De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
24%
Het maakt me helemaal niets uit.
3
4%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
19
28%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
29
43%

Totaal aantal stemmen: 67

DDD

Re: De wolf in Nederland

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
DDD schreef: 17 sep 2024, 23:50 Misschien dat de SGP dan geen billboards neer moet zetten om mensen angst voor de wolf aan te jagen.
Heb je een voorbeeld?
Ja. Bij Veenendaal stond de afgelopen verkiezingen een bord bij de snelweg tegen de wolf.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wolven horen niet in een cultuurlandschap.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 18 sep 2024, 08:12 Ja. Bij Veenendaal stond de afgelopen verkiezingen een bord bij de snelweg tegen de wolf.
Maar wat stond er dan op dat bord? Dat de SGP de wolvenpopulatie wil gaan beheren? Dat lijkt me geen angst aanjagen maar verstandig beleid. Of stond erop dat de inwoners van Veenendaal elk moment gegrepen konden worden?
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 18 sep 2024, 08:28 Wolven horen niet in een cultuurlandschap.
En dat is ongeveer heel Nederland. Dus eens: wolven horen hier niet meer thuis. Te dichtbevolkt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 18 sep 2024, 08:28 Wolven horen niet in een cultuurlandschap.
Mensen zijn een groter gevaar voor de cultuur.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 18 sep 2024, 09:47
Absoluut, daarom zijn veel gebieden ook door Natuurmonumenten afgesloten. het probleem is dat dit niet met de wolf kan. Voorheen liep ik veel hard in het Zandenbos rondom Nunspeet en Vierhouten. Nu zou ik dat niet meer durven. De keren dat daar wolven zijn gesignaleerd en tot overlast hebben gezorgd zijn niet meer op 1 hand te tellen. Oud gemeenteleden hebben een boerderij in Elspeet. Hun kinderen speelden altijd daar op de hei. Ook dat is niet meer mogelijk vanwege de wolf.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef: 18 sep 2024, 09:47
Maar mensen horen wel in een cultuurlandschap en wolven niet.
Mensen maken de cultuur (het cultuurlandschap) dus de suggestie dat mensen een grotere bedreiging zijn voor de cultuur is wat onzinnig.
huisman

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef: 18 sep 2024, 06:59
DDD schreef: 17 sep 2024, 23:50 Misschien dat de SGP dan geen billboards neer moet zetten om mensen angst voor de wolf aan te jagen.
Ik vind het wel eens grappig hoe jij nieuwe gedachtespinsels voortborduurt op wat stokpaardjes. Valt het jezelf ook niet op?
Hier heeft DDD gelijk en dat zeg ik als verstokt SGP’er.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

De vos wel? En de steenarend en de visarend? Is er alleen ruimte voor aaibare beestjes?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 18 sep 2024, 08:38
DDD schreef: 18 sep 2024, 08:12 Ja. Bij Veenendaal stond de afgelopen verkiezingen een bord bij de snelweg tegen de wolf.
Maar wat stond er dan op dat bord? Dat de SGP de wolvenpopulatie wil gaan beheren? Dat lijkt me geen angst aanjagen maar verstandig beleid. Of stond erop dat de inwoners van Veenendaal elk moment gegrepen konden worden?
Het kwam er op neer dat als je op de SGP stemde dit grote gevaar bestreden zal worden. Wat er precies stond, weet ik niet meer, maar het was op zijn minst populistisch. Het is zo snel niet te vinden op internet maar ik heb dit prima onthouden.
ZWP

Bericht door ZWP »

huisman schreef: 18 sep 2024, 10:18
De vos wel? En de steenarend en de visarend? Is er alleen ruimte voor aaibare beestjes?
Aaibaarheid maakt niet zoveel uit. De mate waarin ze schade kunnen doen des te meer.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De wolven moeten afgeschoten worden. Horen hier niet thuis. Moet die bijtwolf een zendertje krijgen, houden dierenbeschermers dat via de rechter tegen. Wat een zotternij toch.
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 18 sep 2024, 17:27 De wolven moeten afgeschoten worden. Horen hier niet thuis. Moet die bijtwolf een zendertje krijgen, houden dierenbeschermers dat via de rechter tegen. Wat een zotternij toch.
Horen hier niet thuis? Ze hebben hier duizenden jaren gewoond tot de mens ze in de negentiende eeuw heeft uitgeroeid.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef: 18 sep 2024, 17:27 De wolven moeten afgeschoten worden. Horen hier niet thuis. Moet die bijtwolf een zendertje krijgen, houden dierenbeschermers dat via de rechter tegen. Wat een zotternij toch.

Ook zeiden ze nog. Die wolf heeft niet gebeten (alleen geschampt) dus...

Tot hij wel een keer bijt.

En wat mij betreft wolf heerst niet over de mens.... maar andersom. En met respect voor diezelfde schepsels hoeven we er niet voor te zorgen of toestaan dat het gevaarlijk wordt.
@ Huisman. Zoveel jaar geleden had de wolf meer leefruimte hier en minder mensen...
Nu liggen de verhoudingen toch echt wel ietsje anders. En kan je je afvragen of het wel goed is voor de wolf om hier weer te gaan bivakkeren.

Misschien voortaan terugsturen bij de grens?😅

Het is toch bizar dat we wel zonder schroom honderden herten afschieten die geen kwaad doen. Maar een enkele wolf.... dat mag dan weer niet😉.

Maar eerlijk is eerlijk.... het lijkt me ook echt gaaf om een wolf in het echte te fotograferen. Helaas ben ik.ze op al mijn tochten nooit tegengekomen.
Een keer dacht ik er een in de verte te zien. S morgens vroeg ergens in Overijssel. Met mijn fototoestel maximaal ingezoomd. Het was aan een bosrand richting boerderij. S morgenvroeg. Ik heb gelijk de foto's doorgestuurd naar huis. Helemaal happy... kijk jongens ik heb er een gezien. Gaaf toch, binnen een paar seconden werd ik uit de droom geholpen. Het was een joekel van een herdershond. Die waarschijnlijk bij die boerderij thuis hoorde.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 18 sep 2024, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

In Nederland is de natuur al sinds eeuwen door de mens gemaakt.
Dus logisch dat men dan zenuwachtig wordt van een dier dat spontaan ons land binnen komt lopen.

Verder kun je rustig rondom Amersfoort de bossen in.
Wel volgens de algemene stelregel dat je dieren met rust moet laten.
Plaats reactie