#Metoo

Job

Re: #Metoo uit: Waar denk je op dit moment aan

Bericht door Job »

Van Ewijk schreef:
Job schreef:
Van Ewijk schreef:Het komt bij Christenen net zo vaak, zo niet meer voor dan bij anderen.
Het is een feit dat sommige gemeenten gesloten gemeenschappen zijn waar de doofpottraditie welig tiert en het gebod "Eert u vader en moeder" voor satanische doeleinden wordt gebruikt.
Ruinerswolde is hier een goed voorbeeld van.
Helaas ja. Wat over deze problematieken bij tijd en wijle openbaar komt binnen onze gezindte is schrijnend. Misschien een paar graadjes complexer dan 'buiten ons' omdat het veel te vaak verknoopt is geraakt met een ontspoorde godsdienstige beleving bij de pleger, waardoor mensen niet alleen mentaal en lichamelijk beschadigd uit de strijd komen, maar ook op godsdienstig vlak volledig gedesoriënteerd zijn geraakt.
U begrijpt het!
Dit is dan wel dubbel misbruik.
Ten eerste van de slachtoffers en ten tweede van Gods heilige woord!
Jouw onderschrift sluit daar erg bij aan. Vaak verliezen slachtoffers niet alleen zichzelf, maar ook alle zicht op God en Zijn Woord. Of raakt het godsbeeld heel verwrongen. Hoe eenzaam en troosteloos.

Wat ook niet te onderschatten is, is de schade voor Gods naam. Zie het tumult op bijvoorbeeld social media wanneer een misbruikzaak in christelijke kring openbaar komt. Echt, dit soort zaken kennen alleen verliezers op aarde en één winnaar in de hel.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Macht corrumpeert.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:Macht corrumpeert.
Dat zeker. Dan maakt het niet uit of je in een seculiere samenleving zit of daarbuiten.
Maanenschijn

Re: RE: Re: #Metoo uit: Waar denk je op dit moment aan

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Dat zeker. Dan maakt het niet uit of je in een seculiere samenleving zit of daarbuiten.
Inderdaad. Dat kan zelfs in een verstoorde echtelijke verhouding of gezin voorkomen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

merel schreef:
Jawel. Slachtoffers van misbruik uit een gelovig milieu kunnen het geloof verliezen zoals hierboven staat aangegeven.
Slachtoffers uit een seculier niveau kunnen het ontdekken en er troost in vinden.

Ik meen trouwens zelfs dat er men in kerkelijke kring nogal huivering is om dit onderwerp op te pakken.
Zeker sinds de openbaring van schandalen uit het verleden.
En nee, dat is niet exclusief een aangelegenheid van de RK.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 11 feb 2022, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Een enorme doofpotcultuur en de zgn liefdesmantels die bedekken...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:Hoe zie je dat wettelijk kader voor je?
De bijbelse normen rond seksualiteit en huwelijk, zoals dat ooit was.
Overigens begrijp ik dat artikel 239 en 240 van het wetboek van strafwet hierover gaan.
merel

Re: COVID-19

Bericht door merel »

