Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.

Wilhelm

Re: Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.

Bericht door Wilhelm »

aritha schreef:Wat mij opvalt in deze discussie is de manier van hoe we met elkaar omgaan. :banghead
Over de afgescheiden kerken mag behoorlijk gediscussieerd worden. Ook in ander topics, en de kritiek is denk ik vaak terecht en niet mals.
Ook heb ik een keer meegemaakt in de chat, een poos terug dat iemand een wat ´zwaardere´preek gehoord had en er blij mee was. :)
Toch werd die preek ontzenuwd door anderen (op een aardige manier).
:sweat

Maar nu mensen hun bezorgheid proberen te uiten over deze stichting onstaat er een soort allergische reactie. :bobo Er komt geen dialoog op gang. De open houding, die veel h.cry bezoekers typeert komt niet van de grond. Alleen maar: hoe erg het is dat er kritiek gegeven wordt. ;( Geïriteerdheid.
Waarom zo geprikkeld reageren?
Waarom geen open houding en zachtmoedigheid naar elkaar toe? :oops
En waarom is het persé verkeerd als je reserves hebt ten op zichte van deze stichting? :quoi
Dit vind ik een eerlijke reactie.
Wat me opvalt is dat kritiek tov stichtingen als Heartcry harder worden weersproken dan kritiek op kerkverbanden.
En dit is opvallend.
Te meer omdat juist de bezoekers van dit soort stichtingen vaak ook mensen zijn die toch wat kritisch in hun kerkverband staan , en ik denk ook niet altijd ten onrechte.
Op dit forum (en op de conferentie) zijn er veel mensen die overgestapt zijn van kerkverband en een kritische blik hebben tov verschillende onderwerpen en accenten die gevonden worden binnen een bepaalde prediking..
Maar waarom wordt er zo gespannen mee omgegaan als er kritisch opmerkingen geplaatst worden richting een stichting ?
Zeker als het gaat over zaken die gewoon discutabel zijn !
Zelf kom ik ook weleens op een srb avond, lees en beluister ik met interesse en ook wel met innerlijk vermaak verschillende lezingen van deze stichtingen.
Rev. Washer hoop ik ook te gaan beluisteren morgenavond.
Maar laten we eerlijk zijn, er zijn echt wel wat vragen te stellen , niet veroordelend maar wel kritisch :

- waarom een jeugdevangelist bij een particuliere stichting ?
- waarom geen ambtelijke leiding op de diverse gelegenheden die worden georganiseerd
- waarom op een zondag conferenties organiseren en zo de deelnemers uit hun eigen gemeenten houden ?
- waarom zoveel zondagsontheiliging van aankomende en vertrekkende conferentiegangers ?
- waarom zoveel nadruk op buitenlandse sprekers ?
- waarom worden er accenten zo belicht dat ze verwarring op kunnen roepen ?
- waarom allerlei gebruiken invoeren die we in onze reformatorische traditie niet gewoon zijn ?
- waarom een sprekers selectie bij sommige stichtingen die veel breder gaat dan de gereformeerde leer gebaseerd op de 3 Form v E ?

Zomaar een aantal punten waar ook ik me vragen bij heb.
Daarmee hoef ik een stichting niet direct te veroordelen zeker niet, ik geloof zelfs dat ze tot zegen kunnen zijn, maar een kritische houding is dan toch heel begrijpelijk, en eerlijk is eerlijk m.i. roept men dat door verschillende keuzes en uitspraken, ook wel over zich uit.
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Sola Scriptura schreef:wat een ramp.......... :?
Jazeker. Dit kan onder andere het volgende inhouden, zo'n conferentie op zondag:

- De zondag aangetast als rustdag. Mogelijk dat er mensen zelfs nog gaan reizen aan het einde van de conferentie, omdat men de volgende dag weer werken moet.
- Gezinsleven gedesorienteerd door een aantal die er wel heen gaan, en een aantal niet. Zondag is ook gezinsdag, waar ook de huisgodsdienst een belangrijke plaats in neemt!
- Bij het vaker bezoeken van zulke conferenties, bestaat het risico van vervreemding van het de gemeente, het kerkelijke leven en de eenvoudige Woordbediening.

En alsof dat al niet erg genoeg is, bestaat de kans ook nog dat men stenen voor brood krijgt.

Dat zijn dus mijn zorgen omtrent deze en andere stichtingen.
- Wat dat reizen betreft, dat is jou persoonlijke moeite. Op zondag naar de kerk reizen mag ook... Ik zie je probleem niet zo, tenminste, ik snap het op Bijbelse gronden niet.
- Waar baseer je op dat de zondag een gezinsdag is? En is daar overdag dan geen tijd voor? Ik ben op zondagavond ook wel eens naar jongerenavonden geweest en het was een goede invulling van de zondag, zoals door God bedoeld. Het gezinsleven raakte er niet door gedesorienteerd.
- Ik ben door het bezoeken van dergelijke avonden juist naar mijn gemeente toegegroeid, daarvoor was er meer vervreemding dan daarna.

Wat het duivelswerk betreft, ik heb alleen gezegd dat het tegenwerken van Gods werk het werk van de duivel is... en helaas is hij inderdaad druk met dat rondzaaien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

Wilhelm schreef: - waarom een jeugdevangelist bij een particuliere stichting ?
Voor de jeugd ;)
- waarom geen ambtelijke leiding op de diverse gelegenheden die worden georganiseerd
Ik kan niet inzien wat de noodzaak is van ambtelijke leiding. Er zijn genoeg mensen in het comite om elkaar scherp te houden. Bovendien heb ik heel wat ambtsdragers gezien op de conferentie.
- waarom op een zondag conferenties organiseren en zo de deelnemers uit hun eigen gemeenten houden ?
Het gaat om 2 conferenties p jaar. We gaan ook op vacantie, familiebezoek ect. Onze kerkeraad heeft de preekbespreking verzet om mensen de gelegenheid te geven deze bezinningsconferentie te bezoeken.
- waarom zoveel zondagsontheiliging van aankomende en vertrekkende conferentiegangers ?
Als je persoonlijk bezwaar heb met een autoritje moet je niet komen. Het is denk ik nog minder dan een middelmatige zaak. Ik denk zelfs dat dit bezwaar voortkomt uit wetticisme. Zondagsontheiliging bestaat niet voor mij omdat ik zeker weet dat er in de bijbel niets overgeschreven staat.
- waarom zoveel nadruk op buitenlandse sprekers ?
Stel deze vraag morgen nog maar een keer ;)
- waarom worden er accenten zo belicht dat ze verwarring op kunnen roepen ?
Ik weet niet op welke accenten je bedoeld, maar het is soms zeer vruchtbaar om bepaalde zaken te accentueren. Ik ben vast van mening dat er nog heel wat heilige huisjes om moeten.
- waarom allerlei gebruiken invoeren die we in onze reformatorische traditie niet gewoon zijn ?
Waar doel je op?
- waarom een sprekers selectie bij sommige stichtingen die veel breder gaat dan de gereformeerde leer gebaseerd op de 3 Form v E ?
Omdat ze in Z Afrika en Amerika geen 3F v E hebben? De belijdenissen zijn geen sluitstukken. In bepaalde tijden is een belijdenis nodig, nu moeten we ze even in de kast leggen omdat ze alleen maar deuren dichtdoen waar ze juist open moeten.

Ik vind het iig positief dat je zelf een kijkje gaat nemen morgen. Hou het wel bij gezonde kritiek, anders heb je kans jezelf van vrucht te beroven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
caprice

Bericht door caprice »

Gian schreef:Als je persoonlijk bezwaar heb met een autoritje moet je niet komen. Het is denk ik nog minder dan een middelmatige zaak. Ik denk zelfs dat dit bezwaar voortkomt uit wetticisme. Zondagsontheiliging bestaat niet voor mij omdat ik zeker weet dat er in de bijbel niets overgeschreven staat.
Ik weet niet of hier nog wat van gezegd moet worden, maar dit staat in schril contrast met wat Theodorus a Brakel schrijft bijvoorbeeld over de invulling van de zondag in 'Het Geestelijke leven'.
Gian schreef:De belijdenissen zijn geen sluitstukken. In bepaalde tijden is een belijdenis nodig, nu moeten we ze even in de kast leggen omdat ze alleen maar deuren dichtdoen waar ze juist open moeten.
Dit is een ernstig symptoom van mogelijk vergaande verwijdering van de zuivere waarheid van Gods Woord. Wij kunnen die zuivere leer des Evangelies waar onze vaderen met hun levens voor gestreden hebben niet zomaar te grabbel gooien. Die zaken zijn nog hoogst actueel die in die formulieren verwoord worden. Met deze uitspraak geef je tevens aan dat je de forumregels niet meer onderschrijft.
:banni
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gian

Bericht door Gian »

Wilhelm schreef: - waarom zoveel nadruk op buitenlandse sprekers ?

Nog even dit puntje. De vorige conferentie stond in het teken van toerusting. Daar heb ik persoonlijk heel veel aan gehad. Paulus heeft ontzettend veel geschreven over practische heiligmaking.
In veel kerken hoor je elke zondag over de bekering. Dat is goed, maar als je wedergeboren ben heb je vervolg onderwijs nodig. Dan begint het pas. Eerlijk gezegd ontvang ik notabene in de PKN nog het meeste onderwijs in het kader van heiligmaking.
Daarbij mis ik in zo'n beetje alle kerken de gemeenschap der heiligen.
Als ik naar de kerk ga neem ik zwijgend mijn plekje in. Luister naar de preek. Die kan ik goed vinden of niet, het maakt niet uit, want ik ga zwijgend weer naar huis. Maw, ik mis het interactive in de samenkomst. We hebben elkaar als christenen hard nodig. We moeten elkaar vermanen, bemoedigen getuigen leren ect. Dat vind ik met name bij activiteiten als hc en verschillende jongerenavonden. Christus openbaart zich persoonlijk, maar nog meer collectief als het Lichaam bij elkaar is. Ik mag uit ervaring de kracht van de onderlinge bijeenkomst weten, en geloof me, dat missen we ten zeerste in onze kerken. Wat dat betreft hunker ik naar de gezelschappen van vroeger.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ach, Brakel was ook maar een mens. De Bijbel verbiedt een autorit op zondag niet, en al helemaal niet als mensen ergens heen gaan waar God door mensen spreekt, waar ze leren over Hem, waar Hij wordt geeerd.

En je moest eens weten wat een stichtelijke avonden je kan hebben zonder de 3 formulieren open te slaan. Verder is wat je over Gian zegt onzin. Hij zegt nergens de formulieren niet te onderschrijven, hij geeft slechts aan dat je soms beter samen God kan prijzen dan samen te gaan bekvechten over leerverschillen. Die houding benadert het evangelie van alle tijden waar men voor streed meer dan deze houding.... (leuke smiley :()
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

caprice schreef: Ik weet niet of hier nog wat van gezegd moet worden, maar dit staat in schril contrast met wat Theodorus a Brakel schrijft bijvoorbeeld over de invulling van de zondag in 'Het Geestelijke leven'.
En daarmee houd Th. a Brakel je onder de wet.

Om nog een voorbeeld te noemen, ik heb veel aan de pastorale adviezen van Petrus Immens gehad. Maar als ik lees hoe hij de voorbereiding en nabetrachting van het Heilig Avondmaal voorschrijft, geloof ik dat het enkel leid tot puur wettisicme.
henriët

Bericht door henriët »

Gian schreef:
Als ik naar de kerk ga neem ik zwijgend mijn plekje in. Luister naar de preek. Die kan ik goed vinden of niet, het maakt niet uit, want ik ga zwijgend weer naar huis. Maw, ik mis het interactive in de samenkomst. We hebben elkaar als christenen hard nodig. We moeten elkaar vermanen, bemoedigen getuigen leren ect.
Misschien dat dat ook te maken heeft met de kerk waar je naar toe gaat, en hoe de mensen daar zijn, bij ons kan je na de dienst zomaar een heel goed gesprek 'op straat' hebben. En ook als ik denk aan de lidmatenkring olv de dominee, en de bijbelstudiekring, daar gebeurt dit wel...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Probeer het een beetje inhoudelijk te houden, jongens.
Zonder op de persoon te spelen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Gian schreef: Ik vind het iig positief dat je zelf een kijkje gaat nemen morgen. Hou het wel bij gezonde kritiek, anders heb je kans jezelf van vrucht te beroven.
Het is niet de eerste keer dat ik naar een SRA avond ga, en ik heb daar positieve avonden mogen ervaren die paar keer dat ik daar was.
Dit neemt niet weg dat opbouwende kritiek wel aanwezig is.
Maar troost je, dat heb ik in mn eigen thuisgemeente en in het kerkverband wat me lief is ook.
Alleen vind ik het een beetje hypocriet dat er soms wat overspannen gereageerd wordt als er kritiek is op Heart Cry, SRA , Jij daar etc etc, terwijl er over verschillende kerkverbanden van alles gezegd moet kunnen worden.

En wat de buitenlandse sprekers betreft : de vragen daaromtrent kan ik wel begrijpen, alsof buitenlandse predikers beter of zuiverder zouden zijn, maar anderzijds, ook ik hoor graag buitenlandse predikers als bv Ds Vergunst of Ds C vd Berg ;)
Gian

Bericht door Gian »

henriët schreef: Misschien dat dat ook te maken heeft met de kerk waar je naar toe gaat, en hoe de mensen daar zijn, bij ons kan je na de dienst zomaar een heel goed gesprek 'op straat' hebben. En ook als ik denk aan de lidmatenkring olv de dominee, en de bijbelstudiekring, daar gebeurt dit wel...
Lidmatenkring hebben we helaas, niet. Als de kerk uitgaat is er ook wel eens een fijn gesprek.
En gelukkig het ik ook wel eens virtuele gemeenschap der heiligen. :)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
MarthaMartha schreef:Waarom maken we ons druk over deze conferenties?
Alleen al om het feit dat ze op zondag plaats vinden, dat mensen dus direct uit hun gemeente gehouden worden.
dat is met andere conferenties ook caprice, en ik heb daar nooit iets over gehoord........
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:Maar gaat het zo toe op HCr-conferenties: wordt jongeren daar geloof 'aangepraat' op verkeerde gronden?
Als dat zo is, is je bezorgdheid terecht.
Serieuze vraag.
Waarop Gijs pas antwoord kan geven als hij er geweest is.
Dus zolang hij er niet geweest is...
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Het valt me op dat veel van de bezwaren over "randzaken" gaan. Waarom nou persé buitenlandse sprekers, er lopen mensen met oorbellen, mensen kunnen op zondag niet naar hun eigen kerk... Volgens mij kunnen dat allemaal dingen zijn om over te discussieren. Maar als het zo is dat bij deze bijeenkomsten Christus centraal staat, het evangelie verkondigd wordt en de Geest wil werken - hoe durven wij dan nog met onze bezwaren aan te komen? Dàt is toch waar het om gaat (ook in het NT, de Handelingen): de gemeenschap der heiligen en de verspreiding van het evangelie?

De inhoudelijke vragen zijn belangrijk en moeten altijd gesteld worden. Als op dat gebied afwijkingen zijn (en let dan eens op wat afwijkingen zijn: kun je iets wat jij afwijking noemt ook nog volhouden als je let op christendom wereldwijd, of gelden voor mensen in andere landen (hebben we toch niet zoveel mee te maken) opeens heel andere maatstaven?) dan moet dat gezegd kunnen worden en moeten conclusies kunnen worden getrokken denk ik. Daarin moet je eerlijk zijn. Maar ik heb nog niemand dat overtuigend zien doen hier op het forum. Misschien omdat we te laf zijn om ronduit te zeggen dat we niet geloven dat Gods Geest op die plekken wil werken, maar laten we dan de lafheid maar opgeven in plaats van in een kringetje rond te blijven draaien.

'Randzaken' moet je het ook altijd over kunnen hebben. Maar nàdat de hoofdvragen zijn beantwoord. Als het daarvóór gaat gebeuren, zoals in deze discussie, begint het er gewoon meer op te lijken dat er nu eenmaal voor- en tegenstanders zijn en dat iedereen zijn voor- en nadelen opnoemt. Waarbij het lijkt dat het niet om de allerwezenlijkste zaken gaat, maar dat tòch opeens iets wordt afgekeurd. Maar als blijkt dat tegen de hoofdzaken geen bijbelse bezwaren kunnen worden ingebracht, laten we dan héél voorzichtig zijn met een oordeel.

Vanavond overigens naar een lezing van Washer geweest. Heel indringende en confronterende boodschap. Ook wel aangrijpend om te horen (vooraf in het gebed) dat op een andere plek in Ede op dat moment Satanisten bij elkaar waren om te bidden. Dan realiseer je je weer in wat voor wereld je eigenlijk leeft. Het is geen spelletje!
pierre27

Bericht door pierre27 »

Concludeer ik het ergens goed dat door volgelingen van Heartcry op deze ontmoetingsdagen wordt gevonden wat in de kerken gemist gaat worden? Maken we elkaar niet een beetje heel erg gek met dit alles...?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie