memento schreef:Het is aardig om te beseffen als we het over kleding hebben dat:
1. De christelijke eredienst afstamt van de synagogale eredienst. Bv dat de ouderlingen vooraan zitten komt van een gebruik uit de synagoge. Ook de kleur zwart voor ambtskleding (zwart is de kleur die de rabbi's droegen, de kleur van degene die onderwijs gaf; zwart als kleur van de zonde heeft dus niets te maken met de oorspronkelijke reden waarom het ambtsgewaad zwart is)
2. De vroeg-christelijke ambtsdragers in hun gewone kleding het ambt bedienden in een eredienst die eenzelfde en eenvoudige sobere opzet had als de synagogedienst
3. Ambtskleding pas redelijk laat in de M.E. ontstaan is, uit conservatisme (waar de gewone bevolking afstapte van een toga-achtige kleding, hielden de ambtsdragers aan de kledingswijze vast)
Verder enkele andere overwegingen:
1. Het is praktisch, als een ambtsdrager "in ambt" te herkennen is. Een zwart pak met Bijbel in de hand werkt prima.
2. Het is uni-form. Je straalt er een zekere eenheid mee uit: ambtsdragers in een kerk hebben een zwart pak aan.
3. Het voorkomt gezeur over wat nog wel en niet kan. Zo krijgt een ambtsdrager geen discussies met mensen waar hij op bezoek komt over de gepastheid van zijn kleding.
Wat betreft de vrije tijd, zou ik zeggen: Laat een ambtsdrager daarin vrij, mits hij zich (maar dat geldt voor ieder gemeentelid) eerbaar kleed. Wat daarbij de grenzen zijn, moet een ieder voor het aangezicht God, en voor het aangezicht van de gemeente waar iemand lid is (welke dingen belangrijk zijn ligt in elke gemeente weer anders), bepalen.
Ik had het in het verleden ook niet zou op zwarte pakken en toga's. Persoonlijk vond ik een zwart pak voor een predikant vaak stijlvoller staan dan een toga (soort soepjurk). Alhoewel ik het weer de perken te buiten vond gaan om predikanten die een toga dragen van hoogmoed te beschuldigen (zie een column in het RD vorig jaar).
Todat ik hoorde wat betekenis van een toga is vanuit de universitaire traditie. Namelijk dat hiermee tot uitdrukking wordt gebracht dat iemand namens de wetenschap spreekt en dat wij niet moet luisteren 'wie' het zegt maar wat hij/zij te zeggen namens de wetenschap.
Toen ik daar over nadacht vond ik een ambtsgewaad (toga c.q. zwart pak) helemaal zo gek nog niet. In plaats van dat wij ons druk maken over de kleding van een ambtsdrager zou deze ons er toe moeten aansporen er bewust van te zijn niet te kijken/luisteren naar de persoon maar te beseffen dat deze namens zijn Zender spreekt.
Vanaf dat moment ben ik voor

Our God is an awesome God. He reigns from heaven above