De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Guppy3

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Guppy3 »

-DIA- schreef:
memento schreef:De vraag is: Wordt de doop bediend in een verbondsgemeente, door een ambtsdrager die in die gemeente als zodanig erkent wordt.
Nee, dat is niet de vraag. De vraag is of de H. Doop wordt bediend door een wettig ambtsdrager.
En als de betreffende predikant WETTIG in dit kerkverband was terechtgekomen, dan was er geen enkel bezwaar.

Niet het erkennen als zodanig, maar de doop met wel zeker bediend worden door een wettig AMBTSDRAGER in Gods Kerk.
Je kan een ambtsdrager als wettig willen zien, terwijl je je echt in alle bochten van de wereld moet wringen om
het aannemelijk te maken...
Ach, Johannes doopte ook. Ik lees in de Bijbel wel over zijn roeping/uitzending maar niets over een bevestiging.
Ik heb geen twijfels over de roeping van ds vd Meer, ook niet over zijn bevestiging binnen de OGG.
De weg die hij nu gaat is denk ik wel een menselijke weg, hij had volgens mij beter de synode af kunnen wachten. Kerkrechtelijk had hij moeten wachten. En ik denk niet dat hij afgezet zou zijn om wat er nu speelde.
Guppy3

Bericht door Guppy3 »

Tiberius schreef:
Auto schreef:
Bert Mulder schreef:Tja, in feite is de GGinN BV in Veenendaal geen gemeente meer, daar een gemeente zonder kerkenraad geen bestaan heeft volgens gereformeerd kerkrecht...

Het is dus als in de dagen der richteren, waar ieder doet wat goed in eigen ogen is...
Is er dan geen kerkenraad meer als er alleen diakenen zijn? Die zijn er nog wel.
Bert heeft gelijk: een eredienst moet altijd onder toezicht van één of meerdere ouderlingen staan, anders is het inderdaad een privé gebeuren. Dus als er alleen diakenen zijn, is er geen sprake van een wettige eredienst.
Het allerbelangrijkste is, naar Mattheus: „Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.”
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Genade door recht schreef:
albion schreef:
Genade door recht schreef:Nee, geen losse vergadering van gelovigen. Het gaat over officieel geregistreerde kerken!!

Wat is het bezwaar? Er is een wettige predikant, die door een officiële gemeente gevraagd wordt te komen dopen. Beiden zijn het daarover eens, ook het wettige verband/gemeente/kerkenraad van de predikant. Wie houdt wie dan tegen? En op grond van welke regel dan? Wellicht DKO, maar dat hoor ik dan graag.

En ja, als een GG-gemeente, een PKN-dominee wil komen laten dopen, moet dat kunnen, onder de voorwaarde dat:
- de GG dat wil;
- die predikant dat wil;
- die predikant dat mag van zijn kerk.

In de praktijk zal nooit voldaan zijn aan alle drie de voorwaarden, zodat dit niet zal gebeuren. Dat is het verschil met GGiN B.V. en de OGGiN B.V. van ds. Van der Meer. Die zijn het allemaal eens.

Zijn twee groepen het eens, weer niet goed...
Nee, de gemeente bestond toen nog niet. De gemeente is pas maanden later geregistreerd, toen ging hij er al lang voor. Bovendien zijn er geen leden, zover ik weet.

Wij kunnen zoals gesteld als groep bij elkaar komen, de kinderen laten dopen en dan later registreren dus.
Het ging over dopen in de GGiN B.V. Veenendaal, dacht ik. Ik hoop van Tib en Macx nog te vernemen waarom dat huns inziens niet mag.
Ik neem aan dat Bert zijn posting een antwoord op deze en vorige vraag is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Guppy3 schreef:
Tiberius schreef:
Auto schreef:
Bert Mulder schreef:Tja, in feite is de GGinN BV in Veenendaal geen gemeente meer, daar een gemeente zonder kerkenraad geen bestaan heeft volgens gereformeerd kerkrecht...

Het is dus als in de dagen der richteren, waar ieder doet wat goed in eigen ogen is...
Is er dan geen kerkenraad meer als er alleen diakenen zijn? Die zijn er nog wel.
Bert heeft gelijk: een eredienst moet altijd onder toezicht van één of meerdere ouderlingen staan, anders is het inderdaad een privé gebeuren. Dus als er alleen diakenen zijn, is er geen sprake van een wettige eredienst.
Het allerbelangrijkste is, naar Mattheus: „Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.”
Dat is wel zo, maar dat maakt een eredienst nog niet wettig.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef: Dat is wel zo, maar dat maakt een eredienst nog niet wettig.
Wanneer is een eredienst zoals je het noemt dan wettig?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Zie de door Bert geposte artikelen over het kerkrecht.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
Gian schreef:
Zie de door Bert geposte artikelen over het kerkrecht.
Ok, daar heb ik geen verstand van.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
memento

Bericht door memento »

Kerkrecht zijn de spelregels van een kerk, en staan bij lange na niet gelijk aan Gods woord. Ik acht het niet goed om het kerkrecht beslissend te laten zijn in een discussie over de geldigheid van een door God ingesteld sacrament.
Gian

Bericht door Gian »

Waar komt kerkrecht vandaan? Heeft iemand een link over kerkrecht?
Auto

Bericht door Auto »

Gian schreef:Waar komt kerkrecht vandaan? Heeft iemand een link over kerkrecht?
www.kerkrecht.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Kerkrecht zijn de spelregels van een kerk, en staan bij lange na niet gelijk aan Gods woord. Ik acht het niet goed om het kerkrecht beslissend te laten zijn in een discussie over de geldigheid van een door God ingesteld sacrament.
Wijze woorden, memento!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Kerkrecht zijn de spelregels van een kerk, en staan bij lange na niet gelijk aan Gods woord. Ik acht het niet goed om het kerkrecht beslissend te laten zijn in een discussie over de geldigheid van een door God ingesteld sacrament.
Het kerkrecht is gebaseerd op Gods Woord.
Anders moet je even een stapje terug doen: hoe zal iemand een geldige doopsbediening uit kunnen voeren, wanneer hij daar niet van God Zelf in de ambtelijke weg door geroepen is? We weten uit diverse plaatsen uit Gods Woord, dat Christus Zijn Kerk middels de ambten geregeerd wil hebben.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Het kerkrecht is gebaseerd op Gods Woord.
Anders moet je een stapje terug: hoe zal iemand een geldige doopsbediening uit kunnen voeren, wanneer hij daar niet van God Zelf in de ambtelijke weg door geroepen is? We weten uit diverse plaatsen uit Gods Woord, dat Christus Zijn Kerk middels de ambten geregeerd wil hebben.
Een kerkrecht is (als het goed is) naar Gods woord. Maar dat is wat anders dan het omgedraaide: Alles wat niet is volgens het kerkrecht, is niet naar Gods woord.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Daarom zeg ik: even een stapje terug.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Daarom zeg ik: even een stapje terug.
Kijkend naar de Schrift: Paulus doopt de stokbewaarder en zijn hele huis. Daar was nog geeneens een gemeente, laat dus staan een ambtelijke structuur. Toch doopt Paulus.

Echter, toegepast op betreffende GGiN(bv): Als een gemeente geen opzichters (ouderlingen) voort kan brengen, dan betekend dat dat er geen kinderen Gods meer zijn (of dat men Gods woord moedwillig ongehoorzaam is, door geen kinderen Gods als opzichters aan te stellen). Is zo'n gemeente dan nog wel een gemeente van Christus, een verbondsgemeente? Ik vrees van niet. Volgens mij kunnen zij zich beter ontbinden, en zich bij een gemeente aansluiten die nog wel "gemeente van Christus" genoemd kan worden.
Plaats reactie