Je wilt denk ik niet weten hoevelen zich er laten vergiftigen door popmuziek. Ik heb daar gelukkig niks mee. Alhoewel, eerlijk gezegd, Nederlandstalige muziek ligt soms wel lekker in gehoor...huisman schreef:Ja er zijn veel meisjes in onze kringen aan de pil. Ja jongens en meisjes die zondag aan zondag onder een degelijke prediking zitten hebben een sexueel moraal die puur werelds is. Onze gezindte is op dat vlak zeer snel verwereldlijkt.Gijs83 schreef:Ik vraag me af er gewoon niet wat aan de pil zijn, waar Mara het over heeft of het is allemaal toevallig, want eerder hoor ik jaarlijks toch wel van enkele gevallen.Orchidee schreef:Gijs83 schreef:
Ik hoor de laatste tijd eigenlijk weinig meer, dat heeft misschien ook wat te zeggen. Positief dan wel negatief.![]()
Een paar denkbare oorzaken. Popmuziek, daar gaat het bijna uitsluitend over deze zaken. Welke tijdschriften worden er gelezen, ik hoop dat de ouders begrijpen dat "onschuldige"meisjesbladen als de Fancy enz. een onvoorstelbaar laag sexueel moraal hebben. Van meisjes van 14, 15 jaar wordt verwacht dat zij al ervaring hebben op dat gebied.
Dat de wereld er zo'n moraal op na houdt wisten wij maar hoe is die moraal toch de laatste jaren onze kerken binnengestroomd?
Tienerzwangerschappen
Re: Tienerzwangerschappen
Ik denk dat je zog goed moet vertellen wat er op tegen is, dan nog kan de verleiding groot zijn, maar is toch wel een stap of stappen verder.Willem schreef:Ik zie het probleem nu juist wel. En de manier waarop het hier op RF besproken wordt versterkt het probleem. Een kind van 13 wat nog lekker naief is heeft nu op RF kunnen lezen dat sex vanaf die leeftijd in refoland heel normaal wordt gevonden. (bij vriendinnen dan he). Daar ageer ik tegen.huisman schreef:Zie jij het probleem niet ? Of mag er niet over gesproken worden?Willem schreef:En als dit allemaal niet mag van de ouders dan hebben ze nog refoforum om tot in detail te lezen wat gebruikelijk is in de refowereld.huisman schreef:Een paar denkbare oorzaken. Popmuziek, daar gaat het bijna uitsluitend over deze zaken. Welke tijdschriften worden er gelezen, ik hoop dat de ouders begrijpen dat "onschuldige"meisjesbladen als de Fancy enz. een onvoorstelbaar laag sexueel moraal hebben. Van meisjes van 14, 15 jaar wordt verwacht dat zij al ervaring hebben op dat gebied.
Dat de wereld er zo'n moraal op na houdt wisten wij maar hoe is die moraal toch de laatste jaren onze kerken binnengestroomd?
Marnix schreef:@ WIllem:Klopt. Als je denkt dat ze hier totaal nieuwe dingen lezen op Refoforum (dat men het gewoon schijnt te vinden) denk ik dat je mist dat onder de jeugd onderling geen taboe op dit onderwerp is.
@ Boontje: Het is iets van alle tijden. Alleen wat Gijs wel terecht even noemde, er zijn nu veel meer mogelijkheden om een zwangerschap te voorkomen. Als velen daar wel gebruik van maken en dus wel seks hebben maar niet zwanger worden, en een kleine groep wel zwanger wordt, is het probleem van ongewenste zwangerschappen niet groter dan toen, maar is seks voor het huwelijk wel veel gewoner geworden, alleen heeft dat als je maatregelen neemt nu veel minder snel zulke gevolgen.
@ Memento: Mee eens, maar ik denk dat ook op geestelijk vlak gekeken moet worden wat er moet veranderen. Blijkbaar nemen jongeren Gods goede regels niet zo serieus of zien dat als iets voor later, of als iets wat voor de gewone mens toch niet haalbaar is, wat je zelf niet kan? Misschien horen jongeren wel dat ze toch niets goeds kunnen doen, dat ze van nature slecht zijn, ze eerst bekeerd moeten worden een de kans dat dat niet gebeurt groot is.... En wordt het daarom wel heel uitzichtloos voor ze, zien ze geen reden om te strijden tegen de zonde, om zich aan Gods regels te houden. Als je toch verloren gaat kan je maar beter genieten hier, of je bekeerd wordt is afwachten. Tot die tijd kan je toch niets goeds doen. Just some thoughts.