DDD schreef:Uiteraard. Maar dat is toch helemaal niet het punt wat ik maak? Ik zeg alleen dat je zou verwachten dat het in christelijke kringen minder is. Als dat niet zo is, dan lijken er dus ook verergerende factoren en dan zou daarnaar onderzoek nodig zijn.
Natuurlijk zou je dat juist bij christenen mogen verwachten. De praktijk laat helaas wat anders zien. Mijn genoemde voorbeelden zijn slechts een paar voorbeelden van wat ik de afgelopen jaren ( helaas) binnen de kerk zie gebeuren.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef:
DDD schreef:Nee, dat is natuurlijk ook iets heel anders. Het gaat mij erom dat er toch best veel mensen zijn die serieus proberen zorgvuldig met seksualiteit om te gaan. En als er dan evenveel seksueel misbruik zou zijn, dan is dat wel nader onderzoek waard, want misschien zijn er dan ook verergerende factoren.
Natuurlijk zijn binnen christelijke kring mensen die serieus met seksualiteit omgaan. Dit is niet voorbehouden aan christelijke kring.
Daarnaast gaat het over misbruik en overschrijdend gedrag. Dat vindt in seculiere en christelijke kring plaats.
Ik denk dat jij en @DDD beide gelijk hebben. In christelijke kring, en dat trek ik dan breder dan onze gezindte alleen maar bv ook de evangelische stroming, wordt absoluut nagedacht en gesproken hoe Gods Woord spreekt over de gave van seksualiteit en ook de gevaren en ontsporingen van deze gave.
Dit neemt helaas niet weg dat misbruik en grensoverschrijdend gedrag in christelijke kring ook veelvuldig voorkomt.
Ik ken geen onderzoeken die zeggen dat het meer of minder is dan in de ‘wereld’ maar dat is ook niet zo belangrijk.

Je ziet seksueel grensoverschrijdend gedrag in wereld en kerk m.i. het meest in settings van macht en afhankelijkheid. Dat is in de sport en entertainment omgeving (The Voice) en bv in de RKK ook gebleken .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik. Voorbeelden zeggen dat iets voorkomt, niet dat het meer of minder of evenveel voorkomt. Ik heb er totaal geen verstand van, maar als er aanleiding is om te denken dat seksueel misbruik in christelijke kringen evenveel voorkomt als elders, dan is er toch iets grondig mis.

Dus ik vind dat wel belangrijk. Als wij zeggen dat Gods geboden heilzaam zijn, dan kan het niet zo zijn dat het effect is dat er meer misbruik plaatsvindt. Dan zou de kerk zich ernstig moeten bezinnen wat er dan misgaat.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Dat begrijp ik. Voorbeelden zeggen dat iets voorkomt, niet dat het meer of minder of evenveel voorkomt. Ik heb er totaal geen verstand van, maar als er aanleiding is om te denken dat seksueel misbruik in christelijke kringen evenveel voorkomt als elders, dan is er toch iets grondig mis.

Dus ik vind dat wel belangrijk. Als wij zeggen dat Gods geboden heilzaam zijn, dan kan het niet zo zijn dat het effect is dat er meer misbruik plaatsvindt. Dan zou de kerk zich ernstig moeten bezinnen wat er dan misgaat.
Volgens mij zie ik verschillende kerkgenootschappen daar ook goede stappen in zetten.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Nee, dat is natuurlijk ook iets heel anders. Het gaat mij erom dat er toch best veel mensen zijn die serieus proberen zorgvuldig met seksualiteit om te gaan. En als er dan evenveel seksueel misbruik zou zijn, dan is dat wel nader onderzoek waard, want misschien zijn er dan ook verergerende factoren.
Juist, en dat willen sommige maar niet begrijpen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:
Zolang er nog mensen zijn die redeneren ‘dat komt bij ons veel minder voor’ is er nog veel meer dat niet begrepen wil worden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zolang er nog mensen zijn die redeneren ‘dat komt bij ons veel minder voor’ is er nog veel meer dat niet begrepen wil worden.
Juist en zolang er nog steeds mannen zijn die denken dat als vrouwen 'nee'zeggen, zij eigenlijk 'ja' bedoelen, is er nog een lange weg te gaan.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik geen eerlijke samenvatting. Jij stelt dat het altijd vrouwen zijn die het slachtoffer zijn. Hier zijn nu enkele mannen die ook de ervaring hebben dat niet zoenen sociaal niet geaccepteerd was. Door vrouwen. Dan zeg je: dat zijn incidenten. Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik denk niet dat dat waar is. Dat zoenen is gewoon een conventie waar lastig aan is of althans was te ontkomen. Het zal vast zo zijn dat sommige mannen daar bijbedoelingen bij hebben, maar dat kan voor vrouwen ook gelden.
Plaats reactie