Toch niet recht gedaan...

memento

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Met de stelling van ds. Van Voorden in Terugblik kan ik niet zoveel. Ten eerste omdat het m.i. geen officieel kerkelijk standpunt is en verder omdat er op een cruciaal punt nog een overtypefout in zit.
Inderdaad moet er 'allen' staan in plaats van 'alleen'. Maar dat lijkt mij vrij duidelijk. En deze uitspraak is in zoverre belangrijk, omdat het 1. de eigen woorden van ds. Van Voorden zijn over een 2. uitgesproken controversieel onderwerp.

(Het zou overigens charmanter geweest zijn wanneer je me per pb meteen op deze typefout gewezen had.)
Het had ook gekund, dat het woord "alleen" verder in de zin hoort of het woordje "aan" er niet in hoor; dan heeft het een iets andere betekenis.
Dus de eigenlijke quote is: "Onder het 'aanbod van genade' versta ik dat er aan allen verkondigd moet worden dat er voor een zich schuldig kennende zondaar genade te verkrijgen is."
Daar lijkt me niet zo veel mis mee. Hooguit kan je spreken van eenzijdigheid als dit het enige aambeeld is waarop hij hamert.
Deze uitspraak is echter geen algemeen, welgemeend en onvoorwaardelijk aanbod van genade. Met het ontkennen daarvan is volgens mij heel wat mis. De GG heeft zich in het verleden vóór dat aanbod uitgesproken. Ik zou het jammer vinden, als men nu het afwijken daarvan zou zien als "niet zoveel mis mee". Het gaat immers om wezenlijke zaken, die in elke preek terugkomen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Met de stelling van ds. Van Voorden in Terugblik kan ik niet zoveel. Ten eerste omdat het m.i. geen officieel kerkelijk standpunt is en verder omdat er op een cruciaal punt nog een overtypefout in zit.
Inderdaad moet er 'allen' staan in plaats van 'alleen'. Maar dat lijkt mij vrij duidelijk. En deze uitspraak is in zoverre belangrijk, omdat het 1. de eigen woorden van ds. Van Voorden zijn over een 2. uitgesproken controversieel onderwerp.

(Het zou overigens charmanter geweest zijn wanneer je me per pb meteen op deze typefout gewezen had.)
Het had ook gekund, dat het woord "alleen" verder in de zin hoort of het woordje "aan" er niet in hoor; dan heeft het een iets andere betekenis.
Dus de eigenlijke quote is: "Onder het 'aanbod van genade' versta ik dat er aan allen verkondigd moet worden dat er voor een zich schuldig kennende zondaar genade te verkrijgen is."
Daar lijkt me niet zo veel mis mee. Hooguit kan je spreken van eenzijdigheid als dit het enige aambeeld is waarop hij hamert.
Deze uitspraak is echter geen algemeen, welgemeend en onvoorwaardelijk aanbod van genade. Met het ontkennen daarvan is volgens mij heel wat mis. De GG heeft zich in het verleden vóór dat aanbod uitgesproken. Ik zou het jammer vinden, als men nu het afwijken daarvan zou zien als "niet zoveel mis mee". Het gaat immers om wezenlijke zaken, die in elke preek terugkomen.
Ik ben met je eens, dat dat een eenzijdigheid is. Maar geen onwaarheid. Of wil je zeggen, dat er voor een zich schuldig kennende zondaar geen genade te verkrijgen is?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef: Inderdaad moet er 'allen' staan in plaats van 'alleen'. Maar dat lijkt mij vrij duidelijk. En deze uitspraak is in zoverre belangrijk, omdat het 1. de eigen woorden van ds. Van Voorden zijn over een 2. uitgesproken controversieel onderwerp.

Ik ben met je eens, dat dat een eenzijdigheid is. Maar geen onwaarheid. Of wil je zeggen, dat er voor een zich schuldig kennende zondaar geen genade te verkrijgen is?
Het is wel onwaarheid dat er voor een zich niet schuldig kennende zondaar geen genade te verkrijgen is.
Vergelijk: als er een kerk is waar men zegt dat er verlossing voor de mensen te krijgen is maar ze noemen Christus niet, dan is dat gewoon onwaarheid, of zo je wilt, dwaalleer.
Met zo'n standpunt over eenzijdigheid als jij (Tiberius) hanteert is echt het einde zoek.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Johann

Bericht door Johann »

Het valt me op dat uit wat ik hoor en waarneem, veel mensen het triest vinden, dat het nu weer verder lijkt de eenheid tussen de GG en GGiN, mij bedroefd het ook, ik voel me ook verbonden aan het kerkverband. En ik ervaar echt niet dat Ds. Roos echt af gegeven heeft aan de GG? Ik heb het werkelijk nergens gelezen.

Waarom word er gezocht naar dingen die verschillen?
Waarom kijken we niet naar de dingen waar we elkaar in herkennen, dat zal zoiezo 99% zijn, zoniet 100.
Ik hoop dat ds. van Eckeveld een goed antwoord en verklaring heeft richting ds. Roos.. Dat de brug maar dichterbij dan ooit geslagen mocht worden...

Betreft de 4 kerkverbanden, HHK, CGK , GG , GGiN (mag ik OGGiN toevoegen?) het zou menselijkerwijs onmogelijk zijn, toch is het me wens en bede, dat bij elkaar mag komen wat bij elkaar hoort..

Over het citaat van ds. van Voorden, ik lees er niets verkeerds in, hij zegt niets verkeerds, word daar een leergeschil in gezien?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Johann schreef: Over het citaat van ds. van Voorden, ik lees er niets verkeerds in, hij zegt niets verkeerds, word daar een leergeschil in gezien?
Er wordt (oa door mij) in gelezen dat ds. Van Voorden de genade enkel aan wil bieden aan mensen die van zonde overtuigd zijn geworden en niet aan mensen die nog niet overtuigd zijn geworden van zonde.
Er zijn mensen die het daar niet mee eens zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Heus

Bericht door Heus »

Fjodor schreef:
Johann schreef: Over het citaat van ds. van Voorden, ik lees er niets verkeerds in, hij zegt niets verkeerds, word daar een leergeschil in gezien?
Er wordt (oa door mij) in gelezen dat ds. Van Voorden de genade enkel aan wil bieden aan mensen die van zonde overtuigd zijn geworden en niet aan mensen die nog niet overtuigd zijn geworden van zonde.
Dit gaat over de inwendige roeping. De uitwendige roeping komt elke preek tot alle hoorders. Gisteren nog bij ds. Van Voorden, over de roeping van Gideon.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Heus schreef:
Fjodor schreef:
Dit gaat over de inwendige roeping. De uitwendige roeping komt elke preek tot alle hoorders. Gisteren nog bij ds. Van Voorden, over de roeping van Gideon.
Dus er wordt gezegd dat de genade uitwendig aan allen aangeboden wordt.
Men weet echter wel dat er, als er naar het inwendige gekeken wordt, de genade helemaal niet door God aan allen aangeboden wordt.
Ook daar ben ik het niet mee eens.
Heus

Bericht door Heus »

Fjodor schreef:
Heus schreef:
Fjodor schreef:
Dus er wordt gezegd dat de genade uitwendig aan allen aangeboden wordt.
Men weet echter wel dat er, als er naar het inwendige gekeken wordt, de genade helemaal niet door God aan allen aangeboden wordt.
Die wordt aangeboden onder voorwaarde van geloof en bekering.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Heus schreef:
Fjodor schreef: Dus er wordt gezegd dat de genade uitwendig aan allen aangeboden wordt.
Die wordt aangeboden onder voorwaarde van geloof en bekering.
Maar ook pas nadat aan de voorwaarde voldaan is?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Het is wel onwaarheid dat er voor een zich niet schuldig kennende zondaar geen genade te verkrijgen is.
Daar kunnen we over van mening verschillen. Maar in ieder geval zegt hij dat niet.
Fjodor schreef:Met zo'n standpunt over eenzijdigheid als jij (Tiberius) hanteert is echt het einde zoek.
Wanneer je elke zin van iemand onder loep legt, komt je altijd wel een eenzijdigheid tegen. Om dan gelijk met termen als onwaarheid te gaan strooien, dan is het einde evenzo goed zoek.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Het is wel onwaarheid dat er voor een zich niet schuldig kennende zondaar geen genade te verkrijgen is.
Daar kunnen we over van mening verschillen. Maar in ieder geval zegt hij dat niet.
Fjodor schreef:Met zo'n standpunt over eenzijdigheid als jij (Tiberius) hanteert is echt het einde zoek.
Wanneer je elke zin van iemand onder loep legt, komt je altijd wel een eenzijdigheid tegen. Om dan gelijk met termen als onwaarheid te gaan strooien, dan is het einde evenzo goed zoek.
Wil jij zeggen dat mijn implicatie onterecht is? Jij weet vast meer van de materie dan ik. Maar afgaande op dat wat ik hier lees, en wat ik over dr. Steenblok heb gelezen ga ik er toch vanuit dat het wel terecht is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Maar afgaande op dat wat ik hier lees, ...
Dat is niet zo bar veel: één geïsoleerde uitspraak van één predikant. :)
Willem

Bericht door Willem »

In de Bijbel staat: "Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn"

Nu hebben we 2 dokters, de ene zet een bord in z'n tuin: Alle zieken welkom! De tweede dokter zet een bord in z'n tuin "Allen welkom"
Het lijkt me onzinnig om te stellen dat de ene dokter onnodige barrieres oproept en dat zieken schromen om naar hem toe te gaan.

Kortom, t'is een lood om oud ijzer discussie. Degenen die niet ziek zijn zullen bij geen van beide aankloppen - nb. Geen enkele gereformeerde uitleg zal voorgaande zin ontkennen! - degenen die zich ziek weten kunnen bij beide terecht.

De relevante vraag is natuurlijk, waarom moeten mensen zo nadrukkelijk ageren tegen 1 van deze bordjes?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Willem schreef:De Heere Jezus zegt: "Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn"

Nu hebben we 2 dokters, de ene zet een bord in z'n tuin: Alle zieken welkom! De tweede dokter zet een bord in z'n tuin "Allen welkom"
Het lijkt me onzinnig om te stellen dat de ene dokter onnodige barrieres oproept en dat zieken schromen om naar hem toe te gaan.

Kortom, t'is een lood om oud ijzer discussie. Degenen die niet ziek zijn zullen bij geen van beide aankloppen - nb. Geen enkele gereformeerde uitleg zal voorgaande zin ontkennen! - degenen die zich ziek weten kunnen bij beide terecht.

De relevante vraag is natuurlijk, waarom moeten mensen zo nadrukkelijk ageren tegen 1 van deze bordjes?

Toch ga je hier te kort door de bocht.
Allereerst is het de vraag of je de aangehaalde tekst mag gebruiken in deze discussie.
In bovengenoemde tekst gat het om het tegenover elkaar zetten van Farizeeers en de tollenaren en zondaren. (Matth 9) Niet over zichtzelf voelende zondaren !

Daarnaast kan het bordje : "Alle zieken welkom" wel een drempel opwerpen. Omdat er velen zijn die dan niet aan durven te kloppen, omdat ze zich niet ziek genoeg voelen.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 26 okt 2010, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Willem schreef:De Heere Jezus zegt: "Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn"

Dat is het niet. Ik geloof dat het Woord een kracht Gods is tot zaligheid. Ik geloof, dat God het Woord, dus ook het aanbiedende Woord, gebruikt om onverschillige mensen hulpbehoevende zondaren te maken.

Dat is nu juist het wonder. Dat God niet komt tot ontdekte zondaren, mensen die voorbereid zijn op Zijn genade. Nee, God komt tot elke hoorder. Dat is nu genade: Dat God aan onwaardige zondaren, ja zelfs die onverschillige man/vrouw die hoopt dat de dienst maar snel is afgelopen, Zijn genade aanbiedt. En zegt: Jij bent een zondaar, maar nu ben Ik juist voor zulke zondaren mens geworden, heb voor zulke zondaren geleden. Kom toch tot Mij, en wordt behouden. Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je hart. Laat je toch met God verzoenen. Juist in Gods aanbod schittert Zijn zondaarsliefde. Omdat zulke onverdiende liefde zo schuldig stelt, en Zijn liefde en barmhartigheid zo heerlijk toont.

Vergelijk het met een kind. Je kan het een pak slaag geven als het stout geweest is. Maar als vader of moeder een keer het kind met tranen in de ogen van verdriet aankijken, en lief tegen het doen, dan kan dat soms zo'n kinderhart verbreken. Daarom moeten wet en evangelie gepredikt worden. Niet aan ontdekte zondaren, maar aan allen.

PS> Zoals Wilhelm hierboven aangetoond heeft, gaat je Schriftbewijs niet op.
Gesloten