Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Adorote

Bericht door Adorote »

Vreemde draad ; de zogenaamde gereformeerde bond kan mensen niet in de Hemel brengen en ook die dominees niet, alleen het Geloof in Jezus Christus die we belijden als onze enige Verlosser.Buiten Jezus Christus en de Kerk Zijn Kerk geen heil.
David J

Bericht door David J »

geledu schreef: Nu , inhoudelijk voor het geval dat je het echt niet begrijpt.
Kijk naar de verschillende kerkverbanden waar de kansels open staan voor een ieder die zegt een roeping te hebben.
Moet ik nu echt gaan uitleggen dat je in veel kerkverbanden uitwassen ziet in de remonstrantse leer die dan tot uiting komt ?
Vrouwen die de kansel op mogen ?
Predikanten die niets anders te brengen hebben dan een moralistisch verhaal ?
Ja, zelfs predikanten die de heilsfeiten loochenen , of in de Schrifkritiek zo ver gaan dat de Bijbel, in hun ogen, niet meer is als een boek vol mythen, sagen en legenden ?

Hiermee zeg ik niet dat er geen gesprek mag plaatsvinden over het functioneren van het curatorium, maar laten we wel oog hebben voor de gevaren die er kunnen zijn als je dit alles zomaar afschaft.
Er spelen hier 2 zaken: in de eerste plaats of je een curatorium moet hebben, en in de tweede plaats waarop dat curatorium dan moet letten. Volgens mij is er op zich niets tegen op het instellen van een curatorium. Er zijn namelijke Bijbelse criteria aan te wijzen voor ambtsdragers: rechtzinnigheid en een christelijk leven. Kandidaten voor de ambten mogen daarop getoetst worden. En als het ons handig lijkt om dat in het geval van predikanten door een landelijke commissie te doen i.p.v. door een plaatselijke kerkenraad, dan staat het ons vrij dat te doen. Een argument daarvoor is bijvoorbeeld dat een predikant in onze kerkelijke structuur in alle gemeenten het Woord mag bedienen, terwijl een ouderling of diaken alleen in zijn eigen gemeente zijn ambt uitoefent. Het curatorium is zo beschouwd gewoon een commissie van de landelijke Synode, met als speciale taak toezicht te houden op de werving van kandidaten.

Het punt is echter dat er in de GerGem niet alleen getoetst wordt op leer en leven, maar vooral op bekering en inwendige roeping tot het predikantschap. En daar zit de fout. Calvijn heeft al uitgelegd dat de inwendige roeping inderdaad 'inwendig' is, alleen bestemd voor de ambtsdrager zelf (ook diakenen en ouderlingen hebben een inwendige roeping nodig!). Die roeping kan dus per definitie niet door anderen gecontroleerd worden, en in de tijd van de (Nadere) Reformatie gebeurde dat dan ook niet. Omdat we op die inwendige roeping zijn gaan letten, kom je ook al snel met allerlei psychologische vragen in aanraking. Kortom, wat mij betreft hoeft het curatorium niet afgeschaft te worden, maar dient het alleen te letten op leer en leven. Daarbij mag overigens ook best gevraagd worden hoe iemand zijn relatie met God en zijn verlangen naar het predikantschap beleeft, maar herkenning op dat punt mag niet het doorslaggevende criterium zijn. Bescheidenheid siert ook een curatoriumlid. Zoals dat overigens ook t.a.v. van bekering geldt: een ouderling kan persoonlijke twijfels hebben over iemands bekering, maar zolang leer en leven van die persoon geen aanleiding geven tot tuchtuitoefening, mag zo iemand niet geweerd worden van het Avondmaal.

Daarnaast zou het curatorium natuurlijk ingericht moeten worden zoals alle andere kerkelijke organen: dus geen lidmaatschap voor het leven, evenredige vertegenwoordiging (voor zover mogelijk, eventueel d.m.v. roulatie) vanuit alle gemeenten, en periodieke verantwoording aan de Synode.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
Josephus schreef:Of is dat nu net een nep-bondsgemeente? :wink:
't Zou zomaar kunnen...
Ja dus. Maak het jezelf alleen niet al te moeilijk. Het is verleidelijk om een soort ideaalbeeld te maken van hoe jouw gemeente eruit moet zien, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat niet werkt. Met die instelling zul je uiteindelijk uit elke gemeente ook wel weer een keer vertrekken. Want elke gemeente, hoe goed je het er ook naar je zin kunt hebben, heeft wel zijn punten waar je het niet of minder mee eens bent.
Ach, Josephus, toen ik lid werd van mijn huidige gemeente, wist ik écht wel dat het daar niet ideaal was.
De vraag is maar: wat vormt wel of geen breekpunt?
JaapWillem

Bericht door JaapWillem »

Bestaat er wel een gemeente waar het echt ideaal is?
Er is overal wel wat.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

JaapWillem schreef:Bestaat er wel een gemeente waar het echt ideaal is?
Als we deze gemeente gevonden hebben, laten we er dan geen lid worden. Dat is de gemeente gelijk niet ideaal meer :(
Nijntje

Bericht door Nijntje »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef: Er heeft pas een dominee een beroep naar een gemeente met ongeveer 200 man aangenomen. En hij moet ook nog eens uit Amerika komen.
Dat is wat je noemt de uitzondering die de regel bevestigt.
Nee hoor. Het is niet zo dat iedereen naar kleine gemeentes moet. Als veel predikanten naar kleine gemeentes gingen en de grote gemeentes allemaal herderloos zouden zijn zou je ook weer wat te klagen hebben.
Het blijkt dat predikanten steeds naar de wat grotere gemeenten gaan. Alleen aan het eind van hun predikantenloopbaan gaat er een enkele naar een kleinere gemeente. Ook Stolwijk heeft als kleine gemeente een predikant gehad, maar ook dat is een uitzondering geweest die de regel bevestigt.

Het heeft niet zozeer met klagen te maken, als met het constateren van een praktijk. Je mag niets zeggen over procedures en beroepen, want dan is het alsof je oppositie voert tegen God, maar in de praktijk komen de predikanten niet in de kleine gemeentes. Sommigen beroepen zelfs nooit.
Dus jij zegt, dat dominees zich alleen maar op willen werken?? Volgens mij gaat het bij hen nog steeds om een roeping Gods...
freek

Bericht door freek »

Nijntje schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef: Dat is wat je noemt de uitzondering die de regel bevestigt.
Nee hoor. Het is niet zo dat iedereen naar kleine gemeentes moet. Als veel predikanten naar kleine gemeentes gingen en de grote gemeentes allemaal herderloos zouden zijn zou je ook weer wat te klagen hebben.
Het blijkt dat predikanten steeds naar de wat grotere gemeenten gaan. Alleen aan het eind van hun predikantenloopbaan gaat er een enkele naar een kleinere gemeente. Ook Stolwijk heeft als kleine gemeente een predikant gehad, maar ook dat is een uitzondering geweest die de regel bevestigt.

Het heeft niet zozeer met klagen te maken, als met het constateren van een praktijk. Je mag niets zeggen over procedures en beroepen, want dan is het alsof je oppositie voert tegen God, maar in de praktijk komen de predikanten niet in de kleine gemeentes. Sommigen beroepen zelfs nooit.
Dus jij zegt, dat dominees zich alleen maar op willen werken?? Volgens mij gaat het bij hen nog steeds om een roeping Gods...
Refo's constatering is gebaseerd op de gangbare praktijk, beste Nijntje.
Nijntje

Bericht door Nijntje »

freek schreef:
Nijntje schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef: Nee hoor. Het is niet zo dat iedereen naar kleine gemeentes moet. Als veel predikanten naar kleine gemeentes gingen en de grote gemeentes allemaal herderloos zouden zijn zou je ook weer wat te klagen hebben.

Refo's constatering is gebaseerd op de gangbare praktijk, beste Nijntje.
Ik ben het er niet mee eens dat dit 'de gangbare praktijk' is. Wanneer een dominee geroepen wordt naar een kleinere gemeente zal hij gaan.
Dat dit niet vaak gebeurt is een andere zaak. Maar wees eerlijk, een dominee verandert ook niet zo vaak van gemeente, dat jij kunt bewijzen dat ze altijd maar naar een grotere gemeente willen.

Erasmiaan: Dat een kleine gemeente geen beroepen uitbrengt, komt volgens mij, omdat ze een dominee niet kunnen onderhouden
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Toch is het een constatering van een feit dat veel dssen naar grote gemeenten gaan...
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:Toch is het een constatering van een feit dat veel dssen naar grote gemeenten gaan...
Wat misschien een gevolg is dat kleine gemeenten een ds niet kunnen onderhouden..
Grote gemeente>>grote nood>>grote kans op dominee>>groot beroep..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb zo het idee dat alle gemeenten die beroepen ook een dominee kunnen onderhouden. Anders beroep je niet (zoals b.v. Deventer).

Bovendien zijn er ook gemeenten die in combinatie beroepen: Spijkenisse en Hoogvliet bijvoorbeeld.

Je ziet ook regio's waar nauwelijks predikatnen staan. Zou de nood in Rijssen-West groter zijn geweest (met een ds. in Noord en Zuid + een aantal emeriti) dan in Enkhuizen? (nauwelijks dominees in de omgeving)?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Unionist schreef:Ik heb zo het idee dat alle gemeenten die beroepen ook een dominee kunnen onderhouden. Anders beroep je niet (zoals b.v. Deventer).

Bovendien zijn er ook gemeenten die in combinatie beroepen: Spijkenisse en Hoogvliet bijvoorbeeld.

Je ziet ook regio's waar nauwelijks predikatnen staan. Zou de nood in Rijssen-West groter zijn geweest (met een ds. in Noord en Zuid + een aantal emeriti) dan in Enkhuizen? (nauwelijks dominees in de omgeving)?
Yeps..inderdaad een lastig punt..enfin als het goed is gaan de predikanten daar naar toe waar ze een plekje van God toegewezen krijgen..dat het zo eraan toegaat is mij altijd bijgebracht en dat is voor mij nog steeds aannemelijk.
Neemt niet weg dat ik ook wel eens me afvraag waarom bepaalde streken weinig of geen predikanten hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

pierre27 schreef:
Unionist schreef:Ik heb zo het idee dat alle gemeenten die beroepen ook een dominee kunnen onderhouden. Anders beroep je niet (zoals b.v. Deventer).

Yeps..inderdaad een lastig punt..enfin als het goed is gaan de predikanten daar naar toe waar ze een plekje van God toegewezen krijgen..dat het zo eraan toegaat is mij altijd bijgebracht en dat is voor mij nog steeds aannemelijk.
Neemt niet weg dat ik ook wel eens me afvraag waarom bepaalde streken weinig of geen predikanten hebben.
Juist, dat laatste vraag ik me ook wel eens af... Rijssen zit nooit zonder, sommige gemeenten als Rotterdam bijv. wel.
En ja, is de nood in een grote gemeente groter? Absoluut wel, maar relatief niet...
Gian

Bericht door Gian »

pierre27 schreef:
Mister schreef:Toch is het een constatering van een feit dat veel dssen naar grote gemeenten gaan...
Wat misschien een gevolg is dat kleine gemeenten een ds niet kunnen onderhouden..
Dat is idd de praktijk.
Waarom geen loon uit een gezamelijk fonds?

Grote gemeente>>grote nood>>grote kans op dominee>>groot beroep
Geen grotere. Misschien meer nood. Maar waarom moet een predikant van een grote Gemeente ook nog een duputaatschap hebben? Of in een schoolbestuur zitten? Bovendien lijkt het me logisch dat er in een grote Gemeente relatief meer 'wijze' mannen zijn die pastorale hulpverlening kunnen doen.

Best vreemd, de dominee is druk met nevenzaken , en voor het pastorale werk hebben we een ouderling.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

De roeping voor een bepaalde gemeente dat speelt niet alleen in de GG. Dat kunnen wij als leden niet controleren en dat zou ik ook niet willen. Maar het gaat hier over het curatorium zou dit orgaan daar in een rol in kunnen spelen, zij bepalen ook of iemand toegelaten wordt tot de studie.
Dan kan dit orgaan ook een rol gaan spelen in het plaatsen van in de eerste plaats de kandidaten die voor de eerste keer beroepbaar zijn. Een soort bisschoppelijke functie dus.
Gesloten