Geen vruchten op de prediking?

Majorca

Bericht door Majorca »

Beste Kaw,

het Evangelie prediken is de dood in Adam preken en het leven in Christus met bevel van geloof en bekering. De bewuste dominee waar jij het over hebt, preekt dat. Verder wil ik het hier op het forum niet meer hebben over individuele predikanten.

Ik zal je per U2U daar wat over melden, en nog wat onderbouwing van jou verlangen, want tot nu toe blijft het bij vage beschuldigingen, die wèl ernstig zijn, en die je dus helemaal niet zomaar de wereld in mag slingeren. We hebben het wel over knechten van God die het mandaat hebben om het Woord in hun eigen gemeente uit te dragen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Waarom wordt dit topic naar predikanten toe gestart, dit is toch geen forum voor predikanten? Bezin je liever op het feit waarom niet iedere preek voor jou zelf vruchtdraagt!
Omdat het me maar niet lukt om me op te werken tot de eigenschappen van het volk dat de dominee mij beschrijft?

Ik heb 3 jaar geleden 1 keer het evangelie gehoord en dat was zo krachtig dat het mijn hele leven op de kop te zette. Ik voelde me een Luther die ontdekte dat de verlossing niet uit de werken is maar uit het geloof dat Jezus gestorven is voor hoeren en tollenaars en zelfs met ze aan tafel zat. Nou, toevallig ben ik een hoer en was ik maar o zo blij dat ik hoorde dat ik mocht eten met Jezus Christus. Toch nog hoop voor mij, die ontzettend zware zondaar die totaal niet de eigenschappen heeft van het ware volk.
Majorca

Bericht door Majorca »

je moet je niet opwerken tot bepaalde kenmerken. Het gaat er om dat we totaal uitgewerkt aan Christus' voeten terecht mogen komen. Dan gaan we Zijn gezanten ook niet steeds onder kritiek stellen. Maar dan gaat ons mondje dicht, en wordt de vraag geboren: "Heere wat wilt Gij dat ik doen zal?"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De prediking is zeker wel veranderd. Toen had je R. Kok. Die is er uitgegooid door ultrarechts. Dat was in in de eerste dagen van januari 1950. Vanaf dat moment is de verstarring ingetreden. Dat er geen 'vrucht' meer is en voordien wel, komt wellicht vanwege dit onzalige besluit, deze predikant het zwijgen op te leggen. Daarom zien velen de enige kans op een herleving in de GG: rehabilitatie van ds R. Kok.

Overigens las ik wel eens dat tijdens opwekkingen in Schotland er predikanten waren, die zeer scherp de wet predikten. Dat dat velen tot bekering bracht, maar dat deze bekeerlingen toch elders hun geestelijk voedsel zochten, omdat de kost te eenzijdig werd. Zou iets dergelijks binnen de GG ook niet het geval zijn?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door refo
De prediking is zeker wel veranderd. Toen had je R. Kok. Die is er uitgegooid door ultrarechts. Dat was in in de eerste dagen van januari 1950. Vanaf dat moment is de verstarring ingetreden. Dat er geen 'vrucht' meer is en voordien wel, komt wellicht vanwege dit onzalige besluit, deze predikant het zwijgen op te leggen. Daarom zien velen de enige kans op een herleving in de GG: rehabilitatie van ds R. Kok.

Overigens las ik wel eens dat tijdens opwekkingen in Schotland er predikanten waren, die zeer scherp de wet predikten. Dat dat velen tot bekering bracht, maar dat deze bekeerlingen toch elders hun geestelijk voedsel zochten, omdat de kost te eenzijdig werd. Zou iets dergelijks binnen de GG ook niet het geval zijn?
.

Onjuist, de meeste GG predikanten preken niet anders dan R. Kok. Zijn verwarde ideeën over aanbod en verbond en menselijke verantwoordelijkheid uitgezonderd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
je moet je niet opwerken tot bepaalde kenmerken. Het gaat er om dat we totaal uitgewerkt aan Christus' voeten terecht mogen komen. Dan gaan we Zijn gezanten ook niet steeds onder kritiek stellen. Maar dan gaat ons mondje dicht, en wordt de vraag geboren: "Heere wat wilt Gij dat ik doen zal?"
Weet je dat ik niet eens meer kon geloven dat er nog hoop voor mij zou kunnen bestaan? Ik had mijn mond al 5 jaar dicht en ik ging zwaar depressief als verstoten vreemdeling, zonder hoop, enkel zicht op de hel, over de aarde. Nu God mij het heerlijke evangelie geopenbaard heeft zal ik niet meer zwijgen. Ik mag dat ook niet meer.

Via U2U zullen we verder spreken.
Majorca

Bericht door Majorca »

overigens is R. Kok in dat opzicht geen goed voorbeeld, want hij was (in zijn ideeen over verbond, aanbieding en menselijke verantwoordelijkheid) een buitenbeentje, ook in zijn tijd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
overigens is R. Kok in dat opzicht geen goed voorbeeld, want hij was (in zijn ideeen over verbond, aanbieding en menselijke verantwoordelijkheid) een buitenbeentje, ook in zijn tijd.
Steenbok ook, maar dat blijkt dus nu een vergissing te zijn geweest. Ja, nu wel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tuurlijk, Majorca, tuurlijk. Een buitenbeentje. Samen met nog een paar anderen. Je zou zeggen: alleen het resultaat telt. Als een prediker meer vrucht heeft dan de ander, leg je daar je oor te luisteren. En ga je hem er niet uitkegelen. Dat vindt de Heere niet goed.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Overigens las ik wel eens dat tijdens opwekkingen in Schotland er predikanten waren, die zeer scherp de wet predikten. Dat dat velen tot bekering bracht, maar dat deze bekeerlingen toch elders hun geestelijk voedsel zochten, omdat de kost te eenzijdig werd. Zou iets dergelijks binnen de GG ook niet het geval zijn?
Hey, dit is een best interessante hypothese, die best een kern van waarheid kan bevatten. Daarbij wijst dit uitgangspunt ook op het nut van een scherpe wetsprediking, maar noemt tegelijkertijd ook de onvolledigheid ervan.

Maar Refo, ik ben het niet eens met je benaming 'binnen DE GG'. De grote meerderheid van GG predikanten predikt evenwichtig (wet én evangelie), en het aantal predikanten wat géén aanbod van genade kent en 't ALLEEN maar heeft over menselijke bevindingen is op de vingers van een hand te tellen (ik heb zelf altijd het bestaan van zulke predikanten binnen de GG ontkent, totdat ik nu door omstandigheden regelmatig in een gemeente kerk waar zo'n predikant voorgaat).
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door refoOverigens las ik wel eens dat tijdens opwekkingen in Schotland er predikanten waren, die zeer scherp de wet predikten. Dat dat velen tot bekering bracht, maar dat deze bekeerlingen toch elders hun geestelijk voedsel zochten, omdat de kost te eenzijdig werd. Zou iets dergelijks binnen de GG ook niet het geval zijn?
In mijn geval iig.
prinses

Bericht door prinses »

... ik meen dat er idd sprake is van eenzijdige kost, daarnaast een stuk zelfingenomenheid van de gergem t.o.v. andere kerkverbanden. Als een cgk- jongen met een gg- meisje verkering krijgt wordt er door de fam . van dat meisje nogal zuinig naar gekeken en heimelijk verwacht dat hij toetreedt tot gg.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

En doordat de LIEFDE niet aanwezig is? Denk aan andere onderwerpen op dit forum.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door kridje
En doordat de LIEFDE niet aanwezig is? Denk aan andere onderwerpen op dit forum.
en doordat mensen op een zelfgenoegzame en kwaadaardige wijze anderen als liefdeloos bestempelen?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door kridje
En doordat de LIEFDE niet aanwezig is? Denk aan andere onderwerpen op dit forum.
en doordat mensen op een zelfgenoegzame en kwaadaardige wijze anderen als liefdeloos bestempelen?
Klopt en ik zal mij daaraan ook weleens schuldig maken. Dat zal ik echt niet ontkennen.

Maar als hoogstaande in de gemeente zich hieraan schuldig maken dan zijn we echt ver van huis. Dit is dus niet zo lang geleden gebeurt.
Plaats reactie