Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Rens

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Rens »

Over het verdragen van elkander, want slechts die geen zonde begaan heeft, heeft recht van spreken jegens een ander.

En de preek begon overdonderend met één enkele zin, die heel lang bleef doordreunen: "We zijn allemaal Duitsers"...het bleef twee minuten doodstil, niemand durfde adem te halen, zó sloeg het in...
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Rens schreef:Over het verdragen van elkander, want slechts die geen zonde begaan heeft, heeft recht van spreken jegens een ander.

En de preek begon overdonderend met één enkele zin, die heel lang bleef doordreunen: "We zijn allemaal Duitsers"...het bleef twee minuten doodstil, niemand durfde adem te halen, zó sloeg het in...
En wat was de toepassing?
saphira

Bericht door saphira »

Mooie preek gehoord via het internet over Jes 54.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
freek

Bericht door freek »

jvdg schreef:
Rens schreef:Over het verdragen van elkander, want slechts die geen zonde begaan heeft, heeft recht van spreken jegens een ander.

Vaak is het goed als de toepassing door de hoorders zelf gemaakt wordt. Het wordt al snel een heel uitgekauwde toepassing, die mensen voor kennisgeving aannemen.
refo

Bericht door refo »

jvdg schreef:

Dat was meteen de toepassing.
Maar vertel eens wat meer, Rens. Iedere preek begint met 1 zin, maar hoe ging het verder.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Zoiets van : ben ik mijn broeders hoeder ?
Want als ik dit lees dan interpreteer ik dit alsof we elkaar niet meer op elkaars zonden zouden mogen wijzen ?

Arme uitleg dan ... ik hoop dat het anders bedoelt is.
Rens

Bericht door Rens »

refo schreef:
jvdg schreef:

Dat was meteen de toepassing.
Maar vertel eens wat meer, Rens. Iedere preek begint met 1 zin, maar hoe ging het verder.
Over de twisten in de gemeente van Rome, waar men niet echt zachtzinnig over elkaar sprak en men niet meer tot elkaar kon/wilde komen, en men zich bóven de ander stelde die een ándere opvatting had. E.e.a. naar aanleiding van Rom 14; 1-14, waarbij verwezen werd naar het kunnen dóórtrekken van die twisten naar het heden, het niet (meer) naar elkaar willen luisteren, het zich bóven een ander stellen die een andere opvatting heeft.
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

Wilhelm schreef:

Zoiets van : ben ik mijn broeders hoeder ?
Want als ik dit lees dan interpreteer ik dit alsof we elkaar niet meer op elkaars zonden zouden mogen wijzen ?
jij leest wat je WILT lezen, zonder kennis van de behandelde tekst. je vult je eigen idee in naar aanleiding van gehéél ándere zaken.
Moderatorbericht:
aritha

Bericht door aritha »

Preek gehoord die zo begon:

Op bergen en in dalen, ja overal is God - Behalve als Hij er niet is.
Die slagzin werd nog wel 5 keer herhaald.
Rara...welke dominee?
mathilde

Bericht door mathilde »

's Ochtends: 1 Petrus 2
's Avonds: HC zondag 15, eerste gedeelte. Het leek erop dat de ds. zijn preek van Goede Vrijdag weer uit de kast had gepakt. Ook werd er in deze dienst een kind gedoopt.

(En het is mij de laatste weken steeds weer opgevallen dat onze ds. steeds vaker in zijn preek de uitroep 'Draag mij uit het leger, want ik ben zwaar gewond' gebruikt. Ik snap niet wat hier de betekenis van is. Is dit ergens in de Bijbel terug te vinden?)
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

mathilde schreef:'s Ochtends: 1 Petrus 2
(En het is mij de laatste weken steeds weer opgevallen dat onze ds. steeds vaker in zijn preek de uitroep 'Draag mij uit het leger, want ik ben zwaar gewond' gebruikt. Ik snap niet wat hier de betekenis van is. Is dit ergens in de Bijbel terug te vinden?)
Achab
En hoe de dominee het bedoelt hangt natuurlijk van de context af.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

mathilde schreef:'s Ochtends: 1 Petrus 2
's Avonds: HC zondag 15, eerste gedeelte. Het leek erop dat de ds. zijn preek van Goede Vrijdag weer uit de kast had gepakt. Ook werd er in deze dienst een kind gedoopt.

Achab:

1 Kon. 22:
34 Toen spande61) een man den boog in zijn eenvoudigheid,62) en schoot den koning63) van Israel tussen de gespen en tussen het pantsier. Toen zeide hij tot zijn voerman:64) Keer uw hand, en voer mij uit het leger, want ik ben zeer verwond.65)
35 En de strijd nam op denzelven dag toe, en de koning66) werd met den wagen67) staande gehouden tegenover de Syriers; maar hij stierf des avonds, en het bloed der wonde vloeide in den bak des wagens.68)
36 En er ging een uitroeping69) door het heirleger, als de zon onderging, zeggende: Een ieder kere naar zijn stad, en een ieder naar zijn land!
37 Alzo stierf de koning, en werd naar Samaria70) gebracht; en zij begroeven den koning te Samaria.
38 Als men nu den wagen in den vijver van Samaria spoelde, lekten de honden zijn bloed, waar de hoeren wiesen,71) naar het woord72) des HEEREN,, dat Hij gesproken had.
39 Het overige nu der geschiedenissen van Achab, en al wat hij gedaan heeft, en het elpenbenen huis,73) dat hij gebouwd heeft, en al de steden, die hij gebouwd heeft, zijn die niet geschreven in het boek74) der kronieken der koningen van Israel?
40 Alzo ontsliep Achab met zijn vaderen; en zijn zoon Ahazia werd koning in zijn plaats.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
mathilde

Bericht door mathilde »

Bedankt.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Jongere schreef:'s ochtends over Eutychus
Daar heb ik afgelopen woensdagavond een leerzame preek over gehoord van Ds.D.de Wit.
Gisteren ging het over:
's-morgens: Jesaja 1:18: Komt dan, en laat ons te zamen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
's-middags: Genesis 45:1-15: dat Jozef zich aan zijn broeders bekend maakt(leespreek van Ds.Mouw uit Uddel)
's-avonds: Zondag 48: 2e bede: Uw Koninkrijk kome. Dominee zei o.a. wat over het gevoelige onderwerp: homo's. Hij zei o.a.(tenminste dat begreep ik eruit): dat we moeten bidden voor mensen die met zulke gevoelens worstelen. Wie weet God mocht dat ten goede voor hen wenden!
Het was een goede zondag.
helma

Bericht door helma »

aritha schreef:Preek gehoord die zo begon:

Op bergen en in dalen, ja overal is God - Behalve als Hij er niet is.
Die slagzin werd nog wel 5 keer herhaald.
Rara...welke dominee?

de dominee van de Paashazen?
Gesloten