Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Maar ik ga meestal op zondag twee keer naar de kerk. En dat doe ik al zelden in spijkerbroek, laat staan in joggingbroek. Al heb je tegenwoordig heel nette joggingbroeken van mr. Marvis. :)
Je gaat keurig in pak? :super

Tja, wees blij met het voorrecht dat je twee keer per zondag mag. Ik ben stiekem best wel jaloers op jou.
DDD

Bericht door DDD »

Nee, ik draag vrijwel nooit een pak.
merel

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
Zita schreef: Nou, ik probeer ook al de hele avond Anker in een hoodie en joggingbroek te visualiseren. Lukt niet. Maar ik weet al wel de dresscode voor de volgende modmeeting.
Grappig. Is dat echt zo bijzonder? Het is toch echt wel mijn thuis-op-de-bank-outfit.
Buitenshuis draag ik geen joggingbroek (behalve naar de sportschool) maar altoos spijkerbroeken, behalve op zondag naar de kerk.

Maar we dwalen af.
Troost je, ik draag thuis ook wel eens een joggingbroek. Een hoodie is echter wel een stap te ver. En op zondag die joggingbroek meestal ook.

Maar ik ben blij dat @Zita me een beetje lijkt te begrijpen. Al hoop ik niet dat de dresscode doorgaat. Want dat lijkt me voer voor een nieuwe discussie. :yahoo
Waarom vind je het zo bezwaarlijk om ' makkelijke kleding' aan te hebben bij een thuisdienst?
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik ga zeker staan bij de zegen en ik zou als een hoed voor mij een principe was als vrouw een hoed dragen. Dat zou nu een leuke poll zijn.
Vroeger heb ik als kind heel wat kerkdiensten thuis, en bij anderen, bijgewoond. Bij de bandrecorder of er werd een preek gelezen.
En daar werden echt wel regels gehanteerd. De bovenstaande niet trouwens.
Maar men begon op de reguliere kerktijden, vooraf werd er koffie of thee gedronken, dus nooit tijdens. Je moest netjes rechtop zitten, dus geen voeten op tafel of hangen in een zetel. Zondagse kleding, zeker geen pyjama.
Meezingen werd op prijs gesteld, maar was geen moeten.
merel schreef:Waarom vind je het zo bezwaarlijk om ' makkelijke kleding' aan te hebben bij een thuisdienst?
Voor mezelf vind ik het bezwaarlijk en ik vind het fijn dat mijn man niet eens een joggingbroek heeft.
Zijn trainingspak draagt hij als hij naar de sportschool gaat.
Ik leg het mijn volwassen kinderen niet op, maar ze zijn gedoucht en aangekleed als ze naar beneden komen.
Ik heb in de familie gezien als je star en wettisch met dit soort dingen omgaat, kinderen soms af gaan haken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Ik heb ook geen broek aan en de kinderen dragen over het algemeen ook nette kleding op zondag en zijn inderdaad gedoucht als zij beneden komen. Als mijn man zijn trainingsbroek aan wil doen bij het luisteren van de dienst vind ik het helemaal prima. Daar maak ik mij echt niet druk om.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Als ouders vinden wij het wel belangrijk om de bijzonderheid van de kerkdienst als ‘thuisgemeente’ te markeren. Dat betekent inderdaad netjes gekleed, zoals je ook naar de kerk zou gaan. We bidden, lezen en zingen mee. We lopen ook niet even voor een bakje koffie.

Het is niet zo strikt dat ze geen been op de bank mogen trekken, in huiselijke kring is er wel wat meer vrijheid. We beseffen ook goed dat binnen de leeftijdscategorie van onze kinderen (12-22) er enige vrijheid en eigen verantwoordelijkheid mag zijn.

Maar het gaat wel om de aard van het moment. Als we willen verdedigen dat thuis ‘meekerken’ een onderdeel is van de eredienst in de hele gemeente, zullen we ons daar ook naar moeten gedragen, mijns inziens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Anselmus

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Anselmus »

Maanenschijn schreef:Als ouders vinden wij het wel belangrijk om de bijzonderheid van de kerkdienst als ‘thuisgemeente’ te markeren. Dat betekent inderdaad netjes gekleed, zoals je ook naar de kerk zou gaan. We bidden, lezen en zingen mee. We lopen ook niet even voor een bakje koffie.

Het is niet zo strikt dat ze geen been op de bank mogen trekken, in huiselijke kring is er wel wat meer vrijheid. We beseffen ook goed dat binnen de leeftijdscategorie van onze kinderen (12-22) er enige vrijheid en eigen verantwoordelijkheid mag zijn.

Maar het gaat wel om de aard van het moment. Als we willen verdedigen dat thuis ‘meekerken’ een onderdeel is van de eredienst in de hele gemeente, zullen we ons daar ook naar moeten gedragen, mijns inziens.
Maar als het een onderdeel is van de gemeentelijke eredienst ben ik wel benieuwd of er dan ook hoeden gedragen worden die de dames in jullie gezin. Hoe zien jullie dat?
Fides Quaerens Intellectum
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Anselmus schreef:
Maanenschijn schreef:Als ouders vinden wij het wel belangrijk om de bijzonderheid van de kerkdienst als ‘thuisgemeente’ te markeren. Dat betekent inderdaad netjes gekleed, zoals je ook naar de kerk zou gaan. We bidden, lezen en zingen mee. We lopen ook niet even voor een bakje koffie.

Maar als het een onderdeel is van de gemeentelijke eredienst ben ik wel benieuwd of er dan ook hoeden gedragen worden die de dames in jullie gezin. Hoe zien jullie dat?
Nee, de dames dragen geen hoed. In het dragen van een hoed zit een vreemde inconsequentie, ook bij ons. Thuis doen we dat niet, daar is de sfeer dan weer te huiselijk voor, vreemd genoeg.

Het is in onze refocultuur meer verworden tot een kerkelijk (goede) traditie. Het zou consequenter zijn om in alle gevallen van gebed een hoofddeksel te dragen.

Lastig punt, wat je terecht benoemt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik denk dat ik een dienst thuis meevolgen een zodanig noodmiddel vind dat ik geen kerkdienst ga nabootsen. Dus het gaat mij puur om het horen van het Woord, de verkondiging en de gebeden. Rituelen zoals staan tijdens de zegen of het stil gebed passen daar voor mij niet bij. Ook niet de kleding dus die ik aantrek wanneer ik de kerk, zijnde het huis van God, bezoek.

Uiteraard respecteer ik alle gewoonten en regels van anderen zeer.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:Ik denk dat ik een dienst thuis meevolgen een zodanig noodmiddel vind dat ik geen kerkdienst ga nabootsen. Dus het gaat mij puur om het horen van het Woord, de verkondiging en de gebeden. Rituelen zoals staan tijdens de zegen of het stil gebed passen daar voor mij niet bij. Ook niet de kleding dus die ik aantrek wanneer ik de kerk, zijnde het huis van God, bezoek.

Uiteraard respecteer ik alle gewoonten en regels van anderen zeer.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Uiteraard eerbied bij het luisteren. En meezingen.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Maanenschijn schreef:
Anselmus schreef:

Nee, de dames dragen geen hoed. In het dragen van een hoed zit een vreemde inconsequentie, ook bij ons. Thuis doen we dat niet, daar is de sfeer dan weer te huiselijk voor, vreemd genoeg.

Het is in onze refocultuur meer verworden tot een kerkelijk (goede) traditie. Het zou consequenter zijn om in alle gevallen van gebed een hoofddeksel te dragen.

Lastig punt, wat je terecht benoemt.
Paulus geeft voorschriften voor de eredienst in de gemeente. Ik denk dus niet dat het thuis in het gezin onder het bidden moet. Traditionele Joden doen dat volgens mij ook voornamelijk buitenshuis. Wel denk ik dat het consequenter zou zijn als vrouwen die in de gemeente tijdens een Bijbelkring bidden, hun hoofd zouden moeten bedekken, maar officieel is dat ook weer geen eredienst. Maar dit gaat wel off-topic.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Thuis kerken is meekijken of luisteren met een eredienst die op een andere plek gehouden wordt. Het is niet de eredienst zelf.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom niet?
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Bogerman schreef:Thuis kerken is meekijken of luisteren met een eredienst die op een andere plek gehouden wordt. Het is niet de eredienst zelf.
Ben je thuis geen onderdeel van de gemeente? Hoor je niet bij hetzelfde Lichaam? Ontvangt je thuis niet de zegen die de predikant meegeeft? Ik heb geen pasklare antwoorden, maar ik neig ernaar jouw visie te karig te vinden.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Waarom niet?
Omdat de samenkomst met andere niet aanwezig is. In de Bijbel lezen we altijd dat christenen samen kwamen. Met nadruk om samen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie