Reizen op zondag (?)

Lassie

Bericht door Lassie »

JALP schreef:
Lassie schreef:
Mariavt schreef:
JALP schreef: Als ik andere kerken dan wel eens zag, was het in de auto springen, starten, 'wegscheuren' etc. (beetje overdreven misschien gezegd, maar je begrijpt me wel)
Komt me zéér bekend voor :|
daarom ben ik er ook wel een beetje voor om koffie te drinken na de dienst! (wat ze overigens in de kerk doen van m'n vriend)

1. je krijgt aansluiting bij de mensen
2. je krijgt gesprekken n.a.v. de preek
3. het is ook gezellig, het voelt het gemeente zijnde zo goed!
En daarna springt nog iedereen in de auto :wink:
:wink:
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

edele strijdster schreef:Nou nou, Mona Lisa...
Je zegt nogal wat.....
WEet je wat een sekte is? Misschien goed om eerst eens na te kijken..
Enne... ben je er wel eens geweest? Of hoor je deze verhalen uit tweede, derde of vierde hand?

Daarbij.. je hebt het over een kerkverband...
Ik ben er niet geweest. Er zijn trouwens nog heel veel andere plaatsen waar ik niet geweest ben en waarvan ik toch zeker weet dat ik er niet wil komen. Ken voldoende mensen die daar kerken of gekerkt hebben. Het is hier in de regio niet onbekend hoe het zit hoor.

Ik heb het overigens niet over een kerkverband.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Mona Lisa schreef:
Je zegt nogal wat.....
Enne... ben je er wel eens geweest? Of hoor je deze verhalen uit tweede, derde of vierde hand?

Ik ben er niet geweest. Er zijn trouwens nog heel veel andere plaatsen waar ik niet geweest ben en waarvan ik toch zeker weet dat ik er niet wil komen. Ken voldoende mensen die daar kerken of gekerkt hebben. Het is hier in de regio niet onbekend hoe het zit hoor.

Nou, ik vond het niet netjes overkomen...
Vandaar mijn reactie...
Lees even terug, misschien datje begrijpt waarover ik val.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
JALP

Bericht door JALP »

edele strijdster schreef:
Mona Lisa schreef:
Je zegt nogal wat.....

Nou, ik vond het niet netjes overkomen...
Vandaar mijn reactie...
Ik begrijp helemaal van ES bedoelt. Beetje respect voor andere kerkgenootschappen. En als je er nog nooit geweest bent, dan moet je het zelf maar eerst eens gaan ervaren, hoe het in een gemeente is, want wat mensen zeggen is gekleurd en vooral van mensen die ergens gekerkt hebben en toen daar weggegaan zijn. Die zijn vaak helemaal kritisch.

Ook ik heb vraagtekens bij het niet rijden op zondag (ik doe het zelf wel), maar dat is een interne aangelegenheid van de gemeente en de gemeenteleden.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Herman schreef:De wilde geruchten zijn na het vertrek van Van Roon opgehouden,. Dat zegt ook wel wat.
't Is inderdaad met de geruchten wat rustiger. Voor de gemeente te hopen dat het ook echt beter gaat.
JALP

Bericht door JALP »

Mona Lisa schreef:
Herman schreef:De wilde geruchten zijn na het vertrek van Van Roon opgehouden,. Dat zegt ook wel wat.
't Is inderdaad met de geruchten wat rustiger. Voor de gemeente te hopen dat het ook echt beter gaat.
Jammer, deze insinuerende berichten.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Toch vind ik het jammer hoe mensen kunnen doorslaan als het over zondags reizen gaat.
Ooit ging ik met de trein met een groepje vrienden naar Zwitserland om te skieen.
We zouden op zaterdag terugreizen, maar één van de jongens uit de groep heeft toen doorgedramd dat we al op vrijdag moesten vertrekken. Want stél je nou eens voor dat de trein vertraging zou krijgen, dan zou het zómaar kunnen dat we op zóndag in de trein zaten :?
Dat is toch sneu als je zo moeilijk gaat doen?
Ik zei nog: stel dat we insneeuwen op vrijdag en pas op zondag gered worden, dan reizen wij op zondag, de sneeuwschuiver reist op zondag, de reddingshelikopter reist op zondag én die grote hond die jenever komt brengen (uit dat vaatje om zijn nek) reist op zondag :mrgreen:
't werd niet gewaardeerd overigens..........
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

JALP schreef:
Mona Lisa schreef:
Jammer, deze insinuerende berichten.
Het is een sociologische waarneming, dat is wat anders als een insinuatie.

Maar dit gaat behoorlijk van het onderwerp af, dus laten we de geachte gemeente verder rusten. Ik zal er niets meer over zeggen.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

JALP schreef:
edele strijdster schreef:Nou, ik vond het niet netjes overkomen...
Vandaar mijn reactie...
Ik begrijp helemaal van ES bedoelt. Beetje respect voor andere kerkgenootschappen. En als je er nog nooit geweest bent, dan moet je het zelf maar eerst eens gaan ervaren, hoe het in een gemeente is, want wat mensen zeggen is gekleurd en vooral van mensen die ergens gekerkt hebben en toen daar weggegaan zijn. Die zijn vaak helemaal kritisch.

Ook ik heb vraagtekens bij het niet rijden op zondag (ik doe het zelf wel), maar dat is een interne aangelegenheid van de gemeente en de gemeenteleden.
Het is geen kerkgenootschap. Het is een vrije gemeente. Da's een aanzienlijk verschil. Ik spreek overigens mensen die er nu nog steeds lid zijn.
JALP

Bericht door JALP »

Mona Lisa schreef:
JALP schreef:
edele strijdster schreef:Nou, ik vond het niet netjes overkomen...
Vandaar mijn reactie...

Het is geen kerkgenootschap. Het is een vrije gemeente. Da's een aanzienlijk verschil. Ik spreek overigens mensen die er nu nog steeds lid zijn.
Tja, het is inderdaad een vrije gemeente. Maar dan hoef je er nog niet zo over te praten. Beetje respect voor elkaar en elkaars standpunten!

Maar laten we gehoor geven aan Herman en de gemeente laten rusten.

ps. Het is een vrije gemeente... maar ze hebben geen leden hoor... en dat maakt toch wel een aanzienlijk verschil.... :wink:
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

JALP schreef:. . .
ps. Het is een vrije gemeente... maar ze hebben geen leden hoor... en dat maakt toch wel een aanzienlijk verschil.... :wink:
Inderdaad ja. Ook zoiets, geen leden.
laat verder ook maar . . .
henry

Bericht door henry »

Mona Lisa schreef:

Wat me in deze hele discussie verbaast is, dat er weinig respect en inlevingsvermogen is onder christenen. Er zijn christenen die op zondag hun feestje vieren en er zijn christenen die op zondag een half uur gaan lopen naar de kerk, omdat dat moet.
Wanneer zouden de ene en de andere christen elkaar de hand geven en zeggen: vrede zij u ??
JALP

Bericht door JALP »

henry schreef:
Mona Lisa schreef:

Wat me in deze hele discussie verbaast is, dat er weinig respect en inlevingsvermogen is onder christenen. Er zijn christenen die op zondag hun feestje vieren en er zijn christenen die op zondag een half uur gaan lopen naar de kerk, omdat dat moet.
Wanneer zouden de ene en de andere christen elkaar de hand geven en zeggen: vrede zij u ??
Dat probeer ik dus ook te zeggen. Waarom moeten we zo op elkaar vitten. En natuurlijk... als mens doe je er erg snel aan mee.
Maar laten we elkaar wat vrij laten. Hooguit vragen stellen, maar niet zo snel oordelen vellen. "Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."
Marnix

Bericht door Marnix »

JALP schreef:
Lassie schreef:
Mariavt schreef:
JALP schreef: Als ik andere kerken dan wel eens zag, was het in de auto springen, starten, 'wegscheuren' etc. (beetje overdreven misschien gezegd, maar je begrijpt me wel)
Komt me zéér bekend voor :|
daarom ben ik er ook wel een beetje voor om koffie te drinken na de dienst! (wat ze overigens in de kerk doen van m'n vriend)

1. je krijgt aansluiting bij de mensen
2. je krijgt gesprekken n.a.v. de preek
3. het is ook gezellig, het voelt het gemeente zijnde zo goed!
En daarna springt nog iedereen in de auto :wink:
Dus? Dat gebeurt nadat men uitgebreid contact heeft gehad. Wat wel gezond en goed is in een gemeente :)
Jalp schreef:Ook ik heb vraagtekens bij het niet rijden op zondag (ik doe het zelf wel), maar dat is een interne aangelegenheid van de gemeente en de gemeenteleden.
Ik waardeer je tolerantie, maar daarin kan je (in beide richtingen) ook doorslaan. Door alles maar goed te vinden, of het nu gaat om te weinig regels, of teveel regels. In het topic over welke regels de kerk mag opleggen is dat al wel ter sprake gekomen. De kerk is geen autonomie die lekker zelf bepaalt wat wel en niet mag, en daar moet je je dan maar in schikken. Dit is geen interne aangelegenheid tussen de gemeente en de gemeenteleden. Dan vergeet je de belangrijkste partij, op basis waarvan de kerk haar regels zou moeten stellen. Ik heb geen goed woord over voor dat soort wetticisme, geen rolstoelen en kinderwagens op zondag, als je naar de kerk fietst of rijdt krijg je dat na afloop wel even te horen, dat soort dingen. Het is ronduit onbijbels om mensen dat soort wetten op te leggen. Dan kunnen velen het er wel mee eens zijn, maar wie dat niet zijn wordt een juk opgelegd dat zwaarder is dan het juk van Christus.

Ik snap niet hoe mensen, met de verhalen over Jezus en de Farizeeen en hoe Hij inging tegen hun honderden regels over wat wel en niet mag op de sabbath. Dat was ook neit goed te praten met "ach dat zijn interne aangelegenheden tussen de geesteljke leiders van het volk en het volk zelf."
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik heb geen goed woord over voor dat soort wetticisme, geen rolstoelen en kinderwagens op zondag, als je naar de kerk fietst of rijdt krijg je dat na afloop wel even te horen, dat soort dingen. Het is ronduit onbijbels om mensen dat soort wetten op te leggen. Dan kunnen velen het er wel mee eens zijn, maar wie dat niet zijn wordt een juk opgelegd dat zwaarder is dan het juk van Christus.
Men kan doorslaan in het opleggen van regels en ik heb het idee, dat dat soms gebeurt. Met name die rolstoelen, etc, als dat althans echt waar is.

Alleen slaat jouw reactie door de andere kant op, Marnix. Naar de kant van "geen heer en geen meester" onder het mom van christelijke vrijheid.
Al vaker heb ik aangetoond, met name in dat door jouw bedoelde topic, dat een kerkenraad gewoon regels op mag leggen, vanwege hun gezag.
Evenals in het burgerlijke (bijvoorbeeld) de overheid de regel op kan leggen dat je zoveel belasting moet betalen.
Evenals ouders hun kinderen regels op mogen leggen.

Zolang de intentie er is, dat die regels voor het welzijn van die mensen zijn, is het niet onbijbels, integendeel: voluit Bijbels.
Plaats reactie