Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Wanneer men structureel opmerkt dat de prediking anders is dan wat bij de oudvaders gelezen wordt, men serieus honger heeft naar het Woord, dan krijgt men vragen.
Je zult gelijk hebben dat een bepaald deel van het besproken kerkverband naast door de (nadere) reformatie, gevormd is door het gezelschapsleven.

Maar dan vraag ik me wel af of in de huidige liedboek/weerklank gemeente waar je nu kerkt, of de Mozaiek dienst waar je te gast was en positief over was, de prediking wel overeenkomt met de oudvaders. Ik vind dat eerlijk gezegt moeilijk om te geloven.
Ik ben tweemaal bij een mozaïek dienst geweest, en was positief verrast over de Bijbelse boodschap die heel helder mocht klinken. Men heeft daar een wel een andere aanspraak van de gemeenteleden, men gaat er standaard van uit dat de toehoorders een kind van God zijn. Zo zou het ook behoren te zijn. Maar is wel totaal anders dan de aanspraak alsof 95 procent van de gemeenteleden onbekeerd zijn, zoals ik gewend was.

De zonde word er zeker niet verzwegen. Maar uiteindelijk heb ik er voor gekozen om daar niet heen te gaan. Voor mijn gevoel was de balans daar toch ook wat uit evenwicht, hoewel de andere kant op. Maar dat is eigenlijk moeilijk te beoordelen op slechts twee diensten, dus daar wil ik voorzichtig in zijn.

In de gemeente waar ik nu meestal te gast ben, en waar inderdaad ook uit liedboek voor de kerken en op toonhoogte wordt gezongen, naast veel psalmen in zowel oude als nieuwe berijming, ligt de prediking verrassend dicht bij de oudvaders ja. Eerlijk, nuchter en praktisch. Zoals de oudvaders dat ook zo mooi konden. Preken van oudvaders zijn dan ook vaak verrassend actueel.

Het komt op mij wat denigrerend over dat je het een liedboek/weerklank gemeente noemt, maar wellicht heb ik dat mis. Het betreft een vrij behoudende GB gemeente binnen de PKN.
Voluit in de lijn van de Reformatie. Al vind jij dat misschien moeilijk om te geloven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6729
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:Het betreft een vrij behoudende GB gemeente binnen de PKN.
Voluit in de lijn van de Reformatie. Al vind jij dat misschien moeilijk om te geloven.
Gelukkig preken álle GG-predikanten ook overeenkomstig die lijn. Al vind jij dat misschien moeilijk om te geloven.
CvdW
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Ad Anker schreef:
Ararat schreef: In het algemeen:
Dit proces begrijp je alleen als je er zelf in gezeten hebt. Eigenlijk moet ieder die niet in een dergelijke situatie zit zwijgen, in ieder geval zeer terughoudend zijn met een oordeel.
Neenee, ik zit in een denominatie waar velen vertrekken. Waarom zou ik er over moeten zwijgen? Dit gaat mij direct aan. Ik maak niet de keuze om te vertrekken, anderen wel. Ik vraag naar diepste drijfveren en ik hoor, op mijn eigen vraag, veelal alleen wat het oplevert.
Ik zou dat wel willen weten. Hoe gaat zo'n proces?
Moeite met prediking kan via de kerkelijke weg besproken worden. Wordt dat gedaan?
Het wisselen van kerkverband is iets van de laatste jaren. Het neemt sterk toe? Waar ligt de oorzaak?

Ik heb daar zo mijn vragen over. Ik zie al snel dat er veel reacties komen, dus ik verwacht wel wat van ervaringsdeskundigen.
Ja, dat is gedaan. Via het grote gebed is er een andere ouderling die een sneer geeft. Mattheus 18 volgen kent betreffende ouderling niet.
En consulent houdt hand boven het hoofd van betreffende ouderling. En classisvergadering kijkt weg.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ik zie nu wat reacties: Het proces start met persoonlijke nood. Er wordt onderzocht of de prediking is naar Gods Woord en men bemerkt dat de prediking niet altijd is naar Gods Woord. Er worden dus dwalingen verkondigd. Zijn die dwalingen nieuw? Hoe was het toen je belijdenis deed? Waren die dwalingen er toen niet? En toen er kinderen ten doop gehouden werden? Waren die dwalingen er toen ook niet?

