Beroepingswerk discussie [5]
- Albert1987
Re: Beroepingswerk discussie [5]
Weet iemand of ds. M.B. van der Palm nog HHK is? Hij staat niet meer in het jaarboek.
-
Je kunt mensen niet dwingen om iets te waarderen waar mensen iets niet achter kunnen staan.Hoopvol schreef:En we doen er allemaal bewust of onbewust aan mee. Daarom moeten we, als GG of GGiN, voor de volledige breedte, dus van bijvoorbeeld ds IJsselstein tot ds van Voorden, bidden. Maar ook beluisteren en waarderen.mulder schreef:ds. van voorden wordt niet overal beroepen. ds. geuze wordt door groepen gemeenteleden niet gewaardeerd.
hokjes zijn er zeker wel!
-
Ik zie dat ds van Voorden dit jaar in Opheusden voorgaatmulder schreef:ds. van voorden wordt niet overal beroepen. ds. geuze wordt door groepen gemeenteleden niet gewaardeerd.
Dat is dan wel mooi.
Niet beroepen dat kan gebeuren.Geytenbeekje schreef:Ik zie dat ds van Voorden dit jaar in Opheusden voorgaatmulder schreef:ds. van voorden wordt niet overal beroepen. ds. geuze wordt door groepen gemeenteleden niet gewaardeerd.
Dat is dan wel mooi.
Als een ds in een kleiner kerkverband niet op tweetal wordt gezet is weer een stap verder.
Mooi dat hij weer in Opheusden voorgaat DV.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Was in augustus 2020 ook al zo.Bruna schreef:Niet beroepen dat kan gebeuren.Geytenbeekje schreef:Ik zie dat ds van Voorden dit jaar in Opheusden voorgaatmulder schreef:ds. van voorden wordt niet overal beroepen. ds. geuze wordt door groepen gemeenteleden niet gewaardeerd.
Dat is dan wel mooi.
Als een ds in een kleiner kerkverband niet op tweetal wordt gezet is weer een stap verder.
-
Volgens mij gaat hij niet meer voor.Albert1987 schreef:Weet iemand of ds. M.B. van der Palm nog HHK is? Hij staat niet meer in het jaarboek.
Klopt, we mogen niet heersen over het geweten van een ander. Maar, er word vaak en veel in hokjes gedacht. Te veel.Geytenbeekje schreef:Je kunt mensen niet dwingen om iets te waarderen waar mensen iets niet achter kunnen staan.Hoopvol schreef:En we doen er allemaal bewust of onbewust aan mee. Daarom moeten we, als GG of GGiN, voor de volledige breedte, dus van bijvoorbeeld ds IJsselstein tot ds van Voorden, bidden. Maar ook beluisteren en waarderen.mulder schreef:ds. van voorden wordt niet overal beroepen. ds. geuze wordt door groepen gemeenteleden niet gewaardeerd.
Ik kom zeer regelmatig mensen tegen die bepaalde dominees afschrijven omdat deze dan zgn links zouden zijn. En op het moment dat je dan zo'n dominee beluistert kan het zo ineens meevallen. Een voorbeeld: een voorganger in CGK Renswoude, te licht bevonden in bepaalde kringen. Maar ik stuur de preek door naar een zeer kritisch iemand, uit deze kringen, en die persoon is vol lof over deze preek.
Dan gaat er gewoonweg iets mis, iets gruwelijk mis. We zijn allemaal zo verschrikkelijk rechtzinnig, we weten het allemaal zo goed, er is alleen 1 probleem. De Heere is zoveel breder dan wij denken, dat is niet te geloven. En ondertussen schrijven wij onze broeders en zuster in het geloof af, terwijl we een ongelovige 70x7 vergeven.
En ik denk echt dat dit onzalig negatieve kritische denken een enorme sluier op de kerken legt.
Misschien reageer ik wat gefrustreerd, dat komt omdat ik een allergische reactie krijg van al die kerkelijke hokjes en aanverwante zinloze discussies.
Nog mooier dan.Piet Puk schreef:Was in augustus 2020 ook al zo.Bruna schreef:Niet beroepen dat kan gebeuren.Geytenbeekje schreef:Ik zie dat ds van Voorden dit jaar in Opheusden voorgaatmulder schreef:ds. van voorden wordt niet overal beroepen. ds. geuze wordt door groepen gemeenteleden niet gewaardeerd.
Dat is dan wel mooi.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Een lange reeks berichten die niet over het beroepingswerk gingen zijn verhuisd naar de prullenbak.
Ik wil hier een idee opwerpen t.a.v. beroepingswerk:
Waar ik moeite mee heb, is dat een gemeente die verder nog nooit een predikant heeft gehad(denk bijvoorbeeld aan GG Westkapelle, Nieuwdorp, Sint-Annaland, GGiN Elspeet), al na 2 of 3 jaar hun predikant kwijt kunnen raken. Zulke gemeenten hebben mogelijk jaren uitgezien naar een predikant en zijn dan binnen no-time hun predikant kwijt. Wat vinden jullie van het idee om in dergelijke gevallen een termijn van 4 jaar in acht te nemen? Ik ben geen voorstander om alles in regels te gieten, zeker niet.... maar vind het bijvoorbeeld voor Elspeet wel erg sneu. Ongeveer 50 jaar op een predikant gewacht, die binnen 3 jaar al weer een beroep aanneemt....
Waar ik moeite mee heb, is dat een gemeente die verder nog nooit een predikant heeft gehad(denk bijvoorbeeld aan GG Westkapelle, Nieuwdorp, Sint-Annaland, GGiN Elspeet), al na 2 of 3 jaar hun predikant kwijt kunnen raken. Zulke gemeenten hebben mogelijk jaren uitgezien naar een predikant en zijn dan binnen no-time hun predikant kwijt. Wat vinden jullie van het idee om in dergelijke gevallen een termijn van 4 jaar in acht te nemen? Ik ben geen voorstander om alles in regels te gieten, zeker niet.... maar vind het bijvoorbeeld voor Elspeet wel erg sneu. Ongeveer 50 jaar op een predikant gewacht, die binnen 3 jaar al weer een beroep aanneemt....
- FlyingEagle
Waarom niet berusten in Gods leiding hierin? Dat doen we ook met beslissingen vanher curatorium om maar wat te noemen.
Ben ik met je eens, maar vind het anders ook wel erg sneu dat een predikant zo snel vertrekt. En wanneer we toch beperkingen a la 3 jaar aan het stellen zijn, waarom zou deze bepaling er dan ook niet bij kunnen?FlyingEagle schreef:Waarom niet berusten in Gods leiding hierin? Dat doen we ook met beslissingen vanher curatorium om maar wat te noemen.
Heeft niet zoveel zin. Als je 4 jaar neemt, wordt dat voor sommigen weer te kort etc etc.Piet Puk schreef:Ben ik met je eens, maar vind het anders ook wel erg sneu dat een predikant zo snel vertrekt. En wanneer we toch beperkingen a la 3 jaar aan het stellen zijn, waarom zou deze bepaling er dan ook niet bij kunnen?FlyingEagle schreef:Waarom niet berusten in Gods leiding hierin? Dat doen we ook met beslissingen vanher curatorium om maar wat te noemen.
...
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 02 jan 2021, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zita schreef:!!!Bertiel schreef:Zita blijft knippen zo
meteen maar gedaan.