Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

HersteldHervormd

Re: RE: Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef:
Mistig schreef:
Tiberius schreef:
Ora et labora schreef:Citaat werk citeren kan iedereen. Het ging ik meen over een citaat van C.H. Speurgeon.
Duidelijke waarheid zeker waar.
De samenvatting van Spurgeon is niet correct.
De. Van Aalst mengt zijn eigen mening en enkele citaten van Spurgeon door elkaar en presenteert dat ten onrechte als samenvatting van Spurgeon.
Zo ervaarde ik dat ook tijdens het lezen ja.
Over het algemeen moet men niet zoveel hebben van ds. Spurgeon binnen de gg. Nu konden ze het gebruiken voor een bepaald onderwerp. Tweeslachtig beleid.
Dit vind ik te zwart wit. Ik kan ook genieten van Whitefield, terwijl ik niet overal achter sta. Of bijvoorbeeld van Spurgeon, Bunyan en Philpot, en dan sabel ik hun toch ook niet af op een andere doopvisie?

Mijns insziens ben jij nu nog meer de scheuren van kerkelijk Nederland aan het accentueren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Geytenbeekje »

Hoe laat wordt bekend gemaakt of er mensen zijn aangenomen ?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef:Hoe laat wordt bekend gemaakt of er mensen zijn aangenomen ?
Er zitten er de hele dag in de bosjes.

Dus op blijven letten

:garde :OO3
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:Prima dat er in de GG ook aandacht (gekomen) is voor Ds. Spurgeon. Na het lezen van een paar afleveringen betreffende het predikambt viel het me op dat Ds. Spurgeon ook hierin radicaal was.

Ik ken de artikelen niet.
Het stukje in het RD kwam wat gekunsteld over.

Maar het is wel waar dat Spurgeon ook best scherp was.
Ik weet niet of dat in het artikel van van Aalst stond, maar bv bij Spurgeon mocht je de studie pas beginnen als je iets kon vertellen dat je persoonlijk gebruikt was om iemand tot Jezus te leiden.
Wil de Boezemsingel dat ook als lijn vasthouden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik vind het altijd jammer dat de GG niet de duidelijke, Bijbelse lijn hanteert die bijvoorbeeld á Brakel in zijn Redelijke Godsdienst beschrijft: mensen die zichzelf geroepen weten toelaten, wanneer hun leer en leven daarmee niet in tegenspraak zijn. Of mensen werkelijk geroepen zijn, ligt tussen God en hun eigen ziel. Daar kan een ander niet over oordelen, omdat we geen hartenkenners zijn. Dat is klip en klaar, en ook nog eens Bijbels.

Een jaar of tien geleden typte ik hier al een bericht waarom het curatorium onbijbels, zelfs antibijbels is. Omdat men zich opwerpt als hartenkenners, en op die veronderstelde kennis een heel ambtssysteem baseert.

Daarom vind ik het jammer dat Van Aalst in zijn artikelen Spurgeon ten onrechte voor zijn karretje spant en niet een gezond, Bijbels tegengeluid geeft tegen het onbijbelse functioneren van het curatorium van de GG. Hij heeft er wel de denkkracht voor.
Spurgeon wierp zich zeker niet op als hartenkenner, zoals Van Aalst suggereert, maar keek naar praktische zaken.

Ik zeg niet dat het curatorium helemaal zou moeten verdwijnen. Maar het zou moeten functioneren zoals in andere kerkverbanden, die in de lijn van de Bijbel en van á Brakel staan.
In datzelfde bericht (van 10 jaar geleden) geef ik een werkbaar alternatief aan. Namelijk gewoon iedereen toelaten, 1 jaar op eigen capaciteit (kosten en tijd) laten studeren, en in die periode persoonlijke begeleiding.
Maar helaas is dat voorstel niet overgenomen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat laatste is maar goed ook.

Overigens pleit ik ervoor om ook een persoonlijkheidstest te doen. Of gebeurt dat inmiddels al?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Dat laatste is maar goed ook.

Overigens pleit ik ervoor om ook een persoonlijkheidstest te doen. Of gebeurt dat inmiddels al?
Kan je dat ook onderbouwen waarom dat zo goed is ?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik ben het in deze zeer met Tiberius eens.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Dat laatste is maar goed ook.

Tijdens de opleiding gebeurt dat, maar dan ben je al toegelaten.
Bruna

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef:Ik vind het altijd jammer dat de GG niet de duidelijke, Bijbelse lijn hanteert die bijvoorbeeld á Brakel in zijn Redelijke Godsdienst beschrijft: mensen die zichzelf geroepen weten toelaten, wanneer hun leer en leven daarmee niet in tegenspraak zijn. Of mensen werkelijk geroepen zijn, ligt tussen God en hun eigen ziel. Daar kan een ander niet over oordelen, omdat we geen hartenkenners zijn. Dat is klip en klaar, en ook nog eens Bijbels.

Een jaar of tien geleden typte ik hier al een bericht waarom het curatorium onbijbels, zelfs antibijbels is. Omdat men zich opwerpt als hartenkenners, en op die veronderstelde kennis een heel ambtssysteem baseert.

Daarom vind ik het jammer dat Van Aalst in zijn artikelen Spurgeon ten onrechte voor zijn karretje spant en niet een gezond, Bijbels tegengeluid geeft tegen het onbijbelse functioneren van het curatorium van de GG. Hij heeft er wel de denkkracht voor.
Spurgeon wierp zich zeker niet op als hartenkenner, zoals Van Aalst suggereert, maar keek naar praktische zaken.

