Situatie Iran

elbert
Contacteer:

Re: Situatie Iran

Bericht door elbert »

Wim Anker schreef: 22 apr 2026, 09:29
De VS kunnen rustig afwachten nu tot Iran bakzeil haalt. Met de blokkade staat Iran schaakmat.
Zolang jij bereid bent om flink meer voor een liter benzine te betalen en de gevolgen die dat voor andere produkten heeft (nl. flink hogere prijzen door hogere grondstoffenprijzen), kunnen de VS "rustig afwachten". Maar ik moet erbij zeggen dat hoe langer dit duurt, hoe groter de impact op de wereldeconomie zal zijn en ook hoe ontevredener de Amerikaanse kiezer gaat zijn. Trump heeft daar misschien niet zo'n last van (dit is toch zijn laatste termijn), maar de rest van de wereld wel.
Mijn inschatting is trouwens dat het Iraanse regime denkt dat het meer de tijd aan haar zijde heeft dan de regering Trump. Ze hebben ook 8 jaar oorlog met Irak overleefd, met daarbij ook flinke schade aan hun olieinkomsten. In 1986 was de olieprijs 10 dollar per vat, dus de Iraniers verdienden toen helemaal niks aan hun olie. Als ze bereid zijn om nu ook iets dergelijks (geen inkomsten door de blokkade) te accepteren, dan kan "rustig afwachten" nog weleens lang gaan duren.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Wim Anker schreef: 22 apr 2026, 09:29
elbert schreef: 22 apr 2026, 08:56
parsifal schreef: 22 apr 2026, 08:51
Henk J schreef: 22 apr 2026, 08:38 Staakt het vuren eenzijdig door Amerika verlengt. Mag duidelijk zijn dat Trump af wil van deze oorlog. Maar Iran nog niet, voor hun gaat het prima zo. Zo lijkt het erop dat ondanks de klappen die Iran gekregen heeft het regime uiteindelijk de morele winnaar van deze oorlog wordt. Een flinke misrekening van Netanyahu en Trump.
Dat weet ik ook weer niet. VS is nog bezig met troepenopbouw en volgens mij is het niet vaak tot nooit in geschiedenis gebeurd dat Amerika dat gedaan heeft en vervolgens niets met die troepen doet. (Koude oorlog in Europa is een uitzondering want dat was expliciet duidelijke verdediging).

Al met al, zal de bevolking van Iran wel het slachtoffer zijn. Al heeft Iran waarschijnlijk ook wel een klap gehad wat kernprogramma betreft, maar de kennis die er is en de grondstoffen zullen er nog wel zijn.
De gevechten hervatten is voor de VS op dit moment niet echt een aantrekkelijke optie. De wet van de verminderde meeropbrengst geldt ook voor het hervatten van bombardementen.
Dat wil niet zeggen dat de VS dat op een gegeven moment niet zullen doen, maar ik denk dat het uitkomen op een soort van overeenkomst wel de voorkeur heeft.
De VS kunnen rustig afwachten nu tot Iran bakzeil haalt. Met de blokkade staat Iran schaakmat.

(Mischien moet Wim Kranendonk andere boekjes lezen dan enkel die zijn mening bevestigen en daarover srukjes schrijven in het rd blaadje).
Volgens mij is het Iran die rustig afwacht en ook niet veel haast maakt. Ze vinden hun onderhandelinspartner volkomen onbetrouwbaar. Een zeker maten van vertrouwen is toch nodig om tot een goede overeenkomst te komen. Trump is degene die al weer een paar keer een TACOtje heeft gedaan. Trump wil zsm een deal en van deze oorlog af. Kan me niet voorstellen dat hij een betere deal uit het vuur sleept dan de (internationaal breed gedragen) JCPOA.
Henk J

Bericht door Henk J »

Wim Anker schreef: 22 apr 2026, 09:29 De VS kunnen rustig afwachten nu tot Iran bakzeil haalt. Met de blokkade staat Iran schaakmat.

(Mischien moet Wim Kranendonk andere boekjes lezen dan enkel die zijn mening bevestigen en daarover srukjes schrijven in het rd blaadje).
Denk dat Iran meer kan afwachten dan de VS. Trump krijgt te maken met wereldwijde druk vanwege de blokkade en de economische gevolgen dan Iran. En de Amerikaanse kiezer vind dit helemaal niet grappig.
refo

Bericht door refo »

Ja, overal gaat het knijpen. Niet allen met de olie, maar bijvoorbeeld ook met de zwavel. Die is wereldwijd nodig voor allerlei producten (kunstmest) en processen (koper en nikkel).
Intussen denkt Oekraïne er goed aan te doen om de Russische olie-industrie uit schakelen. (Sommigen in deze discussie vinden dat prachtig). Dat verstoort de wereldeconomie nog verder. Straks gaan ze daar met onze 90 miljard euro mee verder en verzieken zo de hele wereldeconomie. Hoewel, wie heeft er nog wapens te koop?
DDD

Bericht door DDD »

Het is wat mij betreft inderdaad heel goed om Rusland op de knieën te dwingen. Het moet eens klaar zijn met die strijd daar.

Zolang ik nog lees dat de EU zijn best doet om vakantievluchten te laten door gaan (wat een idiotie, mijns inziens) dan is er geen reden om Rusland zijn zin te geven, wat mij betreft..
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

De klimaatgekkies zouden nu toch Trump moeten toejuichen? Hij zorgt er in z'n uppie voor dat de doelen van Parijs gehaald worden.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: Gisteren, 12:06 De klimaatgekkies zouden nu toch Trump moeten toejuichen? Hij zorgt er in z'n uppie voor dat de doelen van Parijs gehaald worden.

Ook op dit forum is consuminderen en allerlei groene gekte als de oplossing voor alles bejubeld. Wat mij betreft kunnen we hier samen optrekken.

Ik heb het er wel voor over om Iran voor eens en voor altijd een lesje te leren.
Dat is ook zo. Ik heb al gedacht dat God met een kromme stok hiermee een rechte slag toedient. Al vraag ik mij af of de branden op de olievelden nou perse veel beter zijn voor het milieu.

Het is wel de ironie ten top dat de booswicht die uit het klimaatakkoord van Parijs stapte, nu zelf door zijn eigen ijdelheid in een val stapte waarmee hij de hele wereld dwingt om zuiniger om te gaan met fossiele energie.

Dat is een 'blessing in disguise' zouden de Engelsen zeggen.
Lucas_09

Bericht door Lucas_09 »

Wim Anker schreef: Gisteren, 12:06 De klimaatgekkies zouden nu toch Trump moeten toejuichen? Hij zorgt er in z'n uppie voor dat de doelen van Parijs gehaald worden.

Ook op dit forum is consuminderen en allerlei groene gekte als de oplossing voor alles bejubeld. Wat mij betreft kunnen we hier samen optrekken.

Ik heb het er wel voor over om Iran voor eens en voor altijd een lesje te leren.
Goed punt Wim! Ik denk dat het onze plicht is om het grote gevaar voor het volk van God (Israël) uit te schakelen.
Hoe, dat blijft in het ongewisse... :?
Laatst gewijzigd door Lucas_09 op 23 apr 2026, 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
KDD

Bericht door KDD »

Dit is niet Trumps oorlog. Dit is Amerika's oorlog. Het gaat om de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Het doel is duidelijk en moet worden gesteund. Iran is een vijand die wapens levert aan Rusland in de oorlog in Oekraïne. Het is een land dat een bondgenoot is van onze grootste vijand, China. Iran is 's werelds grootste sponsor van terrorisme en heeft Amerika al bijna vijftig jaar met de dood bedreigd. Zes opeenvolgende presidenten hebben gewaarschuwd dat Iran nooit een kernwapen zou mogen bezitten, en toch staan ​​we nu op het punt een kernwapen te kunnen inzetten en zich aan te sluiten bij Noord-Korea, Rusland en China in het bedreigen van Europa en ons. Deze oorlog maakt deel uit van een veel groter geheel. Helaas heerst haat tegen Trump in de hoofden van mensen, waardoor ze het grotere plaatje niet meer kunnen zien.
- D. Wojcik
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Dat zal best waar zijn. Maar dan moet je wel een plan hebben en geen ondoordachte acties uitvoeren, zoals Trump, eigenlijk misleid door Netanyahu, heeft gedaan. Want dan kom je van de regen in de drup.
helma

Bericht door helma »

(Vertaald door Google. Mark Dubowitz on X)

Als je me een paar jaar geleden had verteld dat we hier zouden staan wat betreft Iran, dan had ik gezegd dat je high was:

Nucleair programma jarenlang teruggeworpen. Verrijking en opwerking gestopt, bewapeningslocaties vernietigd, Fordow onbruikbaar, Natanz in puin, een generatie van hooggeplaatste nucleaire wetenschappers uitgeschakeld.

Ballistisch raketprogramma verlamd. Maandelijkse productie gedaald van 100 naar bijna nul. Ruwweg de helft van de raketten en lanceerinrichtingen van het regime vernietigd. De commandant van de IRGC Aerospace Force die de raketonderneming leidde, is dood.

Luchtverdediging verwoest. Amerikaanse en Israëlische luchtmacht domineren het Iraanse luchtruim, waarbij gevechtsvliegtuigen met bijna straffeloosheid boven het land opereren.

Volledige economische oorlogsvoering. Niet langer alleen OFAC-sancties, maar militaire druk daarbovenop: maritieme blokkade, export van olie bijna nul, import verstikt, staal- en petrochemische sectoren vernield, driecijferige inflatie en een munteenheid die effectief waardeloos is.

