2e kerstdag geen dienst

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Josephus schreef:Iemand die veel onderzoek heeft gedaan naar de rol van muziek in de eredienst, is ds. Dick Wursten, protestants predikant in Antwerpen (!).

Die heeft op zijn website een lezenswaardig artikel staan over Calvijn.
Goed artikel!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef: Klopt, veel Psalmen zijn bijvoorbeeld gebeden. Verder maak je een onnodige tegenstelling. De prediking moet niet centraal staan in de eredienst. het zingen ook niet. God moet centraal staan. Hij staat centraal bij zowel de preek als bij het zingen en (aan)bidden en allen zijn belangrijke aspecten van de eredienst die Bijbels zijn en niet weg te laten. Een gradatie gaan maken in wat belangrijker en minder belangrijk is zijn totaal niet zinnig. God wil ons wat leren door de preek en God wil door ons aanbeden worden door liederen en gebed. Beiden zijn even belangrijk, het een kan niet eens zonder het ander. Het gaat om communicatie met God. Luisteren naar wat Hij te zeggen heeft in de preek, maar ook praten met Hem, communcieren, je dank naar Hem uitspreken en uitzingen. Valt een van beiden weg, dan krijg je eenzijdige communicatie en dat is niet de bedoeling. Een relatie met God hebben is tweerichtingsverkeerd, van God naar jou, en dan ook van jou naar God. Dat is net zo belangrijk. Of denk je dat een Vader het belangrijker vindt om tegen zijn kinderen dingen te zeggen, dan dat Hij het zou vinden om naar zijn kinderen te luisteren?
Het 1 verminderd het andere niet. Om het nog eens te zeggen, de preek moet centraal staan. Ik zeg niet: De kerkdienst moet alleen preek zijn. De gemeentezang (van psalmen) en de gebeden, en de collecte zijn heel belangerijk en zonder deze is het geen volwaardige godsdienstoefening. En ook de sacramenten op hun gezette tijden.

Zo vindt onze kerk de gemeentezang ook zo belangerijk, dat er bij ons veel meer gezongen wordt dan meestal van gang is in de Nederlandse kerken. Ook is beide de zang en de collecte belangerijk, zo dat we niet gauw even de zak doorgeven onder het zingen. Dat wordt apart gedaan. Wel speelt het orgel tijdens de collecte.
Marnix schreef: 2 Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. 14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. 16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. 17 Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem.
Sorry, maar deze tekst heeft niets over de godsdienstoefening te zeggen.
Marnix schreef: Ik lees nergens in de Bijbel dat preken belangrijker zijn dan zingen en bidden. En de Bijbel staat vol met voorbeelden van muziek waarin de boodschap van het evangelie zit. En zingen heeft meer functies dan het brengen van een boodschap. God kan door muziek en liedteksten mensen raken, maar in de eerste plaats is zingen bedoeld om God te eren.
En deze tekst uit Romeinen 10 dan?
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?

15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!

16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?

17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:
Josephus schreef:Iemand die veel onderzoek heeft gedaan naar de rol van muziek in de eredienst, is ds. Dick Wursten, protestants predikant in Antwerpen (!).

Die heeft op zijn website een lezenswaardig artikel staan over Calvijn.
Goed artikel!
Zijn we het daar in ieder geval over eens.

Met name deze zinsnede:
‘Het Woord centraal’ betekende voor Calvijn niet: het Woord in het centrum van de orde van dienst, dus: de preek in het centrum met daaromheen gegroepeerd een aantal liederen en gebeden. Het betekende voor hem dat àlle onderdelen van de dienst bepaald werden door het Woord èn Woord van God waren (of behoorden te zijn).
Bert Mulder
Contacteer:

Josephus schreef: Met name deze zinsnede:
‘Het Woord centraal’ betekende voor Calvijn niet: het Woord in het centrum van de orde van dienst, dus: de preek in het centrum met daaromheen gegroepeerd een aantal liederen en gebeden. Het betekende voor hem dat àlle onderdelen van de dienst bepaald werden door het Woord èn Woord van God waren (of behoorden te zijn).
Zijn we het alweer eens!
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert, die tekst gaat over evangelisatie. Hoe zullen ze geloven zonder te hebben gehoord. In de kerk wordt gepreekt en dat is wat anders dan evangeliseren. De kerk is de gemeenschap der heiligen en niet de gemeenschap der heidenen ;)

En de preek is inderdaad belangrijk, en het bidden en zingen bijvoorbeeld netzo. Daar moet je geen gradaties in gaan aanbrengen door dingen centraal te zetten. God staat centraal, zowel in gebed, zang als preek. Daarom is het allemaal ook belangrijk en het een niet meer dan het ander.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:Bert, die tekst gaat over evangelisatie. Hoe zullen ze geloven zonder te hebben gehoord. In de kerk wordt gepreekt en dat is wat anders dan evangeliseren. De kerk is de gemeenschap der heiligen en niet de gemeenschap der heidenen ;)

En de preek is inderdaad belangrijk, en het bidden en zingen bijvoorbeeld netzo. Daar moet je geen gradaties in gaan aanbrengen door dingen centraal te zetten. God staat centraal, zowel in gebed, zang als preek. Daarom is het allemaal ook belangrijk en het een niet meer dan het ander.
Broeder Marnix, natuurlijk is het zo dat die tekst spreekt over de prediking van het Evangelie, de Evangelisatie dus. En natuurlijk is het zo dat de kerk, en dus ook de plaatselijke gemeente de gemeenschap der heiligen is, en niet een groep heidenen of onbekeerden....

Maar je kunt nooit de prediking, oftewel evangelisatie werk losmaken van de kerk.

Broeder Josephus, heb even terug gekeken op dit onderwerp om te zien hoe ons (schijnbaar) geschil begonnen is. En lijkt me zo, in retrospect, dat het inderdaad een schijnbaar geschil was. Mijn excuses dat ik een geschil zag die er niet lag.
Plaats reactie