Kleding ambtsdragers

Mariavt

Re: Kleding ambtsdragers

Bericht door Mariavt »

Bert Mulder schreef:Ach, waarom op slot...

dit leuteronderwerp is net zo goed als een ander leuteronderwerp...
Nou in dit leuteronderwerp leuter ik niet meer mee.misschien dat er later nog mensen komen die hieraan mee willen doen, ik hou het voor gezien.... :sweat
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

'k Heb niet alles gelezen. Maar even een paar opmerkingen;
* Volgens mij doe je ambtelijke werkzaamheden in een ambtsgewaad
* Zeker voor een predikant is het "handig" als hij herkenbaar is. Elia was ook herkenbaar.
* In principe maakt het niet uit wat dat ambtsgewaad is. Strict Baptist-ambtsdragers hebben ook niet altijd zwarte kleding aan.
* Als de kleding het moet doen, heb je maar een arm portie.
* Vorm zonder inhoud is er genoeg. Helaas geen inhoud zonder vorm. (pak melk)
albion

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door albion »

Orchidee schreef:
albion schreef:
Orchidee schreef: In mijn hele leven hebben deze buitenkanten nog nooit een rol gespeeld :hum
Wij ( familie en ouders) hebben daar altijd al door heen geprikt!
Netheid en matigheid, liefde en meeleven/bidden voor onze naasten DAT wel!

Ook dat hoeft niet altijd de maatstaf te zijn, alhoewel het prijzenswaardig is. Er zijn heel veel instanties die het ook doen: Leger des Heils b.v. of RK (goede werken weet je wel?)
Ja en...met goede weken verdien je de zaligheid niet, en ook niet in een zwart pak of een zwarte jurk...
Ik ken genoeg mensen die in het zwart gaan, maar dit alles missen, ik heb daar dan toch mijn vraagtekens bij...
Alleen maar omdat ze in het zwart gaan? Of.... ???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

vlinder schreef:
Mariavt schreef:Vroeger werd er wel gezegd, je kunt God's volk herkennen aan daad, gelaat en gewaad.
De rest kan ik me nog iets bij voorstellen, maar naar het dikgedrukte ben ik altijd nog benieuwd. Hoe ziet dat er uit? Is daar ergens een plaatje van? En hoe "eerbiedig" moet je kijken voordat Gods volk je gaat herkennen?
Ik bedoel dit echt niet spottend, maar volgens mij is die er namelijk bij verzonnen omdat het er goed bij klinkt. Moet het niet vervangen worden door gepraat?
Maar misschien kun je me antwoord geven op mijn vragen?

Ik denk zoiets als Izébel, dat je dat niet moet navolgen?
albion

Bericht door albion »

Rambam schreef:
Mara schreef:Riedeltje :nonnon de nieuwe koers :sweat
Misschien moet je eens opzoeken wat er in het NT (en OT) staat over het herkennen van een christen en in het bijzonder aan het herkennen van een ambtsdrager. Praat en daad worden benadrukt, maar gewaad niet.

1 Tim. 3:1-7 spreekt over de eisen waaraan een ouderling dient te voldoen, evenals Exodus 18:17-23, Titus 1:5-9 en 1 Petrus 5:1-7, Mattheus 20:20-28, Titus 2:1-8, Handelingen 20:17-31 3 Johannes:5-11.

In alle door mij genoemde bijbelgedeeltes wordt niet gesproken over de kledij van een ouderling c.q. leider in de gemeente maar enkel over de levenswandel van de persoon en hetgeen hij zegt (dient te zeggen).

En wat gaan we daar mank aan in deze tegenwoordige tijd.

Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.

2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;

Gaarne herbergende (meestal even bellen of het wel gelegen komt); bekwaam om te leren (weten het vaak beter, zeg je er iets van dan is het tegen het zere been)

3 Niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden, geen vechter, niet geldgierig.

4 Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid;

Er zijn heel wat ouderlingen wiens kinderen niet in onderdanigheid gehouden worden en zeker niet met alle stemmigheid.

5 (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de Gemeente Gods zorg dragen?)

6 Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle.

7 En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid, en in den strik des duivels.

Dat betekent dus dat er iets van moet uitgaan zodat ook de mensen die niet naar de kerk gaan toch merken ja, dat is echt, daar heb ik respect voor.

