Blik of bolide

Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Billy
Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik denk wel dat men iets afleest van de auto, maar zoals Prof Den Hertog ook zegt: 'moet je je niet afvragen of je aan die aandacht voor uiterlijke zaken wel mee wil doen?' Moet dat nou niet eens doorbroken worden?

Overigens hoop ik voor dhr. Van der Spek RA (een van de andere artikelen) dat zijn clienten niet meelezen. Die hebben namelijk met z'n allen zijn veel te dikke auto betaald.....

waar slaat dit nou op? of dat alleen voor auto's geld dat geld ook voor dure merkkleding, vakanties etc.

emn als iemand keihard voor zijn centen werkt al dan niet als eigen ondernemer magtie van mij gewoon een mooie dikke auto rijden!
als je directeur van een gerenormeerd bedrijf bent wara geld verdient word ga je toch ook niet in een rijtjeshuis in Spangen wonen? Maar koop je toch ook minstens een mooie twee onder 1 kap of een heerlijk vrijstaand spulletje!


Die prof den Hertog kletst een eind uit zijn nek en voelt zich beter dan de twee ander geintervieuwden


:i:i:i:(:(:(moet ik van zijn commentaar
Fout, fout helemaal fout, het geldt uiteraard niet alleen voor auto's maar voor alles wat buitensporig is, iemand die niet gelovig is, mag van mij doen wat hij wil maar christenen hebben toch een bepaalde mate van 'eenvoud' na te streven.

Verder, als iemand iemand anders vermaand ben je dan gelijk beter dan die ander? Zo blijft er van het vermanen niets over. Wij zijn niet beter dan onze naaste maar mogen hem wel vermanen op verkeerd gedrag.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Wel lachen die reactie's.
Je ziet direct wie zich aangesproken voelt...
:,
:,
Ik verbaasde me er ook een beetje over... Veel feller dan dat ik verwacht had.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Wel lachen die reactie's.
Je ziet direct wie zich aangesproken voelt...
:,

is dat zo?
ik ben het helemaal niet eens met Hertog maar rijd in een simpele middenklasser rond met 3 kinderen op de achterbank en kijk graag naar mooie auto's:eur:eur:eur:in:in
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
RvP

Bericht door RvP »

Bewaking van auto’s

De Apeldoornse hoogleraar ethiek prof. dr. G. C. den Hertog hekelde vorige week in deze krant de bewaking van auto’s tijdens kerkdiensten. Waar je schat is, moet ook je hart zijn, zei hij. Omwille van „het lieve geld” moet je geen mensen uit de kerk houden.
.
Ds. C. P. Bouman, predikant Marcuskerk (protestantse gemeente binnen de PKN) Utrecht: „Deze stelling is ergens een open deur: Natuurlijk houd je niemand uit de kerk omwille van geld. Maar, erachter zit dit: Omwille van diefstal en beschadiging worden jongeren uit de kerk gehouden. Het gaat om zorgvuldig omgaan met onze goederen, in dit geval auto’s. Terecht! Bezit verwijst voor ons toch naar de Gever? Ieder die in een gigantisch dure auto rijdt, moet voor zichzelf de vraag beantwoorden: Verwijst dit bezit misschien toch naar mij? Bezit is te leen -denk aan die prachtige Zondag 42 van de Heidelbergse Catechismus- en is niet te gebruiken wanneer het ons belieft, maar alleen wanneer het betekenis heeft voor Gods weg met deze wereld, bijvoorbeeld in dagelijkse arbeid. Of op zondag om hen te vervoeren die slecht ter been zijn of jezelf wanneer de afstanden erg groot worden. Dan gebruiken we de auto, in dankbaarheid. Waar het niet zo is: Een reistijd van een uur, lopend of fietsend, geeft ons alle rust om Psalm 43:4 te zingen, te beleven. En die nodige bewaking dan? Dan zeker niet alleen door jongeren.”(is0(
.
J. Honkoop, scriba Bethaniëkerk (gereformeerde gemeente) ’s-Gravenhage: „Ik ben het daar niet mee eens. We proberen op zo veel manieren ons lieve geld te beschermen. We doen de deuren van ons huis toch ook op slot? Als het nodig is, is het niet anders. Je hoeft mensen geen gelegenheid te geven tot inbreken en stelen. Hier bij de kerk in Den Haag is het niet nodig om een parkeerwacht in te stellen, omdat de auto’s op een groot terrein bij de kerk staan, dat wordt afgesloten door een hek. Dat hek staat er al sinds de bouw van de kerk. Ik begrijp echter dat een parkeerwacht in andere plaatsen wel nodig is. Als je dan eens in de zoveel weken dienst draait, lijkt me dat geen probleem.”
.
Ds. H. G. de Graaff, predikant wijkgemeente De Samaritaan (hervormde gemeente binnen de PKN) Rotterdam-Centrum: „Het is nogal wat om mensen uit de kerk te houden omwille van een auto, dat ben ik met Den Hertog eens. Maar het is ook wat om uit de kerk te komen en te merken dat je auto gemold is. Om die frustratie te voorkomen, kan ik me goed voorstellen dat kerken toch besluiten tot het instellen van een parkeerwacht. Je moet natuurlijk ook bedenken dat niet alle auto’s rijke eigenaars hebben. Je zult maar met moeite als 70-jarige een autootje kunnen rijden en na de dienst merken dat die gestolen of gekraakt is. Ik zou niet bij voorbaat beslissen tot een wacht, maar wel als er herhaalde problemen zijn geweest. Met deze restrictie: Maak een ruim schema, zodat er bijvoorbeeld maar eens per halfjaar wacht gelopen moet worden en biedt de mogelijkheid om de preek alsnog te beluisteren of te lezen door de preek bijvoorbeeld op de site van de gemeente te zetten. Onze gemeente heeft nog geen parkeerwacht, omdat we tot nu toe weinig problemen hebben gehad. We zitten overigens ook in verschillende gebouwen. Maar als auto-inbraak vaak gaat voorkomen, moet het wellicht.”
.
J. Niewold, voorzitter taakgroep financiën en beheer christelijke gereformeerde kerk Groningen: „Wij hebben twee kerkgebouwen. Bij het nieuwere gebouw hebben we nauwelijks last, maar bij het oudere, in de binnenstad, worden wel eens auto’s opengebroken. De meeste mensen parkeren daar op een terrein op enige afstand van de kerk. Daar is ook wel eens wacht gelopen. Ik begrijp de problematiek die prof. Den Hertog aankaart best, maar waar nood is, moet geholpen worden. Ik vind het redelijkerwijs verantwoord om een of twee mensen tijdens de dienst eens wat zondagen op de auto’s te laten letten. Het zijn vaak dezelfde jongeren die het op de auto’s gemunt hebben en die weten dan weer dat erop gelet wordt. Wat is het alternatief? Mensen komen bij ons uit de wijde omtrek, die kunnen niet allemaal op de fiets komen. Je kunt het niet maken om mensen de auto te laten parkeren op een plek waar regelmatig auto’s gekraakt worden.”
.
A. Buurkes, scriba hersteld hervormde gemeente Doornspijk, een streekgemeente: „Wij hebben tot nu toe geen last gehad van autodiefstal. Er zijn wel eens wat fietsen gestolen, maar dat is ook al weer een tijdje geleden. Ik ben het overigens wel eens met de hoogleraar. Als je de auto’s ziet waarmee we naar de kerk komen, denk je wel: Het is zo luxe en deftig, dat kan echt wel iets minder. Verder zeggen we als kerkenraad altijd: Kom als het kan met de fiets of lopend.”
.
H. A. Spanjersberg, voorzitter college van kerkrentmeesters hervormde gemeente binnen de PKN in Rotterdam-Zuid: „Bij de Maranathakerk hebben we al een jaar of tien parkeerwachten. We hadden rond onze kerk in toenemende mate last van auto-inbraken. Om het stelen van fietsen tegen te gaan, hebben we al eerder een hek om de kerk moeten zetten. Bijzonder naar om dat als kerk te moeten doen, maar het ging niet anders. In dat spoor is ook de autowacht er gekomen. Toen ik het initiatief daarvoor nam, waren er wel mensen in de gemeente die daar vraagtekens bij hadden en met soortgelijke kritiek kwamen als prof. Den Hertog. Zelf heb ik ook wel getwijfeld of dit de beste manier was, maar ik zag echt geen andere mogelijkheid. Mensen komen bij ons soms van ver. Bovendien waren het vaak beslist geen dure auto’s die gekraakt werden. Het komt de Woordverkondiging ook niet ten goede als mensen niet meer rustig in de kerk zitten omdat hun auto gestolen kan worden.”
.
Prof. dr. G. C. den Hertog, hoogleraar ethiek Theologische Universiteit Apeldoorn, donderdag in NRC Handelsblad: „Ik wil ook niet dat ze alles uit de auto halen, maar je zou kunnen beginnen met het inschakelen van de politie of het plaatsen van bewakingscamera’s. Desnoods kunnen mensen de auto thuis laten en met de fiets naar de kerk komen.”

Bron: Refdag
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Interessant.

Alleen het commentaar van de prof vind ik heel magertjes.
Be yourself, there are plenty of others.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door RvP
maar je zou kunnen beginnen met het inschakelen van de politie of het plaatsen van bewakingscamera’s
Dit is wel wat kortzichtig.
De politie heeft al erg weinig tijd en zeker geen tijd om alle parkeerplaatsen van de kerken permanent in de gaten te houden. Je moet bijna een moord plegen wil de politie in actie komen.

Camerabeelden moet je ook in de gaten houden. Daar moet je dus ook mensen voor van de dienst vandaan houden. Terwijl camera's een minder goed beeld geven dan persoonlijke wacht.
En het zijn inderdaad niet alleen de dure auto's waar e.e.a. gebeurt.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Wat heeft de kerk met de zorg voor je auto te maken? Volgens mij helemaal niets. De kerk moet geen wachten instellen. Hoogstens dat het een particulier initiatief kan zijn. Maar de kerk moet er zich ver vandaan houden. De kerk is er voor de zorg voor je ziel. Dat heeft veel hogere prioriteit dan de zorg voor je auto.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door wim
Wat heeft de kerk met de zorg voor je auto te maken? Volgens mij helemaal niets. De kerk moet geen wachten instellen. Hoogstens dat het een particulier initiatief kan zijn. Maar de kerk moet er zich ver vandaan houden. De kerk is er voor de zorg voor je ziel. Dat heeft veel hogere prioriteit dan de zorg voor je auto.
Ik denk idd dat de kerk de zorg heeft voor je ziel, maar wel in de breedste zin. Dus ook de zorg voor leden die het niet breed hebben (diakonie) en ook aandacht voor verantwoorde samenbindende ontspanning (jeugdwerk) en ook zorg voor een goede woordverkondiging waarbij de mensen rustig in de kerk kunnen zitten zonder dat ze steeds met een half oor moeten luisteren of er een auto-alarm afgaat.
Be yourself, there are plenty of others.
RvP

Bericht door RvP »

Ik denk dat de boel een beetje overtrokken wordt!

Vergeet niet ieder situatie is weer anders!
Somige plekken hoef je niet bang te zijn en anderen wel. Ik vind het sowieso een nutteloze discussie die het RD had opgestart !!!

mvrgr.

RvP

[Aangepast op 22/2/05 door RvP]
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door wim
Wat heeft de kerk met de zorg voor je auto te maken? Volgens mij helemaal niets. De kerk moet geen wachten instellen. Hoogstens dat het een particulier initiatief kan zijn. Maar de kerk moet er zich ver vandaan houden. De kerk is er voor de zorg voor je ziel. Dat heeft veel hogere prioriteit dan de zorg voor je auto.
Onzin, ik doe ook mee met als parkeerwachter, en ben welgeteld 1 x per jaar aan de berut. Wie gaat daar nou over zemelen, dan ga je doordeweeks toch gewoon noch een keer, als je aan je aantallen wilt komen?

maar je zou kunnen beginnen met het inschakelen van de politie of het plaatsen van bewakingscamera’s.
Helemaal onzin, dan kan die agent niet naar de kerk...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wellicht een goed idee als we een nieuwe kerk gaan bouwen, om dan een afsluitbare parkeerplaats ernaast aan te leggen. Een paar audo's buiten het hek voor noodgevallen... Niks aan de hand.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Wellicht een goed idee als we een nieuwe kerk gaan bouwen, om dan een afsluitbare parkeerplaats ernaast aan te leggen. Een paar audo's buiten het hek voor noodgevallen... Niks aan de hand.
Een goede optie Unionist.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Wellicht een goed idee als we een nieuwe kerk gaan bouwen, om dan een afsluitbare parkeerplaats ernaast aan te leggen. Een paar audo's buiten het hek voor noodgevallen... Niks aan de hand.
Daar hebben we nu ook al heel veel aan ... :pu

We kunnen beter meer op de fiets en per pedes apostolorum naar de kerk komen!
Be yourself, there are plenty of others.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Wellicht een goed idee als we een nieuwe kerk gaan bouwen, om dan een afsluitbare parkeerplaats ernaast aan te leggen. Een paar audo's buiten het hek voor noodgevallen... Niks aan de hand.
Daar hebben we nu ook al heel veel aan ... :pu

We kunnen beter meer op de fiets en per pedes apostolorum naar de kerk komen!
Hoe krijgen wij ons babietje op de fiets naar de kerk?
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Wellicht een goed idee als we een nieuwe kerk gaan bouwen, om dan een afsluitbare parkeerplaats ernaast aan te leggen. Een paar audo's buiten het hek voor noodgevallen... Niks aan de hand.
In heel veel kerken rechterzijde wordt ontkent dat de leden naar de kerk met de auto gaan, met als gevolg kleine parkeerplaatsen en veel te veel oto's. Als men al te kleine parkeerplaatsen maakt laat staan dat ze hekken maken.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie