Éénheid

Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:@Afgewezen, als het niet vast zit op menselijke trots, houdt dat in dat er wezenlijke leerverschillen zijn binnen de kerken in ref. gez. (HHK/GG/GGiN/OGG), die zo erg zijn dat ze leiden tot het eeuwie verderf (anders zou eenheid wel mogelijk zijn)...

Dan hou ik het toch liever op menselijke trots...
Ik denk, dat je daar wel gelijk in heb, althans voor 98%.

De vraag is alleen: hoe krijg je dat doorbroken? Tenen zijn lang en schenen gevoelig.
Laat bijvoorbeeld in 1 van bovengenoemde kerken het woord "aanbod van genade" maar eens vallen. Mensen schieten dan gelijk in een kramp. En als je het iets anders verwoordt, ben je of een remonstrant of een hyper-calvinist.
Hoe je het gebroken krijgt weet ik niet. Men moet komen tot een acceptatie van kleine verschillen, waar het aanbod van genade ook onder valt. Kijk naar de HHK, waar die verschillen kunnen bestaan...
Ok een concreet voorstel:
We zetten al onze trost aan de kant en we melden ons massaal als lid van de GGiN om de eerste verdeeldheid aan de kant te zetten.
Hopelijk volgen alle leden van de (O)GG, PKN-GB, HHK, CGK, etc.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Klavier schreef:Ok een concreet voorstel:
We zetten al onze trost aan de kant en we melden ons massaal als lid van de GGiN om de eerste verdeeldheid aan de kant te zetten.
Hopelijk volgen alle leden van de (O)GG, PKN-GB, HHK, CGK, etc.
Een fantastisch voorstel.
En om het direct stevig beet te pakken kunnen de administrators in de forumregels opnemen, dat uitsluitend leden van de GGiN toegang krijgen tot Refoforum.
Het liefst met een bewijs van (doop)lidmaatschap, om fraude te voorkomen.

[Edit]
Deze move zou wel eens killing kunnen zijn voor Refoforum.
Want prive internet bezit is bij mijn weten verboden in de GGiN.
[/Edit]
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:@Afgewezen, als het niet vast zit op menselijke trots, houdt dat in dat er wezenlijke leerverschillen zijn binnen de kerken in ref. gez. (HHK/GG/GGiN/OGG), die zo erg zijn dat ze leiden tot het eeuwie verderf (anders zou eenheid wel mogelijk zijn)...

Dan hou ik het toch liever op menselijke trots...
Wellicht zouden er ook andere redenen kunnen zijn?
Is bijv. een verschil in kerkvisie een uiting van trots?
Is de angst voor een bepaalde verbondsopvattin een uiting van trots?
Etc.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Klavier schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:@Afgewezen, als het niet vast zit op menselijke trots, houdt dat in dat er wezenlijke leerverschillen zijn binnen de kerken in ref. gez. (HHK/GG/GGiN/OGG), die zo erg zijn dat ze leiden tot het eeuwie verderf (anders zou eenheid wel mogelijk zijn)...

Dan hou ik het toch liever op menselijke trots...
Ik denk, dat je daar wel gelijk in heb, althans voor 98%.

De vraag is alleen: hoe krijg je dat doorbroken? Tenen zijn lang en schenen gevoelig.
Laat bijvoorbeeld in 1 van bovengenoemde kerken het woord "aanbod van genade" maar eens vallen. Mensen schieten dan gelijk in een kramp. En als je het iets anders verwoordt, ben je of een remonstrant of een hyper-calvinist.
Hoe je het gebroken krijgt weet ik niet. Men moet komen tot een acceptatie van kleine verschillen, waar het aanbod van genade ook onder valt. Kijk naar de HHK, waar die verschillen kunnen bestaan...
Ok een concreet voorstel:
We zetten al onze trost aan de kant en we melden ons massaal als lid van de GGiN om de eerste verdeeldheid aan de kant te zetten.
Hopelijk volgen alle leden van de (O)GG, PKN-GB, HHK, CGK, etc.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Als we ergens naar toe 'terug' moeten en kunnen is dat de PKN of de HHK. En dat heeft niets met trots te maken. (ben zelf ook lid van een afgescheiden kerkverband)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Pim schreef:
Klavier schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef: Ik denk, dat je daar wel gelijk in heb, althans voor 98%.

