Omslag en layout van boeken

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door memento »

Auto schreef:
Afgewezen schreef:Klopt. Het is tegenwoordig nogal mode om theologische boeken met allerlei romantische plaatjes voorop uit te geven. Ik houd meer van soberheid.
Yep, ben ik mee eens. Het voordeel is wel dat ze eerder in de uitverkoop liggen en ze goedkoper worden ;)
Geef mij maar digitale boeken. Heb je helemaal geen voorkantje nodig :)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Auto schreef:
Afgewezen schreef:Klopt. Het is tegenwoordig nogal mode om theologische boeken met allerlei romantische plaatjes voorop uit te geven. Ik houd meer van soberheid.
Yep, ben ik mee eens. Het voordeel is wel dat ze eerder in de uitverkoop liggen en ze goedkoper worden ;)
Geef mij maar digitale boeken. Heb je helemaal geen voorkantje nodig :)
Brrrr, nee. ;(
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Erasmiaan »

Auto schreef:
Erasmiaan schreef:
Auto schreef:Je weet nu echt niet wat je zegt. De orthodoxe joden hebben wel groot bezwaar tegen dat ze gefotografeerd worden en toch wordt het door de toeristen gedaan. Ik heb begrepen dat vanuit de religieuze partijen er een wetsvoorstel gaat komen om het fotograferen te verbieden. Ik weet alleen niet wat de stand van zaken is.
Heb je hier een bron voor? Ik lees dit: http://zienenweten.blogspot.com/2009/01 ... gmuur.html
En verder slaat hetgeen je zegt over netdoen over het posseren nergens op. Het is je smaak niet en dat is wat anders dan dat willem met woorden als 'blasfemisch' aankomt.
Ik zou het niet blasfemisch willen noemen. Maar het naspelen van bidden kan ik ook niet goedkeuren, helaas, Auto.
"Ook het fotograferen van de gelovigen was toegestaan zolang de mensen niet werden gestoord in hun overdenkingen en gebeden." Aangezien de toeristen steeds brutaler worden zijn ze het langzamerhand zat bij de de muur. Ik zal eens navragen of er al meer bekend is van dat wetsvoorstel.
Ok, maar dan doet je argument geen opgeld meer: zolang men niet gestoord werd tijdens het bidden hadden de joden er geen problemen mee. Dan doet het deputaatschap daar ook niets verkeerds mee.
Na spelen van bidden kan je niet goedkeuren? Maar wel joden die echt staan te bidden bij de klaagmuur? Sorry maar dit onderscheid kan ik niet goedkeuren.
Laten we het hier op houden: ik heb moeite met foto's van biddende mensen; dat is een heilige bezigheid die niet gefotografeerd behoord te worden (zo worden er ook geen foto's in een kerk gemaakt, van de eredienst);
Ik heb nog meer moeite met foto's van mensen die doen alsof ze bidden; niet om de foto, want dat is geen foto van een heilige bezigheid maar om het feit dat men bidden naspeelt.

Verder kan ik de opmerkingen van Afgewezen grotendeels ook wel onderschrijven; zo'n kaft als het boek van ds. Visscher vind ik ook niets; daar heb ik verder echter geen principiële argumenten tegen.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Auto schreef:
Afgewezen schreef:Gaat dit nog ergens over? Of is het punt dat Willem wil maken, dat de lay-out (ja, met streepje) van dit boek een bepaalde sfeer in het boek zélf suggereert? Een sfeer waar hij vervolgens moeite mee heeft? (Ik persoonlijk heb dat wel.)
Dat kan, maar dan heb je moeite met veel meer boeken dan alleen deze of niet?
Klopt. Het is tegenwoordig nogal mode om theologische boeken met allerlei romantische plaatjes voorop uit te geven. Ik houd meer van soberheid.
Overigens moet Willem maar aangeven of ik heb hem inderdaad goed begrepen heb.
Niet helemaal. Of het plaatje een bepaalde sfeer in het boek zelf suggereert kan ik - nog - niet beoordelen. Vandaar ook mijn reactie op de lay-out alvorens de inhoud te beoordelen. Anders zou mijn reactie gekleurd kunnen zijn. Voorlopig roept het plaatje zelf een sfeer op die onbijbels is. Het is een itt tot de velen die maar klakkeloos roepen dat plaatjes er niet toe doen maar dat het het geschrevene is wat telt wel degelijk een inhoudelijke discussie. Hoe men het overigens in z'n hoofd haalt om in onze tijd met z'n beeldcultuur en mediagekte durft te suggereren dat de buitenkant er niet toe doet en dat de inhoud telt is mij nog steeds niet duidelijk. Ik kan het alleen maar verklaren door of een blinde vlek of de grote angst buiten het straatje met gewenste antwoorden te lopen ook in de refowereld. Het gaat derhalve ook veel verder dan een persoonlijke mening of je hiervan houdt of van soberheid. Inhoudelijk heb ik nu 1 argument genoemd, het uitbeelden van het de gebedshouding of het gebed. Klassieke gereformeerde argumenten als het gaat om toneel etc. zijn m.i. ook relevant in deze discussie. Maar er is nog een inhoudelijk argument waardoor het beeld op de omslag van het boek bijbels niet klopt.
Overigens geld het niet alleen voor dit boek, eerder al aangegeven dat refo een plaatje plaatste waarvoor precies hetzelfde geld. (van ds. Visscher)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Willem »

Erasmiaan schreef:..... zo'n kaft als het boek van ds. Visscher vind ik ook niets; daar heb ik verder echter geen principiële argumenten tegen.
Ik wel!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Ander »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Auto schreef:
Afgewezen schreef:Gaat dit nog ergens over? Of is het punt dat Willem wil maken, dat de lay-out (ja, met streepje) van dit boek een bepaalde sfeer in het boek zélf suggereert? Een sfeer waar hij vervolgens moeite mee heeft? (Ik persoonlijk heb dat wel.)
Dat kan, maar dan heb je moeite met veel meer boeken dan alleen deze of niet?
Klopt. Het is tegenwoordig nogal mode om theologische boeken met allerlei romantische plaatjes voorop uit te geven. Ik houd meer van soberheid.
Overigens moet Willem maar aangeven of ik heb hem inderdaad goed begrepen heb.
Niet helemaal. Of het plaatje een bepaalde sfeer in het boek zelf suggereert kan ik - nog - niet beoordelen. Vandaar ook mijn reactie op de lay-out alvorens de inhoud te beoordelen. Anders zou mijn reactie gekleurd kunnen zijn. Voorlopig roept het plaatje zelf een sfeer op die onbijbels is. Het is een itt tot de velen die maar klakkeloos roepen dat plaatjes er niet toe doen maar dat het het geschrevene is wat telt wel degelijk een inhoudelijke discussie. Hoe men het overigens in z'n hoofd haalt om in onze tijd met z'n beeldcultuur en mediagekte durft te suggereren dat de buitenkant er niet toe doet en dat de inhoud telt is mij nog steeds niet duidelijk. Ik kan het alleen maar verklaren door of een blinde vlek of de grote angst buiten het straatje met gewenste antwoorden te lopen ook in de refowereld. Het gaat derhalve ook veel verder dan een persoonlijke mening of je hiervan houdt of van soberheid. Inhoudelijk heb ik nu 1 argument genoemd, het uitbeelden van het de gebedshouding of het gebed. Klassieke gereformeerde argumenten als het gaat om toneel etc. zijn m.i. ook relevant in deze discussie. Maar er is nog een inhoudelijk argument waardoor het beeld op de omslag van het boek bijbels niet klopt.
Overigens geld het niet alleen voor dit boek, eerder al aangegeven dat refo een plaatje plaatste waarvoor precies hetzelfde geld. (van ds. Visscher)
En als gij bidt, ga in uw binnenkamer, in plaats van op het open veld. 't Is een sfeerplaatje waardoor het boek in een bepaalde hoek hoort. En de gedeelten die ik ervan gelezen heb, bevestigen dat voor mij. Ik zal Willem ook niet nadrukkelijk gaan adviseren dat boek te lezen. Er zijn betere boeken.
Verder, het plaatje van ds. Visscher gaat over een ruiter te paard. Volgens mij is dat een beeld uit de openbaring. Als het het beeld van Op. 6:2 is teken ik ook wel bezwaar aan. Al zal dat zo niet zijn, mag ik hopen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17526
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door huisman »

Willem schreef:
huisman schreef:
Willem schreef:Maar laat ik maar eens neerschrijven wat ik me afvraag bij het zien van zo'n plaatje. Het model wat hiervoor heeft geposeerd, wat zal hij gedacht hebben toen hij zo op het grasveld knielde? "Hoe zal ik tot God gaan?" of dacht hij: "Zal deze shot mijn profiel goed weergeven?" of dacht hij: "Schiet op, t'is koud in mijn t-shirt"? Wordt zo'n sessie nu op de fotoshoot gedaan zodat het model constant blijft bewegen? hoofd omhoog / omlaag, rucht recht gebogen, handen hoog laag enz? En de fotograaf maar klikken.....Dit soort dingen vraag ik me niet af als ik de tekst uit Genesis 24:63 lees: En Izak was uitgegaan om te bidden in het veld, tegen het naken van den avond" Derhalve vind ik persoonlijk dit soort omslagen dus bijna blasfemisch en zie weinig onderscheidt tussen dit soort plaatjes en een film als de Passion of the Christ wat betreft de geromantiseerde beeldcultuur.
Als het getekent was kon het wel? Ik begrijp je best wel en het hoeft van mij ook niet, maar kan het toch ook niet blasfemisch vinden en zeker niet vergelijkbaar met het naspelen van Christus lijden. (Vind je ook niet dat je nu wel erg ver doorschiet met je kritiek? )
Wilhelm schreef:Gij drijft.... Alsof er geen onderscheid is in het afbeelden van de Lijdende Borg of een biddende jongere. Willem maak je maar druk om belangrijkere zaken. Ken jij de omgang met God ?
Mag ik verzoeken goed te blijven lezen? Er staat dat ik weinig onderscheid zie tussen dit soort plaatjes (boekomslagen) en een film als de Passion of the Christ wat betreft de geromantiseerde beeldcultuur. Een beetje goedkoop allemaal zo. Bovendien heb ik de woorden "bijna blasfemisch" gebruikt en niet enkel "blasfemisch".
Jij maakt de vergelijkingen ! Ik begrijp werkelijk niet waar je je zo druk om maakt, kaft het boek dan ben je van de "schandalige" layout verlost en blijft je boek ook langer netjes.
Dit boek geschreven door predikanten uit de Ger Gem toont ook biddende handen die op een bijbel liggen,er is ook voor de foto geposeerd, kan dit ook niet.
Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Willem schreef:
huisman schreef:
Willem schreef:Maar laat ik maar eens neerschrijven wat ik me afvraag bij het zien van zo'n plaatje. Het model wat hiervoor heeft geposeerd, wat zal hij gedacht hebben toen hij zo op het grasveld knielde? "Hoe zal ik tot God gaan?" of dacht hij: "Zal deze shot mijn profiel goed weergeven?" of dacht hij: "Schiet op, t'is koud in mijn t-shirt"? Wordt zo'n sessie nu op de fotoshoot gedaan zodat het model constant blijft bewegen? hoofd omhoog / omlaag, rucht recht gebogen, handen hoog laag enz? En de fotograaf maar klikken.....Dit soort dingen vraag ik me niet af als ik de tekst uit Genesis 24:63 lees: En Izak was uitgegaan om te bidden in het veld, tegen het naken van den avond" Derhalve vind ik persoonlijk dit soort omslagen dus bijna blasfemisch en zie weinig onderscheidt tussen dit soort plaatjes en een film als de Passion of the Christ wat betreft de geromantiseerde beeldcultuur.
Als het getekent was kon het wel? Ik begrijp je best wel en het hoeft van mij ook niet, maar kan het toch ook niet blasfemisch vinden en zeker niet vergelijkbaar met het naspelen van Christus lijden. (Vind je ook niet dat je nu wel erg ver doorschiet met je kritiek? )
Wilhelm schreef:Gij drijft.... Alsof er geen onderscheid is in het afbeelden van de Lijdende Borg of een biddende jongere. Willem maak je maar druk om belangrijkere zaken. Ken jij de omgang met God ?
Mag ik verzoeken goed te blijven lezen? Er staat dat ik weinig onderscheid zie tussen dit soort plaatjes (boekomslagen) en een film als de Passion of the Christ wat betreft de geromantiseerde beeldcultuur. Een beetje goedkoop allemaal zo. Bovendien heb ik de woorden "bijna blasfemisch" gebruikt en niet enkel "blasfemisch".
Jij maakt de vergelijkingen ! Ik begrijp werkelijk niet waar je je zo druk om maakt, kaft het boek dan ben je van de "schandalige" layout verlost en blijft je boek ook langer netjes.
Dit boek geschreven door predikanten uit de Ger Gem toont ook biddende handen die op een bijbel liggen,er is ook voor de foto geposeerd, kan dit ook niet.
Afbeelding
Er zijn heel veel boeken huisman, met zulk soort omslagen. Ik ken ook zo'n dagboek voor jongeren met zo'n meiske met gouden krullen, en witte nachtpon, geknield aan haar bed. Ik hou daar helemaal niet van en ik begrijp ook niet zo dat ze bij de GG die beeldcultuur zo omarmen. Dus zoek nog maar naar meer bewijzen, maar dat verandert mijn mening niet. Wellicht die van Willem wel. ;)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Dit boek geschreven door predikanten uit de Ger Gem toont ook biddende handen die op een bijbel liggen,er is ook voor de foto geposeerd, kan dit ook niet.
Afbeelding
Heb je zeker wel lang voor moeten zoeken ;). Maar ik vind dit wel anders, je ziet alleen gevouwen handen. Handen vouwen is niet bidden simuleren. Maar ook tegenover deze lay-out blijven de argumenten staan zoals Afgewezen die gegeven heeft.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:Maar er is nog een inhoudelijk argument waardoor het beeld op de omslag van het boek bijbels niet klopt.
Overigens geld het niet alleen voor dit boek, eerder al aangegeven dat refo een plaatje plaatste waarvoor precies hetzelfde geld. (van ds. Visscher)
Ok, welk argument is dat?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17526
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door huisman »

