Gewoon blijven reageren hoor. Toch nog wel een vraag, Romeinen 3 beleven kan toch alleen nadat de Heilige Geest in je komt wonen? Hoe kan je iets beleven als je geen deel hebt in de zaligheid? Beleven is mijns inziens door God toegepaste kennis in het hart.Bogerman schreef:Ik heb die uitdrukking vaak in kerstpreken gehoord. Als je Romeinen 3 beleeft, ga je smeken om een Borg. Dat wordt pas opgelost als Christus in je ziel wordt geopenbaard. Dan wordt het kerstfeest een wonder dat Christus naar zulke verloren zondaren wil komen en zelfs in hun hart wil wonen. Als je dat wonder niet kent ksn je ook niet getuigen dat je verlost bent. Maar ik zal weer meer meelezer worden. @GeregormeerdeGemeente-lid herft het heel goed verwoord.
Kerst en bevinding
-
Re: Hoe was je zondag?
-
Wordt dan niet de dagelijkse bekering bedoelt?Isala schreef:Christus is in de tijd maar éénmaal lichamelijk geboren, en geestelijk hoeft Hij niet geboren te worden, Hij is van eeuwigheid.
Dat er voor Hem plaats gemaakt moet worden in ons hart, vind ik wezenlijk anders dan dat Christus in ons hart geboren moet worden.
Wij zijn degene die wedergeboren moeten worden.
Het maakt het er allemaal zo onduidelijk van.
het liedje van Sela zegt ook nog dat Hij elke dag in ons hart geboren moet worden, dat is helemaal niet Bijbels te onderbouwen.
-
- Verbannen
Sorry, maar dit is onjuist. De Heere werd gelegd in een voederbak voor de dieren. Als je wat onderzoek doet, dan kun je weten dat dit wel degelijk in dat gedeelte van het huis was waar de dieren hun vertrek hadden. Dus deze opmerking lijkt me aantoonbaar onjuist.Ditbenik schreef:... wordt zelfs niet geschreven dat Jezus in een stal geboren is...
Ik word van je reactie verder erg verdrietig.
Als het voor iemand hier op het forum in de praktijk van het genadeleven zo is ervaren dat Christus wilde geboren worden in de beestenstal van het hart, vind ik het heel gevaarlijk dat jij dat als on-Bijbels durft te bestempelen. Sterker nog: ik denk dat het noodzakelijk is voor een ieder van ons.
Als je zulke bewoordingen gebruikt, is het niet verrassend dat daar stevige kritiek op komt. Ik hoor deze uitspraak al mijn hele leven in de prediking en ik weiger te accepteren dat iemand dat als on-Bijbels bestempelt.
Ik herhaal het nog maar eens: als we nooit iets gekend hebben van wat het betekende dat Christus geboren wilde worden in ons hart, is er ook geen plaats voor het verlossingswerk wat met Pasen herdacht kan worden. Het één is onlosmakelijk met het ander verbonden.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 04 jan 2022, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
Dank voor je uitgebreide uitleg. Desondanks kan ik nog steeds niet volgen wat er mis zou zijn met de uitdrukking dat Jezus in de beestenstal van ons hart geboren moet worden.Ditbenik schreef:Het is volledig bijbels dat Christus in de ware gelovige is en ook dat de ware gelovige in Christus is. Dat heb ik ook nergens ontkent. Degenen die beweren dat dit wel zo is moeten dat uit mijn postings dan maar laten zien. Ik heb zelfs nergens beweert dat Christus in ons moet zijn, maar ik heb bezwaar tegen de uitdrukking dat Jezus in de beestenstal van ons hart geboren moet wordt. Het is ook Borgerman die daar vervolgens weer een andere draai aan geeft en dat is waar ik hem op aangesproken heb maar waar hij vervolgens niet reageert. Ik vind de uitdrukking dat Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart onbijbels. Je komt die in de Bijbel niet tegen, zelfs niets wat daar op lijkt. Waar Jezus ons leven binnenkomt, is door de Heilige Geest plaats gemaakt. Door het werk van de Heilige Geest ben ik in Christus levend gemaakt. Ik heb aangegeven dat in de verkondiging van bijvoorbeeld Paulus Jezus Christus en die gekruisigd centraal staat en dat Paulus ook uitvoerig spreekt over de opstanding. Maar nergens spreken de apostelen over geboren worden in de beestenstal van mijn hart. Er wordt zelfs niet geschreven dat Jezus in een stal geboren is. Ook in de citaten die je aanhaalt wordt trouwens nergens gesproken over het geboren worden van Jezus in ons hart. Ik hecht aan de bijbelse bewoordingen, juist omdat van al die zelf bedachte uitdrukkingen de meest vreemde dingen worden gemaakt. En uiteindelijk zijn we dan al snel weer bezig om ons eigen lijstje voor te leggen. Mijn hart als beestenstal moet dan voor God toch weer iets worden. Nee, er is niets, maar dan ook helemaal niets wat we bij de Heere kunnen aandragen. Het is Jezus alleen. Gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. En zo heeft Hij ook mij gekocht met Zijn dierbaar bloed en van die Zaligmaker wil ik getuigen en zal ik getuigen.J.C. Philpot schreef:Het is volledig bijbels dat Christus in de ware gelovige is.
In die zin heb ik geen enkele moeite met de term dat Hij in ons moet worden geboren, of komen wonen.
- Romeinen 8:10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonde wil, maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
- Galaten 2:20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij;
- Johannes 14:20 In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u.
- 2 Korinthiërs 13:5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
- Kolossensen 3:11 Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije; maar Christus is alles en in allen.
Zoals genoemd komt de uitdrukking dat Christus in ons hart geboren moet worden van Augustinus (een Katholiek). In Reformatorische kring word deze uitdrukking gebezigd (ik erken dat er wat ongezonde uitwassen zijn m.b.t. het moeten beleven van de afzzonderlijke feestdagen). Daarnaast heb ik de uitdrukking naar ik meen eens van een Evangelische voorganger gehoord. Het is dus een uitdrukking die door redelijk verschillende personen gebruikt worden (Katholiek, Evangelisch, Reformatorisch). Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het bijbels is.
De Heere Jezus zegt in Mattheüs 15:19: Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
Als ik dat tot mij door laat dringen, dan heb ik geen enkel bezwaar om ons hart een beestenstal of beestenbende te noemen. En als je ogen daar voor open gaan, geloof ik niet dat het doel daarvan is dat "mijn hart als beestenstal dan voor God toch weer iets moet worden". Dan heb je niets minder nodig dan Christus alleen. Ik zie die tegenstelling dus niet.
Verder zal het duidelijk zijn dat ik niets met een mystieke feestdagbeleving heb.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 jan 2022, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Precies. Als je door genade kan zeggen dat je hart een beestenstal is, dan belijd je je doemwaardigheid tegenover God en wil je niets anders dan Christus alleen. Het blijft goed opletten met termen die de bevinding aangeeft, maar als het goed wordt uitgelegd is er niets mis mee.J.C. Philpot schreef:Dank voor je uitgebreide uitleg. Desondanks kan ik nog steeds niet volgen wat er mis zou zijn met de uitdrukking dat Jezus in de beestenstal van ons hart geboren moet worden.Ditbenik schreef:Het is volledig bijbels dat Christus in de ware gelovige is en ook dat de ware gelovige in Christus is. Dat heb ik ook nergens ontkent. Degenen die beweren dat dit wel zo is moeten dat uit mijn postings dan maar laten zien. Ik heb zelfs nergens beweert dat Christus in ons moet zijn, maar ik heb bezwaar tegen de uitdrukking dat Jezus in de beestenstal van ons hart geboren moet wordt. Het is ook Borgerman die daar vervolgens weer een andere draai aan geeft en dat is waar ik hem op aangesproken heb maar waar hij vervolgens niet reageert. Ik vind de uitdrukking dat Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart onbijbels. Je komt die in de Bijbel niet tegen, zelfs niets wat daar op lijkt. Waar Jezus ons leven binnenkomt, is door de Heilige Geest plaats gemaakt. Door het werk van de Heilige Geest ben ik in Christus levend gemaakt. Ik heb aangegeven dat in de verkondiging van bijvoorbeeld Paulus Jezus Christus en die gekruisigd centraal staat en dat Paulus ook uitvoerig spreekt over de opstanding. Maar nergens spreken de apostelen over geboren worden in de beestenstal van mijn hart. Er wordt zelfs niet geschreven dat Jezus in een stal geboren is. Ook in de citaten die je aanhaalt wordt trouwens nergens gesproken over het geboren worden van Jezus in ons hart. Ik hecht aan de bijbelse bewoordingen, juist omdat van al die zelf bedachte uitdrukkingen de meest vreemde dingen worden gemaakt. En uiteindelijk zijn we dan al snel weer bezig om ons eigen lijstje voor te leggen. Mijn hart als beestenstal moet dan voor God toch weer iets worden. Nee, er is niets, maar dan ook helemaal niets wat we bij de Heere kunnen aandragen. Het is Jezus alleen. Gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. En zo heeft Hij ook mij gekocht met Zijn dierbaar bloed en van die Zaligmaker wil ik getuigen en zal ik getuigen.J.C. Philpot schreef:Het is volledig bijbels dat Christus in de ware gelovige is.
In die zin heb ik geen enkele moeite met de term dat Hij in ons moet worden geboren, of komen wonen.
- Romeinen 8:10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonde wil, maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
- Galaten 2:20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij;
- Johannes 14:20 In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u.
- 2 Korinthiërs 13:5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
- Kolossensen 3:11 Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije; maar Christus is alles en in allen.
Zoals genoemd komt de uitdrukking dat Christus in ons hart geboren moet worden van Augustinus (een Katholiek). In Reformatorische kring word deze uitdrukking gebezigd (ik erken dat er wat ongezonde uitwassen zijn m.b.t. het moeten beleven van de afzzonderlijke feestdagen). Daarnaast heb ik de uitdrukking naar ik meen eens van een Evangelische voorganger gehoord. Het is dus een uitdrukking die door redelijk verschillende personen gebruikt worden (Katholiek, Evangelisch, Reformatorisch). Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het bijbels is.
De Heere Jezus zegt in Mattheüs 15:19: Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
Als ik dat zo lees, dan heb ik geen enkel bezwaar om ons hart een beestenstal of beestenbende te noemen. En als je ogen daar voor open gaan, geloof ik niet dat het doel daarvan is dat "mijn hart als beestenstal dan voor God toch weer iets moet worden". Dan heb je niets minder nodig dan Christus alleen. Ik zie die tegenstelling dus niet.
Je zegt het zelf al, omdat je de koppeling legt tussen de geboorte van Christus in je hart met het vieren van Kerstfeest.GerefGemeente-lid schreef:Als Christus niet geboren wordt in het hart, is Kerst net zo hol en leeg als wat de wereld er van maakt, hoeveel preken we ook horen over Lukas 2. Dus ik begrijp niet welk bezwaar er is tegen deze uitdrukking.Tiberius schreef:Ik heb daar zelf ook niet persé moeite mee, maar ik begrijp wel de moeite die Ditbenik er mee heeft, vanwege de koppeling die Bogerman legt met de viering van het kerstfeest. En hij is niet de enige die die koppeling suggereert.
Ongeacht waar die uitdrukking vandaan komt, is het een verkeerd eigen leven gaan leiden, en daar is hij op tegen. Ik trouwens ook.
Die koppeling is er gewoon niet. Ditbenik geeft dat uitvoerig en duidelijk aan.
Bovendien zorgt die koppeling voor uitwassen.
Dus daarom ben ik het wel met hem eens, dat we zoveel mogelijk Bijbelse uitdrukkingen moeten gebruiken.
Er valt weinig toe te passen, als de betekenis van het heilsfeit in ons spreken wordt weggelaten.huisman schreef:Het gaat over beide (feit en toepassing) . Dit horen we juist in de aankondigingen rondom kerst. U is heden geboren de Zaligmaker.
-
- Verbannen
Die koppeling is juist evident!! Zonder de komst van Christus in het hart kan er toch nooit sprake zijn van een échte Kerst?Tiberius schreef:Je zegt het zelf al, omdat je de koppeling legt tussen de geboorte van Christus in je hart met het vieren van Kerstfeest.GerefGemeente-lid schreef:Als Christus niet geboren wordt in het hart, is Kerst net zo hol en leeg als wat de wereld er van maakt, hoeveel preken we ook horen over Lukas 2. Dus ik begrijp niet welk bezwaar er is tegen deze uitdrukking.Tiberius schreef:Ik heb daar zelf ook niet persé moeite mee, maar ik begrijp wel de moeite die Ditbenik er mee heeft, vanwege de koppeling die Bogerman legt met de viering van het kerstfeest. En hij is niet de enige die die koppeling suggereert.
Ongeacht waar die uitdrukking vandaan komt, is het een verkeerd eigen leven gaan leiden, en daar is hij op tegen. Ik trouwens ook.
Dus daarom ben ik het wel met hem eens, dat we zoveel mogelijk Bijbelse uitdrukkingen moeten gebruiken.
-
Ik heb het idee, dat wel allemaal langs elkaar heen praten.
Heeft er iemand een idee om dit te voorkomen, zodat we allemaal dezelfde begrippen gebruiken?
Heeft er iemand een idee om dit te voorkomen, zodat we allemaal dezelfde begrippen gebruiken?
Dat staat niet in de Bijbel, en hoeft ook zeker niet persé.GerefGemeente-lid schreef:Sorry, maar dit is onjuist. De Heere werd gelegd in een voederbak voor de dieren. Als je wat onderzoek doet, dan kun je weten dat dit wel degelijk in dat gedeelte van het huis was waar de dieren hun vertrek hadden. Dus deze opmerking lijkt me aantoonbaar onjuist.Ditbenik schreef:... wordt zelfs niet geschreven dat Jezus in een stal geboren is...
De stal, ezels, schapen, 3 koningen, enz, is er allemaal bij verzonnen.
Het kan allemaal, maar is niet de boodschap van Lukas 2.
Hij vraagt om Bijbelse onderbouwing, niet om wat jij je hele leven al in de prediking hoort.GerefGemeente-lid schreef:Ik hoor deze uitspraak al mijn hele leven in de prediking en ik weiger te accepteren dat iemand dat als on-Bijbels bestempelt.
-
- Verbannen
Dat heeft @JCPhilpot net genoemd.Tiberius schreef:Hij vraagt om Bijbelse onderbouwing, niet om wat jij je hele leven al in de prediking hoort.
J.C. Philpot schreef:De Heere Jezus zegt in Mattheüs 15:19: Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
Als ik dat tot mij door laat dringen, dan heb ik geen enkel bezwaar om ons hart een beestenstal of beestenbende te noemen. En als je ogen daar voor open gaan, geloof ik niet dat het doel daarvan is dat "mijn hart als beestenstal dan voor God toch weer iets moet worden". Dan heb je niets minder nodig dan Christus alleen. Ik zie die tegenstelling dus niet.
Je schuift wat weg, want dat is een andere koppeling als waar jij (en Bogerman) het eerder over had, namelijk tussen de geboorte van Christus in je hart en de viering van Kerst.GerefGemeente-lid schreef:Die koppeling is juist evident!! Zonder de komst van Christus in het hart kan er toch nooit sprake zijn van een échte Kerst?Tiberius schreef:Je zegt het zelf al, omdat je de koppeling legt tussen de geboorte van Christus in je hart met het vieren van Kerstfeest.GerefGemeente-lid schreef:Als Christus niet geboren wordt in het hart, is Kerst net zo hol en leeg als wat de wereld er van maakt, hoeveel preken we ook horen over Lukas 2. Dus ik begrijp niet welk bezwaar er is tegen deze uitdrukking.Tiberius schreef:Ik heb daar zelf ook niet persé moeite mee, maar ik begrijp wel de moeite die Ditbenik er mee heeft, vanwege de koppeling die Bogerman legt met de viering van het kerstfeest. En hij is niet de enige die die koppeling suggereert.
- J.C. Philpot
Overigens vind ik dat Kerst te groot word gemaakt. De heilsfeiten die het meest prominent moeten zijn en centraal moeten staan zijn Goede Vrijdag en Pasen.
Ook in het geloofsleven gaat het juist daarom.
Ook in het geloofsleven gaat het juist daarom.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 jan 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Niet het kerstfeest wat wij vieren wordt een wonder. Ik heb bezwaren tegen het vieren van kerst en de argumenten daarvoor zijn uitvoerig uitgewisseld. Jij brengt steeds weer in dat ik niet geloof dat Jezus is gekomen voor verloren zondaren. Zelfs nadat ik verschillende keren heb laten zien dat dit is wat ik verkondig (Jezus Christus voor verloren zondaren) blijf je dat ontkennen. Ik ben niet verlost door kerst. Ik bn verlost omdat de Heere Jezus mij heeft vrijgekocht.Bogerman schreef:Ik heb die uitdrukking vaak in kerstpreken gehoord. Als je Romeinen 3 beleeft, ga je smeken om een Borg. Dat wordt pas opgelost als Christus in je ziel wordt geopenbaard. Dan wordt het kerstfeest een wonder dat Christus naar zulke verloren zondaren wil komen en zelfs in hun hart wil wonen. Als je dat wonder niet kent ksn je ook niet getuigen dat je verlost bent. Maar ik zal weer meer meelezer worden. @GeregormeerdeGemeente-lid herft het heel goed verwoord.
Natuurlijk heeft Ger Gem lid het voor jou goed verwoord, maar lees nu gewoon eens eerlijk terug. Blijkbaar kun je het niet aan om te zien dat iemand ergens een andere mening over heeft en schrijf je op grond daarvan iemand af. Ik zeg nogmaals dat je alleen zalig kunt worden op het volbrachte werk van Christus en niet op grond van kerstfeest of wat dan ook.
Je haalt nu weer van alles door elkaar.GerefGemeente-lid schreef:Dat heeft @JCPhilpot net genoemd.Tiberius schreef:Hij vraagt om Bijbelse onderbouwing, niet om wat jij je hele leven al in de prediking hoort.
J.C. Philpot schreef:De Heere Jezus zegt in Mattheüs 15:19: Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
Je wilt toch zeker niet beweren dat Jezus geboren is, om die later verzonnen stal schoon te maken? Daar lees ik helemaal niets van.