Onthoofding van het regime. Khamenei dood. Larijani dood. Honderden hoge commandanten van de IRGC, inlichtingendiensten, leger en Basij dood, inclusief de opperbevelhebber van de IRGC, de stafchef van de strijdkrachten en de commandant van de Aerospace Force. Mojtaba Khamenei erft een uitgehold regime zonder opperste autoriteit en met een vernielde commandostructuur.

De regio keert zich tegen Teheran. Golfstaten sluiten de routes voor het ontduiken van sancties, witwassen en financiële ontsnappingsroutes waar het regime jarenlang op vertrouwde. Geen enkele Arabische hoofdstad is bereid Iran een reddingsboei toe te werpen. China en Rusland bieden beperkte steun.

Proxy-netwerk verbrijzeld. Hezbollah en Hamas zwaar gedegradeerd. Politieke leiding van de Houthi's krijgt directe Israëlische aanvallen te verduren. De "As van Verzet" en de "ring van vuur" zijn nu meer slogans dan reële bedreigingen.

Syrische corridor doorgesneden. Assad is weg. De nieuwe regering in Damascus blokkeert actief Iraanse wapentransporten naar Hezbollah: arresteert smokkelaars en verklaart publiekelijk dat Syrië niet langer zal dienen als transitcorridor voor terroristen uit Teheran. De landbrug naar de Middellandse Zee die decennia kostte om te bouwen, is effectief gesloten.

Libanon draait naar het westen. Nu Hezbollah is toegetakeld en de bevoorrading is verstikt, zijn Israël en Libanon directe vredesbesprekingen gestart, voor het eerst sinds 1983, gericht op een permanent akkoord en de ontwapening van Hezbollah. Beiroet stelt nu dat alleen de Libanese strijdkrachten verantwoordelijk zijn voor de nationale defensie. Dit is een directe verwerping van Hezbollahs claim op "verzet". TBD (Wordt vervolgd).

Afschrikking ontmaskerd als bluf. Vier directe aanvallen op Israël - april 2024, oktober 2024, juni 2025, maart 2026 - slaagden er niet in strategische kosten op te leggen en lokten in plaats daarvan zware vergelding uit. Iran kon Syrië niet eens als lanceerplatform gebruiken.

Economie van binnenuit uitgehold. Stroomtekorten, watercrises, fabriekssluitingen, onrust over pensioenen en massale protesten. Landelijke demonstraties braken uit in december 2025 na een jaar van economische vrije val, waarbij bazaari's, oliearbeiders en vrachtwagenchauffeurs – de traditionele achterban van het regime – zich aansloten bij stakingen in alle 31 provincies. Opslagruimte voor olie raakt op. Brandstoftekorten. De ergste crisis sinds 1979.

Wetenschappelijke en technische braindrain. Naast de nucleaire experts heeft Iran een generatie van onvervangbare expertise verloren op het gebied van raketontwerp, centrifuge-engineering en wapenontwikkeling. De overlevenden zijn moeilijker te rekruteren en gemakkelijker af te schrikken.

Zeemacht gedecimeerd. De reguliere marine verbrijzeld, de IRGC-marine lijdt groeiende verliezen terwijl CENTCOM in beweging komt om Hormuz te heropenen.

En tegenover dit alles: het regime wordt gedwongen zijn Hormuz-kaart te spelen op het zwakst mogelijke moment, wanneer de VS opties heeft in plaats van toen we die niet hadden: namelijk, Teheran met kernwapens op ICBM's, 10.000 ballistische raketten, een door China en Rusland gebouwd leger, honderdduizenden aanvalsdrones, een volledig operationeel terroristennetwerk en honderden miljarden dollars om de economie te versterken.
Dat is het strategische beeld. Het is buitengewoon. Er moet nog veel gebeuren, maar ik kan niet bevatten hoeveel er is bereikt.
HT Mark Dubowitz op X
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik weet het niet, hoor. Je kunt alles natuurlijk heel positief afschilderen. Ik denk dat hier wel wat op af te dingen valt, maar dat laat ik graag aan deskundigen over.
helma

Bericht door helma »

Wat verkeerd is ingeschat denk ik dat ze dachten met het doden van de leiders het regime uit te schakelen. Maar daar is die hele ideologie te sterk voor.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: Vandaag, 08:49 Ik weet het niet, hoor. Je kunt alles natuurlijk heel positief afschilderen. Ik denk dat hier wel wat op af te dingen valt, maar dat laat ik graag aan deskundigen over.
De feiten kloppen wel zo’n beetje maar hoe je deze feiten beoordeeld is verschillend. Daarom valt er inderdaad wel wat op af te dingen. Wat ik best verontrustend vond is de precisie van de aanvallen van Iran. Natuurlijk werd bijna alles aan drones en raketten tegengehouden maar wat door kwam raakte met grote precisie hoogwaardige doelen.
Maakt het nog duidelijker dat Israël terecht moest ingrijpen. Iran heeft een hoog opgeleide bevolking en veel van de ‘slimmeriken’ zijn geronseld voor de militaire innovatie en productie. Een land met zo’n regime en zo’n militair apparaat was levensgevaarlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie