GerGem Kruiningen

Posthoorn

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik was er niet bij. Ik weet alleen dat er een kerkscheuring van kwam. Wat was daar zo gelukkig aan?
Dan ben je niet goed geïnformeerd. Er is nooit een kerkscheuring geweest. Wel zijn heel veel mensen overgegaan naar de - destijds - NHK.
Wat ik gelukkig vind aan deze situatie is niet de verdeeldheid, maar het feit dat we de prediking van ds. Van Gelder konden blijven horen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Bruna schreef:
Delftenaar schreef:
FlyingEagle schreef: Ik maak me daar grote zorgen over, ik heb het idee dat veel predikanten niet goed met verschillen in de gemeente overweg kunnen, dat lijkt me een kwalijke zaak. Is daar op de TS wel aandacht voor?
Het curatorium zou eigenlijk, naast zaken als genadestaat en roeping, ook moeten kijken of iemand qua karakter geschikt is voor het predikantschap. Net zoals bij alle andere beroepen heb je voor het predikantschap bepaalde vaardigheden en eigenschappen nodig, zoals bv. goed met mensen om kunnen gaan. Niet iedereen heeft dat. Dat geeft niet, maar dan is het predikant zijn misschien niet de meest ideale functie voor iemand.
Wordt dit niet gedaan dan? Staat dit niet bij de aanmelding vermeld dat de gemeente die attest geeft dit moet beschrijven? Daarnaast heb je ook verschillende soorten gemeenten. Het is bijvoorbeeld bijzonder dat in Barneveld geen problemen waren en in Kruiningen wel.
Hoe weet jij nu dat er in Barneveld geen problemen zijn geweest?
zonnebloem96

Bericht door zonnebloem96 »

FlyingEagle schreef:
Bruna schreef:
Delftenaar schreef:
FlyingEagle schreef: Ik maak me daar grote zorgen over, ik heb het idee dat veel predikanten niet goed met verschillen in de gemeente overweg kunnen, dat lijkt me een kwalijke zaak. Is daar op de TS wel aandacht voor?
Het curatorium zou eigenlijk, naast zaken als genadestaat en roeping, ook moeten kijken of iemand qua karakter geschikt is voor het predikantschap. Net zoals bij alle andere beroepen heb je voor het predikantschap bepaalde vaardigheden en eigenschappen nodig, zoals bv. goed met mensen om kunnen gaan. Niet iedereen heeft dat. Dat geeft niet, maar dan is het predikant zijn misschien niet de meest ideale functie voor iemand.
Wordt dit niet gedaan dan? Staat dit niet bij de aanmelding vermeld dat de gemeente die attest geeft dit moet beschrijven? Daarnaast heb je ook verschillende soorten gemeenten. Het is bijvoorbeeld bijzonder dat in Barneveld geen problemen waren en in Kruiningen wel.
Hoe weet jij nu dat er in Barneveld geen problemen zijn geweest?
Of er helemaal geen problemen zijn geweest, weet ik ook niet zeker.
Maar weet wel dat er veel Barnevelders positief over hem zijn. Dat zegt wel iets.
Niet dat ik daarmee zeggen wil dat het aan Kruiningen ligt. Mede doordat ik weet van een ander conflict, ben ik zelf bepaald niet positief over de manier waarop de ds. met mensen omgaat.
Blijkbaar hadden (veel) Barnevelders er minder moeite mee.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Desiree

Bericht door Desiree »

Het is wel een lastige situatie.. pff.. maar het zal vast niet de eerste situatie kerkelijk zijn.

Eigenlijk is er dus een probleem met twee families.. en dan een dominee die zich blijkbaar aangevallen voelt en daarop onhandig op reageert..

Maar van wie is de kerk nu eigenlijk? Dat vraag ik me al zo vaak af. Van de mensen of van God?

Overigens... ik voel me geen haar beter hoor.. ik kan ook fel en dom reageren.. niets menselijks is mij vreemd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Bruna

Bericht door Bruna »

Ik bedoel meer zoals @zonnebloem schrijft.
Zorgvuldiger geformuleerd: geen problemen die de pers hebben gehaald of die breed bekend zijn.
Denk dat overal wel een een probleempje is. Hoe een goede ds. je ook hebt.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Bruna

Bericht door Bruna »

Maar wat nieuw is voor de buitenstaanders en wat in de PZC stond:
1. Blijkbaar is er nog een grote familie bij dit conflict betrokken. De familie Sinke.
2. Tussen deze families heerst rivaliteit.
3. HJ heeft al eerder geageerd tegen bepaalde zaken, bij een vorige ds. Dit mag lijkt me als dit terecht is. Blijkbaar is hij degene die de kastanjes uit het vuur moet halen in Kruiningen.
Je kan je dan afvragen hoe onpartijdig de geïnterviewde vrouw was. Ook zou ik wel een willen weten of er bijvoorbeeld van families Jansen of Sinke nog (meer) in de kerkenraad zitten. In wat grotere gemeenten, Kruiningen is +1000, kan dit gemakkelijk.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik was er niet bij. Ik weet alleen dat er een kerkscheuring van kwam. Wat was daar zo gelukkig aan?
Dan ben je niet goed geïnformeerd. Er is nooit een kerkscheuring geweest. Wel zijn heel veel mensen overgegaan naar de - destijds - NHK.
Wat ik gelukkig vind aan deze situatie is niet de verdeeldheid, maar het feit dat we de prediking van ds. Van Gelder konden blijven horen.
Dat is mijns inziens hetzelfde. Of wilde je zeggen dat een kerkscheuring pas een kerkscheuring is als de vertrokken leden voor zichzelf beginnen? Dat lijkt me een ernstig misverstand. Er zijn een hoop mensen vertrokken, en dat is een droevige zaak. Dus gelukkig kan ik het bepaald niet noemen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Bruna Wat je laatste punt betreft: dat is nogal makkelijk, je belt gewoon de scriba en vraagt of hij je even de namen en familiebetrekkingen van alle kerkenraadsleden mailt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:
Dat is mijns inziens hetzelfde. Of wilde je zeggen dat een kerkscheuring pas een kerkscheuring is als de vertrokken leden voor zichzelf beginnen? Dat lijkt me een ernstig misverstand. Er zijn een hoop mensen vertrokken, en dat is een droevige zaak. Dus gelukkig kan ik het bepaald niet noemen.
Sommige mensen hebben altijd gelijk. Ook als ze geen gelijk hebben. Haha.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Posthoorn schreef:
Sommige mensen hebben altijd gelijk. Ook als ze geen gelijk hebben. Haha.
Wat een kinderachtige reactie. Iedereen die een beetje weet van de kleine kerkgeschiedenis, weet dat er destijds geen nieuw kerkverband is ontstaan.

Bovendien schrijf ik al sinds jaar en dag dat een kerkscheuring op gezinsniveau niet minder zondig is dan een kerkscheuring in breder verband.

Je bent mijns inziens niet alleen eigenwijs, maar ook kinderachtig bezig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderamen schreef:De discussie over dit onderwerp verloopt al 50 pagina's netjes, uniek voor dit forum.
:super
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Moderamen schreef:De discussie over dit onderwerp verloopt al 50 pagina's netjes, uniek voor dit forum.
Vorige post niet gelezen :humhihi
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Vorige post niet gelezen :humhihi
:humhihi
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Bovendien schrijf ik al sinds jaar en dag dat een kerkscheuring op gezinsniveau niet minder zondig is dan een kerkscheuring in breder verband.
Dat klopt, maar niet iedereen deelt die mening ook. Ik bijvoorbeeld niet.
Mijns inziens maakt het zeker verschil of iemand naar een bestaand kerkverband, of een bestaande gemeente uit hetzelfde verband overstapt, of dat iemand een nieuwe kerk start.
Sola Gratia

Bericht door Sola Gratia »

Bruna schreef:Maar wat nieuw is voor de buitenstaanders en wat in de PZC stond:
1. Blijkbaar is er nog een grote familie bij dit conflict betrokken. De familie Sinke.
2. Tussen deze families heerst rivaliteit.
3. HJ heeft al eerder geageerd tegen bepaalde zaken, bij een vorige ds. Dit mag lijkt me als dit terecht is. Blijkbaar is hij degene die de kastanjes uit het vuur moet halen in Kruiningen.
Je kan je dan afvragen hoe onpartijdig de geïnterviewde vrouw was. Ook zou ik wel een willen weten of er bijvoorbeeld van families Jansen of Sinke nog (meer) in de kerkenraad zitten. In wat grotere gemeenten, Kruiningen is +1000, kan dit gemakkelijk.
Het artikel in de PZC is belachelijk. Anonieme reacties. Pure sentatie. Die rivaliteit onderling is ook onzin.

Twee afgetreden kerkeraadsleden waren van de Sinke familie!!

Pure sensatiezoekerij van de PZC. Stel vragen aan buitenstaanders en je mixed het tot een broodje aap verhaal.
Plaats reactie