Ik denk dat ze met een kaarsje te zoeken zijn.
Laatst gewijzigd door albion op 23 feb 2011, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
Mariavt schreef: We zitten hier niet in Canada Bert, en het is nog altijd 's lands wijs 's lands eer. In Canada vinden ze een lange broek van een vrouw heel normaal zelfs bij kinderen van een predikant, toen die predikant in Nederland kwam wonen, werd erover gevallen dat zijn kinderen een lange broek droegen, dus heeft hij dat maar afgeschaft. Maar dat is even off topic!

Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
En dat is JUIST mijn punt, Maria...

Er wordt nogal krampachtig omgegaan met hetgeen geen Bijbels gebod is, maar geboden van mensen. En die geboden (ambtsdragers kleding) staan zelfs niet eens in de DKO! Het is dus een ongeschreven wet, dus 'not worth the paper it ain't even printed on!'
Zou het kunnen dat ze daar niet over geschreven hebben omdat ze het volledig met elkaar eens waren over de ambtskleding?
albion

Bericht door albion »

Boekenstek schreef:'k Heb niet alles gelezen. Maar even een paar opmerkingen;
* Volgens mij doe je ambtelijke werkzaamheden in een ambtsgewaad
* Zeker voor een predikant is het "handig" als hij herkenbaar is. Elia was ook herkenbaar.
* In principe maakt het niet uit wat dat ambtsgewaad is. Strict Baptist-ambtsdragers hebben ook niet altijd zwarte kleding aan.
* Als de kleding het moet doen, heb je maar een arm portie.
* Vorm zonder inhoud is er genoeg. Helaas geen inhoud zonder vorm. (pak melk)
Ja, maar Strict Baptist ambtsdragers hebben ook geen synode etc. Als ik in (vroeger) Lower Dicker kerkte, zat ik onder het gehoor van een dominee die het niet slecht zou doen bij de Chr.Ger. Kerkte ik in Brighton dan kon deze dominee heel goed bij de GerGem aansluiten. Ook de ligging was anders. Toch waren ze allebei aangesloten bij de GS.
memento

Bericht door memento »

Het is aardig om te beseffen als we het over kleding hebben dat:
1. De christelijke eredienst afstamt van de synagogale eredienst. Bv dat de ouderlingen vooraan zitten komt van een gebruik uit de synagoge. Ook de kleur zwart voor ambtskleding (zwart is de kleur die de rabbi's droegen, de kleur van degene die onderwijs gaf; zwart als kleur van de zonde heeft dus niets te maken met de oorspronkelijke reden waarom het ambtsgewaad zwart is)
2. De vroeg-christelijke ambtsdragers in hun gewone kleding het ambt bedienden in een eredienst die eenzelfde en eenvoudige sobere opzet had als de synagogedienst
3. Ambtskleding pas redelijk laat in de M.E. ontstaan is, uit conservatisme (waar de gewone bevolking afstapte van een toga-achtige kleding, hielden de ambtsdragers aan de kledingswijze vast)

Verder enkele andere overwegingen:
1. Het is praktisch, als een ambtsdrager "in ambt" te herkennen is. Een zwart pak met Bijbel in de hand werkt prima.
2. Het is uni-form. Je straalt er een zekere eenheid mee uit: ambtsdragers in een kerk hebben een zwart pak aan.
3. Het voorkomt gezeur over wat nog wel en niet kan. Zo krijgt een ambtsdrager geen discussies met mensen waar hij op bezoek komt over de gepastheid van zijn kleding.

Wat betreft de vrije tijd, zou ik zeggen: Laat een ambtsdrager daarin vrij, mits hij zich (maar dat geldt voor ieder gemeentelid) eerbaar kleed. Wat daarbij de grenzen zijn, moet een ieder voor het aangezicht God, en voor het aangezicht van de gemeente waar iemand lid is (welke dingen belangrijk zijn ligt in elke gemeente weer anders), bepalen.
caprice

Bericht door caprice »

memento schreef:Wat betreft de vrije tijd, zou ik zeggen: Laat een ambtsdrager daarin vrij, mits hij zich (maar dat geldt voor ieder gemeentelid) eerbaar kleed. Wat daarbij de grenzen zijn, moet een ieder voor het aangezicht God, en voor het aangezicht van de gemeente waar iemand lid is (welke dingen belangrijk zijn ligt in elke gemeente weer anders), bepalen.
Waar hebben we het inderdaad over.
Laten we toch wel beseffen dat we niet voor God zullen kunnen verschijnen als we niet ontkleed zijn van onze ongerechtigheid en eigengerechtigheid, om bekleed te worden met de klederen des heils en de mantel der gerechtigheid. Laat ons daar meer druk over maken dan over de buitenkant. Als we ons daar druk over zouden gaan maken, hoeven we ook deze discussie niet meer te voeren, want als ons dat gebeuren mag, zal de uitwerking zijn (onderwezen door Gods Geest) dat het op alle terreinen van het leven merkbaar zal zijn in onze gehele levensopenbaring. Dat geldt zowel ambtsdragers als alle andere mensen. Het moet gaan om Gods eer. Niet om mijn mening.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Rambam

Bericht door Rambam »

albion schreef: Ik denk dat ze met een kaarsje te zoeken zijn.
Als dat jouw conclusie is, dan voldoen de kerkenraden niet aan de eisen van de Bijbel.
Rambam

Bericht door Rambam »

albion schreef: Zou het kunnen dat ze daar niet over geschreven hebben omdat ze het volledig met elkaar eens waren over de ambtskleding?
Dat is een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is dat ze er geen enkele toegevoegde waarde in zagen om bepaalde ambtskleding te gebruiken.
Rambam

Bericht door Rambam »

memento schreef:Het is aardig om te beseffen als we het over kleding hebben dat:
1. De christelijke eredienst afstamt van de synagogale eredienst. Bv dat de ouderlingen vooraan zitten komt van een gebruik uit de synagoge. Ook de kleur zwart voor ambtskleding (zwart is de kleur die de rabbi's droegen, de kleur van degene die onderwijs gaf; zwart als kleur van de zonde heeft dus niets te maken met de oorspronkelijke reden waarom het ambtsgewaad zwart is).
Ik vraag mij in in hoeverre zwarte kleding in de eerste eeuwen na de jaartelling gebruikelijk was in het Middellandse Zeegebied. Daarnaast heb ik enige malen een dienst meegemaakt in een orthodoxe synagoge in Jeruzalem en vrijwel niemand droeg daar een zwart pak, hoewel de donkere tinten wel overheersten. In ieder geval kwam ik daar nergens een rijtje mannen tegen die vooraan in de zaal zaten en allemaal uniform gekleed waren.
Democritus

Bericht door Democritus »

memento schreef:Het is aardig om te beseffen als we het over kleding hebben dat:
1. De christelijke eredienst afstamt van de synagogale eredienst. Bv dat de ouderlingen vooraan zitten komt van een gebruik uit de synagoge. Ook de kleur zwart voor ambtskleding (zwart is de kleur die de rabbi's droegen, de kleur van degene die onderwijs gaf; zwart als kleur van de zonde heeft dus niets te maken met de oorspronkelijke reden waarom het ambtsgewaad zwart is)
2. De vroeg-christelijke ambtsdragers in hun gewone kleding het ambt bedienden in een eredienst die eenzelfde en eenvoudige sobere opzet had als de synagogedienst
3. Ambtskleding pas redelijk laat in de M.E. ontstaan is, uit conservatisme (waar de gewone bevolking afstapte van een toga-achtige kleding, hielden de ambtsdragers aan de kledingswijze vast)

Verder enkele andere overwegingen:
1. Het is praktisch, als een ambtsdrager "in ambt" te herkennen is. Een zwart pak met Bijbel in de hand werkt prima.
2. Het is uni-form. Je straalt er een zekere eenheid mee uit: ambtsdragers in een kerk hebben een zwart pak aan.
3. Het voorkomt gezeur over wat nog wel en niet kan. Zo krijgt een ambtsdrager geen discussies met mensen waar hij op bezoek komt over de gepastheid van zijn kleding.

Wat betreft de vrije tijd, zou ik zeggen: Laat een ambtsdrager daarin vrij, mits hij zich (maar dat geldt voor ieder gemeentelid) eerbaar kleed. Wat daarbij de grenzen zijn, moet een ieder voor het aangezicht God, en voor het aangezicht van de gemeente waar iemand lid is (welke dingen belangrijk zijn ligt in elke gemeente weer anders), bepalen.
Ik had het in het verleden ook niet zou op zwarte pakken en toga's. Persoonlijk vond ik een zwart pak voor een predikant vaak stijlvoller staan dan een toga (soort soepjurk). Alhoewel ik het weer de perken te buiten vond gaan om predikanten die een toga dragen van hoogmoed te beschuldigen (zie een column in het RD vorig jaar).

Todat ik hoorde wat betekenis van een toga is vanuit de universitaire traditie. Namelijk dat hiermee tot uitdrukking wordt gebracht dat iemand namens de wetenschap spreekt en dat wij niet moet luisteren 'wie' het zegt maar wat hij/zij te zeggen namens de wetenschap.

Toen ik daar over nadacht vond ik een ambtsgewaad (toga c.q. zwart pak) helemaal zo gek nog niet. In plaats van dat wij ons druk maken over de kleding van een ambtsdrager zou deze ons er toe moeten aansporen er bewust van te zijn niet te kijken/luisteren naar de persoon maar te beseffen dat deze namens zijn Zender spreekt.

Vanaf dat moment ben ik voor :langue
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
memento

Bericht door memento »

Rambam schreef:
1. De christelijke eredienst afstamt van de synagogale eredienst. Bv dat de ouderlingen vooraan zitten komt van een gebruik uit de synagoge. Ook de kleur zwart voor ambtskleding (zwart is de kleur die de rabbi's droegen, de kleur van degene die onderwijs gaf; zwart als kleur van de zonde heeft dus niets te maken met de oorspronkelijke reden waarom het ambtsgewaad zwart is).
Ik vraag mij in in hoeverre zwarte kleding in de eerste eeuwen na de jaartelling gebruikelijk was in het Middellandse Zeegebied. Daarnaast heb ik enige malen een dienst meegemaakt in een orthodoxe synagoge in Jeruzalem en vrijwel niemand droeg daar een zwart pak, hoewel de donkere tinten wel overheersten. In ieder geval kwam ik daar nergens een rijtje mannen tegen die vooraan in de zaal zaten en allemaal uniform gekleed waren.
Vanuit de hoek van de Liturgiek is daar redelijk wat onderzoek naar gedaan. Voor zover ik gelezen hebt, wordt het als bewezen feit gepresenteerd dat Rabbi's zwart droegen.

Eventueel zou je vraagtekens kunnen zetten bij de precieze datering, omdat zulk bewijs meestal uit de Talmud afkomstig is (voor zover ik weet schrijven Josephus en Philo niet over ambtskleding), waarvan de inhoud soms niet of moeilijk te dateren is. Maar wat je wel met zekerheid kan zeggen, is dat het een oude traditie is, die in ieder geval 200 - 400 na Christus algemeen gebruik was in de synagoge.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Rambam schreef:
Vanuit de hoek van de Liturgiek is daar redelijk wat onderzoek naar gedaan. Voor zover ik gelezen hebt, wordt het als bewezen feit gepresenteerd dat Rabbi's zwart droegen.

Eventueel zou je vraagtekens kunnen zetten bij de precieze datering, omdat zulk bewijs meestal uit de Talmud afkomstig is (voor zover ik weet schrijven Josephus en Philo niet over ambtskleding), waarvan de inhoud soms niet of moeilijk te dateren is. Maar wat je wel met zekerheid kan zeggen, is dat het een oude traditie is, die in ieder geval 200 - 400 na Christus algemeen gebruik was in de synagoge.
De vraag is natuurlijk wel of:

1. Dit de reden is dat ambtsdragers in sommige kerken nog steeds zwart dragen
2. Dit een gewoonte was die overgenomen dient te worden (aangezien de Bijbel geen kledingvoorschriften voor rabbi's kent).

Ik heb op zich niets tegen zwart, zolang het maar niet zwart MOET zijn... en zolang de pakken geen belachelijk dure dingen zijn, aangezien een ouderling ook matig moet zijn. Herkenbaarheid vind ik trouwens ook niet zo'n issue, ze zitten op een herkenbare plek en in je gemeente ken je als het goed is de ouderlingen wel. Ik vind het niet zo'n belangrijk punt, zolang het maar eerbaar (zedig dus, hoeft niet eens een pak te zijn) en matig is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten