Wat jij nu opnoemt is geen bekeringsgeschiedenis..albion schreef:En toch denk ik dat je beter af bent met bekeringsgeschiedenissen, dan met literatuur.jvdg schreef:Ik wil en durf ze niet eens te lezen.Luther schreef:Amen!
Sterker nog: ik ben erg huiverig voor bekeringsgeschiedenissen. Ik meen daarin ook in de lijn van Calvijn te staan die over zijn bekering erg weinig heeft losgelaten omdat hij datgene vreesde wat er nu soms met bekeringsgeschiedenissen gebeurt: Het worden hagiografiën.
Netzomin als "brieven".
Waarom hebben we het Martelarenboek? Of de geschiedenissen van Flavius Josephus? Wat is er mis mee om zulke boeken te lezen, die op waarheid berusten dan literatuur die alleen maar ontstaan is uit iemands fantasie. (niet dat ik ze niet lees, maar ik lees ook graag bekeringsgeschiedenissen)
Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking
Re: Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking
't Is ook al bijna bedtijdJongere schreef:
Er is niets mis met bekeringsgeschiedenissen, het is immers Gods eigen werk wat verheerlijkt wordt in een mens. Zouden ze daar anderen niet van mogen vertellen?jvdg schreef:Ik wil en durf ze niet eens te lezen.Luther schreef:Amen!
Sterker nog: ik ben erg huiverig voor bekeringsgeschiedenissen. Ik meen daarin ook in de lijn van Calvijn te staan die over zijn bekering erg weinig heeft losgelaten omdat hij datgene vreesde wat er nu soms met bekeringsgeschiedenissen gebeurt: Het worden hagiografiën.
Netzomin als "brieven".
Zou het?artistiek schreef:het is immers Gods eigen werk wat verheerlijkt wordt in een mensjvdg schreef:Ik wil en durf ze niet eens te lezen.Luther schreef:Amen!
Netzomin als "brieven".
Ja, tenzij Christus niet centraal staat maar de persoon zelf.freek schreef:Zou het?artistiek schreef:het is immers Gods eigen werk wat verheerlijkt wordt in een mensjvdg schreef:Ik wil en durf ze niet eens te lezen.Luther schreef:Amen!
Netzomin als "brieven".
Voegen ze iets toe?artistiek schreef:Er is niets mis met bekeringsgeschiedenissen, het is immers Gods eigen werk wat verheerlijkt wordt in een mens. Zouden ze daar anderen niet van mogen vertellen?jvdg schreef:Ik wil en durf ze niet eens te lezen.Luther schreef:Amen!
Netzomin als "brieven".
Als je nu al een Bijbel hebt, met zoveel onderwijs, wat zoek je dan nog in brieven van of verhalen over Bart zus of Mientje zo?
~~Soli Deo Gloria~~
Ja, de Heere heeft ook dit middel al menigmaal willen gebruiken om anderen tot het geloof te brengen.Hendrikus schreef: Voegen ze iets toe?
Dat noem ik een sluiproute.artistiek schreef:Ja, de Heere heeft ook dit middel al menigmaal willen gebruiken om anderen tot het geloof te brengen.Hendrikus schreef: Voegen ze iets toe?
En sluiproutes worden o zo gemakkelijk dwaalwegen.
Laten we ons maar houden bij de wegenkaart die de Heere ons Zelf heeft gegeven, in plaats van al die menselijke toeristische omwegen.
~~Soli Deo Gloria~~
Oke, dus als iemand aan jouw de weg vraagt geef je de kaart (Bijbel) en zeg je: zoekt het maar uit...Hendrikus schreef:Dat noem ik een sluiproute.artistiek schreef:Ja, de Heere heeft ook dit middel al menigmaal willen gebruiken om anderen tot het geloof te brengen.Hendrikus schreef: Voegen ze iets toe?
Laten we ons maar houden bij de wegenkaart die de Heere ons Zelf heeft gegeven, in plaats van al die menselijke toeristische omwegen.
Nee, tuurlijk niet. Dan zeg ik: Mientje ging hier links, Bart ging echter rechts, je zou eventueel ook nog terug kunnen gaan, maar volgens de kaart moet je rechtdoor.artistiek schreef:Oke, dus als iemand aan jouw de weg vraagt geef je de kaart (Bijbel) en zeg je: zoekt het maar uit...Hendrikus schreef:Dat noem ik een sluiproute.artistiek schreef:Ja, de Heere heeft ook dit middel al menigmaal willen gebruiken om anderen tot het geloof te brengen.Hendrikus schreef: Voegen ze iets toe?

~~Soli Deo Gloria~~
- Johann Gottfried Walther
Zijn Gods belangrijkste middelen niet Zijn Woord, en Zijn Geest?artistiek schreef:Ja, de Heere heeft ook dit middel al menigmaal willen gebruiken om anderen tot het geloof te brengen.Hendrikus schreef: Voegen ze iets toe?
Denk dat Hendrikus niet direct anti is, maar wel voor het lezen van Gods Woord.
Daar heeft God een belofte aan verbonden, Hoor des HEEREN woord, hoort en uw ziel zal leven!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,
Waarom nietjvdg schreef:Ik wil en durf ze niet eens te lezen.Luther schreef:Amen!
Netzomin als "brieven".

Dus je gaat er vanuit dat 'Mientje of Bart' er meestal naast zittenHendrikus schreef:Nee, tuurlijk niet. Dan zeg ik: Mientje ging hier links, Bart ging echter rechts, je zou eventueel ook nog terug kunnen gaan, maar volgens de kaart moet je rechtdoor.artistiek schreef:
Oke, dus als iemand aan jouw de weg vraagt geef je de kaart (Bijbel) en zeg je: zoekt het maar uit...