DDD schreef:Isala schreef:Bij het nalezen van een aantal recensies van dit bekruipt mij toch weer dat onbehaaglijke vage gevoel.
"Heilige gebruiken in het gewone leven" staat er bij de titel.
Dat past precies bij de hang naar mystiek en spiritualiteit wat DDD al eerder heeft laten zien.
Komt het omdat de schrijfster priester is misschien?
Maar de grote vraag is: heeft het een Bijbels kader? Mijns inziens niet.
Er worden wellicht woorden uit de bijbel genoemd, maar dit heeft voor mij meer met eigen inzichten te maken, dan dat ik dit
een Bijbels fundament kan geven.
zorg voor het lichaam, voor rust, voor je omgeving is heel belangrijk. Alle christenen zullen dat erkennen, maar ongelovigen doen dat ook.
De auteur verwijst geregeld naar bijbelteksten, soms expliciet.
Ik vind het ergerlijk als je zonder een boek te lezen, beweert dat het boek geen bijbels kader zou hebben. Dat is gewoon onverhoord oordelen. En verdachtmakerij.
Kom dan eerst eens met iets dat geen bijbels kader heeft, plus onderbouwing. Ik ben van mening dat ik uitstekend in staat ben om kritisch te lezen, en ik ben tot op heden (ik ben pas op blz. 46) nog niets buiten het bijbelse kader tegengekomen.
Hierbij nog twee recensies van een onverdacht gereformeerde predikant:
https://mjschuurman.wordpress.com/2017/ ... e-bestaan/
https://mjschuurman.wordpress.com/2017/ ... e-bestaan/
Deze hele discussie bevestigt voor mij weer eens hoe ergerlijk kortzichtig sommige mensen zijn.
Bovenstaande kwalificatie heeft mij doen twijfelen of ik er nog op terug zou komen, maar omdat Herman mijn argumentatie ook wat mager vond, wil ik dit er nog aan toe voegen:
Gister heb ik drie recensies van dit boek gelezen, plus een verdiepend artikel in het dagblad Trouw over de achtergrond van de schrijfster.
Ik baseer mijn mening op deze recensies (en ook op het krantenartikel).
Hoewel alle drie recensies die ik las positief waren, gaf dat mij volstrekt geen stimulans om te lezen, maar eerder vervreemding.
Juist omdat er in deze recensies maar heel zelden verwezen wordt naar de Heere Jezus, terwijl christenen juist belijden dat Hij het is die heel ons leven leidt.
DDD neemt voor zijn onderbouwing Kolossenzen 3.
Het zijn juist deze eerste 4 verzen van dit hoofstuk, die laten zien dat we gericht moeten zijn op de dingen die Boven zijn, en niet die op de aarde zijn.
Door alle aardse handelingen zelf te voorzien van een geestelijke lading, worden ze nog niet daadwerkelijk geestelijk.
De geestelijke connectie ligt immers in wie wij zijn in Jezus Christus (vers 4). Wat dat uitwerkt in de praktijk wordt in de rest van dit hoofdstuk duidelijk gemaakt: daar gaat het niet over alledaagse huishoudelijke en verzorgende handelingen, maar over de vrucht van de Geest.
Dan gaat het over onze motieven en keuzes, waaruit onze handelingen voortvloeien. Niet hoe wij ons bed opmaken, tanden poetsen, de was doen. Maar met welke gezindheid wij dat doen: in liefde, om van onszelf af te zien, om te dienen, ons opofferen ten dienste van de ander, zelfverloochening. Dus daden uit liefde, gericht op de ander, tot eer van de Heere, en bovenal: meer kennis van de Heere.
Mijns inziens is dát het Bijbelse kader wat ik mis in de recensies van dit boek, en waardoor het voor mij niet uitnodigt om het te gaan lezen.
Niettemin vallen uit alle dingen in het leven lessen te trekken.
Ook over ontspannen zijn, je focus richten, rust zoeken, voedselverspilling ed.
Of ik daadwerkelijk ergerlijk kortzichtig ben, die kwalificatie laat ik voor jou rekening.
ik vind het wel jammer dat ik je geërgerd heb, waarvoor excuses.