Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Luther
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:'s morgens een indringende en confronterende en pijnlijke preek over 2 Sam 13. "Spreken is zilver en zwijgen is fout" Ik moet nu goed gaan nadenken wat ik hiermee moet gaan doen.
's avonds een bemoedigende preek over de wederkomst (hC v&a 57) Je zou verlangen dat de wederkomst gisteren had plaatsgevonden, dan vandaag!
Dag JO, kun je het thema van 's morgens uitwerken? Ik had namelijk weleens gehoord van "Spreken is goud en zwijgen is fout." Maar dit thema lijkt weer net iets anders te bedoelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:'s morgens een indringende en confronterende en pijnlijke preek over 2 Sam 13. "Spreken is zilver en zwijgen is fout" Ik moet nu goed gaan nadenken wat ik hiermee moet gaan doen.
's avonds een bemoedigende preek over de wederkomst (hC v&a 57) Je zou verlangen dat de wederkomst gisteren had plaatsgevonden, dan vandaag!
Dag JO, kun je het thema van 's morgens uitwerken? Ik had namelijk weleens gehoord van "Spreken is goud en zwijgen is fout." Maar dit thema lijkt weer net iets anders te bedoelen.
Het was nav de geschiedenis van Ammon met met zijn zuster Thamar, de bloedschande die hij over zich haalde. Helaas kunnen niet lezen dat Ammon hiervoor gerechtelijk bestraft werd, maar het werd in een doofpot gestopt. Thamar moest zwijgen, omwille van de naam van de familie. De dominee trok de lijnen door naar nu. Op incest en misbruik van kinderen hangt zo'n taboe, dat er niet over gesporken wordt. Toch mogen we niet zwijgen als we bij zulke zaken betrokken raken. Ook zei hij dat wanneer zonden op die manier verzwegen worden, er geen vergeving kan zijn voor deze zonde. Dat vond ik erg confronterend. Hoeveel daders lopen rond, zonder iets te zeggen, terwijl hun dat vrezelijke oordeel boven hun hoofd hangt?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
henriët

Bericht door henriët »

JolandaOudshoorn schreef:. Op incest en misbruik van kinderen hangt zo'n taboe, dat er niet over gesporken wordt.
Daar zitten de slachtoffers ook niet echt op te wachten. Dat iedereen van je weet... zij is.... enz..
dus terughoudendheid in deze lijkt me wel gepast.

Het is wel zaak dat er binnen de hulpverlening open gesproken kan worden, dus binnen de grenzen van de hulpverlening mogen alle taboe s eraf!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

zondag 24

Het leven der genade
1 Uit genade zalig
2 Uit genade loon ontvangen
3 Uit genade leven

... om die te doen uit dankbaarheid....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

henriët schreef:
JolandaOudshoorn schreef:. Op incest en misbruik van kinderen hangt zo'n taboe, dat er niet over gesporken wordt.
Daar zitten de slachtoffers ook niet echt op te wachten. Dat iedereen van je weet... zij is.... enz..
dus terughoudendheid in deze lijkt me wel gepast.

Het is wel zaak dat er binnen de hulpverlening open gesproken kan worden, dus binnen de grenzen van de hulpverlening mogen alle taboe s eraf!
Dat is ook niet de bedoeling. Het gaat erom dat de dader tet verantwoording wordt geroepen. en dat hoeft niet voor een volkstribunaal op het kerkplein. Nu komt het te vaak voro dat alles in de doofpot wordt gestopt ter wille van de "goede" naam van de dader of de familie.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
sela

Bericht door sela »

tja... dat een geheim een geheim moet blijven... me dunkt dat incest of mishandeling geen gebeurtenis is om trots op te zijn. en meestal dragen slachtoffers het ook een leven lang mee? zoals de reclame van warchild; je kunt een kind wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een kind? sowieso denk ik dat als je het geheim oplost er geen geheim meer is, wat iig heilzaam kan werken omdat er dan geen twee levens meer geleefd hoeven te worden, even los van de problemen die er daarna nog waarschijnlijk zijn.