Wanneer is iets trouwens een dwaling?
HersteldHervormd
Berichten: 6263
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Klavart schreef: Er zijn inderdaad een aantal leden uit Kralingseveer naar Ouderkerk aan den IJssel gegaan. Maar daardoor is deze gemeente echt niet verrechtst.
Waardoor dan volgens jou?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef:
Klavart schreef: Er zijn inderdaad een aantal leden uit Kralingseveer naar Ouderkerk aan den IJssel gegaan. Maar daardoor is deze gemeente echt niet verrechtst.
Waardoor dan volgens jou?
Het gaat hier over de GG. Individuele gemeenten bespreken past hier trouwens niet.
HersteldHervormd
Berichten: 6263
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:
HersteldHervormd schreef:
Klavart schreef: Er zijn inderdaad een aantal leden uit Kralingseveer naar Ouderkerk aan den IJssel gegaan. Maar daardoor is deze gemeente echt niet verrechtst.
Waardoor dan volgens jou?
Het gaat hier over de GG. Individuele gemeenten bespreken past hier trouwens niet.
Ik begrijp het, maar hoe vaak gaat het wel niet bladzijdes lang over de GG in andere topics? Maargoed, ik wil ook niet tegendraads doen. Kan deze vraag wel in het HHK ontwikkelingen topic?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Wanneer men structureel opmerkt dat de prediking anders is dan wat bij de oudvaders gelezen wordt, men serieus honger heeft naar het Woord, dan krijgt men vragen.
Je zult gelijk hebben dat een bepaald deel van het besproken kerkverband naast door de (nadere) reformatie, gevormd is door het gezelschapsleven.

Maar dan vraag ik me wel af of in de huidige liedboek/weerklank gemeente waar je nu kerkt, of de Mozaiek dienst waar je te gast was en positief over was, de prediking wel overeenkomt met de oudvaders. Ik vind dat eerlijk gezegt moeilijk om te geloven.
Ik ben tweemaal bij een mozaïek dienst geweest, en was positief verrast over de Bijbelse boodschap die heel helder mocht klinken. Men heeft daar een wel een andere aanspraak van de gemeenteleden, men gaat er standaard van uit dat de toehoorders een kind van God zijn. Zo zou het ook behoren te zijn. Maar is wel totaal anders dan de aanspraak alsof 95 procent van de gemeenteleden onbekeerd zijn, zoals ik gewend was.

De zonde word er zeker niet verzwegen. Maar uiteindelijk heb ik er voor gekozen om daar niet heen te gaan. Voor mijn gevoel was de balans daar toch ook wat uit evenwicht, hoewel de andere kant op. Maar dat is eigenlijk moeilijk te beoordelen op slechts twee diensten, dus daar wil ik voorzichtig in zijn.

In de gemeente waar ik nu meestal te gast ben, en waar inderdaad ook uit liedboek voor de kerken en op toonhoogte wordt gezongen, naast veel psalmen in zowel oude als nieuwe berijming, ligt de prediking verrassend dicht bij de oudvaders ja. Eerlijk, nuchter en praktisch. Zoals de oudvaders dat ook zo mooi konden. Preken van oudvaders zijn dan ook vaak verrassend actueel.

Het komt op mij wat denigrerend over dat je het een liedboek/weerklank gemeente noemt, maar wellicht heb ik dat mis. Het betreft een vrij behoudende GB gemeente binnen de PKN.
Voluit in de lijn van de Reformatie. Al vind jij dat misschien moeilijk om te geloven.
Ben wel.benieuwd welke oudvaders jij leest? Zij nemen in hun preken veel tijd om schijn en zijn van elkaar te onderscheiden. Ze leggen ook veel nadruk op de Bijbelse kenmerken van de wedergeboorte. Vooral de verbrokenheid en verslagenheid van de ontdekte zondaar heeft een grote plaats. Zo wordt in hun optiek plaats gemaakt voor Christus.
Ook de eisen van de wet worden scherp gepreekt.

Veel van deze zaken beluister ik niet in de 'midden' prediking en totaal niet bij Mozaiek . Deze week vanwege een zeer verontruste ouder zo'n dienst bekeken. Dat is geen Bijbelse preek. En ja ik kan door de entourage heenkijken alhoewel ik die afstotend vind.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Mij valt op dat gemeentes als Mozaïek en Doorbrekers meestal zitten in plaatsen waar ook Gergems zijn, en niet in mijn eigen provincie.
De ambtsdragers in de Gereformeerde Gemeentes zaaien, anderen oogsten!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Louis2 schreef:Mij valt op dat gemeentes als Mozaïek en Doorbrekers meestal zitten in plaatsen waar ook Gergems zijn, en niet in mijn eigen provincie.
De ambtsdragers in de Gereformeerde Gemeentes zaaien, anderen oogsten!
Ze zitten bewust in refo gemeenten waar ze vissen onder de jonge mensen. Hier had vooral de PKN veel last van overgangen naar Mozaïek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Knippen is onzin.
Ad stelt een eerlijke vraag, ik geef een eerlijk antwoord. Dat kan enigszins herkenbaar zijn, maar anders vraagt men toch naar concrete zaken. Dat doe je zelf ook altijd.
Als we hier met elkaar over willen spreken, moet dat ook in alle duidelijkheid en respect kunnen. Met vaagheid is niemand gebaat, want dan komen er weer opmerkingen dat het niet te verifiëren is.
Juist ja. Deze post zal ik archiveren. Die komt later dan vast ook nog eens van pas in mijn situatie.

Hopelijk is @Ad het niet met jou eens.
Maar goed, even los van personen en zegen en dergelijke.

Hoe vind jij het als een predikant 2x vlak achter elkaar een gemeente verwoest en vervolgens toch gewoon door mag gaan naar de volgende gemeente? Dat kan toch niet?
Dan is er toch wel iets grondig mis in het controlesysteem van meerdere vergaderingen?
En dan is het toch ook wel een beetje vreemd als mensen verwonderd vragen: waarom loopt iedereen weg?
Of niet soms?
Bijzonder ook wel dat mensen bij de betreffende predikant dan komen in plaats van weglopen...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Louis2 schreef:Mij valt op dat gemeentes als Mozaïek en Doorbrekers meestal zitten in plaatsen waar ook Gergems zijn, en niet in mijn eigen provincie.
De ambtsdragers in de Gereformeerde Gemeentes zaaien, anderen oogsten!
Het overgrote deel van Mozaïek heeft een GKV achtergrond. Al zullen er ook GGers zijn, maar ik heb me laten vertellen dat dit qua aantal relatief meevalt.

De uitloop van de GG is nu toch vooral richting HHK en BhP en wat bondsgemeenten. Ik heb zelf het idee dat er vroeger best wat mensen vertrokken voor een makkelijkere prediking, tv en broeken dragen enzovoorts. Die zijn er vast nog steeds. Toch zijn de hedendaagse vertrekkers vaak jongere personen die geestelijke honger hebben. En vertrekken naar een gemeente waar het niet makkelijker gaat. Hooguit wat meer ruimte voor verscheidenheid in culturele tradities en minder spanning. Wat mij betreft is dat wel een verschil met vroeger.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Precies, mijn vragen zijn vooral gericht op het overgaan van de GG naar CGK BHP, HHK, PKN GB. Misschien moet ik even een apart topic maken. Mozaïek staat daar te ver van af.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:Precies, mijn vragen zijn vooral gericht op het overgaan van de GG naar CGK BHP, HHK, PKN GB. Misschien moet ik even een apart topic maken. Mozaïek staat daar te ver van af.
Gedaan. Gesprek over Mozaïek is hier of topic. Je bent vrij om daar een apart draadje over te openen.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Ik zie nu wat reacties: Het proces start met persoonlijke nood. Er wordt onderzocht of de prediking is naar Gods Woord en men bemerkt dat de prediking niet altijd is naar Gods Woord. Er worden dus dwalingen verkondigd. Zijn die dwalingen nieuw? Hoe was het toen je belijdenis deed? Waren die dwalingen er toen niet? En toen er kinderen ten doop gehouden werden? Waren die dwalingen er toen ook niet?

Wanneer is iets trouwens een dwaling?
Ik kan wel wat zeggen, maar ik denk dat dat niet openbaar kan, want dan weet je tevoren dat je heel het forum over je heen krijgt. Dus de overweging is zwijgen en vrede houden of spreken en oorlog, want daar zal het uiteindelijk dan wel op uitdraaien. Dwalingen of verkeerde voorstelling van zaken zijn er vooral rond de rechtvaardigmaking. Dan kan een ieder die wat van de historie van onze gemeenten zelf wel nagaan waar het begon.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie