Zonden in de gemeente/ in je gezin

Mara

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Mara »

merel schreef:dat is volgens mij een hele andere situatie Mara!
Zie topictitel merel!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Re: RE: Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het ene is een huwelijk en relatie die voor God bestaat ondanks de zonde, het andere is dat helemaal niet. Daarom zou ik de partner ook niet als partner kunnen aanvaarden (wel als mens).
Je maakt theoretisch onderscheid vanuit een ivoren toren, wat mij betreft.

De relatie is er de facto en ook de partner is de facto partner.

En wat zegt het dat je de partner wel als mens erkent? Dat is toch evident lijkt me, aangezien je het zijn van de partner niet kunt ontkennen.
Om met het laatste te beginnen: ik gebruikte het woord ‘aanvaarden’. En daarmee bedoelde ik NIET de erkenning dat iemand een mens is. Over een theoretische benadering gesproken..

En natuurlijk bestaat een homofiele relatie ‘de facto’. Dat wil niet zeggen dat ik iemand daadwerkelijk hoef te zien als schoonzoon (man van mijn zoon) of schoondochter (vrouw van mijn dochter). Evenmin hoef ik, wanneer mijn zoon twee vaste partners heeft (polygame relatie), hen beiden te zien als zijn vrouw en mijn schoondochters. Maar tegelijk zijn ze allen van harte welkom voor een goed en eerlijk gesprek.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 jun 2019, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

parsifal schreef:Of gaan we naar een housewarming feestje als we weten dat een gedeelte van de verbouwing "zwart" is gebeurd?
Dat gebeurt op de hele Biblebelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

helma schreef:Ik heb nu kwartiertje pauze bij de revalidatie dus ik kan nog niet uitgebreid reageren op alle reacties.
Ik denk dat Valcke verkeerd begrepen wordt als zijn posting als hypocriet en van schone schijn ophouden beticht wordt. Ik begrijp heel goed wat hij bedoelt, ik heb ook wel aan zo'n optie gedacht. Maar ik denk dat het in onze situatie om een bepaalde reden niet mogelijk is.
Je aanvaardt dan iemand als mens. Als vriend of vriendin van je kind.
Maar je aanvaardt de persoon in kwestie niet als schoonkind omdat je de relatie niet kan erkennen vanuit Bijbels oogpunt.
Dus niet om wat anderen ervan zouden vinden is de drijfveer. Maar om helder te houden dat er een grens is wat je principiël kan accepteren.
Juist; daar ging het om.
Bovendien noemde ik het als mógelijkheid, niet om iets voor te schrijven voor wie dan ook.
parsifal

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:
parsifal schreef:Of gaan we naar een housewarming feestje als we weten dat een gedeelte van de verbouwing "zwart" is gebeurd?
O, dan is het niet erg :bobo
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:... 3. Het is mi onvermijdelijk dat het volharden in de (tuchtwaardige) zonde ook gevolgen heeft voor de relatie tussen de gezinsleden onderling. Wel meen ik dat een blijvende breuk zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Ouders mogen hun samenwonend kind gewoon blijven ontvangen, ook een kind dat in overspel of in een homofiele relatie leeft. Wel is een tijdelijke breuk soms heel begrijpelijk en hoeft dit ook niet verkeerd te zijn (zie de breuk van David met Absalom na de doodslag door Absalom). Ook is niet gezegd dat ouders de partner van hun zoon of dochter ook maar dienen te accepteren en daarmee ‘normaal’ dienen om te gaan. Soms is dat echter op den duur onvermijdelijk; zaken kunnen ook niet altijd benoemd blijven worden. In het huiselijke kan er weer onderlinge omgang zijn, ook als de zonde voortduurt. Maar dan blijft toch helder voor betrokkene dat vader, moeder of het andere gezinslid hen als persoon wel aanvaart, maar daarmee zijn of haar zonde niet goedkeurt,
Voor degenen die reageerden op een klein stukje van mij, zonder dat ze ook dit gelezen hadden.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 jun 2019, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

parsifal schreef:
Jantje schreef:
Dat zeg ik niet. Ik wijs er alleen op dat deze casus zodanig is ingeburgerd in de reformatorische maatschappij, dat je er bang van zou worden. Vanwege dat is het 8ste gebod wel een van de geboden waar in de preken wat meer aandacht aan deze zaken zou kunnen worden besteed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

parsifal schreef:Zou de vergelijking niet kunnen zijn. Hoe ga je om met de tweede vrouw van je zoon (of broer of ander familielid) als je zoon vrijwillig gescheiden is zonder overspel van zijn eerste vrouw?

Of gaan we naar een housewarming feestje als we weten dat een gedeelte van de verbouwing "zwart" is gebeurd?
Ik vind het tweede toch wel van een heel andere orde. Dat is meer de vraag of je ook naar een receptie naar aanleiding van een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht zou gaan, uitgaande van de gedachte dat dit een zondig huwelijk is.

En ik zou toch niet graag beweren dat iedereen dat zomaar zou doen. Maar je weet dat vaak niet.
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
parsifal schreef:
Jantje schreef:
Dat zeg ik niet. Ik wijs er alleen op dat deze casus zodanig is ingeburgerd in de reformatorische maatschappij, dat je er bang van zou worden. Vanwege dat is het 8ste gebod wel een van de geboden waar in de preken wat meer aandacht aan deze zaken zou kunnen worden besteed.
Als je dit te weten komt, spreek je die mensen er dan zelf op aan? Of moet dat alleen maar in de preek genoemd worden?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind het tweede toch wel van een heel andere orde. Dat is meer de vraag of je ook naar een receptie naar aanleiding van een huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht zou gaan, uitgaande van de gedachte dat dit een zondig huwelijk is.
Dit voorbeeld, wat jij nu noemt, is van gelijke orde als alle andere voorbeelden van dit draadje. Ik zou hier niet naar toe gaan, en evenmin naar bijvoorbeeld een crematieplechtigheid. Het voorbeeld over het zwart werken is evenzeer van een zorgelijke aard, maar het erge hiervan, is dat dit zo breed geaccepteerd is, terwijl het in feite een overtreding is van het 8ste gebod.
DDD schreef:En ik zou toch niet graag beweren dat iedereen dat zomaar zou doen. Maar je weet dat vaak niet.
Jawel. Ik heb er genoeg betrouwbare voorbeelden van gehoord, waar honden werkelijk geen kruimel brood van lusten. En ik spreek nu over de meest reformatorische streken van Nederland.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

gallio schreef:Als je dit te weten komt, spreek je die mensen er dan zelf op aan? Of moet dat alleen maar in de preek genoemd worden?
Ik hoorde het van iemand die bekend is in die wereld. Hier speelt het minder. Maar als ik de kans krijg, dan zeg ik er wel wat van, inderdaad. Maar het is wel lastig, zeker als het dichtbij komt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
gallio schreef:Als je dit te weten komt, spreek je die mensen er dan zelf op aan? Of moet dat alleen maar in de preek genoemd worden?
Ik hoorde het van iemand die bekend is in die wereld. Hier speelt het minder. Maar als ik de kans krijg, dan zeg ik er wel wat van, inderdaad. Maar het is wel lastig, zeker als het dichtbij komt.
Het is dan wel de vraag wat je het zwaarste weegt, de christelijke levensheiliging of de mening van de mensen om je heen.
Valcke

Bericht door Valcke »

gallio schreef:
Jantje schreef:
Het is dan wel de vraag wat je het zwaarste weegt, de christelijke levensheiliging of de mening van de mensen om je heen.
Het maakt ook een groot verschil wanneer je iets slechts bij geruchte gehoord hebt of dat je er rechtstreeks kennis van hebt. Alleen in het laatste geval zie ik hier een duidelijke taak.

Maar dit is toch off topic omdat het hier gaat om specifieke zonden in het eigen gezin en hoe daarmee om te gaan. We moeten het gesprek niet te breed maken.
gallio

Bericht door gallio »

Valcke schreef: Het maakt ook een groot verschil wanneer je iets slechts bij geruchte gehoord hebt of dat je er rechtstreeks kennis van hebt. Alleen in het laatste geval zie ik hier een duidelijke taak.
Zeker. Maar dit werd nogal stellig gepresenteerd met woorden als "...zodanig is ingeburgerd in de reformatorische maatschappij, dat je er bang van zou worden..." Dat wekt wel de indruk dat de poster er goed van op de hoogte is. Dat blijkt dus niet zo te zijn....
Valcke

Bericht door Valcke »

gallio schreef:
Valcke schreef: Het maakt ook een groot verschil wanneer je iets slechts bij geruchte gehoord hebt of dat je er rechtstreeks kennis van hebt. Alleen in het laatste geval zie ik hier een duidelijke taak.
Zeker. Maar dit werd nogal stellig gepresenteerd met woorden als "...zodanig is ingeburgerd in de reformatorische maatschappij, dat je er bang van zou worden..." Dat wekt wel de indruk dat de poster er goed van op de hoogte is. Dat blijkt dus niet zo te zijn....
Inderdaad: ik weet ook andere (positieve) voorbeelden. Maar ik denk wel dat Jantje gelijk heeft dat er een behoorlijke groep ‘reformatorische’ ondernemers bestaat die zeker niet alles ‘wit’ doet.
Plaats reactie