het zou maatschappelijk wenselijk zijn als mishandeling, een psychische aandoening of burn-out op eenzelfde lijn zouden staan met een knieblessure of een hartinfarct, of wat dan ook.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
Het was nav de geschiedenis van Ammon met met zijn zuster Thamar, de bloedschande die hij over zich haalde. Helaas kunnen niet lezen dat Ammon hiervoor gerechtelijk bestraft werd, maar het werd in een doofpot gestopt. Thamar moest zwijgen, omwille van de naam van de familie. De dominee trok de lijnen door naar nu. Op incest en misbruik van kinderen hangt zo'n taboe, dat er niet over gesporken wordt. Toch mogen we niet zwijgen als we bij zulke zaken betrokken raken. Ook zei hij dat wanneer zonden op die manier verzwegen worden, er geen vergeving kan zijn voor deze zonde. Dat vond ik erg confronterend. Hoeveel daders lopen rond, zonder iets te zeggen, terwijl hun dat vrezelijke oordeel boven hun hoofd hangt?
Sjonge!
Erg concreet, maar wel goed, lijkt me.
Toch is het ook weer de vraag wat voor openheid er dan bedoeld wordt. Gaat het dan om de slchtoffers die om voorbede moeten vragen omdat ze misbruikt zijn doo... Dat lijkt me niet. De slachtoffers zitten namelijk veelal ook nog met een onterecht schuldgevoel.
Tegelijkertijd is het goed dat er soms heel concreet over gesproken wordt. Onze predikant zei bij de behandeling van het 7e gebod: Als hier meisjes en vrouwen zijn, die misbruikt worden of zijn, doorbreek het stilzwijgen en kom naar bijv. de pastorie. En daders (ik weet dat ze hier moeten zitten): Stop vandaag nog, ga tot Christus, Die ook deze afschuwelijke zonde vergeven wil.
Ik vond dat wel heel pastoraal!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »



Morgendienst
Psalmen:
Ps. 74 : 1, 11
Ps. 119 : 21
Ps. 109 : 13, 14
Ps. 102 : 5
Ps. 90 : 8

Schriftlezing:
Klaagliederen 4 : 1-12

Tekst:
KLAAGLIEDEREN 4 : 9
De verslagenen van het zwaard zijn gelukkiger dan de verslagenen van de honger;
want die vlieten daarheen als doorstoken zijnde, omdat er geen vruchten der velden zijn.

Thema:
SION ONDER HET OORDEEL DES DOODS
1. Een rechtvaardige dood
2. Een onderscheiden dood
3. Een smartelijke dood



Middagdienst
Leesdiens (ds. Chr. van Dam)
Psalmen:
Ps. 119 : 17
Ps. 86 : 2, 3
Ps. 147 : 6
Ps. 105 : 24

Schriftlezing:
Psalm 86

Tekst:
PSALM 86 : 11-12
Leer mij, HEERE, Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart
Tot de vreze Uws Naams. Heere mijn God, ik zal U met mijn ganse hart loven,
En ik zal Uw Naam eren in eeuwigheid.

Thema:
DAVIDS BEDE OM VOORTDURENDE GENADE
1. Een ontdekte onbekwaamheid
2. Een Levende behoefte
3. Een Geheiligd voornemen

Avonddienst
Psalmen:
Ps. 84 : 1, 5
Ps. 92 : 1, 7
Ps. 27 : 3
Ps. 43 : 4

Schriftlezing:
Psalm 92

Tekst:
ZONDAG 38 vr/antw. 103
Wat gebied God in het vierde gebod?
Eerstelijk dat de kerkendienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en
Dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk
Kome, om Gods Woord te horen… etc.

Thema:
HET VIERDE GEBOD
1. De rustdag ingesteld
2. De rustdag bepaald
3. De rustdag gezegend

© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
scape

Bericht door scape »

avond:
Psalm 107: 23 - 30

23 Soms daalden zij af naar zee,
gingen scheep en bevoeren het wijde water,
24 ze zagen de daden van de HEER,
zijn wonderen op de oceaan.