Ik zeg niet dat het curatorium helemaal zou moeten verdwijnen. Maar het zou moeten functioneren zoals in andere kerkverbanden, die in de lijn van de Bijbel en van á Brakel staan.
In datzelfde bericht (van 10 jaar geleden) geef ik een werkbaar alternatief aan. Namelijk gewoon iedereen toelaten, 1 jaar op eigen capaciteit (kosten en tijd) laten studeren, en in die periode persoonlijke begeleiding.
Maar helaas is dat voorstel niet overgenomen.
Misschien kun je een linkje plaatsen naar het bericht van 10 jaar geleden. Velen zullen zich dat niet meer herinneren.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het was even zoeken, maar hier staat het bericht: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 47#p445947
GGotK

Re: RE: Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:
CvdW schreef:
Over het algemeen moet men niet zoveel hebben van ds. Spurgeon binnen de gg. Nu konden ze het gebruiken voor een bepaald onderwerp. Tweeslachtig beleid.
Dit vind ik te zwart wit. Ik kan ook genieten van Whitefield, terwijl ik niet overal achter sta. Of bijvoorbeeld van Spurgeon, Bunyan en Philpot, en dan sabel ik hun toch ook niet af op een andere doopvisie?

Mijns insziens ben jij nu nog meer de scheuren van kerkelijk Nederland aan het accentueren.
Uit alle bijdragen van CvdW over het onderwerp GG had je al kunnen concluderen dat hij 1 van de leidsmannen hier is op refoforum, die vanuit blinde GG-rancune ieder onderwerp aangrijpen om hun giftige pijlen af te vuren op de GG. En zij hebben vele volgelingen hier op dit forum. Hopelijk doet de GG er iets nuttigs mee.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In datzelfde topic, nu ik toch aan het zoeken was, deze suggestie van Wilhelm, aan het einde van het topic:
Wilhelm schreef:Ik was toch aan het scannen dus hier nog een citaat uit het boek over Ds A. Elshout.

@(meelezende ) GG ambtsdragers, misschien eens overwegen om dit punt toch nog eens ter sprake te brengen ?

A.F. van Toor in het boek 'Aan armen uit gena' schreef: Er zit de predikant (Ds. A. Elhout ) iets dwars. Beter gezegd, er is iets wat hem veel zorgen geeft. Er is in de gemeenten zoveel werk te doen, maar nog belangrijker: het Evangelie moet worden gepreekt, in ons land en daarbuiten. Daarvoor zijn dienstknechten nodig, veel dienstknechten
Mannen die zich van Godswege geroepen weten om in dienst van hun Meester, Jezus Christus, dat Woord te brengen. Mensen te lokken tot Christus, het net van het Evangelie uit te werpen over die grote mensenzee. Opdat het net vol worde, opdat Zijn huis vol
worde, opdat Zijn Koninkrijk tot volheid komt.
Nu weet de predikant van veel mannen die worstelen met de vraag of het de wil des Heeren is, dat ook zij in de wijngaard zullen werken. Een vraag die zich niet simpel met een ja of nee laat beantwoorden. Een vraag die zij in het gebed de Heere voorleggen en waarop zij, na kortere of langere tijd, na meer of minder worsteling, een bevestigend antwoord menen te hebben.
Vervolgens maken zij - soms met vreugde, vaak ook zuchtend — de gang naar de kerkenraad, om daar een attest te vragen, instemming om door het curatorium te worden gehoord. Dat is de ordelijke weg binnen de Gereformeerde Gemeenten, zo is het ook afgesproken op de Generale Synode. De predikant weet uit ervaring hoeveel strijd dit met zich kan meebrengen. Hoe gemakkelijk kan een mens zich vergissen; ook hierin kan het hart arglistig zijn. Het verdriet hem dat zovelen door het curatorium worden afgewezen. Zij kregen wel een attest van hun kerkenraad, die er kennelijk van overtuigd was dat zij door de Heere geroepen en uitgestoten werden. Vergissen al die mensen zich, hebben al die kerkenraden met al die
predikanten of consulenten het bij het verkeerde eind? Het geeft ds. Elshout vragen over het beleid van het curatorium. Nee, zeker geen vragen over de ernst en de begeerte van de curatoren om te doen wat de Heere welbehagelijk is. Hij beseft hoe moeilijk het
werk van de curatoren is, ja, bovenmenselijk. Daarover heeft hij zeker geen vragen. O zeker, geen enkele beslissing is er genomen waarbij Gods voorzienigheid was uitgeschakeld, maar niet alles wat er gebeurt, heeft ook bij voorbaat Gods goedkeuring.
Op de Synode van 1986, waar ds. Elshout als afgevaardigde aanwezig is, heeft hij het voorstel gedaan om een instantie in het leven te roepen, waarop zowel door het curatorium, als door de kerkenraden en consulenten een beroep kan worden gedaan ‘in een aantal
nader omschreven gevallen’. Daarbij zal die instantie - hij wilde het liever geen beroepsinstantie noemen - als een soort zeef kunnen functioneren om afgewezenen alsnog toe te laten. Het voorstel krijgt geen steun in de Synode. Alles blijft bij het oude.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Het was even zoeken, maar hier staat het bericht: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 47#p445947

Ik was ook al aan het zoeken.
Interessante discussie met aantal oud gedienden.

Meer iets voor forumzaken: maar waarom kun je die oude berichten niet meer citeren?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Verder weet ik dat ds. C. Harinck en ds. M.J. van Gelder het onbijbelse functioneren van het curatorium aan de kaak hebben gesteld. Helaas is ook hun voorstel niet doorgegaan.

Misschien heb jij daar nog documentatie van, Bezorgd?
Gesloten