Wanneer er sprake is van oprechte schuldbelijdenis en bekering, belijden we toch dat het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden? Als we dan tegelijk stellen dat een dader toch moet bestraft worden, dan lijkt het alsof we rechtvaardiger willen zijn dan God. Stel dat God al Zijn kinderen toch nog zou laten betalen voor hun zonden, dan zou de hemel leeg blijven.Jongere schreef:Ik vraag me af: is dat woordje 'zonodig' echt zo verkeerd?
Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat deze verschrikkelijke zonde en de gevolgen daarvan "opgelost" worden zonder inmenging van justitie? Dan spreek ik over oprechte schuldbelijdenis, de vraag om vergeving, de bekering van deze zonde, natuurlijk bescherming van het slachtoffer en mogelijk andere gevolgen.
Ik besef dat het helaas vaak niet op deze manier behandeld kan worden. Er zal ook altijd in ieder geval wel goede hulp van buitenaf moeten zijn, ten minste vanuit de kerkenraad.
Maar het zou toch kunnen dat dit een 'zonodig' is?
Ik weet dat er verschil is tussen het Koninkrijk van God en ons burgerlijk recht, maar we hoeven bij berouw, belijdenis en bekering niet karig te zijn met barmhartigheid.