Ik vraag me af trouwen altijd verstandig dan wel verplicht is, als men gemeenschap heeft gehad of zwanger is geraakt?
helma schreef:Eind lagere school is echt al te laat.memento schreef:Ik denk dat veel voorkomen zou worden, als de dubbele moraal die er nu (met name in plattelandsgebieden) uitgestraald wordt door de ouders, afgezworen zou worden. Aan de ene kant zeggen "het mag niet", en aan de andere kant dingen zeggen als "we zijn zelf ook jong geweest", of als een stelletje moet trouwen "ze hebben tenminste wel eerlijk geleefd", straalt een dubbelheid uit, zo van: het mag, als je het maar stiekem doet.
Aan de andere kant is het van de zotte, dat sommigen ouders in onze kringen het gewoon toestaan als er bij elkaar geslapen wordt in verkeringstijd. We staan moorden toch ook maar niet toe, omdat je sommige moordenaars niet kunt tegenhouden?
Ik denk dat dé oplossing of dé methode niet bestaat. Vanuit wat hulpinstanties erover zeggen, zijn wel wat nuttige tips af te leiden:
1. Begin sexuele voorlichting niet te laat. Eind lagere school is een geschikte tijd.
2. Hamer niet alleen op "het mag niet", maar leg uit dat sexualiteit iets moois en speciaals is, wat zo bijzonder is dat je dat in je hele leven maar met één iemand wil delen.
3. Wees eenduidig. Aan de ene kant "nee" zeggen, maar aan de andere kant doen alsof het "normaal" is als stelletjes voor het huwelijk seks hebben, straalt uit dat het een regel is, die niet serieus genomen hoeft te worden.
Je kan beter vroeger beginnen (6 jaar) en dan elk jaar een herhaalsessie. Mijn ervaring is dat ze dingen lang niet altijd onthouden. Je kan het dan ook iedere keer uitbreiden met wat meer informatie.
Volgens mij is het ook belangrijk dat we kennis/respect/begrip bijbrengen voor het verschil jongen-meisje
(De boeken van Shaunti Feldhahn zijn hierbij goed bruikbaar)
Jongens beseffen dan beter hoe meisjes in elkaar zitten en andersom ook.
Ook begrijpen meiden dan beter welk effect hun kledingstijl op jongens en mannen kan hebben.
Ik heb het idee dat er weinig ouders er zo vroeg mee beginnen, laat staan dat ze er uberhaupt over beginnen...
En als dat zoontje van 4 daarna vraagt en jij vertelt het, wat zegt-ie dan?henriët schreef:Zelfs 6 is al laat..... zeker tegenwoordig.helma schreef:Eind lagere school is echt al te laat.memento schreef:Ik denk dat veel voorkomen zou worden, als de dubbele moraal die er nu (met name in plattelandsgebieden) uitgestraald wordt door de ouders, afgezworen zou worden. Aan de ene kant zeggen "het mag niet", en aan de andere kant dingen zeggen als "we zijn zelf ook jong geweest", of als een stelletje moet trouwen "ze hebben tenminste wel eerlijk geleefd", straalt een dubbelheid uit, zo van: het mag, als je het maar stiekem doet.
Aan de andere kant is het van de zotte, dat sommigen ouders in onze kringen het gewoon toestaan als er bij elkaar geslapen wordt in verkeringstijd. We staan moorden toch ook maar niet toe, omdat je sommige moordenaars niet kunt tegenhouden?
Ik denk dat dé oplossing of dé methode niet bestaat. Vanuit wat hulpinstanties erover zeggen, zijn wel wat nuttige tips af te leiden:
1. Begin sexuele voorlichting niet te laat. Eind lagere school is een geschikte tijd.
2. Hamer niet alleen op "het mag niet", maar leg uit dat sexualiteit iets moois en speciaals is, wat zo bijzonder is dat je dat in je hele leven maar met één iemand wil delen.
3. Wees eenduidig. Aan de ene kant "nee" zeggen, maar aan de andere kant doen alsof het "normaal" is als stelletjes voor het huwelijk seks hebben, straalt uit dat het een regel is, die niet serieus genomen hoeft te worden.
Je kan beter vroeger beginnen (6 jaar) en dan elk jaar een herhaalsessie. Mijn ervaring is dat ze dingen lang niet altijd onthouden. Je kan het dan ook iedere keer uitbreiden met wat meer informatie.
Volgens mij is het ook belangrijk dat we kennis/respect/begrip bijbrengen voor het verschil jongen-meisje
Ook begrijpen meiden dan beter welk effect hun kledingstijl op jongens en mannen kan hebben.
Wat versta je trouwens onder voorlichten? Is dat het samenkomen van man en vrouw wat tot zwangerschap kan leiden?
Of versta je onder voorlichten de gehele sexuele ontwikkeling/ voorlichting.
Meer en meer kom ik erachter, dat je gewoon vanaf de peutertijd dingen kunt benoemen en steeds wat meer info geeft.
In die zin sta ik volledig achter het boekje van bron'blozen mag'.
Waarom zouden we als moeder maandverband willen verstoppen als ons zoontje van 4 vraagt.. wat is dat...
mooi moment om op gepaste wijze iets te zeggen..
en zo kan dat ook met borstvoeding enz enz.
Er zijn zoveel momenten waarin je al van jongs af aan steeds wat zeggen kunt, en gewoonweg al lopende de jaren dingen vertellen kan. En daarbij kun je dan ook benadrukken hoe goed en mooi de Heere alles gemaakt en geschapen heeft en hoe de Heere liefde tussen man en vrouw bedoeld heeft.
Er zijn altijd van die losgelaten types die niet van meisje kunnen afblijven, het is alleen weerhoudende genade als je daartoe niet gekomen bent.helma schreef:Helaas weet ik dat het waar is
Ook in mijn jeugd (1970) was een meisje (overdag...) niet veilig.
Vinden jullie trouwens dat zulke stelletjes verplicht moeten trouwen?
Ik vind het lastig, maar neig naar 'nee, niet per se'. Want door ze te laten trouwen, dwing je ze in een huwelijk, waarin de kans erg groot is, dat het een slecht huwelijk zal zijn. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel.
Ik vind het lastig, maar neig naar 'nee, niet per se'. Want door ze te laten trouwen, dwing je ze in een huwelijk, waarin de kans erg groot is, dat het een slecht huwelijk zal zijn. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel.
Het gemak en de vrijblijvendheid waarmee een nieuw mens op de wereld wordt gezet, is schrijnend.rekcor schreef:Vinden jullie trouwens dat zulke stelletjes verplicht moeten trouwen?
Maar goed als er in bepaalde gezinnen de kinderen niet worden gewaarschuwd voor deze enorme verantwoordelijkheid, zijn de ouders medeschuldig, zolang het kind nog niet meerderjarig is.
Ik vind de minst slechte optie dat het stel verkering houdt met de intentie tot een huwelijk te komen. Het lijkt me vragen om moeilijkheden als een piepjong stel dat drie maanden verkering heeft, de schok van de ongeplande zwangerschap heeft meegemaakt, prompt daarop moet gaan trouwen.rekcor schreef:Vinden jullie trouwens dat zulke stelletjes verplicht moeten trouwen?
Als ze elkaar wat beter kennen, als ze volwassen geworden zijn en als de situatie ietwat gestabiliseerd is, is het wel zeer wenselijk dat het huwelijk er komt. Maar dwingen zou ik ze nooit.
Waar is God bij deze zwangerschappen?
Bij een gewenste zwangerschap erkennen we graag dat de Heere het kind geschapen en geschonken heeft. Maar hoe zien we dat bij de tienerzwangerschappen? Er wordt nu gezegd
Bij een gewenste zwangerschap erkennen we graag dat de Heere het kind geschapen en geschonken heeft. Maar hoe zien we dat bij de tienerzwangerschappen? Er wordt nu gezegd
. Die termen heb ik in RefoNederland nooit horen gebruiken bij een gewenste zwangerschap.gemak en de vrijblijvendheid waarmee een nieuw mens op de wereld wordt gezet
Als hij welke vraag stelt?Gijs83 schreef:En als dat zoontje van 4 daarna vraagt en jij vertelt het, wat zegt-ie dan?henriët schreef:Zelfs 6 is al laat..... zeker tegenwoordig.helma schreef:Eind lagere school is echt al te laat.memento schreef:Ik denk dat veel voorkomen zou worden, als de dubbele moraal die er nu (met name in plattelandsgebieden) uitgestraald wordt door de ouders, afgezworen zou worden. Aan de ene kant zeggen "het mag niet", en aan de andere kant dingen zeggen als "we zijn zelf ook jong geweest", of als een stelletje moet trouwen "ze hebben tenminste wel eerlijk geleefd", straalt een dubbelheid uit, zo van: het mag, als je het maar stiekem doet.
Wat versta je trouwens onder voorlichten? Is dat het samenkomen van man en vrouw wat tot zwangerschap kan leiden?
Of versta je onder voorlichten de gehele sexuele ontwikkeling/ voorlichting.
Meer en meer kom ik erachter, dat je gewoon vanaf de peutertijd dingen kunt benoemen en steeds wat meer info geeft.
In die zin sta ik volledig achter het boekje van bron'blozen mag'.
Waarom zouden we als moeder maandverband willen verstoppen als ons zoontje van 4 vraagt.. wat is dat...
mooi moment om op gepaste wijze iets te zeggen..
en zo kan dat ook met borstvoeding enz enz.
Er zijn zoveel momenten waarin je al van jongs af aan steeds wat zeggen kunt, en gewoonweg al lopende de jaren dingen vertellen kan. En daarbij kun je dan ook benadrukken hoe goed en mooi de Heere alles gemaakt en geschapen heeft en hoe de Heere liefde tussen man en vrouw bedoeld heeft.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Dat is nu precies de ellende met de zonde. Het plaatst ons voor keuzes, waarvan geen van de keuzemogelijkheden gewenst is, en weer tot nieuwe zonden leiden.rekcor schreef:Vinden jullie trouwens dat zulke stelletjes verplicht moeten trouwen?
Op grond van Gods Woord moet je denk ik zeggen, dat door seksuele gemeenschap mensen tot één vlees geworden zijn, en dus in Gods ogen getrouwd. Los van elkaar verdergaan, is geen optie. Het probleem is echter, dat zeer vele van deze "gedwongen huwelijken" (waar niets gedwongens aan is, het stel heeft in vrijheid gekozen om door gemeenschap tot één vlees te worden) uitlopen op een scheiding of veel ellende in het huwelijk. Deze keuzemogelijkheid levert vaak een hoop zonde op.
Het alternatief is niet trouwen. Maar dat is ook niet alles. De moeder (of anderen) moet het kind alleen opvoeden. En het niet samenleven met degene met wie je tot één vlees geworden bent, is dat niet een vorm van echtbreuk? Dat is het helemaal, als één van beiden met een ander verkering krijgt.
Zonde leidt tot zonde.
Volgens mij zijn er geen gegevens waaruit blijkt dat 'gedwongen huwelijken' meer op scheiding uitlopen dan de meer vrijwillige.
In veel culturen zijn de huwelijke allemaal gedwongen en vroeger was dat ook in Nederland aan de orde. De dwang op zichzelf kan het probleem niet zijn.
In veel culturen zijn de huwelijke allemaal gedwongen en vroeger was dat ook in Nederland aan de orde. De dwang op zichzelf kan het probleem niet zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Nee als de ''plegers'' 'bezint eer ge bemint' hadden toegepast, was er ook geen ongewenste zwangerschap van gekomen....Zita schreef:Waar is God bij deze zwangerschappen?
Bij een gewenste zwangerschap erkennen we graag dat de Heere het kind geschapen en geschonken heeft. Maar hoe zien we dat bij de tienerzwangerschappen? Er wordt nu gezegd. Die termen heb ik in RefoNederland nooit horen gebruiken bij een gewenste zwangerschap.gemak en de vrijblijvendheid waarmee een nieuw mens op de wereld wordt gezet
Kun je bijbelteksten noemen waar dit zo 'causaal' wordt gesteld?memento schreef:Op grond van Gods Woord moet je denk ik zeggen, dat door seksuele gemeenschap mensen tot één vlees geworden zijn, en dus in Gods ogen getrouwd