JCRyle schreef:
Ik ben van mening, dat:
1. met de invoering van dergelijke liederen in de Eredienst er meer nadruk komt leggen op de Liturgie. Terwijl wij met de Reformatie het Woord weer terug hebben gekregen. Zeker de gemeentezang is een wezenlijk onderdeel van de Liturgie, maar dat moet altijd in verband staan met het Woord. Mijn inziens komt het Woord van God minder aan de orde, bij het zingen van dergelijke liederen. Doorgaans worden de preken korter en de gemeente losser in de dienst des Heeren.
Dat de gemeentezang in verband moet staan met het Woord, is een 18e-eeuwse opvatting en bepaald geen reformatie-standpunt. Het "toepasselijke versje bij de preek" dateert uit de 18e eeuw. Bij Calvijn werden de psalmen gewoon op volgorde gezongen. Is dat vreemd? Nee, want in de opvatting van Calvijn was zingen een stuk verkondiging!
JCRyle schreef:
2. (Hierbij neem ik het voorbeeld van het "Onze Vader"). Het lijkt wel alsof je naar een uitvoering gaat van het Rooms Katholieke Kerkkoor.
Hoe vaak luister jij naar RK kerkkoren?
JCRyle schreef:
Precies dezelfde elementen zie je terug komen in de melodie. Het is een gebed en daarom moet het ook als een gebed gezongen worden? Althans de melodie doet dat vermoeden. Dergelijke melodieën i.c.m. gebedenzangen zie je ook in Kloosters of de RKK. De Rooms Katholieke Kerk hebben wij in de Reformatie er via de voordeur uitgedaan, maar hoe langer hoe meer halen wij het via de achterdeur weer binnen. Dan kan je denken aan dergelijke melodieën (het lijkt onschuldig, maar is het niet)
Je doet allerlei aannames zonder ze te onderbouwen. "Dergelijke melodieën".... wat bedoel je nou eigenlijk? Waarin is deze melodie anders dan een psalm? In z'n lengte, ja. Leg 'm eens naast de beide berijmingen van de 12 artikelen uit de Enige Gezangen, dan kom je op hetzelfde type melodie. In het feit dat de tekst niet rijmt. Ja, dat krijg je als je de letterlijke tekst van het Onze Vader gaat zingen, dan rijmt het niet. Kortom: waar heb je het over? Je wilt het kennelijk graag Rooms noemen, en dus roep je een aantal dingen die het volgens jou Rooms maken, maar het mist elke onderbouwing.
JCRyle schreef:
3. Zoals ik zei gaat het om een gebed. Dan vraag ik mij af of 'gebeden' die als gebed overgeleverd zijn, gezongen moeten worden. Het 'Onze Vader' is door de Heere Jezus gegeven, nadat Zijn discipelen Hem vroegen om hen bidden te leren. En het was duidelijk uit het leven van de Heere Jezus dat bidden gebeurt 'in de binnenkamer'/'afgezonderd'.
Ook in het boek der psalmen staan gebeden. En die waren bedoeld om gezongen te worden. Misschien óók wel in de binnenkamer, maar ook in het openbaar. Wederom schrijf je naar de door jou gewenste conclusie toe. Maar het feit dat er zoveel gebeden in de psalmen staan, bewijst wel dat gebeden ook gezongen mogen worden
JCRyle schreef:
Dit alles bij elkaar nemend kan ik niet verheugd zijn bij de opkomst van allerlei liedbundelen. En dan heb ik het nog geeneens over het niet-geïnspireerd-zijn van velen gezangen.
Valse tegenstelling. In Engeland zingen ze als psalm de letterlijke psalmtekst uit de Bijbel, het onderhavige Onze Vader is de letterlijke tekst uit de Bijbel. Maar als jij morgen een psalm zingt in je kerk, zing je een berijming uit de 18e eeuw. Waar blijf je dan met die scheiding tussen geïnspireerd en niet-geïnspireerd (waarbij ik maar even niet inga op de gedachte dat teksten van later datum dan de Bijbel óók geïnspireerd kunnen zijn).
Dat je niet blij bent met liedbundels, is je goed recht. Niemand verplicht je om ervan gebruik te maken. Maar gun anderen, die er met vreugde en zegen wél gebruik van maken, ook een beetje ruimte. En onderbouw je bezwaren met gefundeerde opmerkingen en niet met onderbuikgevoelens.
RD-journalist drs. J. van der Knijff hoopt binnen afzienbare tijd te promoveren op de Enige Gezangen. Zijn onderzoek toont aan dat door de eeuwen heen veelvuldig gezangen zijn toegevoegd die niét in het gedooglijstje van de Dordtse Synode stonden, maar die men plaatselijk toch wilde (blijven) zingen. Het is dus een beetje al te makkelijk om te zeggen dat de Dordtse Synode het zingen van gezangen verboden heeft, op een handjevol goedgekeurde na: de praktijk is altijd al geweest dat men daar een eigen draai aan gaf.
En in dit jaar van reformatieherdenking is het goed dat we ook kennis nemen van de standpunten van de andere reformatoren. Waarbij het in de Lutherse traditie van meet af aan gebruikelijk is geweest om gezangen te zingen. Niet náást de psalmen, maar gewoon als enige kerkliederen. En ja, daar zaten wel wat gezangen tussen die ergens gebaseerd waren op psalmwoorden (het bekendste voorbeeld is natuurlijk Ein feste Burg - Psalm 46), maar een afzonderlijk en compleet psalter had men niet.