Kleine Catechismus van St. Nicolaas

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Bomans moet dus uitleggen waarom spotten met de heiligste dingen in sommige gevallen kan?
Tjonge, ik wist niet dat jij Sinterklaas onder de heiligste dingen rekende. Sorry, dat je zo goedgelovig was wist ik niet.

Verder, wat MV een pagina eerder zegt over Babel, er zit zeker ernst in dat verhaal... en toch heeft het verhaal ook een beetje cynisme, als de mensen een megahoge toren tot in de hemel willen maken, en God vervolgens uit de hemel afdaalt om dit te gaan bekijken. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld als het gaat om Gods antwoord aan Job. Hoofdstuk 37 of 38 denk ik... heel serieus, maar wel met satire er in.

Satire en humor gaan vaak samen, en satire/humor en een serieuze boodschap ook.

Helaas zijn we dat wel uit het oog verloren... we zien God als streng, en God en humor kunnen we niet combineren. Toch schiep God mensen met humor, en naar Zijn beeld. Ik vraag me af waarom we dit blijkbaar niet meer kunnen combineren.

Daarnaast wordt er hier geroepen dat dit forum zo serieus is, en dat is het op veel plaatsen ook... maar in sommige subforums hier is voor iets luchtiger dingen ook sprake, gelukkig wel.
Mariken1
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2005, 22:51

Bericht door Mariken1 »

'Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet. '
En:
'Humor is overwonnen droefheid.'

Beide van Bomans, beiden mooi en waar (naar mijn bescheiden mening)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ok. Humor mag. Ik geef me gewonnen.. (ik heb niks tegen humor, maar goed ik wil best net doen of ik iets tegen humor had)

Maar mag je met humor meer zeggen dan zonder humor?
Mag je vermakelijk lachen over christelijke leerstukken in releatie met zoiets banaals als sinterklaas? En wat heeft die catechismus van st. nicolaas nu met verdriet of overwonnen droefheid te maken? One-liners doen het altijd goed: je kunt er alle gaten in een discussie makkelijk mee opvullen.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

De one-liner die ik persoonlijk het meest bij deze discussie vind passen:


Humor is gecultiveerde onbeschaamdheid.

Aristoteles
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Tjonge, ik wist niet dat jij Sinterklaas onder de heiligste dingen rekende. Sorry, dat je zo goedgelovig was wist ik niet.
Marnix, hoewel we het vaak niet eens zijn, ben je altijd eerlijk en oprecht ten opzichte van mij geweest. Dat je nu mijn woorden opzettelijk verdraait en mij daarmee belachelijk wilt maken, valt me van je tegen!
De heiligste zaken: God, de hemel, de drie-eenheid, etc.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hehe....

Afgewezen, die opmerking was ook een stukje satire or cynisme, hoe je het wil noemen. Ik snap best dat je dat niet bedoelt, maar ik zie het stukje als satire op Sinterklaas... vandaar dat ik bij "spotten met de heiligste dingen" daaraan dacht... want het stuk gaat toch echt over Sinterklaas :)

Maar neem het niet al te serieus, nogmaals, het was satire, en dus geen bewust verdraaien van je woorden...

Ik snap overigens wat je wel bedoelde :) Ik ben het er alleen niet mee eens.
Plaats reactie