https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... d19231b210ejvl schreef:Zou je de bron willen delen? Ik zou het hele stukje wel willen lezen namelijk.Susanna schreef:Ik vond dit:
"Om tot de Tafel des Heeren te mogen toegaan, is een kerkelijk recht nodig. Dit betekent: je moet belijdend lid van de gemeente zijn. Onze Dordtse Kerkorde zegt in artikel 61 Men zal niemand ten Avondmaal des Heeren toelaten, dan die naar de gewoonheid der kerken, tot dewelke hij zich voegt, belijdenis der religie gedaan heeft, mitsgaders hebbende getuigenis eens vrome wandels, zonder welke ook degenen, die uit andere kerken komen niet zullen toegelaten worden. Er is dus een nadrukkelijk verband tussen openbare belijdenis doen en deelname aan het Heilig Avondmaal. Dit is echter geen automatisme. Dit is geen vanzelfsprekende zaak. Verre daarvan! Helaas blijkt deze praktijk soms wel. Voor de gang naar de Tafel des Heeren is ook een goddelijk recht noodzakelijk!
Ds. B. Smytegelt heeft in zijn tijd daar al over gezegd: Wij hebben al dikwijls gezien, dat de mensen meenden als ze belijdenis gedaan hadden, dat ze dan ten Avondmaal moesten gaan; doch belijdenis moet elk doen, maar elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er aangaan dan die genade heeft."
Wat vinden jullie van dit stukje?
Bron: digibron.nl
In andere geschriften van Smytegelt lees ik namelijk dat hij belijdenis en avondmaal op 1 lijn stelt en het in elkaars verlengde ziet.
Discussie voortgezet OGGiN
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Het is een citaat uit een preek over zondag 30 van de Heidelberger Catechismus.ejvl schreef:Zou je de bron willen delen? Ik zou het hele stukje wel willen lezen namelijk.Susanna schreef:Ik vond dit:
"Om tot de Tafel des Heeren te mogen toegaan, is een kerkelijk recht nodig. Dit betekent: je moet belijdend lid van de gemeente zijn. Onze Dordtse Kerkorde zegt in artikel 61 Men zal niemand ten Avondmaal des Heeren toelaten, dan die naar de gewoonheid der kerken, tot dewelke hij zich voegt, belijdenis der religie gedaan heeft, mitsgaders hebbende getuigenis eens vrome wandels, zonder welke ook degenen, die uit andere kerken komen niet zullen toegelaten worden. Er is dus een nadrukkelijk verband tussen openbare belijdenis doen en deelname aan het Heilig Avondmaal. Dit is echter geen automatisme. Dit is geen vanzelfsprekende zaak. Verre daarvan! Helaas blijkt deze praktijk soms wel. Voor de gang naar de Tafel des Heeren is ook een goddelijk recht noodzakelijk!
Ds. B. Smytegelt heeft in zijn tijd daar al over gezegd: Wij hebben al dikwijls gezien, dat de mensen meenden als ze belijdenis gedaan hadden, dat ze dan ten Avondmaal moesten gaan; doch belijdenis moet elk doen, maar elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er aangaan dan die genade heeft."
Wat vinden jullie van dit stukje?
Bron: digibron.nl
In andere geschriften van Smytegelt lees ik namelijk dat hij belijdenis en avondmaal op 1 lijn stelt en het in elkaars verlengde ziet.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Marieke schreef in 2009:
"Niemand zal zeggen dat het een goed teken is als er slechts enkelen aangaan. Toch kan ik me voorzichtigheid zeker voorstellen omdat ook uit de Bijbel blijkt dat er velen gedronken en gegeten hebben, waarvan het einde de eeuwige dood is.
Ik heb pas een preek gehoord over 1 Korinthe 10 : 1 t/m 5, die me wat dat betreft zeer aangreep.
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen."
En SecorDabar in 2012
Ter opwekking, ontdekking en ter beproeving :
(uit: der zwakken leidsman aan des Heeren tafel van ds. Simon Simonides).
In het avondmaal ziet het geloof daar op brood en wijn, die daar wordt uitgedeeld,
niet als dode elementen, maar als een klare en heldere spiegel, waarin zij Jezus ziet, Jezus' aangezicht, Jezus' hand, Jezus' liefde, Jezus' hart.
Zover komt een huichelaar of ongelovige niet, die zien enkel brood en wijn maar Jezus niet,
of immers niet met zulk een verlicht oog, als een ware gelovige.
Een gelovige doet zijn plicht niet lichtvaardig, gelijk de vleselijke mensen doen,
die uit sleur en volgens gewoonte ter kerk of ten Avondmaal komen.
Nee, de gelovige werkt uit hogere beginselen.
Zo komt hij tot Gods huis, tot het Avondmaal op Jezus' Woord en in Jezus' Naam,
waarop hij ook zeker Jezus' Zegen verwacht.
"Niemand zal zeggen dat het een goed teken is als er slechts enkelen aangaan. Toch kan ik me voorzichtigheid zeker voorstellen omdat ook uit de Bijbel blijkt dat er velen gedronken en gegeten hebben, waarvan het einde de eeuwige dood is.
Ik heb pas een preek gehoord over 1 Korinthe 10 : 1 t/m 5, die me wat dat betreft zeer aangreep.
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen."
En SecorDabar in 2012
Ter opwekking, ontdekking en ter beproeving :
(uit: der zwakken leidsman aan des Heeren tafel van ds. Simon Simonides).
In het avondmaal ziet het geloof daar op brood en wijn, die daar wordt uitgedeeld,
niet als dode elementen, maar als een klare en heldere spiegel, waarin zij Jezus ziet, Jezus' aangezicht, Jezus' hand, Jezus' liefde, Jezus' hart.
Zover komt een huichelaar of ongelovige niet, die zien enkel brood en wijn maar Jezus niet,
of immers niet met zulk een verlicht oog, als een ware gelovige.
Een gelovige doet zijn plicht niet lichtvaardig, gelijk de vleselijke mensen doen,
die uit sleur en volgens gewoonte ter kerk of ten Avondmaal komen.
Nee, de gelovige werkt uit hogere beginselen.
Zo komt hij tot Gods huis, tot het Avondmaal op Jezus' Woord en in Jezus' Naam,
waarop hij ook zeker Jezus' Zegen verwacht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Zit veel waars in maar is er iets wat je hier mee duidelijk wil maken?Mara schreef:Marieke schreef in 2009:
"Niemand zal zeggen dat het een goed teken is als er slechts enkelen aangaan. Toch kan ik me voorzichtigheid zeker voorstellen omdat ook uit de Bijbel blijkt dat er velen gedronken en gegeten hebben, waarvan het einde de eeuwige dood is.
Ik heb pas een preek gehoord over 1 Korinthe 10 : 1 t/m 5, die me wat dat betreft zeer aangreep.
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen."
En SecorDabar in 2012
Ter opwekking, ontdekking en ter beproeving :
(uit: der zwakken leidsman aan des Heeren tafel van ds. Simon Simonides).
In het avondmaal ziet het geloof daar op brood en wijn, die daar wordt uitgedeeld,
niet als dode elementen, maar als een klare en heldere spiegel, waarin zij Jezus ziet, Jezus' aangezicht, Jezus' hand, Jezus' liefde, Jezus' hart.
Zover komt een huichelaar of ongelovige niet, die zien enkel brood en wijn maar Jezus niet,
of immers niet met zulk een verlicht oog, als een ware gelovige.
Een gelovige doet zijn plicht niet lichtvaardig, gelijk de vleselijke mensen doen,
die uit sleur en volgens gewoonte ter kerk of ten Avondmaal komen.
Nee, de gelovige werkt uit hogere beginselen.
Zo komt hij tot Gods huis, tot het Avondmaal op Jezus' Woord en in Jezus' Naam,
waarop hij ook zeker Jezus' Zegen verwacht.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: RE: Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ook dank @SusannaAd Anker schreef:Het is een citaat uit een preek over zondag 30 van de Heidelberger Catechismus.ejvl schreef:Zou je de bron willen delen? Ik zou het hele stukje wel willen lezen namelijk.Susanna schreef:Ik vond dit:
"Om tot de Tafel des Heeren te mogen toegaan, is een kerkelijk recht nodig. Dit betekent: je moet belijdend lid van de gemeente zijn. Onze Dordtse Kerkorde zegt in artikel 61 Men zal niemand ten Avondmaal des Heeren toelaten, dan die naar de gewoonheid der kerken, tot dewelke hij zich voegt, belijdenis der religie gedaan heeft, mitsgaders hebbende getuigenis eens vrome wandels, zonder welke ook degenen, die uit andere kerken komen niet zullen toegelaten worden. Er is dus een nadrukkelijk verband tussen openbare belijdenis doen en deelname aan het Heilig Avondmaal. Dit is echter geen automatisme. Dit is geen vanzelfsprekende zaak. Verre daarvan! Helaas blijkt deze praktijk soms wel. Voor de gang naar de Tafel des Heeren is ook een goddelijk recht noodzakelijk!
Ds. B. Smytegelt heeft in zijn tijd daar al over gezegd: Wij hebben al dikwijls gezien, dat de mensen meenden als ze belijdenis gedaan hadden, dat ze dan ten Avondmaal moesten gaan; doch belijdenis moet elk doen, maar elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er aangaan dan die genade heeft."
Wat vinden jullie van dit stukje?
Bron: digibron.nl
In andere geschriften van Smytegelt lees ik namelijk dat hij belijdenis en avondmaal op 1 lijn stelt en het in elkaars verlengde ziet.
Het lijkt mij enigszins tegenstrijdig wat ik van hem gelezen heb en ook eerder geciteerd heb.
Ik was van mening dat Smytegelt juist belijdenis en avondmaal op 1 lijn zet en dat er bij belijdenis oprecht geloof vereist werd?
Re: RE: Re: Discussie voortgezet OGGiN
In de stuk dat jij citeerde leezde ik dat niet. Ik begreep dat ds Smijtegelt zijn gemeente confronteerde met de zonde van onbekeerd zijn als belijdend lid. Misschien las ik dat verkeerd.ejvl schreef:Ook dank @SusannaAd Anker schreef:Het is een citaat uit een preek over zondag 30 van de Heidelberger Catechismus.ejvl schreef:Zou je de bron willen delen? Ik zou het hele stukje wel willen lezen namelijk.Susanna schreef:Ik vond dit:
"Om tot de Tafel des Heeren te mogen toegaan, is een kerkelijk recht nodig. Dit betekent: je moet belijdend lid van de gemeente zijn. Onze Dordtse Kerkorde zegt in artikel 61 Men zal niemand ten Avondmaal des Heeren toelaten, dan die naar de gewoonheid der kerken, tot dewelke hij zich voegt, belijdenis der religie gedaan heeft, mitsgaders hebbende getuigenis eens vrome wandels, zonder welke ook degenen, die uit andere kerken komen niet zullen toegelaten worden. Er is dus een nadrukkelijk verband tussen openbare belijdenis doen en deelname aan het Heilig Avondmaal. Dit is echter geen automatisme. Dit is geen vanzelfsprekende zaak. Verre daarvan! Helaas blijkt deze praktijk soms wel. Voor de gang naar de Tafel des Heeren is ook een goddelijk recht noodzakelijk!
Ds. B. Smytegelt heeft in zijn tijd daar al over gezegd: Wij hebben al dikwijls gezien, dat de mensen meenden als ze belijdenis gedaan hadden, dat ze dan ten Avondmaal moesten gaan; doch belijdenis moet elk doen, maar elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er aangaan dan die genade heeft."
Wat vinden jullie van dit stukje?
Bron: digibron.nl
In andere geschriften van Smytegelt lees ik namelijk dat hij belijdenis en avondmaal op 1 lijn stelt en het in elkaars verlengde ziet.
Het lijkt mij enigszins tegenstrijdig wat ik van hem gelezen heb en ook eerder geciteerd heb.
Ik was van mening dat Smytegelt juist belijdenis en avondmaal op 1 lijn zet en dat er bij belijdenis oprecht geloof vereist werd?
Re: RE: Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ik heb de preek gezien en waar in deze posting lijkt of ds Smytegelt dit gezegd heeft is dit een vraag aan de dominee waar hij vervolgens op antwoord.ejvl schreef:Ook dank @SusannaAd Anker schreef:Het is een citaat uit een preek over zondag 30 van de Heidelberger Catechismus.ejvl schreef:Zou je de bron willen delen? Ik zou het hele stukje wel willen lezen namelijk.Susanna schreef:Ik vond dit:
"Om tot de Tafel des Heeren te mogen toegaan, is een kerkelijk recht nodig. Dit betekent: je moet belijdend lid van de gemeente zijn. Onze Dordtse Kerkorde zegt in artikel 61 Men zal niemand ten Avondmaal des Heeren toelaten, dan die naar de gewoonheid der kerken, tot dewelke hij zich voegt, belijdenis der religie gedaan heeft, mitsgaders hebbende getuigenis eens vrome wandels, zonder welke ook degenen, die uit andere kerken komen niet zullen toegelaten worden. Er is dus een nadrukkelijk verband tussen openbare belijdenis doen en deelname aan het Heilig Avondmaal. Dit is echter geen automatisme. Dit is geen vanzelfsprekende zaak. Verre daarvan! Helaas blijkt deze praktijk soms wel. Voor de gang naar de Tafel des Heeren is ook een goddelijk recht noodzakelijk!
Ds. B. Smytegelt heeft in zijn tijd daar al over gezegd: Wij hebben al dikwijls gezien, dat de mensen meenden als ze belijdenis gedaan hadden, dat ze dan ten Avondmaal moesten gaan; doch belijdenis moet elk doen, maar elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er aangaan dan die genade heeft."
Wat vinden jullie van dit stukje?
Bron: digibron.nl
In andere geschriften van Smytegelt lees ik namelijk dat hij belijdenis en avondmaal op 1 lijn stelt en het in elkaars verlengde ziet.
Het lijkt mij enigszins tegenstrijdig wat ik van hem gelezen heb en ook eerder geciteerd heb.
Ik was van mening dat Smytegelt juist belijdenis en avondmaal op 1 lijn zet en dat er bij belijdenis oprecht geloof vereist werd?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Hoe bedoel je dat precies, Ukkie?
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Waar in de post van @Susanna staat wat ds Smytegelt in zijn tijd erover gezegd heeft is in werkelijkheid een vraag aan ds. Smytegelt(dus niet gezegd door ds. Smytegelt). Daarna beantwoord ds Smytegelt deze vraag.Ad Anker schreef:Hoe bedoel je dat precies, Ukkie?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ds. Smytegelt stelt voortdurend vragen in zijn preken die hij ook beantwoordt. Preekstijl is dat. Wil je nu zeggen dat Smytegelt het hier niet mee eens is? Het is toch zijn eigen uitspraak.Ukkie schreef:Waar in de post van @Suzanna staat wat ds Smytegelt in zijn tijd erover gezegd heeft is in werkelijkheid een vraag aan ds. Smytegelt(dus niet gezegd door ds. Smytegelt). Daarna beantwoord ds Smytegelt deze vraag.Ad Anker schreef:Hoe bedoel je dat precies, Ukkie?
Het verrast me ook. Maar klaarblijkelijk heeft de belijdenispraktijk in de GG(iN) en OGG oude papieren.
Lees de hele preek eens door. Is wel goed in het licht van veel discussies. Over standen, zekerheid enzo.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Het is inderdaad de preekstijl van vraag en antwoord maar de vragen zijn vaak toch de vragen die bij mensen leven. Het antwoord gaat in op de voorwaarde om avondmaal te kunnen vieren.Ad Anker schreef:Ds. Smytegelt stelt voortdurend vragen in zijn preken die hij ook beantwoordt. Preekstijl is dat. Wil je nu zeggen dat Smytegelt het hier niet mee eens is? Het is toch zijn eigen uitspraak.Ukkie schreef:Waar in de post van @Suzanna staat wat ds Smytegelt in zijn tijd erover gezegd heeft is in werkelijkheid een vraag aan ds. Smytegelt(dus niet gezegd door ds. Smytegelt). Daarna beantwoord ds Smytegelt deze vraag.Ad Anker schreef:Hoe bedoel je dat precies, Ukkie?
Het verrast me ook. Maar klaarblijkelijk heeft de belijdenispraktijk in de GG(iN) en OGG oude papieren.
Lees de hele preek eens door. Is wel goed in het licht van veel discussies. Over standen, zekerheid enzo.
Hier het stukje uit de preek.
U zult zeggen in uw hart: hoe raak ik er uit?
Wij hebben al dikwijls gezien, dat de mensen meenden, als ze belijdenis gedaan
hadden, dat ze dan ten Avondmaal moesten gaan. Maar belijdenis moet elk doen, maar
elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er gaan, dan die genade heeft. Wat
moet gij dan in uzelf vinden, om waardig en met vertrouwen ten Avondmaal te mogen
gaan?
Eerst. Een hartelijke droefheid over onze zonden, dat wij er God zo door
vertoornd hebben.
Ten tweede. Het oprecht geloof in de Heere Jezus.
Ten derde. Een hartelijke lust om voor God te gaan leven.
Bron Theologienet.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Aha. Dus volgens jou is de zin "Maar belijdenis moet elk doen, maar
elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er gaan, dan die genade heeft" niet de mening van Smytegelt? Kun je dat vanuit zijn geschriften bewijzen? Ik ben benieuwd!
elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er gaan, dan die genade heeft" niet de mening van Smytegelt? Kun je dat vanuit zijn geschriften bewijzen? Ik ben benieuwd!
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Nee dat kan ik niet bewijzen maar zoals ik al zei zijn de vragen in zo'n preek vaak de vragen die de predikant bij mensen hoort. In die vragen zitten soms onbijbelse elementen die de predikant dan in het antwoord corrigeerd. Begrijp je wat ik bedoel?Ad Anker schreef:Aha. Dus volgens jou is de zin "Maar belijdenis moet elk doen, maar
elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er gaan, dan die genade heeft" niet de mening van Smytegelt? Kun je dat vanuit zijn geschriften bewijzen? Ik ben benieuwd!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ik begrijp dat je het niet met deze uitspraak eens bent en dat je het niet fijn vindt dat Smytegelt dit gezegd heeft.Ukkie schreef:Nee dat kan ik niet bewijzen maar zoals ik al zei zijn de vragen in zo'n preek vaak de vragen die de predikant bij mensen hoort. In die vragen zitten soms onbijbelse elementen die de predikant dan in het antwoord corrigeerd. Begrijp je wat ik bedoel?Ad Anker schreef:Aha. Dus volgens jou is de zin "Maar belijdenis moet elk doen, maar
elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er gaan, dan die genade heeft" niet de mening van Smytegelt? Kun je dat vanuit zijn geschriften bewijzen? Ik ben benieuwd!
Maar goed, wellicht is er een Smytegeltkenner hier die deze uitspraak kan duiden.
Smytegelt is ook wat rechts reformatorisch in zijn doopvisie dus het verbaast me niet.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Klopt wel wat je zegt hoor ik ben van mening dat alleen mensen die genade kennen geloofsbelijdenis kunnen doen anders kan je m.i. geen eerlijk antwoord geven op de vragen die gesteld worden.Ad Anker schreef:Ik begrijp dat je het niet met deze uitspraak eens bent en dat je het niet fijn vindt dat Smytegelt dit gezegd heeft.Ukkie schreef:Nee dat kan ik niet bewijzen maar zoals ik al zei zijn de vragen in zo'n preek vaak de vragen die de predikant bij mensen hoort. In die vragen zitten soms onbijbelse elementen die de predikant dan in het antwoord corrigeerd. Begrijp je wat ik bedoel?Ad Anker schreef:Aha. Dus volgens jou is de zin "Maar belijdenis moet elk doen, maar
elk mag niet ten Avondmaal gaan. Niemand mag er gaan, dan die genade heeft" niet de mening van Smytegelt? Kun je dat vanuit zijn geschriften bewijzen? Ik ben benieuwd!
Maar goed, wellicht is er een Smytegeltkenner hier die deze uitspraak kan duiden.
Smytegelt is ook wat rechts reformatorisch in zijn doopvisie dus het verbaast me niet.
Wat bedoel je met rechts reformatorisch in zijn doopvisie en wat verbaast je dan niet?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1