Job schreef:Rido91 schreef: ↑10 mar 2025, 23:00
Kritiek op de leer/kerk kan natuurlijk gegrond zijn. Als de kerk iets leert wat niet overeenkomstig het Woord of de belijdenisgeschriften is mag een kerkenraad/dominee daar best op aan worden gesproken. Dat ligt toch wat anders bij een dominee die vragen stelt bij een bekering, enkel Waar het hier om gaat is dat de bekering van deze man niet in het malletje past van de dominee. Het lijkt er op (en niet alleen in deze situaties maar ik ken meerdere situaties van vroeger uit in deze kringen) dat de dominee bij wijze van spreken een bingokaart vol met begrippen voor zich had liggen waaraan een bekering volgens hem moest voldoen. Hij had niet alle begrippen van gehoord in het verhaal en dus voldeed de bekering niet . Hij hoorde ook nog eens de naam dr vd Brink en toen kon het al helemaal niet waar zijn. Alle onderbouwing ontbrak dus! Een predikant hoort ook niet op grond van mooie verhalen een bekering over te nemen maar van het bijbelse principe uit te gaan dat men aan de vruchten de boom kent. Als er in de vruchten weinig te zien zou zijn van bekering dan had deze predikant deze man hierop uiteraard kunnen bevragen , niet eerder
Deze meneer kwam met zijn blijdschap "en met vragen" bij de dominee. En verder met een
afgeronde visie over de waarheid. Dat is niet de waarheid die de dominee brengt, maar de waarheid die dr. Van den Brink spreekt. Dat is terug te lezen in het artikel. Het tot overtuiging komen van iets anders dan de leer in zijn eigen kerk impliceert hoe dan ook kritiek op de zienswijze en leer van de dominee, of dat nu vriendelijk wordt uitgesproken of tactloos. Ik begrijp niet dat mensen dan verwachten dat je juichend ontvangen wordt. Dat blijft me een groot vraagteken in kerkelijk NL. En verder over die bingokaart: God leidt soeverein, maar er zijn wel kruispunten die in elke bekering terug te vinden zijn. Een geestelijk leidsman mag je daar voor je welzijn best op toetsen. Natuurlijk wel in het besef geen hartenkenner te zijn. Maar de Heere Jezus toetste de Kananese vrouw ook. Ze werd hard aangepakt. Maar de vrouw zei er "ja" op, ze boog onder het onderzoek. Het goud bleef op de zeef liggen. Dat in tegenstelling tot anderen, die verongelijkt bij Hem weggingen.
Soms vraag ik me af: heb je door hoe je schrijft? Hoe, tussen de regels door, je lijkt te veroordelen?
Want je hebt absoluut gelijk, een ieder die zichzelf en de Heere leert kennen , leren een aantal zelfde overtuigingen.
Wat ik zo lastig vind, als ik daar eerlijk in mag zijn: het lijkt of je tussen de regels door de schrijver van het artikel weg zet als ‘trappen’ tegen de predikant, als iemand die op de zeef niet als goud achter blijft, die verongelijkt is omdat zijn bekering niet ‘overgenomen’ wordt. Maar misschien voel ik het verkeerd aan.
Wat ik in het artikel vooral opvallend vond is dat zijn kerkenraad blijkbaar anders met hem omging. Misschien waren ze het inhoudelijk niet met hem eens, maar ik lees van een goede communicatie. Dat kan dus ook. Wetend dat ook hij een schaap is die aan hun kudde is toevertrouwd. Misschien wel dwalend, of misschien is de kudde niet op het juiste pad.
Ik bedoel bovenstaand niet onvriendelijk. Maar het raakt me een beetje. Ik moest denken aan de woorden van ds. vd Net: blijkbaar heb ik nog steeds de sound niet….
Als we weg gaan bij de omstandigheden maar naar de inhoud van het artikel gaan, wat is er dan op te merken? Dan merk ik op dat breed in de reformatorische gezindte (hij spreekt over meerdere jaren, kerkverbanden en gemeenten) er blijkbaar een groep mensen is die zoekend zijn, maar die onder ‘de radar’ blijven en die de herderlijke zielezorg niet bereikt. Het is noodzakelijk dat we daar over nadenken. Hoe komt dat?
- Wordt de taal en woordkeus nog begrepen?
- Is er tijd en mensen beschikbaar om de gehele gemeente te kennen en te bedienen?
- Blijven we dicht bij de eenvoudige waarheid, van ouds ons geleerd?
- Is ons gemeenteleven participerend ingericht, of alleen consumerend?
- Wat is de positie van de kerkenraad en predikant? Benaderbaar?
- Hoe komt het dat satan allerlei wind van leer door onze gemeenten heen kan laten waaien? Ontbreekt ons de kennis om dat te herkennen?
Zomaar wat vragen die bij mij opkomen naar aanleiding van de inhoud van dit artikel. Ik denk dat we daar een mooi en goed gesprek over zouden moeten voeren.

.