t'heeft m.i. geen zin om in een discussie over het aanbod van genade te belanden, dat is in deze discussie niet opportuun. En behoudens die kanttekening ben ik het volledig met je eens dat de verantwoordelijkheid voor het zich niet bekeren volledig bij de mens ligt en blijft liggen. Echter en edoch, de aanleiding tot dit hele topic was de opmerking dat een predikant n.a.v. Psalm 116 geestelijke lessen uit de psalm haalde die volgens onderhavige scribent -avisser- "inlegkunde" waren. En wat leerde deze predikant? Dat de eis van bekering en de onmogelijkheid en onwil om zich te bekeren een ontdekte - levendgemaakte - zondaar in de engte brengt en tot God doet roepen. Met woorden zoals David gebruikte in psalm 116. Deze bevindelijke uitleg werd terzijde geschoven als zijnde onjuist. Dat moest worden citaat avisser: "David is gered op het gebed en zijn smekingen. Wat leert dat ons? Spoort ons dat niet aan om Hem te zoeken in het vertrouwen dat hij zal antwoorden? Hij doet dat immers op het gebed, alleen om Zijn eigen beloften, niet en nooit om ons, gelukkig maar. Dat is de kracht van de belofte, daar mogen wij in geloof achter schuilen, ook al zien we geen hoop op voelen we niets."Marco schreef:Het gaat er helemaal niet om of die wil vrij is of niet. Een tekst die oproept tot bekering roept op om dat te doen. Punt.Willem schreef: Suggereert een tekst die oproept tot bekering dan een vrije wil? Betekent zo'n tekst dat de mens de keuze heeft om zich te bekeren of niet?
Of wij het offer aannemen of niet heeft in eerste instantie niets te maken met het aanbod. Dat aanbod staat, of wij daar gebruik van willen maken of niet. Neem het aan of niet. En wijs je het af, dan is dat inderdaad zuiver ongeloof.
Het probleem is dus niet zozeer het aanbod, maar de hoorders. Die maken van zichzelf geen gebruik van het aanbod. Maar dat doet aan het aanbod niets af. Zou dat wel zo zijn, dan zou je niemand zijn ongeloof kunnen verwijten. Maar in het Nieuwe Testament zien we heel vaak dat Jezus de Farizeeën verwijt dat ze niet geloven.
Dat het probleem in de hoorders zit en niet in de Almachtige wil ik graag beamen. Maar hier wordt toch minimaal gesuggereerd dat de hoorder de oproep tot bekering kan opvolgen i.p.v. dat deze oproep - indien het God behaagd hem/haar de ogen te openen - hem/haar in benauwdheid brengt en dag en nacht tot God zal doen roepen om genade.
Blijft derhalve de vraag staan aan avisser, maar nu ook maar aan z'n bijvallers MM, Democritius en Marco wat nu precies zo onjuist en onbijbels is aan de door avisser afgewezen exegese?