Hoi Pied
Dat je hier weinig opbouw hebt ondervonden, is natuurlijk droevig. Ligt dat aan de reacties van de bezoekers van deze site, aan jezelf of aan de gereformeerde dogmatiek?
Ik had het over de opbouw uit de dogmatiek zoals die hier op de site gepresenteerd wordt - of dat een
juiste presentatie is van die dogmatiek, daar kan ik niet over oordelen. Voor zoverre het aan mijzelf ligt: moet kritisch blijven tegenover mijzelf en niet iedereen in hokjes plaatsen
Zoals je inmiddels wel weet, gaat deze dogmatiek er van uit dat de mens door de val verdorven is. Zodanig, dat er geen enkele mogelijkheid meer is tot behoud, vanuit de mens. De ellende.
Dat is gewoon bijbels.
Je kunt jezelf daar niet uit verlossen, ook niet door ‘te geloven’. Je kunt wel ‘geloven’, maar als het geloof gemist wordt is het slechts schijngeloof (Mattheüs 13:5-6).
Je kunt jezelf daar inderdaad niet uit verlossen. Ik weet niet wat Mattheus 13:5-6 daarmee te maken heeft, aangezien het gaat om het
woord van God dat gezaaid wordt, dat niet opschoot omdat het geen wortel heeft: in de verdrukking blijkt dat iemand ten val komt. Of dat schijngeloof heet? Jezus noemt het niet zo. Het is letterlijk oppervlakkigheid. Zonder diepgang, zonder wortel.
Onderscheid maken tussen ‘te geloven’ en ‘HET geloof’ lijkt mij niet bijbels: als je naar de definitie kijkt van geloof volgens de bijbel, namelijk Hebreeen 11:1, dan is er maar één ding mogelijk: Het geloof nu is de zekerheid van hetgeen men hoopt en het bewijs van het geen men niet ziet. En dan gaat het erom: wát hoop je dan, en wát zou je graag bewezen zien dat je nu nog niet ziet. Is dat verlossing, of heb je daar eigenlijk geen hoop op? Is je enige hoop dat je verlost wordt wanneer je dood gaat en de rest van de tijd is heiliging voor jou niet mogelijk? Tja, u geschiedde naar uw geloof.
Het is alléen in God gelegen, dat er een weg tot behoud is. Door het geloof in Christus. De verlossing.
Door het geloof wordt het hart vernieuwd en komt er nieuw leven, een leven naar Gods wil. De verloste mens gaat geloven en daarnaar ook leven. De dankbaarheid.
Inderdaad.
Is er daarin een volgorde? Ja, de Heere werkt gewoonlijk in de volgorde ellende – verlossing – dankbaarheid.
Bij mij werkt God zó, dat ik in een heiligingsproces sta. Ik heb
tot vrucht mijn heiliging, Rom. 6:22. Die vrucht moet groeien, vanaf mijn wedergeboorte is die gaan groeien. Zoals een zuigeling opgroeit tot een volwassene, zo groei ik in Christus. Zonde staat dat proces in de weg. De zonde moet dus uitgereinigd worden. Wil dus zeggen dat God mij wijst op mijn zonden door middel van de heilige Geest die mij ervan overtuigt dat er ongerechtigheid in mij woont, dan kan ik God bidden of Hij mij wil reinigen van die ongerechtigheid 1 Joh. 1:7, 3:3, zodat het ook niet meer voor zal komen, en dat ik in Gods kracht de strijd aanga tegen de zonde Heb. 12:4. En van die zonde verlost word. Het is niet zo dat wanneer iemand wedergeboren is, ook niet meer
verzocht wordt tot zonde. Jezus werd immers ook verzocht! Door die verzoeking worden wij gewezen op onze eigen begeerte Jac. 1:14-15 en hebben we de mogelijkheid om gereinigd en geheiligd te worden. En dan zal de echtheid van ons geloof blijken. 1 Petr. 1:6-7.
Het is dus niet zo dat ik me eerst jarenlang ellendig voel, er een dag komt dat ik een bijzondere ervaring heb en wedergeboren raak en dan vervolgens ben ik voor altijd verlost (en heb ik dus ook geen last meer van de zonde) en dus kan ik de rest van mijn leven vullen met dankbaar zijn en met het grootste gemak Gods wil gaan uitvoeren, want ja, ik heb toch geen verzoekingen tot zonde meer. Zo ligt het niet. Zo lag het ook niet bij Jezus. ‘Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst. Zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden.’ Heb. 5:7-10. Nu ben ik geroepen in zijn voetstappen te gaan, die geen zonde gedaan heeft. 1 Petr. 2:21.
Ellendekennis is de oorzaak waardoor mensen gaan zoeken naar verlossing. En deze verlossing wordt gewoonlijk buiten Christus gezocht, of men nu gereformeerd, evangelisch, humanistisch of a-religieus is.
Inderdaad. God zelf moet je ervan overtuigen dat je Jezus Christus als verlosser nodig hebt.
Eventueel kan dat ook met onderschrijving van de complete gereformeerde dogmatiek, ja. Dan volgt er ook geen verlossing. Daar zijn mensen depressief van geworden, dat klopt. Maar dat is niet de schuld van God en ook niet van de gereformeerde dogmatiek.
Klopt.
We zijn tot ons sterfbed ellendig; maar dat ‘alleen’ moet je weglaten en dat er geen heiliging zou zijn, is ook niet waar.
Mijn vlees, mijn
mens is tot op mijn sterfbed ellendig. Maar toch ben ikzelf
heilig, omdat ik met mijn verstand/gemoed in dienst ben van God. Ikzelf - mijn geest, mijn gezindheid - ben niet meer in het vlees. Rom. 7:26, Rom. 8:9. Ik word veranderd van een vleselijke persoon in een geestelijke persoon. 1 Kor. 2 en 3.
Echter, waar ik op doelde is, dat het op mij overkomt alsof het zwaartepunt binnen jullie dogmatiek wel heel erg op onze ‘ellende’ ligt, zodanig, dat heiliging niet mogelijk lijkt. Kan als oorzaak hebben dat slechts weinigen wedergeboren zijn en dus slechts weinigen die heiliging ook werkelijk ervaren. Dat weet ik niet. In elk geval ben ik blij te horen dat in jouw opinie ook heiliging mogelijk is
Waarom zou er dan in Gods Woord nog zoveel geschreven zijn over de zonde, als dit niet van belang is?
Zeker van belang, maar dan tot
afbraak van mijn eigen hoogmoed, tot
vernedering onder Gods machtige hand. Echter Paulus schrijft ook: Zo kennen wij vanaf nu aan niemand meer naar het vlees. 2 Kor. 5:16. Ik hoef jóu niet te overtuigen van zonde en jij mÃj niet, want daar hebben de heilige Geest voor (tenzij jij of ik natuurlijk in grove zonde leeft ofzo, maar daar ga ik niet van uit). Maar we mogen elkaar opbouwen in ons allerheiligst
geloof en dat geloof gaat over wat
hoop ik, wat is nog nÃet zichtbaar, maar zal zeker geschieden, hoe heerlijk zal het worden!
Waarom maakt de Heere er dan nog zoveel werk van om ons te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel? Dat is volgens Johannes 16:7-8 toch het werk van de Trooster (?!), “Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden. En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel.â€