Sorry, maar als je niet wil lezen, moet ik hier dan nog op ingaan? Het eigen ik is helemaal niet het middelpunt. Maar blijkbaar is in jouw optiek dat altijd het geval, tenzij je de natuur zijn gang laat gaan.... verantwoordelijkheid nemen staat bij jou gelijk aan je eigen ik centraal stellen.... en dat lees ik nergens in de Bijbel terug. Over de Bijbel naar je eigen hand zetten gesproken.... dat doe jij met je houding (zo snel mogelijk na het trouwen kinderen proberen te krijgen) pas echt....Tiberius schreef:Je hebt die smiley niet echt uitgelegd. Ja, er wel een draai aangegeven, maar je volgende postings gaan weer in hetzelfde spoor verder.
Precies zoals Erasmiaan het zegt: het eigen ik helemaal in het middelpunt en dan nog proberen de Bijbel naar je hand te zetten.
De smiley heb ik uitgelegd.... en waarom we niet denken dat er niet direct na het trouwen kinderen komen.... Als we die beslissing samen en vooral met Hem maken, en ik dat hier verdedig, dan lijkt het me normaal dat dat ook in mijn verdere postings terugkomt.
Blijkbaar is het voor jou helder, omdat jij er allang een bepaalde draai aan hebt gegeven. Maar zoals ik al aangaf, dat kinderen in de Bijbel als een zegen worden bestempeld heb ik nooit ontkend... en dat is wat de tekst zegt. Niets meer en niets minder. Zoals Parsifal ook aankaart betekent het echter niet dat je zo snel mogelijk (en zo lang mogelijk) moet proberen kinderen te ontvangen en daar niet mee gewacht mag worden om redenen die net zo goed tot Gods eer zijn (onze relatie is ook tot eer van God en we willen ook tot eer van Hem werken). Stellen dat dat een egoistische reden is, is pure onzin.Het eerste verwijt ik jou niet, maar Refo. Het tweede verwijt ik jou wel, ja. Je neemt een puur seculier standpunt in en bestempelt de aangevoerde Bijbelteksten dan maar gewoon als vaag.
Het is een heel heldere tekst juist.
Ik draai niet, ik heb altijd gesteld dat het krijgen van kinderen een zegen is... maar hoe was het ook alweer? Een kinderzegen is nog geen kinderregen. Het is geen Bijbelse opdracht om zolang je vruchtbaar bent alleen maar te proberen nog meer zegen te ontvangen. We mogen hier dus op een verantwoorde manier mee omgaan. Zoals Parsifal ook aangeeft, dat iets een zegen is wil nog niet zeggen dat je zo snel mogelijk die binnen moet zien te krijgen, waarbij niet naar omstandigheden gekeken mag worden.Wat zit je nou te draaien.
Vind je dat die tekst aangeeft, dat het krijgen van kinderen een zegen is? Of vind je die tekst vaag?
En je zit flink te draaien: je zegt, dat je het krijgen van kinderen een zegen vindt, maar even later spelen financiële en andere wereldse motieven toch weer de boventoon.
Omdat jij een beetje anders denkt dan ik op dit vlak. Kinderen zijn een zegen dus wie als hij getrouwd is niet meteen probeert kinderen te ontvangen, is egoistisch.... er is maar 1 weg voor God met vruchtbare getrouwde stellen en dat is: Zo snel mogelijk kinderen aan ze geven... Alle andere opties zijn dan egoistisch en tegen Gods wil in... Maar dat zegt veel over de rechtse cultuur maar weinig over de Bijbel en wat Gods wil is.Zo breng je het zelf. Ik lees het ook zo namelijk.
Het op-de-persoon-spelende restant van je posting negeer ik maar even.
Op Gods tijd, hij moet het immers geven. Daarnaast geeft Hij ons ook verantwoordelijkheid en keuzevrijheid, Hij moet kinderen geven maar wij hebben wel handelingsvrijheid en die heeft gevolgen... aan ons om daar op een goede manier mee om te gaan. Dat dat voor jou maar op 1 manier en iedere andere manier voor jou als "op eigen tijd" wordt afgedaan is me inmiddels wel duidelijk....Op Gods tijd of op je eigen tijd? Het laatste propageer je namelijk in je andere postings in dit topic.