@Ander, het was een vraag. Ik heb mij nooit zo gestoord aan het uiterlijk van een boek . De uitgever weet dat felle kleurtjes het op een boekentafel goed doen. Een layout heeft een commercieel doel en de ene layout is geslaagder dan de ander. De layout van het boek van Ds Vreugdenhil vind ik ook wat minder geslaagd,maar de inhoud van het boek is zuiver reformatorisch (Dat is soms wat anders dan zuiver GG ;) )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Ander »

huisman schreef:@Ander, het was een vraag. Ik heb mij nooit zo gestoord aan het uiterlijk van een boek . De uitgever weet dat felle kleurtjes het op een boekentafel goed doet. Een layout heeft een commercieel doel en de ene layout is geslaagder dan de ander. De layout van het boek van Ds Vreugdenhil vind ik ook wat minder geslaagd,maar de inhoud van het boek is zuiver reformatorisch (Dat is soms wat anders dat zuiver GG ;) )
Dat vind jij, ja. Reformatorisch wellicht nog net, dat zuiver zou ik niet in de mond willen nemen. Ik ben overigens niet van plan dat boek aan te schaffen, dus het zal mijn boekenkast niet ontsieren. ;)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Willem »

Huisman probeert m.i. nu te bewijzen dat op onbijbelse afbeeldingen op boeken geen kritiek mag worden uitgeoefend omdat er in het verleden ook boeken zijn verschenen met onbijbelse afbeeldingen in de lay-out. Laten we de Bijbel als norm nemen en niet uitgevers of deputaatschappen uit verleden en heden.

Vanavond zal ik - het verbaasd me dat het niet wordt gezien - iig het flagrante verschil tussen de afbeelding van ds. Vreugdenhil en ds. Vischer t.o.v. het plaatje op het boek "Leer ons bidden" aangeven.
Laatst gewijzigd door Willem op 28 jan 2011, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17526
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Dit boek geschreven door predikanten uit de Ger Gem toont ook biddende handen die op een bijbel liggen,er is ook voor de foto geposeerd, kan dit ook niet.
Afbeelding
Heb je zeker wel lang voor moeten zoeken ;). Maar ik vind dit wel anders, je ziet alleen gevouwen handen. Handen vouwen is niet bidden simuleren. Maar ook tegenover deze lay-out blijven de argumenten staan zoals Afgewezen die gegeven heeft.
Maar als het door de "pakkende" layout meer gekocht en gelezen wordt (ook door jonge mensen) dient het toch een (goed) doel ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11440
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Mister »

Willem schreef:
Erasmiaan schreef:..... zo'n kaft als het boek van ds. Visscher vind ik ook niets; daar heb ik verder echter geen principiële argumenten tegen.
Ik wel!
Principes zijn zaken waarvoor je op de brandstapel gaat.
Gesloten