Dit vind ik een eerlijke reactie.aritha schreef:Wat mij opvalt in deze discussie is de manier van hoe we met elkaar omgaan.![]()
Over de afgescheiden kerken mag behoorlijk gediscussieerd worden. Ook in ander topics, en de kritiek is denk ik vaak terecht en niet mals.
Ook heb ik een keer meegemaakt in de chat, een poos terug dat iemand een wat ´zwaardere´preek gehoord had en er blij mee was.![]()
Toch werd die preek ontzenuwd door anderen (op een aardige manier).
![]()
Maar nu mensen hun bezorgheid proberen te uiten over deze stichting onstaat er een soort allergische reactie.Er komt geen dialoog op gang. De open houding, die veel h.cry bezoekers typeert komt niet van de grond. Alleen maar: hoe erg het is dat er kritiek gegeven wordt.
Geïriteerdheid.
Waarom zo geprikkeld reageren?
Waarom geen open houding en zachtmoedigheid naar elkaar toe?![]()
En waarom is het persé verkeerd als je reserves hebt ten op zichte van deze stichting?
Wat me opvalt is dat kritiek tov stichtingen als Heartcry harder worden weersproken dan kritiek op kerkverbanden.
En dit is opvallend.
Te meer omdat juist de bezoekers van dit soort stichtingen vaak ook mensen zijn die toch wat kritisch in hun kerkverband staan , en ik denk ook niet altijd ten onrechte.
Op dit forum (en op de conferentie) zijn er veel mensen die overgestapt zijn van kerkverband en een kritische blik hebben tov verschillende onderwerpen en accenten die gevonden worden binnen een bepaalde prediking..
Maar waarom wordt er zo gespannen mee omgegaan als er kritisch opmerkingen geplaatst worden richting een stichting ?
Zeker als het gaat over zaken die gewoon discutabel zijn !
Zelf kom ik ook weleens op een srb avond, lees en beluister ik met interesse en ook wel met innerlijk vermaak verschillende lezingen van deze stichtingen.
Rev. Washer hoop ik ook te gaan beluisteren morgenavond.
Maar laten we eerlijk zijn, er zijn echt wel wat vragen te stellen , niet veroordelend maar wel kritisch :
- waarom een jeugdevangelist bij een particuliere stichting ?
- waarom geen ambtelijke leiding op de diverse gelegenheden die worden georganiseerd
- waarom op een zondag conferenties organiseren en zo de deelnemers uit hun eigen gemeenten houden ?
- waarom zoveel zondagsontheiliging van aankomende en vertrekkende conferentiegangers ?
- waarom zoveel nadruk op buitenlandse sprekers ?
- waarom worden er accenten zo belicht dat ze verwarring op kunnen roepen ?
- waarom allerlei gebruiken invoeren die we in onze reformatorische traditie niet gewoon zijn ?
- waarom een sprekers selectie bij sommige stichtingen die veel breder gaat dan de gereformeerde leer gebaseerd op de 3 Form v E ?
Zomaar een aantal punten waar ook ik me vragen bij heb.
Daarmee hoef ik een stichting niet direct te veroordelen zeker niet, ik geloof zelfs dat ze tot zegen kunnen zijn, maar een kritische houding is dan toch heel begrijpelijk, en eerlijk is eerlijk m.i. roept men dat door verschillende keuzes en uitspraken, ook wel over zich uit.