25 Hij sprak en ontketende storm,
hoog zweepte hij de golven op.
26 Zij stegen tot aan de hemel, vielen neer in de diepte,
hun maag keerde om van ellende,
27 ze tolden en tuimelden als dronkaards,
alle kennis baatte hun niets.

28 Ze riepen in hun angst tot de HEER –
hij leidde hen weg uit vele gevaren,
29 hij bracht de storm tot zwijgen,
de golven gingen liggen.
30 Het verheugde hen dat de zee tot rust kwam,
hij bracht hen naar een veilige haven.
+
Lukas 8: 22 - 25

22 Op een van die dagen stapte hij in een boot, samen met zijn leerlingen, en zei tegen hen: ‘Laten we naar de overkant van het meer gaan,’ en ze voeren het meer op. 23 Onderweg viel hij in slaap. Er kwam een wervelstorm opzetten, zodat de boot water maakte en dreigde te zinken. 24 Ze maakten hem wakker en riepen: ‘Meester, meester, we vergaan!’ Hij stond op en sprak de wind en de golven bestraffend toe. Daarop ging de wind liggen en kwam het water tot rust. 25 Hij vroeg hun: ‘Waar is jullie geloof?’ De leerlingen waren geschrokken en zeiden vol verbazing tegen elkaar: ‘Wie is hij toch, dat zelfs de wind en het water zijn bevelen gehoorzamen?’
henriët

Bericht door henriët »

Lezen Romeinen 10
HC zondag 25
Sola fide, door het geloof alleen.

1 de Werkmeester van het geloof
2 de versterking van het geloof
3 het Voorwerp van het geloof

vraag 65
Hoe kom ik aan het geloof?
Van de Heilige Geest.

Een dominee kan het geloof niet geven(hebben wel de roeping aan te sporen Christus te zoeken: wij bidden u van Christuswege.. )
We mogen pleiten op het verbond, maar we kunnen onze kinderen het geloof niet geven, en we kunnen het ook onszelf niet geven.
De Heilige Geest moet het geven. Vernederend voor de mens. De mens moet leren dat zalig worden een eenzijdig Godswerk is. Om Christus aan te nemen is een gave Gods. T Is al uit Hem, door Hem en tot Hem. Hij geeft de wortel de wasdom en de vrucht van het nieuwe leven. Als je dat mag toestemmen/aanvaarden dat je het zelf niet kunt, dan is dat vertroostend bemoedigend en verblijdend. Want geloof uit mezelf zou het bij de eerste beproeving al bezwijken. Het is een troost dat de Heere Zelf het geloof wil schenken. Als Gods Geest het geloof in je hart werkt, dan is het vast, want Hij zal niet verlaten wat Zijn hand begon. Wat God gegeven heeft, kan ik nooit meer kwijtraken.!
Maar als je uit jezelf niet het geloof naar voren kan brengen, en t me geschonken moet worden, dan moet ik het maar afwachten. Is dat de bedoeling? NEE! Antw 65 gaat verder met het antwoord Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging van het heilige Evangelie.(lees rom 10!
'het geloof is uit het gehoor, en het gehoor uit het Woord Gods.') De Heere wil de prediking geven als het middel waardoor het geloof gaat werken.
Is het niet wet en evangelie, jawel maar het evangelie sluit de wet in. Want Christus is de Vervuller van de wet. De wet drijft uit tot Christus. Wat doet de ziel buigen.. de liefde van Christus in het Heilige Evangelie, als Hij getekend wordt als Hij gekruisigd wordt. Dan wordt er een overgave geboren om door Hem alleen gezaligd te worden.
(Het is Gods wil door de dwaasheid der prediking mensen bekeren.)

Door het Woord zegt de Heere Jezus... Mijn schapen horen Mijn stem. Dan hoor je Zijn stem in je hart spreken.
Woord en Geest horen bij elkaar.
Het Woord moet niet alleen worden gelezen door ons, maar ook door de Heilige Geest aan ons hart toegepast worden.
Wel moeten we ook oppassen dat we het alleen van de Geest afhankelijk zijn. Het moet naar het Woord zijn.
Aandachtspunten bij deze vr/ant
-het laat zien dat het aan de ene kant een afsnijdend werk is, maar dat het geloof te krijgen is door onder het Woord te komen. ~wanneer een mens nat wil worden, moet je in de regen gaan lopen..
als je door de Heilige g wil bewerkt worden, moet je zijn onder de bediening/ de genademiddelen waarnemen
–het laat ons ook zien dat we een ontzaggelijke verantwoordelijkheid hebben. Als we onbekeerd naar huis gaan, hebben we de werking van de Heilige Geest tegengestaan. Als de Heilige Geest aan je deur klopt, en je houdt de deur dicht
-het laat zien de verantwoordelijkheid van de predikers. Om te prediken naar de zin en mening van de Heilige Geest. Om te prediken dat de grootste zondaar komen mag, maar ook om de hypocriet ontmaskert wordt en Gods volk voedsel krijgt. Dan is de werking van de Heilige Geest worden. Bidt voor ons opdat wij een geopende deur mogen ontvangen in de prediking
-het laat zien dat je liefde krijgt voor zending. Wervende kerk!

Het geloof heeft ook versterking nodig.
Het gaat direkt over de versterking door het Sacrament. De Sacrament versterkt het geloof niet, maar het Woord. Het Woord is tot onderwijs vertroosting en versterking. Het Woord is ontmaskerend WoordHEt Woord leidt in tot de heilgeheimen, Het Woord leert van de Vader en de verkiezing, van de Zoon die voor zondaren kwam, en de Heilge Geest die vertoost en toepast.
Het Woord wordt een lamp voor de voet/ Het Woord wekt tot leven en onderhoud. Zalig worden kan ook zonder doop en zonder HA, je kunt niet zalig worden buiten de getuigenis van de Heere.
Door de sacramenten wil de Heere Zijn volk onderwijzen.
Sacramenten zijn tekenen en zegelen. Ze zijn het uitroepteken achter het Woord.
NGB 33 wij geloven dat onze goede God achthebbende op onze grovigheid ons heeft verordend de sacramenten..enz. En ook om ons geloof te voeden en te onderhouden. ..
Onze goede God.. ziet bij ons grofheid en zwakheid. Denk aan de ontmoeting van de Heere Jezus met de Emmaüsgangers. .. o gij tragen en onverstandigen van hart..
En de ontmoeting met Thomas.. wilde tekenen zien, ongeloof.
Omdat de Heere weet wat Zijn maaksel is, heeft onze goede God verordend de sacramenten
tot onderwijs om ons te verzegelen wat Hij beloofd heeft. De Heere wil het heilgeheim van het Evangelie aan Zijn kinderen dmv een 'tekening' laten zien. Water bij het doopvont. Doopvont wijst je onreinheid aan, je hebt het water nodig, om gereinigd te worden. Zo gedoopt wordt, moet Gods kind ook gereinigd worden door het bloed.
Avondmaal.. kind van God gaat zitten.. en mag zien naar de heenwijzing dat het lichaam dat verbroken is. En het bloed dat vloeide, dat was nodig om voor jouw zonden te betalen.
Niet alleen tekenen, maar ook zegelen.
Als de Heere Zijn kind bij het dopen zet, en vraagt Zie je wat daar gebeurt, .. water aan het voorhoofd, .. de Heere spreekt.. zo zeker als dat water gesprengd wordt aan het voorhoofd van het kind. Zo zeker zijn ook je zonden vergeven
Bij het HA vraagt de Heere :zie je Mijn kind dat het brood gebroken wordt?
zo zeker als het brood gebroken word, zo zeker is Mijn l.ichaam verbroken voor jou
zo zeker als de wijn vloeit in de beker, zo zeker is het dat het bloed vloeide voor jou.
Dan mag Gods kind het weten, het ligt vast in mijn Zaligmaker.
Niet alleen tot versterking en vertroosting maar ook voedsel om verder te gaan op de weg.
Zo mag je met Hem meewandelen, de kruisweg te gaan, achter Hem aan te gaan. Dan wordt het waar, zij gaan van kracht tot kracht steeds voort..
Gods kind leert steunen op het geloof.
(Het gaat om de enige grond.. door Christus zalig worden!)

Wat is het voorwerp van je geloof?
Ik geloof dat Jezus Christus is de Zoon van God
Die roeme, roeme in de Heere alleen. Hoe meer de Heere laat zien je onreinheid, hoe dierbaarder wordt Christus voor ons. U alleen!

Looft Hem, Die u, al wat gij hebt misdreven,
hoeveel het zij, genadig wil vergeven;
Uw krankheen kent en liefderijk geneest;
Die van t verderf uw leven wil verschonen,
met goedheid en barmhartigheen u kronen;
Die in de nood uw Redder is geweest!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Drie leesdiensten deze keer.
Preken van ds. van Haaren, ds. Carolus Tuinman en ds. Lamain.

Van Carolus Tuinman worden niet vaak preken gelezen.
Dat geldt trouwens voor veel oudvaders. Ik herinner me dat
er vroeger veel meer oudvaders werden gelezen. Er was toen zelfs
een rubriek in de Kerkbode van dhr. A. Otten met de titel:
"DE GELEZEN PREEK WAS VAN..." Daarin stond dan een beschrijving
van betreffende predikant.

Morgendienst
Leesdienst (ds. J. van Haaren)
Gelezen door oud. D. Visser

Psalmen:
Ps. 89 : 7, 8
Ps. 119 : 225
Ps. 85 : 2, 3
Ps. 84 : 4, 6
Ps. 16 : 6

Schriftlezing:
Hosea 2

Tekst:
HOSEA 2 : 13
Daarom, ziet, Ik zal haar lokken, en zal haar voeren in de woestijn; en Ik zal naar haar hart spreken.

Thema:
GODS SOEVEREINE ONTFERMING OVER EEN ONTROUW VOLK
1. Hij lokt ze
2. Hij leidt ze
3. Hij troost ze

Middagdienst
Leesdienst (ds. Carolus Tuinman)
Gelezen door oud. A. ter Harmsel

Psalmen:
Ps. 89 : 18
Ps. 25 : 8, 9
Ps. 34 : 3, 4
Ps. 6 : 9

Schriftlezing:
Mattheus 15 : 1-28

Tekst:
MATTHEUS 15 : 25-28
En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij! Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen. En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren. Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Thema:
HET VERZOEK DER KANANESE VROUW VOOR HAAR BEZETEN DOCHTER
1. De redewisseling tussen deze aanhoudende vrouw en de Heere Jezus
2. De blijde uitkomst

Avonddienst
Leesdienst (ds. W.C. Lamain)
Gelezen door oud. J. Karkdijk

Psalmen:
Ps. 63 : 2
Ps. 145 : 2, 3
Ps. 117 : 1
Ps. 74 : 12

Schriftlezing:
Psalm 74

Tekst:
PSALM 74 : 12
Evenwel is God mijn Koning van ouds af, Die verlossingen werkt in het midden der aarde.

Thema:
EEN KRACHTIG GELOOFSGETUIGENIS UITGESPROKEN TE MIDDEN VAN
EEN BRULLENDE DUIVEL EN EEN ZWIJGEND GOD

1. Een veelbetekenende inhoud
2. Een hechte gronslag
3. Een Godeverheerlijkende vrucht

refo

Bericht door refo »

Wij hadden 's morgens een leespreek van ds A. Janssen. En 's avonds een van Justus Vermeer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Wij hadden 's morgens een leespreek van ds A. Janssen. En 's avonds een van Justus Vermeer.
De Catechismusverklaring van Justus Vermeer is klaar en helder!
Was het een catechismuspreek?
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:Wij hadden 's morgens een leespreek van ds A. Janssen. En 's avonds een van Justus Vermeer.
Neen. De preek zal bij velen ook niet klaar en helder geweest zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Neen. De preek zal bij velen ook niet klaar en helder geweest zijn.
Klaar wel, denk ik, inmiddels.
Plaats reactie