De vraag is alleen: hoe krijg je dat doorbroken? Tenen zijn lang en schenen gevoelig.
Laat bijvoorbeeld in 1 van bovengenoemde kerken het woord "aanbod van genade" maar eens vallen. Mensen schieten dan gelijk in een kramp. En als je het iets anders verwoordt, ben je of een remonstrant of een hyper-calvinist.
Hoe je het gebroken krijgt weet ik niet. Men moet komen tot een acceptatie van kleine verschillen, waar het aanbod van genade ook onder valt. Kijk naar de HHK, waar die verschillen kunnen bestaan...
Ok een concreet voorstel:
We zetten al onze trost aan de kant en we melden ons massaal als lid van de GGiN om de eerste verdeeldheid aan de kant te zetten.
Hopelijk volgen alle leden van de (O)GG, PKN-GB, HHK, CGK, etc.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Als we ergens naar toe 'terug' moeten en kunnen is dat de PKN of de HHK. En dat heeft niets met trots te maken. (ben zelf ook lid van een afgescheiden kerkverband)
Dit bedoel ik ook niet Pim.
Het gaat ermij om dat 'trots' op een ander wordt geprojecteerd om een soort 'schuldige' aan te wijzen. Als verklaring voor het nog bestaan van verschillende verbanden.
Met die zelfde eenzijdige en doordravende gedachtegang heb ik de stelling maar neergesmeten. Ik had evengoed de HHK of OGG als voorbeeld kunnen nemen. Het gaat om de intentie eigen trots aan de kant te kunnen zetten.
Om vooral duidelijk te maken er sprake is van doordraverij in dit topic.
Terug naar de HHK: liever vandaag dan morgen. Maar niet op een wijze dat er weer een deel achterblijft. Vooral een proces dat moet groeien en rijpen. Een verscheidenheid van meer dan 150 jaar hef je niet in een dag op.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Pim schreef:
Klavier schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef: Ik denk, dat je daar wel gelijk in heb, althans voor 98%.

De vraag is alleen: hoe krijg je dat doorbroken? Tenen zijn lang en schenen gevoelig.
Laat bijvoorbeeld in 1 van bovengenoemde kerken het woord "aanbod van genade" maar eens vallen. Mensen schieten dan gelijk in een kramp. En als je het iets anders verwoordt, ben je of een remonstrant of een hyper-calvinist.
Hoe je het gebroken krijgt weet ik niet. Men moet komen tot een acceptatie van kleine verschillen, waar het aanbod van genade ook onder valt. Kijk naar de HHK, waar die verschillen kunnen bestaan...
Ok een concreet voorstel:
We zetten al onze trost aan de kant en we melden ons massaal als lid van de GGiN om de eerste verdeeldheid aan de kant te zetten.
Hopelijk volgen alle leden van de (O)GG, PKN-GB, HHK, CGK, etc.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Als we ergens naar toe 'terug' moeten en kunnen is dat de PKN of de HHK. En dat heeft niets met trots te maken. (ben zelf ook lid van een afgescheiden kerkverband)
Als je dit als uitgangspunt neemt blijft alleen de HHK over, want je gelooft toch zeker niet dat afgescheiden kerken naar een kerk waar de gereformeerde belijdenis gedegradeerd is tot een keuzeobject.
De HHK zal het overigens ook niet worden want die kijkt - in de ogen van veel afgescheidenen - met veel te veel warme gevoelens naar de Nederlandse Hervormde Kerk en is in haar gehele optreden veel te hervormd voor hen (dopen zonder dat ouders belijdenis gedaan hebben etc).
Dus... het lijkt erop dat de kerkelijke eenheid inderdaad ver weg is.

Daarom ben ik al blij dat met de aanstaande hervormingsdag in ons dorp voor één avondje de kerkelijke muren doorbroken worden en PKN gebroederlijk naast HHK zit, GerGem naast Chr. Ger...

Grt,
Freek
limosa

Bericht door limosa »

Afgewezen schreef:
limosa schreef:de kerkverbanden als instituten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte hebben stuk voor stuk de muren hoog opgetrokken en de deuren dicht, binnen is het een muffe stinkende bende geworden.
Dit klinkt meer als holle retoriek dan als gefundeerde kritiek.
Is het probleem niet dat iedereen zijn eigen gelijk wil vasthouden?
vasthouden aan eigen gelijk, maar dan zo dat alles wat zich buiten de eigen kerkmuren afspeelt als bedreigend wordt bestempeld en leidend tot de ondergang, velen praten liever binnen de muren met elkaar over hun eigen gelijk dan over de muren heen te kijken

Ik heb de uitspraak overigens niet van mezelf. M'n dominee noemde dit eens zo toen hij zich afvroeg of hij niet beter het hele in zichzelf gekeerde en zelfgenoegzame kerkelijke gebeuren kon verlaten om de heggen en steggen in te trekken. Omdat al te veel mensen wel al heel vaak tot de bruiloft zijn uitgenodigd maar het te druk hebben met zichzelf. Dat laatste is er mede de oorzaak van dat men niet tot de idee komt dat meer kerkelijke eenheid best mogelijk is als men zou willen.
limosa

Bericht door limosa »

Tiberius schreef:In de tijd van Om Sions Wil is er toch hierover een manifest opgesteld?
je geheugen is nog goed :-)

maar ondertussen is m'n laptop gecrasht, ik weet niet of ik dat document nog ergens heb
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

limosa schreef:
Tiberius schreef:In de tijd van Om Sions Wil is er toch hierover een manifest opgesteld?
je geheugen is nog goed :-)

maar ondertussen is m'n laptop gecrasht, ik weet niet of ik dat document nog ergens heb
Flarden ervan zijn nog zo hier en daar te vinden.
Opgesteld door onze roemruchte Orckie.
Adorote

Bericht door Adorote »

Dit zal een lange draad worden, men zal er zo niet uit komen wellicht. De gereformeerde gezindte is de wereldkerk niet , maar een splintertje van een splintertje dat is de realiteit en onderling zeer verdeeld.

Als men eenheid wil dus echte eenheid, zal men terug naar de oorsprong moeten , wat zeggen de eerste tien eeuwen van de ongedeelde Kerk, Apostelen en Kerkvaders, en wil men echt belijden wat in het Credo staat van Nicea, dit navolgend zal men eenheid vinden en krijgen anders niet.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Adorote schreef:Dit zal een lange draad worden, men zal er zo niet uit komen wellicht. De gereformeerde gezindte is de wereldkerk niet , maar een splintertje van een splintertje dat is de realitiet en onderling zeer verdeeld.

Als men eenheid wil dus echte eenheid, zal men terug naar de oorsprong moeten , wat zeggen de eerste tien eeuwen van de ongedeelde Kerk, Apostelen en Kerkvaders, en wil men echt belijden wat in het Credo staat van Nicea, dit navolgend zal men eenheid vinden en krijgen anders niet.
De kerk is al direct na de vorming van het instituut onderhevig geweest aan scheuringen. Bekend voorbeeld is de Nestoriaanse geschiedenis (hier meer).
De eenheid is niet gekoppeld aan het instituut maar aan het Lichaam van Christus en loopt door alle kerken heen.
Nergens is op grond van de Bijbel de kerk als een organisatievorm geboden, laat staan dat deze als norm voor de eenheid is gegeven.
De eenheid moeten we vooral zoeken in eenheid des geestes. En dat kan gestalte krijgen in een samen optrekken. En dat hoeft niet per definitie binnen één organisatievorm te zijn.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

schismatieke

Bericht door Oude-Waarheid »

Zou iemand me in eenvoudig Nederlans kunnen zeggen wat:

schismatieke

betekend zonder me te verwijzen naar pagina's waar ik ook niets
van snap!! bij voorbaat dank.

Zie kerkelijke handboeken en ook op google.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: schismatieke

Bericht door Klavier »

Oude-Waarheid schreef:Zou iemand me in eenvoudig Nederlans kunnen zeggen wat:

schismatieke

betekent zonder me te verwijzen naar pagina's waar ik ook niets
van snap!! bij voorbaat dank.

Zie kerkelijke handboeken en ook op google.
Een schisma (van het Griekse schizein ("splitsen, klieven") is een splitsing of afscheuring van een organisatie in twee verschillende kampen.

Bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Schisma
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ik heb heel veel spijt dat ik dit topic heb geopend. Hoewel het me erg nauw aan het hart ligt heb ik niet werkelijk de nood gezien die bij anderen op dit forum zou moeten leven. Bij de meesten blijft dit helaas in de lacherige sfeer. Geen reacties gelezen in de geest van liefde. Niemand van de lezers heeft begrepen wat het doel is van éénheid. We zijn allemaal zo wijs binnen ons eigen poldertje. De bede van de Heere Jezus, over het één zijn van zijn geliefden (van Zijn Vader) lijkt te zijn gericht aan dovemansoren. Weest niet al te wijs.......
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

jvdg schreef:Ik heb heel veel spijt dat ik dit topic heb geopend. Hoewel het me erg nauw aan het hart ligt heb ik niet werkelijk de nood gezien die bij anderen op dit forum zou moeten leven. Bij de meesten blijft dit helaas in de lacherige sfeer. Geen reacties gelezen in de geest van liefde. Niemand van de lezers heeft begrepen wat het doel is van éénheid. We zijn allemaal zo wijs binnen ons eigen poldertje. De bede van de Heere Jezus, over het één zijn van zijn geliefden (van Zijn Vader) lijkt te zijn gericht aan dovemansoren. Weest niet al te wijs.......
...het geluk waarop wij hopen: de verschijning van de majesteit van de grote God en van onze redder Jezus Christus. Dan zullen we een zijn. Tot die tijd is het wel zo, maar zien we het niet. We zijn 1 in Christus. En als je daar niet 1 in bent, dan heb je het over andere dingen die ons scheiden.
Plaats reactie