asociale kleding

Loïs

Bericht door Loïs »

Jaja........Lebaoth moet niks van Esprit hebben................. :,

Hallo Breekijzertje,

Desbetreffend studiegenootje van me ook niet. Die is in staat me weken te negeren als ik een bezoekje aan mcDonald's breng. ;-)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Kijk ik net op mijn overhemd, laat daar nu Esprit op staan. :D:D:D
Loïs

Bericht door Loïs »

Nou, lach er maar om. Van wat ik hier in dit topic lees word ik toch niet echt blij...
limosa

Bericht door limosa »

ik zou haast zeggen: het is ingewikkeld geworden . . .

'k heb nu een overhemmetje van ledub aan, is dat verantwoord? wat zegt de textiel-politie hiervan?
parsifal

Bericht door parsifal »

Limosa,

Houd je eigen geweten maar in de gaten, een gewetensteuntje kan zijn: Kijk achterin het kledingstuk of er iets van "Made in China" instaat (Filipijnen of Thailand mogen daar ook in gevuld worden). Als dat zo is, heb je een heel grote kans dat er iets mis mee is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
limosa

Bericht door limosa »

Maar die kleding wordt in elkaar gezet door mensen die daar hun bestaan van hebben.

Als ik heel verantwoord alleen maar kleding koop die niet daarvandaan komt maak ik misschien wel hele gezinnen brodeloos, moet ik me daar dan niet schuldig over voelen?
Egbert

Bericht door Egbert »

Ik denk dat Limosa hier een belangrijk punt aansnijdt. Veel gezinnen leven o.m. van wat de kinderen bijverdienen. Dus opzich is in ontwikkelingslanden kinderarbeid m.i. niet altijd verwerpelijk. Waar men op moet letten zijn de omstandigheden waaronder de kinderen werken. Ik heb mij laten vertellen dat er fabrikanten zijn die kinderen laten werken, maar na werktijd de l=kinderen ook nog naar school laten gaan. Zonder deze fabrikant hoefden ze niet te werken maar kregen ze ook geen les. Verder denk ik dat de situatie in China iets anders ligt. Daar zijn [vooral] in de provincie alle werkomstandigheden minder tot zeer slecht en daar wordt meer geproduceerd dan alleen kleding dus moet je alles wat uit China komt boycotten en dat is m.i. onmogelijk.
Verder zijn er tal van producenten [neem unilever] die fabrieken overnemen en zeer traag zijn met het instellen van betere arbeidsomstandigheden. Dus Unilever boycotten? Van mij mag je maar kijk mij er niet op aan dat ik dat niet doe. Ik draag nog steeds Esprit en Mexx e.d. Wil je echt 'sociaal' bezig zijn kom je algauw inhet alternatieve circuit terecht en is dat wat? Nogmaals als je er tijd geld en zin inhebt mag je van mij mar doe het dan goed en niet op een of twee puntjes.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

In China is het minimumloon iets van 90 cent ofzo, ik weet het niet uit m'n hoofd. Esprit betaalt 13 ct/uur en zonder secundaire arbeidsvoorwaarden. Door boycot en vooral veel brieven weten multinationals wel wat de oorzaak is van een lage omzet. Maar ja, als iedereen zegt 'anders hebben die kinderen helemaal niets', dan zal er inderdaad weinig veranderen..
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
In China is het minimumloon iets van 90 cent ofzo, ik weet het niet uit m'n hoofd. Esprit betaalt 13 ct/uur en zonder secundaire arbeidsvoorwaarden. Door boycot en vooral veel brieven weten multinationals wel wat de oorzaak is van een lage omzet. Maar ja, als iedereen zegt 'anders hebben die kinderen helemaal niets', dan zal er inderdaad weinig veranderen..
Nogmaals dat neemt niet weg dat driekwart van onze westerse massaconsumtie maatschappij uit China kompt en daarvan wordt driekwart onder de prijs geproduceert en evt zelfs onder andere namen zodat de mooi klinkende namen buiten schot blijven. Hiermee wil ik niet suggereren maar op oude voet voort te gaan maar veel keus hebben we niet. Praktisch ligt het zo genuanceerd. Als wij als gezin van 6 personen er redelijk willen uitzien met kleding die een beetje de tand des tijds willen doorstaan en dus niet elke 14 dagen nieuwe kleren willen gaan kopen ben je gauw uitgekeken. Met kleding in de uitverkoop hebje niet altijd veel keus, van Zebra weet je zeker dat het onder de prijs gemaakt is en bovendien niet altijd passend zit en de beruchte tand des tijds komt hier nadrukkelijk om de hoek kijken. Ik zou zeggen, je woont niet al te ver bij ons vandaan kom eens een avondje gezellig verantwoord en prijs/modebewust met mijn vrouw winkelen [ja wij zijn ouderwets, de man verdient de centjes en de vrouw geeft ze uit.].
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Haai Egbert,

ja ik begrijp nu wat beter wat je bedoelt, zoiets kost altijd nogal wat moeite bij me.
Inderdaad wordt er heel veel in Azië geproduceerd, maar met een beetje moeite is dat met evenveel geld wel te vermijden door Europese producten te kopen. Nu zijn V&D en Benetton e.d. ook niet kosher bezig, maar je kunt daar op de labeltjes precies zien waar iets gemaakt is. Zaterdag bij de V&D nog een leuke broek gekocht, er stond keurig op het labeltje dat 'ie in het UK gemaakt is. Natuurlijk hingen er een heleboel leukere kledingstukken die weer wel in Thailand ofzo gemaakt zijn, maar nogmaals je kunt prima consumeren als je alleen maar naar het land van fabricage kijkt. Het kost hoogstens wat (veel) meer tijd, maar als je vrouw altijd winkelt zal dat misschien het grootste probleem niet zijn, want vrouwen zijn altijd heel handig in het opzoeken van de goede winkels.
Ik koop al jaren schoenen en jassen in een alternatieve winkel en door de verkoper daar word ik altijd (ongevraagd overigens) uitgebreid geïnformeerd over het wel en wee van de arbeidskrachten van desbetreffende producten. Ik neig ook meer naar een antiglobalistische visie, maar ik ben nog jong en idealistisch. :D Maar ook zonder alternatieve dingen is er een hoop te vinden dat niet in Aziatische landen geproduceerd is, men neme een kijkje bij de V&D, bij Vögele (daar hangen altijd veel rokken en streepjesblousjes dus ideaal voor refo's) enz enz. Bij merken is het volgens mij verstandiger om dat hele merk niet te kopen ivm onbewuste sponsoring van wantoestanden.
Veel gezinnen leven o.m. van wat de kinderen bijverdienen. Dus opzich is in ontwikkelingslanden kinderarbeid m.i. niet altijd verwerpelijk.
Hiermee ga je dus iets wat afkeurenswaardig is iets mooier maken omdat er wel wat goeds uit voortkomt. Kinderarbeid is te allen tijde fout, m.i., ook als gezinnen zonder dat niet rond kunnen komen. Maar de hele situatie in deze landen moet dus veranderen met sociale wetten ed.

Gr. Lebaoth

PS: Breekijzertje, hier alvast antwoorden voor de vragen die je nav één zinnetje zult gaan stellen.
Nee, ik heb m'n haar vandaag niet omhoog maar in een vlecht, om precies te zijn. Ja, ik kom regelmatig in hippiewinkeltjes, maar ben niet geabonneerd op 'Onze Wereld'. Nee, ik kom op zaterdag normaalgesproken niet in Amsterdam en ik heb momenteel geen spandoeken in mijn bezit.

[Aangepast op 25/9/03 door lebaoth]
nursje

Bericht door nursje »

Ik vind het knap lebaoth dat je op deze manier de wereld probeerd te verbeteren maar ik denk dat ik wel bij een boel andere dingen kan beginnen.Dingen die volgens mij en mnaar mijns inziens een hogere prioriteit hebben. Bijvoorbeeld dingen die directer een positief of negatief gevolg kunnen hebben op iemands wel en wee. En ik snap dat kinderarbeid voor die kinderen geen pretje is maar al die mensen in ons eigen land dan die verslaafd zijn aan het 1 of andere daar zou ik liever mijn energie steken.
Mijn motto zou eerder zijn die kinderen daar hebben tenminste een baan en zijn tenminste bezig en ik weet dat men bezis is om onderwijs voor hen te verzorgen (terres des hommes etc) en daarom steek ik mijn energie liever in mensen dichtbij.
Maar prijzenswaardig dat je je daar druk en bezorg om maakt maar ik heb er simpelweg de tijd en de energie niet voor!
Adje

Bericht door Adje »

'die kinderen hebben gewoon een baan'

dat is niet een baan zoals men hier in Nederland 'een baan' heeft... ontzettend lang werken, lage 'beloning', slechte en onveilige arbeidsomstandigheden: die kinderen zouden liever niet werken en gewoon kind zijn. misschien is het beter om je juist in te zetten voor mensen verder weg, omdat je met veel minder middelen veel meer kan bereiken: met het geld wat je hier aan de opvang van een paar verslaafden besteed kun je in Zuid-landen veel meer bereiken (maar dit is misschien een iets te efficiency-gericht :)) het een hoeft het ander trouwens ook niet uit te sluiten, je kan toch wel op kleding letten (ga eens naar de kringloop, er ligt genoeg goede kleding) en je ook inzetten voor mensen dichtbij?

overigens heb je wel een punt, kinderen zijn vaak nodig om in het onderhoud te kunnen voorzien. vandaar dat alleen kritiek op kinderarbeid niet voldoende is, het hele sociale stelsel in dergelijke landen moet worden veranderd, zodat kinderarbeid gewoon niet nodig is.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Nursje!
Mensen dichtbij zijn zeker ook heel belangrijk hoor, ik vind de mensen ver weg niet belangrijker dan hier, al komt dat misschien zo over, maar dit is volgens mij iets waar je direct in je consumeren al rekening mee kunt houden. Bij verslaafden gaat dat minder makkelijk, behalve dan wel eens een cd ofzo bij de Hoop bestellen. :,
En verder ben ik het met Adje eens.

Groetjes,
Lebaoth

[Aangepast op 25/9/03 door lebaoth]
nursje

Bericht door nursje »

Ik vind inderdaad dat er dan een heleboel zal moeten veranderen in die landen.En ik merk wel dat als ik me ergens voor in wil zetten dit wel bij mijn interesses aan moet sluiten. En nu meot ik zeggen dat kleding en alles wat daar bij hoort neit echt mijn interesse heeft.
Ik ehb al een gruwelijke hekel aan winkelen en als ik dan ook nog eens op het kaartje meot kijken waar tiets gemaakt is dan is er voor mij de lol al snel af want dat betekent dat ik nog langer in een winkel moet zijn terwijl ik mijn tijd liever aan iets anders besteed.
Ik vond omgaan met mensen ddie ziek zijn of hulp nodig hebben dan ook een stuk leuker dan winkelen.
Maar ik denk dat dit inderdaad wel een simpele manier is om wat aan de werled te doen maar het is neit echt mijn manier. Eerst zou ik willen dat de economische en menselijke omstandigheden in die landen verbeteren en dan pas wil ik ook wel wat kritischere naar mijn ongetwijfeld foute kleding kijken!
Loïs

Bericht door Loïs »

Je hebt zelfs EDC-shirtjes met de Amerikaanse vlag. Brr..

LOL LOL LOL
;-)))))
Wat is er nou erger, dat Amerikaanse of die kinderarbeid?

;-)

[Aangepast op 29-9-2003 door Loïs]
Plaats reactie