomen. Alleen had hij zich niet goed voorbereid, want hij was zo uit drukte van de dag naar de kerk gekomen. Hij weest dus ook op belang van een goede voorbereiding op een kerkdienst.
Was de dominee misschien even vergeten dat dat de normale gang van zaken was, eerst werken en dan naar de samenkomst? Vandaar ook de richtlijnen m.b.t. het avondmaal in o.a. 1 Kor. 11.Als je wilt duidelijk maken dat we ons goed moeten voorbereiden op de kerkdienst, moet je niet met het verhaal van Eutychus aankomen: die wordt er dan aan de haren bijgesleept, dunkt me.je schreef:Alleen had hij zich niet goed voorbereid, want hij was zo uit drukte van de dag naar de kerk gekomen.
Ja, maar ik zie in een preek over deze geschiedenis niet zo het nut van die opmerking over kaf en koren in.Gijs83 schreef:Er zit toch kaf en koren in de kerkLogisch toch, dat Eutichus een gelovige was; wat moet je anders in de kerk doen?(Het zou eigenlijk niet zo moeten wezen, maar het is toch het geval). Dus zo heel logisch is dat niet!