Vergelijking GB en GG

Geytenbeekje

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Jantje schreef:@DDD,

Jij beroept je bij je argumenten op de meerderheid van de samenleving. Maar dat is geen geldig argument. Sterker nog, het is een drogreden. Dus je moet toch met betere argumentatie komen om je mening te staven. Want vooralsnog overtuig je mij op geen enkele wijze.
Dat is niet waar.

Ik gebruik het niet als argument, maar als beschrijving.

Dat ik jou niet kan overtuigen, heeft niets met mijn argumenten te maken. Want die heb je op geen enkele manier inhoudelijk begrepen, anders zou je dit niet opschrijven.

@Geytenbeekje:
Waarom zou dat logischer zijn? Als je dan toch verandert, heeft het weinig zin om naar iets soortgelijks over te stappen. Ik ben geregeld bij jullie in de kerk geweest, maar dat maakt echt geen verschil met een midden GG. Dan heeft het ook geen zin om over te stappen.
Nou ja goed, toen ik nog in Hoevelaken kerkte waren er best veel vanuit GG amersfoort naar ons toe gekomen en die vonden het een behoorlijk verschil in goede zin.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Dat is verandering. Heel iets anders dan vernieuwing. Je laatste zin slaat nergens op gezien je eerdere opmerking. Iedereen in de gemeente (en daarbuiten deels wsl) weet waarom mensen naar Kruiningen gekomen zijn. Om daar vernieuwingsdwang en ‘lichter worden’ voor te gebruiken is voor mij beneden peil. Sneu overigens dat je eerst schrijft ‘erg veel last van vernieuwingsdwang’ en vervolgens ‘een zekere’ gebruikt. Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de personen en hun verhalen.
Wat mij opvalt aan mensen die in een ander kerkverband lid worden, dat zij vrij brutaal zijn en menen overal iets van te mogen vinden. Ik weet van mensen die van huis uit Hervormd waren, dat zij soms niet verlangden naar mensen die uit de GG overkwamen, omdat die in hun nieuwe gemeente allerlei dingen wilden veranderen (dat kon immers in hun voormalige GG niet), waar de Hervormden zelf helemaal niet op zaten te wachten. Uitgezonderd de GG van Kruiningen (gelet op de geschiedenis) kan ik me niet voorstellen dat er in alle andere GG's dusdanige on-Schriftuurlijke (dat was overigens in Kruiningen ook niet zo, maar daar ging het om bestuurlijke zaken) zaken een rol speelden dat je zomaar naar een ander kerkverband over zou kunnen gaan. En dus moet de reden wel liggen in bepaalde bijkomstigheden, zoals bijvoorbeeld de visies over het gebruik van de HSV of de tale Kanaäns, of bepaalde kritiek op uiterlijkheden. Vergis je niet, ik weet meer dan je denkt. Maar daar kan ik hier niet publiekelijk over uitwijden.
De gevallen waarbij ik van dichtbij of via iemand goed op de hoogte ben van grote uittochten, liggen ook altijd aan slecht kerkelijk bestuur. Als in een gemeente 25 procent of meer van de leden vertrekt in enkele jaren, dan kun je er wel vanuit gaan dat de kerk niet goed bestuurd wordt.

@Geytenbeekje:

Ik had het over de HHK Zwartebroek-Terschuur, niet over de PKN Hoevelaken. Daar ben ik ook regelmatig geweest, en dat is wat anders. Maar ook dat is een gemeente die in veel opzichten prima zou passen in de GG, iets meer de linkerflank dan.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:De casus waaraan jij refereerde.
Dat doet me goed om te lezen! :)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje

DDD schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Dat is verandering. Heel iets anders dan vernieuwing. Je laatste zin slaat nergens op gezien je eerdere opmerking. Iedereen in de gemeente (en daarbuiten deels wsl) weet waarom mensen naar Kruiningen gekomen zijn. Om daar vernieuwingsdwang en ‘lichter worden’ voor te gebruiken is voor mij beneden peil. Sneu overigens dat je eerst schrijft ‘erg veel last van vernieuwingsdwang’ en vervolgens ‘een zekere’ gebruikt. Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de personen en hun verhalen.
Wat mij opvalt aan mensen die in een ander kerkverband lid worden, dat zij vrij brutaal zijn en menen overal iets van te mogen vinden. Ik weet van mensen die van huis uit Hervormd waren, dat zij soms niet verlangden naar mensen die uit de GG overkwamen, omdat die in hun nieuwe gemeente allerlei dingen wilden veranderen (dat kon immers in hun voormalige GG niet), waar de Hervormden zelf helemaal niet op zaten te wachten. Uitgezonderd de GG van Kruiningen (gelet op de geschiedenis) kan ik me niet voorstellen dat er in alle andere GG's dusdanige on-Schriftuurlijke (dat was overigens in Kruiningen ook niet zo, maar daar ging het om bestuurlijke zaken) zaken een rol speelden dat je zomaar naar een ander kerkverband over zou kunnen gaan. En dus moet de reden wel liggen in bepaalde bijkomstigheden, zoals bijvoorbeeld de visies over het gebruik van de HSV of de tale Kanaäns, of bepaalde kritiek op uiterlijkheden. Vergis je niet, ik weet meer dan je denkt. Maar daar kan ik hier niet publiekelijk over uitwijden.
De gevallen waarbij ik van dichtbij of via iemand goed op de hoogte ben van grote uittochten, liggen ook altijd aan slecht kerkelijk bestuur. Als in een gemeente 25 procent of meer van de leden vertrekt in enkele jaren, dan kun je er wel vanuit gaan dat de kerk niet goed bestuurd wordt.

@Geytenbeekje:

Ik had het over de HHK Zwartebroek-Terschuur, niet over de PKN Hoevelaken. Daar ben ik ook regelmatig geweest, en dat is wat anders. Maar ook dat is een gemeente die in veel opzichten prima zou passen in de GG, iets meer de linkerflank dan.
Ik had het over de HHK in Hoevelaken
Daar zijn mijn ouders en ik ook een poos nog lid van geweest.
Hollander

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef: Nou ja goed, toen ik nog in Hoevelaken kerkte waren er best veel vanuit GG amersfoort naar ons toe gekomen en die vonden het een behoorlijk verschil in goede zin.
Een behoorlijk verschil in goede zin? De GG van Amersfoort en HHK Hoevelaken.... Mag ik vragen wat het verschil dan is?
Geytenbeekje

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef: Nou ja goed, toen ik nog in Hoevelaken kerkte waren er best veel vanuit GG amersfoort naar ons toe gekomen en die vonden het een behoorlijk verschil in goede zin.
Een behoorlijk verschil in goede zin? De GG van Amersfoort en HHK Hoevelaken.... Mag ik vragen wat het verschil dan is?
Het kerkverband.
De preek en wellicht de visie op het dopen en belijdenis doen.
Maar ik weet niet hoe ds Visscher de visie van het dopen ziet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Precies. Dat bedoel ik nou...!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Jantje schreef:
Hollander schreef:
De mensen hebben niet voor niets de overstap gemaakt, daar ligt wel een aantal zaken ten grondslag.
Ik geloof niet dat ze het 'makkelijker' willen
Hollander

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Het kerkverband.
De preek en wellicht de visie op het dopen en belijdenis doen.
Maar ik weet niet hoe ds Visscher de visie van het dopen ziet.
Als dat de punten van "behoorlijk verschil" zijn, dan begrijp ik dat bij veel GG's, maar niet bij Amersfoort.
Binnen de HHK zou, denk ik, ook GG Amersfoort volwaardig als gemeente kunnen staan. Ik denk zelfs iets aan de gematigde kant.
DDD

Bericht door DDD »

Dat denk ik ook. Dat soort dingen ligt soms meer aan botsende persoonlijkheden of dat men is uitgekeken op de dominee.
Klavart

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:Ik wist bij voorbaat al dat je het voorbeeld van Barneveld zou noemen. Maar goed, die krijgen één van de beste HHK-predikanten, las ik maandag. Dus dat zal wel goed komen.
Waarom vind je ds. Joppe één van de beste HHK-predikanten?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Ja, en vermoedelijk weten Nasrani en ik weer meer dan jij. Nu ga je in algemeenheden spreken terwijl je eerst (leden van) mijn gemeente van deze zaken beschuldigde. Ben je in het afgelopen jaar op gemeenteavonden geweest? Weet je over welke zaken gesproken wordt? Heb je ook gesproken met mensen met al hun overwegingen en zeer moeilijke beslissingen?
Je doet weer exact hetzelfde door te zeggen ‘de reden moet wel liggen in bepaalde bijkomstigheden’, dus een algemene conclusie voor vele individuele zaken. ‘Ik kan me niet voorstellen dat’, ‘zomaar overgaan naar’. Spreek eens met mensen. Het helpt je voorstellingsvermogen misschien.
Bah, je bent bijzonder akelig in je keiharde, algemene, oordelen over anderen. Je eerste akelige reacties vol insinuaties heb ik gerapporteerd. Als je zo mijn gemeente aanvalt, ga je bruggen te ver.
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Aan welke opmerking van jezelf refereer je nu?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Aan welke opmerking van jezelf refereer je nu?
Dat ik me niet kan voorstellen dat er in alle GG's hier in Zeeland dusdanige on-Schriftuurlijke zaken een rol speelden dat je zomaar naar een ander kerkverband over zou kunnen gaan. En dus moet de reden wel liggen in bepaalde bijkomstigheden, zoals bijvoorbeeld de visies over het gebruik van de HSV of de tale Kanaäns, of bepaalde kritiek op uiterlijkheden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Zeeuw,

Ik bedoel niet iemand of iets in het specifiek. Ik kan het eventueel ook over mijn eigen kerkelijke omgeving hebben, als je dat liever hebt. Daar gebeurde het de achterliggende 10 jaren ook. Maar ik kan er met mijn pet niet bij als je letterlijk hoort van mensen die de kerk hebben verlaten omdat er niet uit de HSV kon worden gelezen en er niet ritmisch kon worden gezongen. En Gods Woord leert ons dat we ons kerkverband niet zomaar mogen verlaten, zolang Gods Woord er gepreekt wordt volgens Schrift en Belijdenis. En zeker, ik kan niet in iedereen zijn of haar hart kijken, maar ik meen dat we hier ook wel wat meer bij mogen stil staan. Ik hoef niet ieder zijn of haar strijd te weten, maar ik geloof dat als je door God, door middel van je Doop, in een kerkverband geplaatst bent, je deze niet mag verlaten, zolang Gods Woord er recht klinkt. En ja, elk kerkverband heeft gebreken, maar we moeten niet vanwege het éne gebrek een ander eveneens gebrekkig kerkverband zoeken. Is niet het gebed de eerste plaats om te bidden of de gebreken die wij ervaren mogen worden weggenomen? Ik heb het ook een tijd moeilijk gehad met de richting van de gemeente. De laatste tijd mag ik tot mijn verwondering toch ervaren dat er dienaangaande zaken enigszins zijn veranderd. Dat kan toch ook gebeuren?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie