Stichting 'Jij daar'
Re: Stichting 'Jij daar'
Ik begrijp de zorgen rond Jijdaar heel goed. Heb ik al eerder gezegd. Maar om al de avonden remonstrants te noemen, gaat mij te ver. Of je moet vinden dat er alleen remonstrantse predikers komen. Dat durft toch niemand te stellen denk ik.
Dat werd ook niet gedaan; het ging over de stichting als zodanig.Wilhelm schreef:Ik begrijp de zorgen rond Jijdaar heel goed. Heb ik al eerder gezegd. Maar om al de avonden remonstrants te noemen, gaat mij te ver. Of je moet vinden dat er alleen remonstrantse predikers komen. Dat durft toch niemand te stellen denk ik.
Vorige week via internet de laatste Jij daar avond in Kampen gevolgd...
Er waren best goede dingen, zeker in de lezing, maar ik schrok wel van bepaalde opmerkingen die absoluut
remonstrants overkomen.
Dit gold ook voor bepaalde liederen.
Wat mij opvalt: de leiding berust (in ieder geval voor een zeer groot deel) bij ex gergemmers. Ze zouden beter moeten weten.
Er waren best goede dingen, zeker in de lezing, maar ik schrok wel van bepaalde opmerkingen die absoluut
remonstrants overkomen.
Wat mij opvalt: de leiding berust (in ieder geval voor een zeer groot deel) bij ex gergemmers. Ze zouden beter moeten weten.
De breedte aan sprekers én de houding van de leiding vormen bij JijDaar in mijn ogen het probleem. Bij JijDaar zitten veel verschillende kerkstromingen in de leiding, waarvan een fors aantal mensen uit baptistengemeenten die zelf vroeger in bijvoorbeeld gereformeerde gemeenten hebben gezeten.
Ik ben best vaak bij JijDaar geweest en mij vallen een aantal zaken op:
1. Het aanbod van sprekers is héél breed. Van evangelisch tot behoudend gereformeerd. Soms is er daardoor een goede spreker, met een Bijbelse boodschap, waar vanuit reformatorische visie niets op is af te dingen. Echter, regelmatig is dat zeker het geval tot inderdaad remonstrants aan toe. Het idee bij de hoorders wat daardoor kán ontstaan, is dat al deze sprekers op één lijn liggen en het alleen anders verwoorden.
2. Zeker de laatste tijd wordt er door de leiding héél kritisch gepraat over de reformatorische kerken. Wellicht is een deel van die kritiek terecht, maar de toon waarop staat me totaal niet aan en is ongenuanceerd. Dat geldt trouwens ook voor veel kritiek vanuit die kerken op JijDaar. Het probleem echter is dat er onder het publiek veel jongeren zitten die al twijfelen aan hun gemeente waar ze uit komen. Daarom trekt het de jongeren af van hun gemeente, en niet zo'n beetje ook.
3. De breedte van de sprekers is wellicht voor sommige stevig in hun schoenen staande jongeren natuurlijk een uitdaging. Zeker als ze zelf een goede en gefundeerde kennis hebben van het reformatorische gedachtengoed. Echter, laten we zeggen dat zeker 3 kwart van die jongeren helemaal niet stevig in hun schoenen staan wat betreft hun gefundeerde mening en wat betreft hun kennis. Daardoor zijn deze jongeren heel vatbaar voor sprekers waarmee we het vanuit reformatorisch oogpunt niet mee eens kunnen zijn. Je ziet dit duidelijk terug in de gestelde vragen na de pauze. Er zitten eigenlijk nauwelijks kritische vragen tussen.
Ik zou nog wat zaken kunnen noemen, maar dit zijn de belangrijkste in mijn ogen.
1. Het aanbod van sprekers is héél breed. Van evangelisch tot behoudend gereformeerd. Soms is er daardoor een goede spreker, met een Bijbelse boodschap, waar vanuit reformatorische visie niets op is af te dingen. Echter, regelmatig is dat zeker het geval tot inderdaad remonstrants aan toe. Het idee bij de hoorders wat daardoor kán ontstaan, is dat al deze sprekers op één lijn liggen en het alleen anders verwoorden.
2. Zeker de laatste tijd wordt er door de leiding héél kritisch gepraat over de reformatorische kerken. Wellicht is een deel van die kritiek terecht, maar de toon waarop staat me totaal niet aan en is ongenuanceerd. Dat geldt trouwens ook voor veel kritiek vanuit die kerken op JijDaar. Het probleem echter is dat er onder het publiek veel jongeren zitten die al twijfelen aan hun gemeente waar ze uit komen. Daarom trekt het de jongeren af van hun gemeente, en niet zo'n beetje ook.
3. De breedte van de sprekers is wellicht voor sommige stevig in hun schoenen staande jongeren natuurlijk een uitdaging. Zeker als ze zelf een goede en gefundeerde kennis hebben van het reformatorische gedachtengoed. Echter, laten we zeggen dat zeker 3 kwart van die jongeren helemaal niet stevig in hun schoenen staan wat betreft hun gefundeerde mening en wat betreft hun kennis. Daardoor zijn deze jongeren heel vatbaar voor sprekers waarmee we het vanuit reformatorisch oogpunt niet mee eens kunnen zijn. Je ziet dit duidelijk terug in de gestelde vragen na de pauze. Er zitten eigenlijk nauwelijks kritische vragen tussen.
Ik zou nog wat zaken kunnen noemen, maar dit zijn de belangrijkste in mijn ogen.
Hoewel ik deze vraag ook prima vind, is dit niet een herhaling van mijn vraag...Tiberius schreef:Ik wil de vraag van Luther herhalen: Stel dat Jijdaar daadwerkelijk remonstrants is en een wereldse sfeer uitstraalt, mag een classis dat dan niet benoemen? Dat zou pas ongenuanceerd zijn.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ex-gergemmers... dat zijn inderdaad heel gevaarlijke mensen!dennis schreef:Wat mij opvalt: de leiding berust (in ieder geval voor een zeer groot deel) bij ex gergemmers.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tot alles in staat; zelfs het leiden van Jijdaar.Luther schreef:Ex-gergemmers... dat zijn inderdaad heel gevaarlijke mensen!dennis schreef:Wat mij opvalt: de leiding berust (in ieder geval voor een zeer groot deel) bij ex gergemmers.

-
De wortel van het probleem (en de oplossing) ligt in onze eigen kerken, niet bij Jij daar.peterf schreef:[...] Het probleem echter is dat er onder het publiek veel jongeren zitten die al twijfelen aan hun gemeente waar ze uit komen. [...] Echter, laten we zeggen dat zeker 3 kwart van die jongeren helemaal niet stevig in hun schoenen staan wat betreft hun gefundeerde mening en wat betreft hun kennis. [...]
- Johann Gottfried Walther
Ik ben het zeker niet met alles van JijDaar eens,
en al helemaal niet met alle sprekers.
Maar soms leggen ze ook wel duidelijk de vinger op de zere plaats.
en al helemaal niet met alle sprekers.
Maar soms leggen ze ook wel duidelijk de vinger op de zere plaats.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Terechte opmerking. In plaats van steeds van ons af te wijzen met een beschuldigend vingertje is het beter om de vraag te stellen : "Zou Jij daar de onbetaalde rekening kunnen zijn van de kerk?" En zo ja, wat kunnen we daaraan doen?jan34willem schreef:De wortel van het probleem (en de oplossing) ligt in onze eigen kerken, niet bij Jij daar.peterf schreef:[...] Het probleem echter is dat er onder het publiek veel jongeren zitten die al twijfelen aan hun gemeente waar ze uit komen. [...] Echter, laten we zeggen dat zeker 3 kwart van die jongeren helemaal niet stevig in hun schoenen staan wat betreft hun gefundeerde mening en wat betreft hun kennis. [...]
De breedte van de sprekers vind ik juist iets goeds. Ja soms zitten er wat remonstrantse geluiden tussen, maar je moet uitkijken dat je niet iedere oproep tot bekering van een evangelisch persoon als remonstrants ga zien.
Sommige mensen binnen de organisatie, hebben wel een vertekend beeld van goede reformatorische theologie en als je bijvoorbeeld in het gastenboek kijkt is duidelijk dat sommige in hun ijver tegen lijdelijkheid gezonde theologie opzij zetten. Dit heb ik echter nog niet bij sprekers gezien.
De kritische houding van de leiding is wel welkom voor sommige critici van Jijdaar. Het doet me een beetje denken aan Gaza en Israel. Vanuit Gaza worden voortdurend raketten op Israel afgevuurd en als Israel wat terug doet, dan is Israel een grote agressor. Zo ook hier, voortdurend wordt er vanuit sommige reformatorische kerken gewaarschuwd tegen jijdaar en in veel gevallen slecht onderbouwd. Echter als men eens terugkomt met zware kritiek dan is men "bezig met jongeren van de kerk wegdrijven".
Mijn kritiek op Jijdaar is wel dat er heel weinig ruimte voor discussie is. Waarom is het forum er niet meer? Als er kritische geluiden in het gastenboek staan wordt vaak de boodschapper beschoten of men roept op tot een persoonlijk gesprek, terwijl de lezingen wel algemeen toegankelijk zijn.
Ik denk dat de opzet van jijdaar altijd is geweest om extra bijeenkomsten rond Gods Woord te hebben door de week en juist door de nadruk op "op zaterdag zijn we op tijd klaar", "we houden niemand weg van de eigen kerk" enz. is te zien dat men geen mensen uit de kerk wil drijven. In tegendeel!
Daarbij is Jijdaar gewoon goed opgezet. Iedereen kan vrijwilliger worden en veel mensen zijn erbij betrokken en krijgen waardering voor hun bijdrage. Sociologisch goed. De onzekere jongere kan hier in een Christelijke omgeving wat toevoegen, weet dat hij iets waardevols doet en is deel van een groep. Dit geeft zelfvertrouwen en misschien een gezonder zelfbeeld dan wat ze hadden.
Misschien is het niet de taak van kerken om op deze manier jongeren meer zelfvertrouwen te geven, maar het kan geen kwaad als kerken hier oog voor hebben. Nadeel hiervan kan wel zijn dat jongeren zich zover met Jijdaar gaan vereenzelvigen dat kritiek altijd negatief geduid wordt en de vijandige reacties vanuit sommige kerken als persoonlijke aanvallen tegen hen gezien worden. Dit is een ongezond bijeffect van iets wat in zichzelf gezond is.
Mijn mening over Jijdaar: Een heel goed initiatief. De avonden zijn goed en van mij mag het soms nog wel wat breder (Hoewel er dan ook meer mensen komen waar ik het waarschijnlijk niet mee eens ben). Ook heel goed dat door de structuur, jongeren daadwerkelijk iets kunnen toevoegen.
Zelf vind ik Koos de Jong veel te druk (maar dat is een kwestie van smaak), de popmuziekavonden niet al te goed (iets andere mening) maar die punten zijn minder relevant voor mij. Meer kritiek heb ik op de manier waarop kritische vragen behandeld worden (ook als deze wel onderbouwd zijn) en de soms anti-reformatorische houding van sommige mensen binnen de organisatie (die verder weinig aan het woord komen over theologische onderwerpen gedurende de avonden).
Sommige mensen binnen de organisatie, hebben wel een vertekend beeld van goede reformatorische theologie en als je bijvoorbeeld in het gastenboek kijkt is duidelijk dat sommige in hun ijver tegen lijdelijkheid gezonde theologie opzij zetten. Dit heb ik echter nog niet bij sprekers gezien.
De kritische houding van de leiding is wel welkom voor sommige critici van Jijdaar. Het doet me een beetje denken aan Gaza en Israel. Vanuit Gaza worden voortdurend raketten op Israel afgevuurd en als Israel wat terug doet, dan is Israel een grote agressor. Zo ook hier, voortdurend wordt er vanuit sommige reformatorische kerken gewaarschuwd tegen jijdaar en in veel gevallen slecht onderbouwd. Echter als men eens terugkomt met zware kritiek dan is men "bezig met jongeren van de kerk wegdrijven".
Mijn kritiek op Jijdaar is wel dat er heel weinig ruimte voor discussie is. Waarom is het forum er niet meer? Als er kritische geluiden in het gastenboek staan wordt vaak de boodschapper beschoten of men roept op tot een persoonlijk gesprek, terwijl de lezingen wel algemeen toegankelijk zijn.
Ik denk dat de opzet van jijdaar altijd is geweest om extra bijeenkomsten rond Gods Woord te hebben door de week en juist door de nadruk op "op zaterdag zijn we op tijd klaar", "we houden niemand weg van de eigen kerk" enz. is te zien dat men geen mensen uit de kerk wil drijven. In tegendeel!
Daarbij is Jijdaar gewoon goed opgezet. Iedereen kan vrijwilliger worden en veel mensen zijn erbij betrokken en krijgen waardering voor hun bijdrage. Sociologisch goed. De onzekere jongere kan hier in een Christelijke omgeving wat toevoegen, weet dat hij iets waardevols doet en is deel van een groep. Dit geeft zelfvertrouwen en misschien een gezonder zelfbeeld dan wat ze hadden.
Misschien is het niet de taak van kerken om op deze manier jongeren meer zelfvertrouwen te geven, maar het kan geen kwaad als kerken hier oog voor hebben. Nadeel hiervan kan wel zijn dat jongeren zich zover met Jijdaar gaan vereenzelvigen dat kritiek altijd negatief geduid wordt en de vijandige reacties vanuit sommige kerken als persoonlijke aanvallen tegen hen gezien worden. Dit is een ongezond bijeffect van iets wat in zichzelf gezond is.
Mijn mening over Jijdaar: Een heel goed initiatief. De avonden zijn goed en van mij mag het soms nog wel wat breder (Hoewel er dan ook meer mensen komen waar ik het waarschijnlijk niet mee eens ben). Ook heel goed dat door de structuur, jongeren daadwerkelijk iets kunnen toevoegen.
Zelf vind ik Koos de Jong veel te druk (maar dat is een kwestie van smaak), de popmuziekavonden niet al te goed (iets andere mening) maar die punten zijn minder relevant voor mij. Meer kritiek heb ik op de manier waarop kritische vragen behandeld worden (ook als deze wel onderbouwd zijn) en de soms anti-reformatorische houding van sommige mensen binnen de organisatie (die verder weinig aan het woord komen over theologische onderwerpen gedurende de avonden).
peterf schreef:De breedte aan sprekers én de houding van de leiding vormen bij JijDaar in mijn ogen het probleem. Bij JijDaar zitten veel verschillende kerkstromingen in de leiding, waarvan een fors aantal mensen uit baptistengemeenten die zelf vroeger in bijvoorbeeld gereformeerde gemeenten hebben gezeten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Misschien de rekening alsnog betalen?Wilhelm schreef:Terechte opmerking. In plaats van steeds van ons af te wijzen met een beschuldigend vingertje is het beter om de vraag te stellen : "Zou Jij daar de onbetaalde rekening kunnen zijn van de kerk?" En zo ja, wat kunnen we daaraan doen?jan34willem schreef:De wortel van het probleem (en de oplossing) ligt in onze eigen kerken, niet bij Jij daar.peterf schreef:[...] Het probleem echter is dat er onder het publiek veel jongeren zitten die al twijfelen aan hun gemeente waar ze uit komen. [...] Echter, laten we zeggen dat zeker 3 kwart van die jongeren helemaal niet stevig in hun schoenen staan wat betreft hun gefundeerde mening en wat betreft hun kennis. [...]
Het probleem is dat deze constatering door velen in die kerken ook weer niet onderschreven wordt.
-
- Verbannen
Het lijkt mij een goede zaak: zaterdags naar een activerende JijDaar!-avond, en op zondag naar een nuancerende dominee die je zeker de kost wil geven voor zijn woorden, omdat het de zuivere waarheid is.peterf schreef:De breedte aan sprekers én de houding van de leiding vormen bij JijDaar in mijn ogen het probleem. Bij JijDaar zitten veel verschillende kerkstromingen in de leiding, waarvan een fors aantal mensen uit baptistengemeenten die zelf vroeger in bijvoorbeeld gereformeerde gemeenten hebben gezeten.
Zou je willen aangeven van welke dingen je bijvoorbeeld schrok?dennis schreef:Vorige week via internet de laatste Jij daar avond in Kampen gevolgd...
remonstrants overkomen.
Juist, maar ik kan goed begrijpen dat bepaalde kerken het niet prettig vinden als hun jeugd naar een bijeenkomst gaat waar een andere boodschap wordt gebracht. Dus wat dat betreft mag een kerk daar best vraagtekens bij zetten toch?parsifal schreef:De breedte van de sprekers vind ik juist iets goeds. Ja soms zitten er wat remonstrantse geluiden tussen, maar je moet uitkijken dat je niet iedere oproep tot bekering van een evangelisch persoon als remonstrants ga zien.
Punt is dat deze medewerkers o.a. wel de nazorg verzorgen. Bovendien weet ik wel een paar sprekers te herinneren waar het wel zo was. PB maar even als je wilt weten welke.parsifal schreef:Sommige mensen binnen de organisatie, hebben wel een vertekend beeld van goede reformatorische theologie en als je bijvoorbeeld in het gastenboek kijkt is duidelijk dat sommige in hun ijver tegen lijdelijkheid gezonde theologie opzij zetten. Dit heb ik echter nog niet bij sprekers gezien.
Je hebt gelijk dat er ook vanuit de reformatorische kerken veel slecht onderbouwde kritiek wordt geleverd. Dat noemde ik ook al.parsifal schreef:De kritische houding van de leiding is wel welkom voor sommige critici van Jijdaar. Het doet me een beetje denken aan Gaza en Israel. Vanuit Gaza worden voortdurend raketten op Israel afgevuurd en als Israel wat terug doet, dan is Israel een grote agressor. Zo ook hier, voortdurend wordt er vanuit sommige reformatorische kerken gewaarschuwd tegen jijdaar en in veel gevallen slecht onderbouwd. Echter als men eens terugkomt met zware kritiek dan is men "bezig met jongeren van de kerk wegdrijven".
Forum begrijp ik wel, bijna niet te doen om dat goed bij te houden. Bovendien zijn er genoeg alternatieven zoals dit forum.parsifal schreef: Mijn kritiek op Jijdaar is wel dat er heel weinig ruimte voor discussie is. Waarom is het forum er niet meer? Als er kritische geluiden in het gastenboek staan wordt vaak de boodschapper beschoten of men roept op tot een persoonlijk gesprek, terwijl de lezingen wel algemeen toegankelijk zijn.
Dit is het positieve aan Jij Daar. Absoluut. Het gaat mij echter om de inhoud van de lezingen en de houding van de organisatie.parsifal schreef: Ik denk dat de opzet van jijdaar altijd is geweest om extra bijeenkomsten rond Gods Woord te hebben door de week en juist door de nadruk op "op zaterdag zijn we op tijd klaar", "we houden niemand weg van de eigen kerk" enz. is te zien dat men geen mensen uit de kerk wil drijven. In tegendeel!
Net wat ik zeg, voor iemand die stevig in zijn schoenen staat en goed onderbouwd is en voldoende kennis heeft geen probleem, maar wel voor veel jongeren die dat niet hebben.parsifal schreef:Mijn mening over Jijdaar: Een heel goed initiatief. De avonden zijn goed en van mij mag het soms nog wel wat breder