Kleine ergernissen [3]

Tiberius
Administrator

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Tiberius »

Sheba schreef:
huisman schreef:
Sheba schreef:Het ontneemt wel de lust om op een nette wijze een gesprek te voeren...
Je kan van mening verschillen... Maar als je elkaar gaat negeren kan het zeker niet tot elkaar begrijpen komen. En is het voor de ander wel heel erg lastig om eventuele verkeerde gedachten te toetsen en bij te stellen.

Neem het van mij aan dat het vaak geen onwil is maar meer de wil om snel te posten en niet te lang over moeilijke vragen na te willen denken. M.a.w dit is een vrij oppervlakkig forum en daar doen wij allemaal vrolijk en vrijwillig aan mee.
Dan kan ik beter stoppen... Want als ik op voor mij moeilijke vragen geen antwoord kan krijgen omdat men oppervlakkigheid wenst ( dat is volgens mij wel degelijk onwil) ipv dieper op dingen door te denken waar je in je directe omgeving niet altijd de ruimte voor hebt, en wat dus niet beantwoordt aan de doelstelling waarmee ik aan dit forum begon deel te nemen...Kan ik beter mijn tijd nuttiger besteden.
Helaas. ::salut
Wacht even rustig af voordat je concludeert dat je genegeerd wordt. Juist door er zo over te drammen, ontneem je o.a. mij de lust om er op te reageren.
DDD

Bericht door DDD »

De stompzinnige column van ds. Belder in het RD. Het is mij een raadsel dat deze man nog in functie kan blijven met dit soort ontboezemingen. Het wordt met de week gekker, wat hij schrijft.

Overigens heb ik de kerstcommercial van de PKN gezien, en daar komt dit helemaal niet in voor. Oftwel hij is ook nog eens niet goed geïnformeerd. Maar de column zelf geeft al aan dat enige nuance hem niet is gegeven.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Tiberius schreef:
Sheba schreef:
huisman schreef:
Sheba schreef:Het ontneemt wel de lust om op een nette wijze een gesprek te voeren...
Je kan van mening verschillen... Maar als je elkaar gaat negeren kan het zeker niet tot elkaar begrijpen komen. En is het voor de ander wel heel erg lastig om eventuele verkeerde gedachten te toetsen en bij te stellen.

Neem het van mij aan dat het vaak geen onwil is maar meer de wil om snel te posten en niet te lang over moeilijke vragen na te willen denken. M.a.w dit is een vrij oppervlakkig forum en daar doen wij allemaal vrolijk en vrijwillig aan mee.
Dan kan ik beter stoppen... Want als ik op voor mij moeilijke vragen geen antwoord kan krijgen omdat men oppervlakkigheid wenst ( dat is volgens mij wel degelijk onwil) ipv dieper op dingen door te denken waar je in je directe omgeving niet altijd de ruimte voor hebt, en wat dus niet beantwoordt aan de doelstelling waarmee ik aan dit forum begon deel te nemen...Kan ik beter mijn tijd nuttiger besteden.
Helaas. ::salut
Wacht even rustig af voordat je concludeert dat je genegeerd wordt. Juist door er zo over te drammen, ontneem je o.a. mij de lust om er op te reageren.
Dan had u dat op zijn minst kunnen aangeven. Dat er de wil was om er later op in te gaan... Maar dat is ook niet gebeurt. Terwijl er daarna genoeg postings zijn geweest.
En aangezien ik dit al vaker geproefd hebt.... Is de conclusie dat dat niet mijn ding is. Het brengt ergenis en gevoelens naar boven die niet goed zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een gedruis en gelach van vele kinderstemmen, die blijkbaar even mogen spelen met de kerktelefoon. Spreken de hoorders aan met 'Dames en heren', dus weten waarschijnlijk wel dat de hele gemeente ze kan horen... :)

AANVULLING:
Intussen is er licht in de duisternis gekomen. De kinderen gaan oefenen hoe ze met de
microfoon moeten omgaan bij het opzeggen van geleerde teksten...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Een gedruis en gelach van vele kinderstemmen, die blijkbaar even mogen spelen met de kerktelefoon. Spreken de hoorders aan met 'Dames en heren', dus weten waarschijnlijk wel dat de hele gemeente ze kan horen... :)

AANVULLING:
Intussen is er licht in de duisternis gekomen. De kinderen gaan oefenen hoe ze met de
Heb je de hele dag de kerktelefoon aan staan dan?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Een gedruis en gelach van vele kinderstemmen, die blijkbaar even mogen spelen met de kerktelefoon. Spreken de hoorders aan met 'Dames en heren', dus weten waarschijnlijk wel dat de hele gemeente ze kan horen... :)

AANVULLING:
Ja dan mis je geen trouw- en rouwdiensten. Ik dacht dat dat nog minder stroom verbruikt als bv. de hele dag de pc aan laten staan... (wat overigens ook wel eens gebeurt).
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:

AANVULLING:
Ja dan mis je geen trouw- en rouwdiensten. Ik dacht dat dat nog minder stroom verbruikt als bv. de hele dag de pc aan laten staan... (wat overigens ook wel eens gebeurt).
Als wij als kind in de kerk kwamen, buiten een dienst om, moesten we normaal lopen en praten op zachte toon.
Er hing toch ook een bepaalde sfeer.
Mijn oom was koster van een grote oude kerk en als kind vond ik het heerlijk om te mogen helpen. Eerst onder de banken om geld en snoepjes te rapen, zodat die niet in de stofzuiger vlogen. De kansel opwrijven met een flanellen stofdoek. Tante en haar evt. helpsters zongen dan Psalmen en Gezangen tijdens het werk.
Af en toe kwam de organist oefenen.
Maar nu hoor ik regelmatig na een dienst als het orgel stilvalt, wel heel wat meer, andere geluiden. Kennelijk vinden sommige ouders het geen probleem dat hun kinderen door de kerk rennen. Of men kijkt hier anders tegenaan, dat zou kunnen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:

AANVULLING:
Als wij als kind in de kerk kwamen, buiten een dienst om, moesten we normaal lopen en praten op zachte toon.
Mijn oom was koster van een grote oude kerk en als kind vond ik het heerlijk om te mogen helpen. Eerst onder de banken om geld en snoepjes te rapen, zodat die niet in de stofzuiger vlogen. De kansel opwrijven met een flanellen stofdoek. Tante en haar evt. helpsters zongen dan Psalmen en Gezangen tijdens het werk.
Maar nu hoor ik regelmatig na een dienst als het orgel stilvalt, wel heel wat meer, andere geluiden. Kennelijk vinden sommige ouders het geen probleem dat hun kinderen door de kerk rennen. Of men kijkt hier anders tegenaan, dat zou kunnen.
Mijn neef was ook koster... En meerdere van mijn tantes hebben de kerk schoongehouden... Soms was het (volgens een verslag van een van mijn tantes) wel eens hinderlijk als organisten zo 'tekeer gingen'. Tja... Ik heb trouwens zelf ook het kerkorgel wel eens bespeeld (in een lege kerk wel te verstaan)
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Als wij als kind in de kerk kwamen, buiten een dienst om, moesten we normaal lopen en praten op zachte toon.
Mijn neef was ook koster... En meerdere van mijn tantes hebben de kerk schoongehouden... Soms was het (volgens een verslag van een van mijn tantes) wel eens hinderlijk als organisten zo 'tekeer gingen'. Tja... Ik heb trouwens zelf ook het kerkorgel wel eens bespeeld (in een lege kerk wel te verstaan)
Wij vonden het mooi DIA. :)
Maar het ging er om dat wij ook doordeweeks, met een soort gepaste eerbied door de kerk liepen.
Dat gold trouwens ook voor de bieb, in die zin, je moest daar zachtjes praten. Kom daar nu maar eens om.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef: Als wij als kind in de kerk kwamen, buiten een dienst om, moesten we normaal lopen en praten op zachte toon.
Wij vonden het mooi DIA. :)
Maar het ging er om dat wij ook doordeweeks, met een soort gepaste eerbied door de kerk liepen.
Dat gold trouwens ook voor de bieb, in die zin, je moest daar zachtjes praten. Kom daar nu maar eens om.
Enkele jaren geleden waren we in Trier, in de beroemde Dom. Voor de ingang stond een bord met het verzoek om fluisterend te praten in de gewijde ruimte, en inderdaad, iedereen was stil...
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

Ik blijf me verbazen. Het is ronduit idioot om kinderen van 13, 14 jaar zelfstandig te laten wonen. Als deze dominee dat inderdaad zou doen, wat mij overigens zeer verbaast, dan lijkt het mij passend om alle kinderen onder toezicht te stellen en aan het ouderlijk gezag te onttrekken.

Iets anders is dat je volgens mij best als ouders mag vragen dat jongeren eerbiedig zijn tijdens het Bijbellezen.
Mara

Bericht door Mara »

Ik kon met het hele artikel instemmen, behalve het laatste gedeelte.
Dat is hard tegen hard, dat is volgens mij toch geen Bijbelse weg.
Ik heb gisteravond nog in een preek gehoord dat ouders ten allen tijde het contact moeten blijven houden met hun kinderen.
Dat betekent niet dat we de zonde moeten goedkeuren, integendeel, maar zeker niet je kinderen buiten de deur zetten (dat is voor mij hetzelfde als naar zelfstandigheid dwingen.)
Dat moet trouwens ook nog eens financieel haalbaar zijn.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat een vreemde reacties hier. Ik ben het met ds. Harinck eens, hoe pijnlijk en hartverscheurend dat ook is. En het is uiteraard duidelijk dat ds. Harinck het hier niet heeft over 13, 14-jarigen, maar over oudere jeugd. Het lijkt me volstrekt normaal dat kinderen zich aanpassen aan de regels die in huis gelden, ook als ze meerderjarig zijn.

Dat laatste laat uiteraard onverlet dat er dan al heel veel gepasseerd is aan conflicten e.d. Er is dan ook al heel vaak gepasseerd dat er uit liefde is gewaarschuwd, en dat de consequenties ook zijn benoemd. Maar als keer op keer blijkt dat het gezinsgebed wordt verstoord, het Bijbellezen belachelijk wordt gemaakt (ik noem maar wat), dan is dat een situatie die niet houdbaar is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Luther schreef:Wat een vreemde reacties hier. Ik ben het met ds. Harinck eens, hoe pijnlijk en hartverscheurend dat ook is. En het is uiteraard duidelijk dat ds. Harinck het hier niet heeft over 13, 14-jarigen, maar over oudere jeugd. Het lijkt me volstrekt normaal dat kinderen zich aanpassen aan de regels die in huis gelden, ook als ze meerderjarig zijn.

Dat laatste laat uiteraard onverlet dat er dan al heel veel gepasseerd is aan conflicten e.d. Er is dan ook al heel vaak gepasseerd dat er uit liefde is gewaarschuwd, en dat de consequenties ook zijn benoemd. Maar als keer op keer blijkt dat het gezinsgebed wordt verstoord, het Bijbellezen belachelijk wordt gemaakt (ik noem maar wat), dan is dat een situatie die niet houdbaar is.
Helemaal mee eens:) en ik betwijfel ook niet als degene die het verstoorde of dergelijke later terug komt bij de ouders en zegt sorry. Dat hij gewoon weer welkom is. De grenzen moeten duidelijk zijn en blijven.
Gesloten